[Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:35

Heb je wel dikke mazzel dat je veel talent hebt Ellend, want voor mij word het toch echt de Appie (of de hema)
(ik zal nu weer braaf ontopic gaan in mijn volgende berichtjes)

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:45

Ik ga mijn off topic post zo maskeren door commentaar te geven op Marjoke, maar nog heel even Talent is echt een relatief iets, ik vind niet dat ik veel talent heb. Als je mijn tekeningen van een paar jaar terug ziet is dat pure bagger, door heel veel te oefenen (ik heb boeken vol met tekeningen, schetsen, mislukte probeersels et cetera) kan je een heleboel gebrek aan talent maskeren. Naar mijn mening zorgt talent er alleen voor dat je ergens komt door er een stuk minder moeite voor te doen

Marjoke: wat ik eigenlijk in deze tekeningen mis is detail. Het hondje bijvoorbeeld vind ik leuk om te zien, maar als er tien van dat soort hondjes op een rij zouden staan denk ik niet dat ik de goede zou kiezen aan de hand van dit portret. Om die reden vind ik eigenlijk niet dat je al veel kan vragen voor je tekening.

Ik kan me herinneren dat je hier ooit een arabier gepost hebt, wit met spikkels en een sierhalster, die vond ik ontzettend gaaf. Als al deze tekeningen nieuwer zijn, denk ik dat je meer moet oefenen om te proberen een meer 'continue' kwaliteit te krijgen. Is misschien niet helemaal wat je wilde horen, maar 'toen ik zou oud was als jij' (ieuw, klinkt wel heel erg) kon ik nog niet zo goed tekenen als jij nu, dus als je lekker veel tekent, oefent en doorgaat ben je over vijf jaar stukken beter dan ik

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:03

Dank je!
Dit is btw die arabier:
Afbeelding

Die hond is inderdaad niet veel soeps, maar houd er rekening mee dat die op A5 is en het was de eerste keer dat ik een hond schilderde. (Had ik er misschien moeten bij zeggen?)
Bovendien ben ik in pastel helemaal niet zo gedetailleerd inderdaad. Maar in pastel vind ik dat gewoon moeilijk. Wat mijn aquarell betreft heb je ook gelijk. Ik moet veel gedetailleerder gaan werken. Maar dit zijn ook maar enkele van mijn 'werken', en misschien niet de beste?
En ja, ik ben nog maar 14. Bedankt dat je er zo over denkt. Maar ik vind mezelf ook niet echt 'talent' hebben. Ik bereik zulke dingen door heel veel te oefenen, meer niet.

Edit: Die hond was een opdracht. Toen ik vroeg aan de vrouw wat ze er voor wilde geven zei ze onmiddellijk 20€. Ik vond dat oké. Maar is dat dan te veel?

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:07

Marjoke: Als de vrouw er 20 euro voor over heeft, kat in het bakkie Maar laat ik het zo zeggen: ik denk niet dat je veel opdrachten krijgt als je er standaard 20 euro voor vraagt.

Als je het moeilijk vind om detail aan te brengen in pastel / aquarel, oefen dan gewoon eerst lekker veel met potlood. Met potlood heb je veel meer controle en kan je makkerlijker 'prutsen'.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:09

WOW ! Die arabier is mooi!

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:16

Dat is waar. Maar ik ben nu ongeveer een jaar echt bezig met tekenen/schilderden en ongeveer een half jaar stel ik me voor om opdrachten te doen. In het voorbije half jaar heb ik ongeveer 5 echte opdrachten gedaan. Voor mij is dit genoeg, want zo veel tijd heb ik nu ook weer niet. Toen vroeg ik ook telkens wat z er voor wilden vragen en voor een 60x70 kreeg ik 40€ een A3 20€.. En dan nog een paar.
Dus ik weet het ook niet. Ik vraag altijd eerst wat ze er zelf voor willen geven, en meestal ben ik wel akkoord met de voorgestelde prijs.

Het zou misschien beter zijn om lekker met potlood te gaan prutsen, maar met kleur werken vind ik persoonlijk veel leuker. Maar ik denk toch wel dat ik inderdaad beter zou worden als ik meer met potlood zou gaan oefenen.

