Een verhaal dat ik na afloop een keer in de nederlands les ben gaan schrijven. Ik had uiteindelijk iets anders ingeleverd, het is een soort verhaal dat het gevoel vrij goed laat zien wat je hebt als iemand die je kent elk moment kan overlijden.
Luc zit op een bankje in het park. Zijn schooltas in het natte gras en zijn mobieltje in zijn zak. Hij zit er al sinds de ochtend en staart in de verte. Telkens denkend aan wat kan gebeuren, telkens denkend aan het moment dat zijn mobiel gaat, want als zijn mobiel zou gaan.
Hij zit op het bankje en krijgt langzaam pijn in zijn rug, maar verzitten gaat hij niet. Zijn blik glijd richting de vijver voor hem. De eentjes dobberen op het water, ze hebben nu wel door dat de jongen aan de kant ze niets geeft. Als er een meisje komt aan lopen waggelen ze snaterend haar kant uit.
Luc's blik volgt de eenden naar het meisje, dat ze brood voert. Hij kijkt er een tijdje naar, maar kan alleen denken aan de mobiel die in zijn zak zit. Stel je voor dat hij nu af gaat. Wat zou zij wel niet denken?
Als het meisjes brood op is gaat ze naast hem op het bankje zitten.
'Moet jij niet op school zitten?' vraagt ze na een stilte.
Luc schud zijn hoofd.
het meisje kijkt hem vreemd aan. 'Tussenuur zeker?'
Weer schud Luc zijn hoofd.
Waarom dondert het meisje niet op, hij heeft nu geen zin in gezeur en geflirt.
'Gespijbelt.'
Nu haalt Luc zijn schouders op, hij heeft gespijbelt ja, maar wel legaal.
'Lekker spraakzaam ventje ben je. Mompelt ze.'
Luc krijgt zin om haar uitteschelden, ze moet oprotten, stel dat zijn mobiel gaat. Hij heeft wel ergens anders aan te denken.
Het meisje blijft nog even stilzitten en wil dan weglopen.
Opeens krijgt Luc zin om wat te zeggen, om te laten weten met wie ze heeft lopen praten, maar dan gaat z'n mobiel.
Trillend haalt hij hem uit zijn zak. Het nummer dat de mobiel laat zien is van thuis. Als hij opneemt mompelt hij ja.
Voor dat zijn moeder kans krijgt om wat te zeggen krijgt hij al tranen in zijn ogen. Nadat zijn moeder wat gezegt heeft huilt hij echt. Wat hij voelt is een mengeling van opluchting en verdriet. Het wachten is voorbij, maar hij heeft wel flink wat verloren...
Mijn verhaal voor nederlands was wel wat anders (4 kantjes A4), maar lijkt erveel op. Daar zit hij twee dagen op het bankje en lees je wat van zijn thuissitiatie, maar ik vond het zo wel mooi. Een beetje misterieus en het geeft goed gevoelens weer.
Ach ik ben ook maar een amateur.