ieders verhaal bij de zelfde foto.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: ieders verhaal bij de zelfde foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:01

Jah dat vroeg ik mij ook al af

Laure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:19

hier mijn verhaaltje:

Verward slenter ik over straten. Niet wetende waar mijn weg heen leid. Een rilling loopt over mijn rug. Ik sta stil. Het haar op mijn armen komt overeind staan, ook al heb ik het warm.
Nu pas merk ik dat het stil is, doodstil. Een paar minuten geleden was er nog het lawaai van auto’s. En nu niets. Ik kijk om me heen. Ik sta midden op straat. Niemand te bekennen. Voor me zie ik een enorme poort. Daarachter een kerkhof. Weer een rilling.
“Wat heb ik toch?”
Weer kijk ik om me heen. De straat is uitgestorven. Zelfs in de huizen achter mij is geen leven te bespeuren. De poort heeft mijn interesse getrokken dus loop ik er heen. Ik weet dat ik de poort nooit openkrijg. Hij is te zwaar. Toch probeer ik het. En verbaasd ben ik als hij gemakkelijk openzwaaide. Zonder gekraak of gepiep. Weer die rilling.
Voorzichtig sluit ik de poort achter mij. Ik kijk een beetje rond terwijl ik een paar passen naar voor doe. Verbaasd merk ik dat het een stuk kouder is.
Stevig stap ik door. Ik weet niet waar ik moet zijn, maar toch stap ik door. Na een vijftal minuten te hebben rondgelopen, sta ik stil. Links van mij staat een mooie grafsteen.
Langzaam, bijna eerbiedig, stap ik er naartoe. Ik hurk neer voor het graf.
Ik voel me goed bij deze grafsteen. Het ligt een beetje afgelegen van de rest.
Hier schijnt de zon. Ik word er rustig van.
Ik weet niet hoelang ik er heb gezeten. Een kwartier, een half uur?
Nu pas kwam het in me op dat ik op een grafzerk zat van een onbekende. Ik boog me naar de steen en probeerde de tekst te lezen.
“Dit kan niet waar zijn! Het… Het kan gewoon niet”
Ik spring recht en loop achteruit. Ik blijf terug staan. Op de zerk staat mijn naam. Maar het kon echt niet. Volgens deze grafsteen was ik 2 jaar geleden gestorven, op mijn verjaardag.
Nog altijd kan ik het niet geloven.
Plots voel ik een hand op mijn schouder. Ik draai me om. Voor me staat een knappe jongen.
“Eindelijk heb je jouw lot aanvaard. Welkom in het Straks.”
Niet begrijpend kijk ik hem aan.
“Wa… Wat bedoel je?” stamel ik.
“Je bent al 2 jaar dood, hartaanval. Je hebt het nooit willen aanvaarden. Nu je het zelf gezien hebt, moet je het wel aanvaarden. Als je bent overleden kom je in deze ‘ruimte’.
Het is een vredevolle plaats. Iedereen is bevriend met iedereen. Dus… kom je mee?”
Uitnodigend gebaart hij met zijn hand. Ik weet niet hoe het komt, maar ik vertrouw hem volledig en ga dus mee.
We praten niet. Een aangename stilte komt over ons en maakt zich meester.
Zwijgend lopen we hand in hand verder. Ik sta stil.
“Ik weet je naam nog niet.”
“Ik ben Tom. En jij bent Yana. Ik heb lang op je gewacht, weet je. Ik zal wat meer over me vertellen. Ik ben op dezelfde dag als jij gestorven, 1 augustus. Ik was op weg naar huis. Ik zag die auto niet aankomen. Ik voelde alleen de pijn. Plots werd alles zwart en had ik geen pijn meer. Een paar dagen later kwam ik hier terecht. Er werd me verteld dat ik op je moest wachten.”
Hij glimlacht. Hij begrijpt me tenminste. Ik wil niet praten, maar luisteren. En hij weet het.
Het lijkt alsof we elkaar al ons hele leven kennen.
Langzaamaan begint het te schemeren. Ik vraag me af waar we heen gaan. Nieuwsgierig kijk ik naar Tom. Hij lijkt mijn vraag in mijn ogen te lezen.
“We gaan naar het bos hier vlakbij. Daar staat een huisje.”
Voor mij is alles goed, zolang ik maar bij Tom kan blijven. Bij hem voel ik me goed.
We stappen hand in hand door het bos. Daar staat een lief, klein huisje. Perfect voor twee personen. Ik mag in het bed slapen en Tom gaat slapen op de bank.
“Ik wil niets overhaasten, we kennen elkaar nog maar pas.”
Maar toch lijkt het alsof ik hem al jaren ken.
’s Morgens word ik wakker. Ik doe mijn ogen nog niet open. Stil hoop ik dat het een droom was, dat ik niet dood ben. Maar als ik mijn ogen open doe, zie ik dat alles echt gebeurd is. Op het kleine tafeltje naast mijn bed staat een volledig ontbijt. Gulzig eet ik het op, want ik heb honger. Snel kleed ik me aan en ga op zoek naar Tom. Hij zit buiten, tegen een boom geleund.
“Goedemorgen!” roept hij opgewekt. Hij staat op en komt naar me toe gelopen. Hij geeft me een zoen op mijn wang. Verbaasd kijk ik hem aan.
“Sorry, dat had ik niet mogen doen. Ik… Ik ben verliefd op je. Maar we kennen elkaar nog maar pas en…”
Ik onderbreek hem door hem terug te zoenen.
“Kom we moeten weer verder gaan, onze tocht is nog lang!”
Als we ons klaargemaakt hebben, vertrekken we weer.
Hand in hand stappen we door. Tot we verdwijnen aan de horizon.
Laatst bijgewerkt door Laure op 09-11-05 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:20