Liedje: bedankt.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: [Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 21:35

Pfffff ik ben eindelijk 'bijgelezen'... Ik had toch nooit gedacht dat dit topic zo 'als een speer' zou gaan lopen Leuk!!

Afijn tja prijzen persoonlijk vind ik dat de besten die hier genoemd worden (door o.a. Ellende en Fnanne) toch ietwat laag ingeschat worden. Ik merk aan mijn eigen tekeningen dat ik 'buiten Bokt' zeg maar hoger ingeschat wordt dan hier en dus zou ik de tekeningen hier ook ietwat hoger inschatten. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik het zelf ook altijd heel moeilijk vind. Voor het overgrote deel sluit ik me bij Fnanne en Ellende aan.

Wat mijn eigen tekening betreft.. Ik erger me aan het feit dat Sam's ogen scheef op papier staan en dus als deze tekening van een ander zou wezen zou ik hem niet hoger inschatten dan 5 a 10 euro... (zooow dat is eerlijk he! ).

Hij is gemaakt op A3 formaat met 2B/3B en grafietpotlood. Er zit geschat zo'n 8 uur werk in (vandaar dat ik verschrikkelijk baal van de ogen!!).

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 21:48

Off topic: zit ik dus mijn antwoord te typen en wil het plaatsen zijn er alweer tig reakties!! hihi

On topic: Allereerst mijn grote dank aan Ellende die zo hard aan het taxeren geslagen is. Goed opbouwend commentaar en open en eerlijk dank je wel!

@Fnanne: Ik denk dat er met in opdracht tekenen altijd wel een risico is dat de opdrachtgever de tekening niet afneemt. Ook vrees ik dat er niet zo heel veel aan te doen is. Helaas zijn er idd mensen die dan niet het fatsoen hebben om gewoon te zeggen van sorry ik vind hem niet mooi/ik heb het geld niet. Misschien moeten we een keertje een Bokt Grote Kunstmarkt (met grote 'K') organiseren daar kunnen we dan dit soort werk op verkopen . En ook bedankt voor jouw bijdrage

@ Marjoke: ik vind de vogel (en de arabier) heel mooi gedaan, voor die tekeningen zou ik zeker een eindje boven materiaalkosten gaan zitten. Ik werk niet met pastel etc. dus heb geen idee hoe hoog dat dan zou zijn maar ik denk een euro of 20? (gokje?) De anderen vind ik niet mooi.

@ Moonlight: Op zich best aardige tekeningen maar je zou wat meer moeten gaan oefenen op details en proberen het vegen te voorkomen, dat maakt de tekening rommelig. Nog even blijven oefenen zou ik zeggen.

@ Utah: Wel aardige tekeningen maar ze zijn niet echt 'sprekend'. De tweede zou wat gedetailleerder mogen. Misschien een 5 a 10 euro?
De eerste is op zich al beter maar het lijkt dat de verhoudingen niet helemaal kloppen. Nou is het wel een moeilijke pose om te tekenen. 10 euro?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:37

@ Utan: ik zie geen foto's...
@ Ellende: wat betreft jouw commentaar op het "niet betalen" gevalletje: ik ben het met je eens, ga zo gelijk mailen. Maar ik zette het ook even neer zodat mensen weten dat dat dus ook kan gebeuren... Helaas.
@ Moonlight: je tekeningen hebben wel expressie in mijn ogen, maar je zou nog wat meer aan details en contrast er in aan mogen brengen, nog even flink oefenen en misschien materiaalkosten declareren. Maar vooral doorgaan!!!
@ Fenn: inderdaad een beetje naïef, maar ik snap wel waar je op doelt. Het is een hoop geld, maar er zit vaak ook een hoop tijd in en bij sommigen ook materiaal.
Grote vraag is eigenlijk: wie bepaald wat de kwaliteit is van een werk? En hoé bepaal je dat...
Als je het doet als vervanger van de Appie en je bent goed + mensen willen er geld voor geven. Waarom dan niet?

