Wat is nu écht een goede camera

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Re: Wat is nu écht een goede camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:06

intressant topic. mooie foto's! waar hebben jullie zo leren fotograferen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:21

Maar Hypofocus, een Minolta Dimage is niet echt een compact camera, de lenzen kunnen niet verwisseld worden waardoor het natuurlijk geen spiegelreflex is maar verder heeft hij alle mogelijkheden van de spiegelreflex. Een Canon eos is tweedehands nog steeds 450 euro en dat gaat nu gewoon niet. Een analoge spiegelreflex had ik maar ik maak te veel en te vaak foto's om dat interessant te vinden.

Mijn gestolen camera was een HP, een van de duurdere. Ik kon er vrij mooie foto's mee maken maar hij schoot erg vaak in storing, was vaak erg traag met afdrukken (zeker bij volledig zoomgebruik) wat een ramp is bij actie-foto's en de laatste tijd had ik regelmatig vreemde strepen door mijn foto's heen. Ik ben er niet achter gekomen waar die vandaan kwamen maar ik had nog garantie en wilde hem eigenlijk laten nakijken.
De camera die ik had is inmiddels ook niet meer verkrijgbaar maar ik hoor vaker wat mindere verhalen over de hp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:52

(bijna) alle compactcamera's hebben zo'n hinderlijke vertraging tijdens het afdrukken. Dat is een kenmerk van een compact camera.

Maar een spiegelreflex is niet alleen een camera waarvan de lenzen verwisseld kunnen worden! Het gaat er bij spiegelreflex om dat je door de spiegels die erin zitten (Die een compact cam niet hebben!) direct het beeld krijgt dat je ziet en er zonder vertraging wordt afgedrukt.

Er zijn tegenwoordig ook compact camera's waarbij je lenzen kunt verwisselen, maar dit zijn dus geen spiegelreflexen (even voor de duidelijkheid dus).

Maar ik denk dat je aan die Minolta Dimage wel een mooie camera hebt hoor. Het is in ieder geval een betere keus dan de HP's.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:00

Illkah: als je wilt weten hoe goed de kwaliteit van HP is moet je Fairie even pb-en naar de ervaringen met haar 7e HP camera

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:23

Ik vind de Canon EOS nog steed's de beste denk ik ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:29

Welke Canon EOS??? De normale Canon EOS serie is namelijk een analoge camera! De EOS 300D en OES 350D zijn de enige digitale uit die serie. Maar diezelfde modellen (tenminste, de Eos300) zijn zonder de "D" ook analoog te koop.

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:11

ik heb nu sinds kort de Kodak DX7590 en ik moet zeggen dat deze ook érg leuke foto's maakt!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 19:45

Pff, weet het allemaal niet meer door jullie, die heeft weer goede ervaringen met de Minolta die weer slechte,
die vind HP weer goed, die weer slecht
wat moet ik nou

ik wil wel gewoon een camera die ook actiefoto's kan maken (rijfoto's, foto's van dieren)

De Fujifilm Finepix S5000, die is toch ook goed met beweging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:17

Het meest ideale in jou geval zou dan een digitale compact camera zijn (als je inderdaad aan je budget zit), waar je zelf zoveel mogelijk zelf op kunt instellen zoals diafragma en sluitertijd. Als je dat namelijk zelf kunt bepalen, hoeft de camera dit niet uit te rekenen en zal de camera sneller zijn met het maken van de opname (minder vertraging), waardoor actie foto's beter mogelijk zijn.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:40

Ik ben ongeveer naar hetzelfde op zoek, interessant topic!

Een vriendin van mij heeft ook een HP, 3.2 megapixel, maar die vind ik niet zulke mooie foto's geven. (heel pixelig, onscherp, weinig diepte)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:18

Wij hebben een Canon EOS maar dat is geen digitale.
Nou willen mijn vader en ik een Canon EOS digitale kopen, omdat de lezen van de analoge camera op de digitale passen (toch?) maar weet iemand hoeveel geld je kwijt ben voor een Canon Eos 350D BODY, met kaart enz?

Edit: Iemand ervaring met deze camera?
Fuji FinePix S7000

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:08

Google daarvoor even!
Genoeg sites!

Ik ben heel blij met mijn 350D, een spiegelreflex is echt de enige optie als je actieplaatjes wilt gaan schieten. Een gewone compactcamera is daar veel te traag voor.