Citaat:
Met bijna bevroren vingers duw ik de poort van het kerkhof open. De oude, ijzeren poort piept en kraakt.
Ik wrijf mijn handen over elkaar. Ze zijn ijskoud. Dom van me, ik had ook handschoenen moeten aandoen!
Voorzichtig kijk ik het kerkhof rond. Vreemd genoeg is het vrijwel verlaten. Hier en daar pikken een paar vogels de bessen van de struiken, of vliegt een eekhoorntje een boom in.
De sneeuw knispert onder mijn schoenen. Ze zijn pas nieuw, dus ik loop voorzichtig, zodat ze niet vies worden.
Struinend loop ik over de paden, totdat ik bij haar graf ben. Opeens lijkt alles in de wereld zo ontzettend onbelangrijk!
'At this moment, only you matter' zing ik, zoals het in het liedje staat.
Ik ben gewend tegen haar te praten. Ik praat over vanalles. Over nieuwe vriendjes, vervelende exen, nieuwe vriendinnen, en op wraak berustte feeksen. Huilend, dat wel. Want normaal zou ze lachen, zou ze me gerust stellen, ze zou me steunen. Als een vriendin, want dat was ze.

Ik denk terug aan die avond. Ik had haar moeten tegenhouden. Ik had haar moeten zeggen het niet te doen. Als een vriendin, want dat was ik.
We waren in een discotheek, aangeschoten as hell. Het was donker, en er was zo'n flikkerlicht. Waardoor het lijkt alsof je een robot bent, waar je duizelig van wordt.
Opeens was het heel even langer donker. Foutje van de DJ. Toen het weer licht werd, was ze weg.
Ik zocht haar, riep haar, ik vroeg naar haar. Maar ze was er niet. Niemand had haar gezien, zij hoorde me niet, ik zag haar niet.
En opeens, was ze daar weer. Ik zag haar aan de bar zitten, ze nam iets in. Ik dacht dat het een pilletje tegen de misselijkheid was ofzo. Maar ik had het moeten weten. Zoals die vuile loser naar haar keek. Hij zat gewoon te wachten totdat ze draaierig zou worden. Totdat ze over je nek zou gaan, en totdat ze zou vallen. Hem vastgrijpen. Hem smeken om hulp.
Maar het duurde langer dan normaal. Ik stond er naar je te kijken. Zeker 2 minuten ofzo. Totdat hij haar meer gaf. Meer dan de eerste keer. Ik mengde me door de massa heen met wat elleboog-werk, maar het was te laat. Ze had ze al achterover geslagen.
Woedend was ik! Ik trok haar van de barkruk af, naar buiten.
En toen begon het. Ze werd draaierig, ze ging over je nek, je viel. Ze greep mijn broekspijp vast en ze smeekte me om hulp.
'Men, houd het dan nooit eens op?' Zuchtte de portier.
'*******, DOE ER DAN WAT AAN, ROEP IEMAND! STA DAAR NIET ZO!' viel ik uit. Hij deed alsof ze oud vuil was, alsof ze niks betekende!
Ik was laaiend. Ik schopte hem, ik sloeg hem, ik schold hem uit.