Ellende schreef:
Als je mijn tekeningen van een paar jaar terug ziet is dat pure bagger, door heel veel te oefenen (ik heb boeken vol met tekeningen, schetsen, mislukte probeersels et cetera) kan je een heleboel gebrek aan talent maskeren. Naar mijn mening zorgt talent er alleen voor dat je ergens komt door er een stuk minder moeite voor te doen.

_/-o_ Doorzettingsvermogen!!! (En dan is talent mooi meegenomen...)

@ Marjoke: van de werken die je hier hebt gepost spreekt de arabier me het meeste aan. Daar kan je een euro of 20/25 wel voor vragen denk ik.

@ Lontje: idd wel een flink lopend topic, erg leuk!!! En watbetreft een Bokt-Kunstmarkt... Ik ben voor!!! (sorry, ik zal on-topic gaan...)

Laat ik ook een plaatje posten:

Afbeelding

Formaat is A4, 2b potlood...
Kijken of mijn prijs redelijk is...

Lontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 22:42

@ Fnanne: 30 a 40 euro?
(die staat ook nog op mijn tekenlijstje als ik er ooit aan toe kom )

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:57

Ik denk voor Fnanne ook 30 á 40 euro, ik zou dat er iig zeker voor over hebben !
Bij Marjoke mis je iid n beetje de details, als bijv de wimpers iets scherper waren, was dat oog volgens mij nagenoeg perfect geweest! Volgens mij heb je zeker t talent om heel mooie schilderijen te gaan maken .

Maar dit topic loopt iid hard! Ik vind het zeker wel n nuttig maar ook leerzaam topic
Ik wilde ook nog proberen mee te taxeren maar ben t overzicht al n beetje kwijt, weet ook niet of ik er zo goed in ben .
Ach ondertussen zal ik maar dooroefenen aan mijn composities en ogen . Huidige project is compositioneel alweer niet perfect, ben bezig t beest lekker te laten liggen (alias in gevecht met gevouwen beentjes!)

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:06

@ Fnanne, ik heb het al een aantal keer gehad, flink balen natuurlijk. Door dat soort mensen ben ik echt gaan denken om geld vantevoren te vragen en als ik het niet helemaal vertrouw dan doe ik het ook gewoon. Maar de tekeningen die ik heb gemaakt en die ineens niet meer gewilt zijn verdwijnen in een grote map met probeersels. En als ze goed genoeg zijn probeer ik ze te koop te zetten.
Laatst kreeg ik zelfs een mailtje van iemand voor wie ik een aantal jaar geleden een tekening had gemaakt of ik hem nog had, paard was inmiddels ook overleden en heb die tekening dus weer opgegraven en na een paar jaar alsnog verkocht .
Heel soms heb ik ook wel dat ik jammer vind dat ik een tekening verkoop omdat het resultaat gewoon zo leuk was en ik er echt gewoon veel plezier aan heb gehad met het maken, wat vaak met opdrachten nog wel ontbreekt, dan is het echt gewoon voor de oefening en het geld, want wat ik verdien gaat eigenlijk meteen op aan nieuwe matrialen. Het papier wat ik nu bijv. gebruik (ben er helemaal weg van, ontdekking van de eeuw) kost €5,70 voor 1 klein A2 vel!

Oh en over je tekening, vind ik heel moeilijk te zeggen, ik vind het niet echt portretstijl, meer illustratie. Ik vind het heel erg mooi, hele leuke stijl, maar ik zie het liever in een boek dan aan de muur.

@ Marjoke, die aquarell is echt super, hele mooie stijl, alleen nog wat op verhoudingen verbeteren en ik zou je in dezelfde prijscatagorie zetten als ik bij Valiente heb gedaan .

@ Elanor, je weet dat ik je tekeningen super vind , rond de 40 euro kun je er makkelijk voor vragen (en krijgen).

Wat ik echt heel erg merk is dat ik via bokt heel vaak te horen krijg dat mijn prijzen te duur zijn, maar via andere fora en via de expositie die ik heb in een etalage hoor ik juist weer dat het erg weinig is. Meeste opdrachten komen dan ook vooral van buiten bokt en van wat oudere mensen (30+)

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:16

Ben wel benieuwd.