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 20:12

Ilkkah schreef:
Pff, weet het allemaal niet meer door jullie, die heeft weer goede ervaringen met de Minolta die weer slechte,
die vind HP weer goed, die weer slecht
wat moet ik nou

ik wil wel gewoon een camera die ook actiefoto's kan maken (rijfoto's, foto's van dieren)

De Fujifilm Finepix S5000, die is toch ook goed met beweging?

dat wil ik nou ook

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:36

fuji s5000 is een goede camera om dieren etc. te fotograferen. Om echte springfoto's te maken zal die echter wat te traag zijn zoals bijna alle compacts. De toppers onder de Compactcamera's ,die echt dezelfde instelmogelijkheden hebben als een spiegelreflex zijn: sony dsc f828, fuji s7000 of de nieuwe s9500. De Minolta A2. Prijzen zullen nieuw liggen tussen de 450-700 Euro. Tweedehands heb je er een voor ongeveer 300-500 Euro.
Een alternatief is een wat oudere digitale spiegelreflex als de Olympus e-10. Deze maakt ook zeer mooie plaatjes. prijzen tweedehands liggen rond de 400 Euro voor alleen de body. Tweedehands lenzen voor de camera kuin je al wel krijgen voor 50 Euro.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 12:54

Frank schreef:
Ik ben heel blij met mijn 350D, een spiegelreflex is echt de enige optie als je actieplaatjes wilt gaan schieten. Een gewone compactcamera is daar veel te traag voor.

Nou, ik heb nu nog een sony dsc p32, en die was nou niet bepaald duur (althans, ik vond hem wel duur vroeah )
maar daar kon ik toch gewoon rijfoto's mee maken, en gewoon achter elkaar schieten (mits zonder flits)
het gaat mij erom dat mijn rijfoto's er straks niet allemaal zo uitzien (dus paard onscherp, achtergrond scherp (ja op deze foto is hij ook niet helemaal scherp maar kan even zo snel geen ander voorbeeld vinden))
Afbeelding

het gaat mij erom dat ik gewoon zulk soort rijfoto's (en springfoto's) kan maken, maar dan met meer kwaliteit
Afbeelding

dus wil gewoon zoiets weer, maar dan een andere soort camera (groter dus, om slordigheid tegen te gaan) met meer kwaliteit en zoomvermogen (en dat hij ook bij het zoomen de kwaliteit niet zo heel veel verslechterd)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:57

Ik had begrepen dat de Minolta Dimage wel het voordeel had van het snelle afdrukken maar zo snel als een echte spiegelreflex zal hij niet zijn. Ik heb er wel goede actiefoto's van gezien.
Het is voor mij in elk geval "the second best thing"

HP zou ik echt niet doen. Ik heb zondag met de R707 foto's gemaakt, op zich drukt die snel af en doet hij het heel aardig maar dit is ook al de tweede camera. Van de eerste was het venstertje kapot gegaan.
Mijn HP had veel meer mogelijkheden maar die was pas echt traag. Leuk als je marathonfoto's wilde maken, zie je nog net de achterkant van de kar Ik ben daar wel aan gewend omdat ik al vrij vroeg een digitale camera had en toen was het helemaal erg, afdrukken voor het onderwerp in beeld komt is dan de truc.

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:31

sjemie schreef:
Wij hebben een Canon EOS maar dat is geen digitale.
Nou willen mijn vader en ik een Canon EOS digitale kopen, omdat de lezen van de analoge camera op de digitale passen (toch?) maar weet iemand hoeveel geld je kwijt ben voor een Canon Eos 350D BODY, met kaart enz?

Edit: Iemand ervaring met deze camera?
Fuji FinePix S7000

De EOS 350D kost kaal zo'n 800 euro, en verder ligt het eraan hoeveel geheugen je erbij koopt. 512 MB heeft mij 60 euro gekost, 1G kost ongeveer 100 euro.
Verder kun je bij canon ook een gratis geheugenkaartje bestellen (256MB) als je deze camera haalt. Maar 256MB is heeeel weinig! Ik zit al krap met mijn 768MB.
http://www.foto-konijnenberg.nl/
Konijn heeft is over het algemeen vrij goedkoop.