Hij belde het ziekenhuis. Het leek wel een eeuwigheid te duren. Ze lag daar, hulpeloos. Als die kleine meid van vroeger, die van de trampoline afviel.
Ongeveer 5 minuten later waren ze er dan eindelijk. Ze werd op een brancar gelegd en afgevoerd.
Ik wist dat het niet goed was. Ik wist 't gewoon.
3 uur nadat ze haar hadden meegenomen zag ik haar eindelijk weer. Ze was ziek, heel erg ziek.
De dokter vertelde me dat ze ze maag hadden leeggepompt, maar dat het niet veel nut meer zou hebben. Er was teveel spul opgenomen in haar bloed. Ze zou dadelijk wakker worden, maar niet lang meer wakker blijven. Ze zou in shock raken, en dan in coma. Uiteindelijk zou ze overlijden.
Ik barstte in tranen uit. Ik heb gehuild.
Plotseling werd ze wakker. Ze vroeg wat er was gebeurd.
We hebben nog eindeloos gepraat. Ongeveer 2 uur lang heb ik aan haar bed gezeten. Stiekem hoopte ik dat de dokter ongelijk had. Ze bleef toch immers zo lang wakker?
We lachten, we huilden, en ik vertelde haar dat ik zoveel van haar hield en ik haar nooit zou vergeten.
Maar opeens vielen haar ogen dicht. Haar lichaam lag alsof het zich verzette tegen iets.
'Ze vecht tegen de shock' constateerde de dokter. Maar hij zei er ook bij dat het niet veel nut had, uiteindelijk zou ze overlijden.
'Je bent m'n beste vriendin Lie, verlaat me niet..' fluisterde ik.
Heel even leken haar lippen te bewegen. Ik wist zeker dat ze iets zei.
'Nooit' leek het wel.
Voor de zoveelste keer op deze avond barstte ik in huilen uit.
Ongeveer 3 kwartier nadat ze in shock raakte, was je weg. Helemaal weg. Naar daarboven.
'Ik zal Redbull drinken Lie, zoveel, totdat ik vleugels heb, en dan kom ik naar je toe' was de zin die mijn speech afsloot op haar begrafenis.

Het staat ook op het lint dat uit de bloemenversiering steekt.
Zachtjes rollen de tranen uit mijn ogen. Dat mijn vingers nagenoeg bevroren zijn interesseerd me niet, dat mijn schoenen vies worden ook niet. Ik probeer de sneeuw weg te trappen maar het lukt niet.
'Ik mis je, ik wil je terug' fluister ik, starend naar het grote boeket dat haar oma heeft neergelegd.
Maar verlaten heb je me niet. Nooit. Want je bent voor altijd in mijn hart. Je leeft verder in mij.
Je bent bij me.

solarpleure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:27

Ik heb zin in een nieuwe foto!!!!!

Eve_lien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:42

Neee wacht.
*schrijft verhaal.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:59

Citaat:

I blame myself for being such a fool.