Afbeelding

Verder niet meer serieus aan het tekenen. Af en toe heb ik nog eens een opdrachtje, maar over het algemeen doe ik het niet meer zoveel, helaas...

Nu ik weer op school zit, heb ik niet echt meer zoveel vrije tijd

Ik ben verder heel slecht in schatten, omdat ik er nooit mee bezig ben geweest, het verkopen van tekeningen etc. Dus ik wil het jullie ook niet aandoen dat ik me daarmee bemoei

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:50

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:52

@ Mik_beer: kun je ook vertellen wat het formaat is? Ik vind het een mooi portret, misschien wat "korrelig" (maar dat kan door de scan komen) en wat egaal, maar het spreekt mij wel aan.
Voor A4 (als het A4 is...) een euro of 10? Dat moet in mijn ogen wel kunnen.

@ IcePrincess: dus ik ben niet de enigste als het aankomt op "niet betalen" etc... Ja, ik vind het jammer, maargoed, om mensen nou vantevoren te laten betalen, dat vind ik ook zo wat. (Ga graag uit van het goede in de mens )
Watbetreft het prijsverschil binnen en buiten bokt, ik herken het. Buiten bokt is alles veel duurder... Lijkt wel

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:57

@ Utan: ze doen het!!! Dank je.
Watbetreft de tekening met de ruiter: knap gedaan! De afsnijding vind ik een beetje vreemd omdat het paard met zijn neus nu op het einde van de tekening balanceerd. Iets meer contrast zou misschien mogen, de tekening oogt nu een beetje "lief." Neemt niet weg dat ik 'm goed vind. Euro of 10/15 zou zeker moeten kunnen.
De tweede: I like it! Mooie (lastige) pose, tekening heeft een soort tederheid over zich. 20 euro zou moeten kunnen in mijn ogen...

love_urkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:32

Ik vind het al heel moeilijk om prijzen te bedenken voor mijn eigen tekeningen laat staan voor andere, maar ik heb toch wat geprobeert
@ Fnanne 40-45 eurie ik vind hem echt heel erg mooi
@ Utan ik vind de eerste ontzettend gaaf 20-25
@ Mik_Beer het hoofdstel had wat mij betreft wat donkerder gemogen, nu is het een beetje de zelfde kleur als het paard, maar dat is mijn mening 15 euro
Maar iig ik doe het jullie niet na
Ik zou zelf ook wel eens willen weten wat mensen voor mijn tekeningen willen geven dus hier:
Oowjah het zijn echt hele oude nog van de zomervakantie, ondertussen gat het tekenen al beter en ik ben nu ook bezig met pastel krijt, alleen kan ik geen foto`s op mijn comp zetten omdat hij een beetje stuk is denkk
commentaar is welkom
(ik doe links want de foto`s zijn erg groot)
http://i7.photobucket.com/albums/y284/v ... enknol.jpg
Die vind ik grappig het is op een kaart met grijs potlood en hij kost op dit moment 80 eurocent
http://i7.photobucket.com/albums/y284/v ... enromp.jpg
verkocht voor 1,- euro ook potlood op a4
http://i7.photobucket.com/albums/y284/v ... kening.jpg
grijs potlood op a4 heb ik verkocht voor 1,50
Noujah ik hoor het wel

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:40

Okee, hier een paar taxaties van mij

love_urkie: ik denk dat je zel reëel zit met je prijzen. Blijven oefenen!
Utan: Mooi. Ik denk beiden rond de 10 euro
Mik_beer: Is die laatste op A4? Dan zeker wel 15/20 euro.
Fnanne: rond de 20/25 euro? Vind het een moeilijke tekening
Marjoke: 30/40 euro. Ik blijf 'm mooi vinden! Ook al is het oog wat groot, hij straal echt wat uit!
M00nlight: 7,50/10 euro

En dan wat van mij:
Paarden
1.
http://websitemaker.kennisnet.nl/paarde ... 776209.jpg

