Hallo,!
Hier is nog een stuk!
‘’Wat is er volgens jouw dan gebeurt?’’ vraagt mijn vader.
‘’De maanden voordat mijn moeder Karin kreeg konden we het heel goed met elkaar vinden. Ik kon haar alles vertellen en ze luisterde ook daadwerkelijk. Regelmatig gingen we met z’n tweeën naar de bioscoop, of even gezellig winkelen. Toen ontmoette ze Karin, alles werd ineens anders. Karin werd haar leven, ze was bijna dagelijks weg en als ze eens thuis was praatte ze alleen over Karin. Ik kon mijn problemen niet meer bij haar kwijt, en ze zei nog nauwelijks wat tegen me. Gister hoorde ik dat ik een geweldige prijs heb gewonnen, een les van Ivan Noordhorst. Ik vertelde het mijn moeder, ze hoorde me nauwelijks. Haar nieuwe mobiel was veel belangrijker.’’
Ik vertel mijn vader niet alles, het klinkt dat alsof het geen aanleiding had om mijn moeders spullen kapot te maken. Alsof het allemaal mijn schuld is. Mijn vader slaat een arm om me heen. Ik kruip tegen hem aan, net zoals ik altijd deed toen ik klein was. Het voelt gewoon zo veilig daar, in mijn vaders sterke armen.
’’Ik weet niet wat gebeurt is meisje, maar ik weet dat jij geen gelukkig tijd hebt meegemaakt.’’
Mijn vader zucht, ik zie dat het hem ook aangrijpt dat mijn moeder een nieuwe vriendin heeft.
Het is al 8 maanden geleden dat mijn ouders gescheiden zijn. Mijn moeder kon er niet meer tegen dat mijn vader zoveel contact hield met de modellen die hij fotografeerde. Volgens haar kon hij elk moment met één van die meisjes in bed duiken. Ik weet nog precies dat mijn moeder hem elke keer dat hij terugkwam van een fotoshoot verhoorde. Ze wilde elk klein detail weten, ze vertrouwde hem gewoon niet. Toen ze mijn vader probeerde te dwingen om een andere baan te zoeken werd het hem teveel, hij vertrok. Ik vond het verschrikkelijk om mijn vader te moeten missen en kwam bijna elke dag na school even bij hem.
Maar het wende en al snel zag ik mijn vader maar eens per week. Ik had er vrede mee, want ik wist dat mijn vader en moeder toch niet meer bij elkaar zouden komen. Toen mijn moeder me vertelde dat ze een nieuwe liefde had ontmoet was ik blij voor haar. Ik ben niet een gemeen persoon, ik ben blij als mijn moeder dat ook is.
Maar toen ik erachter kwam dat haar nieuwe liefde geen man was moest ik wel even slikken.
Maar wie zou dat niet doen als je moeder ineens lesbienne blijkt te zijn?
Als ik mijn bed heb klaargemaakt voor de aankomende nacht vertrek ik met mijn vader naar het strand.
‘’Even lekker uitwaaien doet iedereen goed!’’ heeft hij gezegd. Als ik mijn bed had gedaan zouden we vertrekken.
In zijn rode honda rijden we naar het strand. Ik ging als klein meisje met mijn vader vaak naar het strand.
Daar bouwde ik zandkastelen, en als het warm weer was mocht ik spelen in de zee.
Nu bouw ik geen zandkastelen meer, maar nog steeds kom ik graag op het strand. Vooral als er weinig mensen zijn.
‘’Wat ben ik hier al een tijd niet meer geweest.’’ Zegt mijn vader als we het strand oplopen.
‘’Dat geld ook voor mij.’’
Zwijgend lopen we verder door het mulle zand. Mijn vader heeft gelijk, het strand zorgt ervoor dat je rustig word.
Ineens zie ik in een duin twee vrouwen zoenen en elkaar strelen. Vanuit een ooghoek blijf ik kijken, ze komen me zo bekend voor…
Groetjes, Minte