Het was herfst. Bruin gekleurde bladeren vielen met bosjes naar beneden en maakten mijn stappen hoorbaar. Als je goed om je heen zou kijken, zag je mensen met gebogen hoofden en hoog opgetrokken kragen zich snel voortbewegen. Maar ik keek niet om me heen. Ik keek naar de grond en volgde de punten van mijn schoenen op hun weg. Versleten, vaal en onder de modder. Het deed me niets. Eigenlijk deed niets me meer wat. De koude wind die langs mijn oren suiste en ze rood deed kleuren, de regen die druppel voor druppel uit de lucht kwam zetten; het viel me allemaal niet op.
Mijn gedachten waren ergens anders. Boven, om precies te zijn. Boven in de hemel, waar de wolken de grond vormen en de engeltjes in het wit gekleed door het leven gaan. Sinds een week mochten ze zich gelukkig prijzen. Zij was er ook, om hun bestaan nog meer op te vrolijken. Zij had mij verlaten, was gegaan zonder wat te zeggen. Geen briefje, geen afscheid. Alleen die pillen. Het was de schuld van die vreselijke pillen.
Ik was achtergebleven, geen troostende woorden meer. Het was voorbij, over. Althans, zo voelde het. Zonder haar was mijn leven niets meer waard.

Ik weet nog goed dat jij me probeerde om te vrolijken. Je bloemetjes, kaartjes, pogingen tot gesprekken. Ze deden me niet zoveel. Met mijn gedachten was ik nog bij haar. Om eerlijk te zijn, zag ik je niet eens staan. Terwijl jij mij probeerde te helpen, al voor ze me verliet. Jij zag in dat ze me pijn deed. Jij had al voorspeld dat ik niet meer was voor haar dan een speelbal. Maar ik met mijn stomme kop besteedde geen aandacht aan je. Ik dacht dat je maar wat zei, dat je jaloers was. Achteraf is makkelijk praten, maar ik wil je alsnog je gelijk geven. Alleen is het te laat, veel te laat.
Je kan me niet meer horen. Ik kan je niet meer spreken. Het enige dat mij nog rest is hopen dat je me het kan vergeven. Ik bedoelde het niet zo. Eigenlijk wilde ik het niet, maar toen was het al te laat.

Het was twee weken na haar dood. Ik had alles perfect uitgedacht. Nu zou het gebeuren, het was genoeg geweest. Al die tijd spookte het idee door mijn hoofd. Het moest en zou gebeuren. Voor het eerst ging ik weer om me heen kijken, dat kon nu weer. Ik zag de mensen om me heen door het leven wandelen. Ik glimlachte weer, keek naar de bladeren die naar beneden vielen. In plaats van hun lelijke bruin kleur, hadden ze alle kleuren van de regenboog. De regen leek goud en stemde me nog vrolijker. Ik voelde dat het goed was zo. Dus ik deed het.

En toen zag ik jou. Je ogen, vol liefde, wanhopig. Je stem, nog liefdevoller en in paniek. Je gilde, je sloeg me in het gezicht. Ik zocht kracht om te reageren. In een wanhopige poging mijn armen uit te strekken sloeg ik je. Je keek geshokeerd, probeerde me overeind te heisen. Mijn gewicht wilde niet meewerken en ik plofte terug op de grond. Ik deed een laatste poging wat te zeggen, tot alles zwart werd. Althans, voor even. Daarna werd het zwarte vervangen door een witte gloed. En nu ben ik hier.

Hier, daar waar zij is. Maar zij kan me niks meer schelen, hoe ironisch het ook klinkt. Jij bent degene die ik mis. Alleen nu heb ik het voorgoed verpest. Jij en ik, gescheiden door het wolkendek en alles wat daartussen zit.
Ik zou met je willen praten en je willen bedanken. Ik heb me vergist, jij was degene die van me hield en me wilde beschermen. En jij was binnen handbereik, maar ik wilde terug. Vastigheid, alles moest blijven zoals het was.