De lenzen passen er inderdaad vaak gewoon op. Maar hou wel rekening dat deze een cropfactor hebben van 1,6 op digitale spiegelreflexen. Dus als jij een 55-200mm lens hebt wordt dat op de EOS 350D 55-200 x 1,6 = 88-320mm.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:42

Tsah goede camera, dan roep ik meteen canon eos 350D.. Maar met zn 1000 euro is hij niet echt bepaald goedkoop.. Heb er heel de vakantie voor moeten werken, elke dag, maar hij is het zeker waard. Wist eigelijk niet ontzettend veel van fotograveren, maar de 350D is erg handig in gebruik

Wat voorbeeldfoto's
Afbeelding

Afbeelding

love_wiepke schreef:
JanSFjP schreef:
dat schijnt een goede te zijn
heeft n leraar wiskunde bij ons op school ook,
had hij meegenomen naar rome, foto's zijn zeer mooi geworden

ik ben dr ook heel blij mee...
het mooie is dat de kleuren zijn zoals je ze in het echt ziet....
sommige camaras verwisselen de kleuren...worden meestal doffer...
bij deze niet..

Ja dat mag ook wel voor dat geld (800 euro)

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:42

*weet nog steeds niet wat ze wil*

begin weer te twijfelen of ik toch niet de minolta dimage wil

@maartjuh:
mooie foto's!
mag ook wel voor dat geld zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:19

plagom schreef:
De EOS 350D kost kaal zo'n 800 euro, en verder ligt het eraan hoeveel geheugen je erbij koopt. 512 MB heeft mij 60 euro gekost, 1G kost ongeveer 100 euro.
Verder kun je bij canon ook een gratis geheugenkaartje bestellen (256MB) als je deze camera haalt. Maar 256MB is heeeel weinig! Ik zit al krap met mijn 768MB.
http://
http://www.foto-konijnenberg.nl/[/url]
Konijn heeft is over het algemeen vrij goedkoop.

De 350D heeft voor de gemiddelde amateur meer dan genoeg Megapixels, waardoor hij onnodig veel opslagruimte vraagt voor de foto's.

Ik heb met m'n D70 nu in totaal 2,5 Gigabite aan kaartjes, maar daar kan ik op 1 dag gemakkelijk 8 hengstenreportages mee maken.
Ik ben zelf begonnen met 256Mb en dat is meer dan genoeg (dat is dus: als je KIJKT wat voor foto's je maakt en niet "filmt" door de ontspanknop ingedrukte te houden).

Bovendien is de 350D een stuk duurder dan de 300D en een amateur heeft de extra dingen die de 350 boven de 300 heeft niet echt nodig.

Als er al lenzen van Canon aanwezig zijn, is het de moeite waard om te overwegen, maar Nikon heeft nu de Nikon D50 gelanceerd en dat schijnt ook een prachtige camera te zijn die een stuk goedkoper is dan alle andere digi reflexen. Een echt instapmodel dus.

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:28

Hypofocus schreef:
Bovendien is de 350D een stuk duurder dan de 300D en een amateur heeft de extra dingen die de 350 boven de 300 heeft niet echt nodig.

Ik ging eigenlijk ook voor de 300D, maar die zul je helaas niet zo snel meer vinden. Deze wordt namelijk niet meer gemaakt, logisch ook met een opvolger zoals de 350D. Met veel geluk zal die een keer te koop staat op internet hier in nederland, maar in fotozaken zul je hem al helemaal niet meer tegen komen. Misschien dat je hem in Duitsland nog wel kunt vinden. (daar staat hij op ebay ook regelmatig). Dus ik had ook even moeten doorsparen.
Grappig detailtje:
Ik wilde oorspronkelijk een cameraatje van zo'n 400 euro kopen, en eindigde 4 à 5 maanden later bij een camera van meer dan het dubbele.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:36

'met veel geluk' valt mee hoor. Op marktplaats en fotografieforums als dutchphotozone.com zie ik de 300D nog vaak tweedehands voorbijkomen, rond de 600 euro incl lens + geheugen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:06

Hypofocus schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar de 300D is uit de productie en (bijna) nergens meer te verkrijgen

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:47

Ellende schreef:
'met veel geluk' valt mee hoor. Op marktplaats en fotografieforums als dutchphotozone.com zie ik de 300D nog vaak tweedehands voorbijkomen, rond de 600 euro incl lens + geheugen.

Echt waar??!! Ik ben zooo lang op zoek geweest naar dat ding!!
De enigste die ik iedere keer kon vinden was op ebay, maar die werden dan alleen naar duitsland verzonden...
Achja, ben ook erg happy met de 350D

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:14

Canongebruikers....
Wat zou nou een betere lens zijn?

Deze:

Afbeelding
Ziet er degelijk en goed uit, en wordt erg goed aangeschreven in reacties

Of deze:

Afbeelding
Heeft beeldstabilisatie en een verder bereik... Maar kan er geen reacties op vinden.

De eerste kost 649,- en de tweede 599,-