2.
http://img126.exs.cx/img126/3793/Justytek.jpg

3.
http://img479.imageshack.us/img479/7071 ... ein6sf.jpg

4.
http://img312.imageshack.us/img312/3949 ... ein1gk.jpg

De eerste 3 zijn op 160 gr. A4 papier en met potloden varierend van 2H t/m 6B gemaakt.
De laatste ook op A4, met aqrylverf

En een hert. Ook op A4 met potloden.
http://img376.imageshack.us/img376/4127 ... nge3tw.jpg

love_urkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:27

@ Amanda die van jou zijn heel erg mooi, maar ik zou echt niet weten wat je ervoor moest vragen de eerste en de tweede denk ik 20 - 30 eurie

Maarrum ik vroeg me af wat doen jullie met het geld houden jullie het zelf?
ik geef het aan stichting proefdiervrij

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:32

ik ben erg aan het oefenen geslagen, misschien verschijnt hier ook nog een tekening van mij (ik zal even in mijn 'reportoire' zoeken, of nog een tekening maken)

@Amanda ik vind die laatste erg leuk, dat is geschilderd. Ik heb geen idee ik zou zeggen 20 euro? (hij is niet echt gedetaileerd)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:49

Fnanne schreef:
@ Valiente: (ik ben bevooroordeeld... ) Wat ik me afvraag: waarom heb je deze potloodtekening gekozen??? Afijn dat even tussendoor

weet ik eigenlijk niet
maar als je graag een andere wil :
Afbeelding

Ik weet dat mijn potloodtekeningen een stuk minder zijn. Komt denk ik omdat ik het ook niet leuk vind om mee te werken.

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:04

allemachtig, valiente: dat je dat minder mooi vind van jezelf(die potloodtekeningen!)...!!!!
ik kan dat niet eens na doen, in geen 10000000 jaar!!!!! ik moet zeggen dat ik ze prachtig vind en echt WEL zo zou willen kunnen tekenen!!!

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 21:38

@Mik_beer: vind het een mooi portret, mooie stijl, maar misschien iets meer letten op de kleine details (haren in de oren en bij neus en gespen hoofdstel). Zijn wat kleine dingetjes maar over algemeen mooi! prijs tja €15,- a €20,-?

@ love_urkie: Ik denk dat je nog even lekker veel moet blijven oefenen! Het begin is er

@Amanda: Ik vind je potloodtekeningen mooi, net als die van Mik_beer misschien iets meer letten op de kleine details. prijs €15,- a €20,-ongeveer?
De Shetlander vind ik erg goed gedaan, hier en daar een schoonheidsfoutje (ogen) maar verder een mooie tekening daar zou je misschien iets meer voor kunnen vragen. Die met Acrylverf vind ik niet mooi.

@valiente: ja dat vind ik nou weer zo'n hele mooie tekening . Ik denk dat je daar wel zo tussen de €40,-/€50,- zeker voor mag vragen. Erg mooi gedaan!

Ben ik nog iemand vergeten?

Groetjes Lon

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:56

@ Valiente: de vraag naar een andere tekening was gebaseerd op het feit dat ik je potloodwerk nogal eens wisselend vind Deze is idd beter dan de eerste die je postte, vandaar mijn vraag
@ love_urkie: flink blijven oefenen! Je goede doel vind ik erg goed van je. Moet eerlijk bekennen dat ik mijzelf ook als zeer goed doel beschouw...
@ Amanda: wat meer contrast en details aanbrengen? Dan ben je heel goed op weg. Er zitten erg mooie stukken in je werk. Rond de 10 euro???
@ Fenn: laat je het resultaat van je oefeningen ook hier zien?

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 14:41

ok, ik teken puur voor mijn lol (en om te oefenen, want soms zie ik hier dingen voorbij komen waarvan ik denk: Dat wil ik ook!)

mijn laatste creatie: (a4 met potlood en ik heb er redelijk wat tijd in gestoken.)

Afbeelding
De scanner heeft hem er niet mooier op gemaakt.

nou, ik vind het voor mezelf redelijk gelukt, alleen had ik dat mens erop misschien weg moeten laten (en ik had op een gegeven moment wel door dat mijn benen te ver naar voor zaten, maar ze weer uitgummen vond ik zonde)