Voorlopig is er niets meer. Alleen jij en mijn graf, dat je elke dag trouw komt bezoeken. Telkens opnieuw bewegen je verkleumde vingers het knarsende, ijzeren sierhek. Je vertelt je verhalen, ik hoor ze aan. Zo graag zou ik wat terugzeggen. Tegen je praten, je knuffelen, bedanken. Al was het maar voor even. Maar het is te laat. Ooit, ooit zal ik je terugzien. Als jouw tijd gekomen is. Ik hoop dat er iemand voor je is, zoals jij voor mij was.

Ik zal mezelf nooit vergeven.

Heb ik ooit zoiets raars geschreven? Nee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:15

Ik ga zo eens lezen, en zelf nadenken over wat ik ga schrijven Wil eigenlijk iets heel anders doen dan het meeste hier, als ik het zo snel even doorlees.

Eve_lien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:17

Ja mij viel het ook op dat mensen elkaar schrijfstijl onbewust na gaan doen en dezelde verhaallijn volgen.
Including me overigens.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:19

haha ja nu je het zegt, en eigelijk had ik maar 1 verhaaltje gelezen om even op gang te komen

Eve_lien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:25

Om eerlijk te zijn had ik er géén gelezen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:32

hahaha, dan ist helemaal knap! Ik denk dat het te maken heeft dat iedereen toch wel n beetje t zelfde idee heeft bij n hek naar n begraafplaats

solarpleure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:42

De verhalen lopen allemaal uiteen. Maar ze komen allemaal op 1 punt terug. Maar wat wil je met een foto over een kerkhof. Als je een foto hebt van een bos dan komen er veel meer verschillende verhalen.
Ik wilde ook een ander verhaal schrijven. Maar daar kwam ik toch niet op uit.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:31

Eve_lien schreef:
Om eerlijk te zijn had ik er géén gelezen.

Ik ook niet.

Ojawel, die van Solarpleure, nadat ik de mijne geschreven had.
En Sterre_nanza.

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:46

Goh, ik kom er nou achter dat er een paar fouten inzitten . Was gister ook al wat later

Laure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:49

bij mij zitten er ook een paar fouten in: verleden tijd in een verhaal dat in de tegenwoordige tijd verteld word . Maar het was al laat toen ik het geschreven had . Hier zitten echt goede verhalen tussen!!

solarpleure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:41

Bij mij zetten overal typfouten want ik zie ze zelf niet. En word ziet de helft ok vaak nooit.
In één tijd blijven schrijven is vaak heel moeilijk. tegenwoordige tijd is opzich makkelijker te schrijven. Daarom schrijf ik veel in verleden tijd

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:46

heb ze gelezen nadat ik die van mij derop had gezet

FrontC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:47

Hmpf ik vind de mijne niet zoals de rest?
Heb overigens ook niet alle verhalen gelezen...

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:40

pharagirlke schreef:
heb ze gelezen nadat ik die van mij derop had gezet

Dat heb ik ook gedaan (doe ik meestal) maar op een gegeven moment schreef ik het verhaal in 'je' vorm ipv 'haar', en toen moest ik weer alles gaan aanpassen en toen heb ik eroverheen gelezen .

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:52

ik weet niet of ik deze regel mag instellen, of dat ik nu een uitzondering maak voor mezelf, maar ik wilde laten zien dat er vast ook met een andere stijl een verhaal bij deze foto kan worden geschreven. Het verhaal is niet echt sterk, maar het heeft wel wat.

Terwijl de wereld schudt op zijn grondvesten en alles veranderd, lijkt het alsof de toekomst een plek niet in zijn greep krijgt.
Het is het jaar 3040, mensen zijn niet alleen de wereld aan het domineren, maar ook de Maan en Mars. Enkele zijn machthebbers, die het spel van de mensheid in hun handen hebben. Enkele zijn onbeduidend, een van de vele miljarden. Mensen zijn zover, dat er in plaats van gebaart, gekloond word. Exacte kopieën lopen over de wereld rond. De mens is onsterfelijk en omdat voedselbronnen steeds schaarser worden heerst het kannibalisme overal.
In deze wereld, die geworden is tot een onmogelijk, menselijk product staat een plaats die door de machtsstrijd en voortdurende honger naar meer en verder vergeten lijkt te zijn. Misschien is het de plaats zelf die afschrikt, want het is een plek die al meer dan 300 jaar lang niet meer gekend word, misschien is het het ijzeren hek dat er voor staat, dat zorgt voor de stilte die op die plaats heerst.
Een windvlaag doet het hek kraken, de tijd heeft roest achter gelaten. De ketting, waarmee het hek dichtgebonden rammelt verontrustend. De wind waait verder en doet een dorre tak tegen een steen slaan. Het doffe getik weerklinkt tussen de graven. Het duurt een tijd voordat de stilte terug keert, maar misschien was dat wel een begin van iets, wat later niets zeggend zal zijn, maar wat wel een verhaal wordt waar mensen lange tijd naar zullen luisteren rond hun lichten, als ze die al hebben.
Met de windvlaag komt namelijk iets, wat de stille graven lange tijd gemist hebben. Een meisje rammelt aan het hek. Ze rammelt er aan en met een knal valt de roestige ketting uit een. Mensen sterven in die tijd misschien niet meer normaal, maar de rest had nog niet het eeuwige even. Het meisje draagt een lange jurk, het slobbert wat om haar heen, maar het is meer dan dat sommige van de mensen dragen. Ze loopt over het pad tussen de stenen alsof ze het dagelijks doet.
Haar jurk fladdert achter haar aan. Het hek, dat na al die tijd weer open staat, piept als het door de wind terug op zijn plaats geblazen word. Het meisje kijkt even verschrikt op. Alsof geluid haar onbekend is. Dan loopt ze doelbewust verder. Bij een steen, die zo ver is, dat het hek bijna uit het zicht is knielt ze neer. Met haar handen veegt ze mos en ouderdom van de steen die er staat. Als het weer leesbaar is, veegt ze met haar vingers over een tekst:

2494
Rust zacht en in vrede.
Lille,
Onze dochter, tweelingzus en vriendin.

Verbaast veegt het meisje over de tekst. Haar vingertoppen raken het aan, dan pakt ze het puntje van haar jurk en veegt heel de steen schoon. Onder de tekst vind ze een foto. Ontroerd reikt ze naar de foto. Zonder te beseffen waarom, komt er een brok in de keel van het meisje. De foto toont haar evenbeeld.
Met de eerste traan van het meisje, valt de eerste druppel regen. Langzaam zwelt het geluid van de tikkende druppels op de graven op.
Het meisje laat haar vingers nog steeds over de foto gaan. De regen maakt haar kleddernat, ze merkt het niet. Haar vingers glijden over de steen. Langzaam omhoog. Op het jaartal blijft ze steken. Dan bijt ze in haar vinger, zo hard dat het bloed. Voorzichtig schrijft ze met haar vinger op de grafsteen. Het bloed wordt meteen weggewassen, maar dat deert het meisje niet. Als ze klaar is, gaat ze liggen. Liggen voor het graf. Naamloos sterft ze naast haar zuster, maar dan 536 jaar later.

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:16

zozo zeker wel mooie verhalen

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:18

ik heb nu (iets te laat) zelfs een tweede regel overtreden, naast twee verhalen te plaatsen is het tweede ook nog te kort.

jeetje, ik ben wel niet zo goed bezig.

Overigens vind ik er ook hele mooie verhalen tussen zitten, maar het viel mij ook op (daarom dat foute tweede verhaal) dat de stijl vaak het zelfde is. (ik vorm enzo)

Eve_lien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:41

Ach.
Nieuwe foto maar?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:42

Neeee want ik ben nog niet klaar!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-05 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Eve_lien

Re: