Heeft Schuyler succes?
Just do it krabbelde snel overeind en draafde kreupel naar Markus toe die bij de ingang van het parcours stond. Molly nam hem mee naar de stal terwijl markus naar Meredith rende die verdwaasd rechtop zat. “gaat het?” “Justy…” “Ja, hij is bij Molly. Kom, kun je staan?” Langzaam liepen ze naar de uitgang van de bak waar Schuyler met een brede lach om haar mond naar Meredith stond te kijken. Die barstte, van pure ellende in snikken uit toen ze Just do it zag staan. Met opgetrokken voorbeen en hangend hoofd stond hij naast Molly terwijl de veearts hem een injectie gaf. “Ik…..het is mijn schuld!” Markus sloeg zijn arm om haar heen en zei:”Ja, dat is het zeker. Je liet je veel te veel opjutten door Schuyler en concentreerde je op haar tijd in plaats van op je rit en op je paard. Kom, we gaan naar de EHBO daarna zullen we kijken wat er met Justy aan de hand is, Molly blijft wel even bij hem.” “zie je wel dat René gelijk heeft? Ik ben geen paard waard!” Markus schudde zijn hoofd en zei:”Mer, dit is onzin,iedereen maakt weleens een fout. Dat je kwaad bent op Schuyler is heel begrijpelijk, maar dit was gewoon een stomme actie van je. Kom, we gaan eens even kijken wat de dokter van die enkel van je zegt!” Meredith bloosde, ondanks dat ze het had proberen te verbergen had markus dus gezien dat haar enkel gemeen pijn deed.
De arts was heel aardig maar kon niet voorkomen dat de enkel van Meredith stevig ingetapet werd en dat rijden voor de rest van de week streng verboden was.
“zou je nu je tranen willen drogen lieverd? Kom, ik kan er niet tegen als je huilt,dat weet je!” “ben je dan niet boos?” Markus begon nu te lachen. “Boos? Zou dat nut hebben denk je? Je weet zelf dat het je eigen fout is lieverd, en ik weet dat dit niet meer zal gebeuren! Kom, we kijken even hoe het met je stoere hengst gaat, kun je lopen?” Meredith knikte en strompelde moeizaam mee. Just do it liep met Molly door de losrijbak. Hij ontlastte zijn rechter voorbeen en hin-nikte af en toe klaaglijk. Meredith kreeg tranen in haar ogen en wilde naar haar hengst toe rennen. “AUW!” Markus ving haar op en zei zacht:”Voorzichtig meisje, kom, ik help je!” “Justy!” Just do it keek op en hinnikte zachtjes. Molly liet het halstertouw los en langzaam kwam de hengst naar Meredith toe. “Oh mijn lieve schat toch! Wat heb ik gedaan?” Molly kwam ook aanlopen en zei:”Hij heeft zijn knie verdraaid, niet ernstig maar wel vervelend. 3 weken al-leen stappen aan de hand en dan langzaam weer berijden. Maar Mer, mag ik even vragen wat je bezielde?” Meredith keek haar leerlinge aan en haalde haar schouders op. “ik weet het niet, ik moest die trut voor blijven. Ik gunde haar de lol van de overwinning niet! En dat was helemaal fout.” “ja dat kun je wel stel-len ja. Wat is er met je enkel aan de hand?” “enkelbanden gescheurd. Week zeker niet rijden.” Leslie kwam aanlopen en keek Meredith aan alsof ze haar voor het eerst zag. “Meredith!” Meredith legde haar hoofd tegen de hals van Just do it en zuchtte:” Ik weet het, het was stom van me. Zeg maar niks!” Leslie glimlachte en zei:”het was stom, maar wel begrijpelijk Mer, die bitch kan je het bloed onder de nagels vandaan halen. Hoelang mag je niet rijden?” “ikzelf een week niet, maar Just do it 3 weken, dan mag ik langzaam weer wat met hem gaan doen, toch Molly?” Molly knikte en Meredith zei:”en dat vind ik het ergste. Dat ik m’n enkelbanden gescheurd heb is mijn eigenschuld, maar die arme Justy kon er niks aan doen. Dat is mijn schuld!” een traan liep over haar wang. “ja, nu moet je vooral gaan staan huilen! Daar help je ook echt iemand mee! Kom, ik zal Jus-ty in zijn box brengen, dan ga jij even liggen en dan ga ik Molly helpen, die hoeft pas rond half 7 te rijden!” Markus knipoogde en nam Just do it van Meredith over. De hengst was echter flink overstuur en hapte. “AUW! Mijn schouder!” Langzaam liepen ze naar de stallen. Markus aan de ene kant van Just do it en Meredith met gebogen hoofd aan de andere kant, met haar hand op de hals van haar lieveling.
“Mer, lieverd, luister nou eens even naar me.” Meredith snifte wat en keek op.”je voelt je vreselijk schuldig, is t niet?” Meredith knikte bedeesd. Zo had markus haar nog nooit gezien! Hij sloeg zijn armen om haar heen en wiegde zachtjes heen en weer. “Lieverd, dit had iedereen kunnen overkomen! Je liet je deze keer gek maken door Schuyler, dat is niet zo gek, ze kan behoorlijk vals uit de hoek komen en je was vast besloten te winnen. Ik weet niet wat ze tegen je zei voor-dat je van start ging maar dat miste zijn uitwerking niet. Nu is je paardje kreu-pel en jijzelf ook. Ze heeft haar zin. Maar lieverd, we geven ons niet gewonnen, gun haar nu die triomf, over een week zit jij op je Stella en dan heeft ze het na-kijken!” “ik ga niet meer met Stella springen!” “Wat een onzin! Jij gaat met Stel-la springen! kom op zeg! Je hebt niet voor niets gewonnen gisteren! Als je kunt met je enkel dan rijd jij volgende week Mer, dat is een ding wat zeker is. Kom, ga nu even wat slapen, je krijgt een pijnstiller. Ik zal Molly wel gaan helpen!” na een lange zoen en een pijnstiller was Meredith wat gekalmeerd en even later lag ze met haar voet op het dekbed rustig te slapen.
Er werd besloten dat Meredith de week erop niet meer mee zou rijden, ze had teveel last van haar enkel. Wel bleven zij en markus om Molly en Leslie te hel-pen.
Meredith lag op haar bed wat te dommelen toen de telefoon rinkelde. Slaperig rekte ze zich uit naar het nachtkastje. “ja?” “Wat zoent markus lekker Mere-dith! Hoe is het met je voet?” “Schuyler! Wat zeg je?” “Ik zeg dat Markus heer-lijk zoent. Mocht het je interesseren waar hij de hele dag geweest is, bij mij. We hebben gezellig een buitenritje gemaakt met Ilian en Carolus. En daarna zijn we naar mijn kamer gegaan. Wat we daar gedaan hebben gaat je echt helemaal niets aan, maar ik kan je wel vertellen dat die stomme hengst hem flink gebeten heeft in zijn schouder. Hij heeft er flink last van. Nou, ik kom je straks wel weer te-gen.” Meredith keek naar de telefoon en een traan drupte op haar hand. Snik-kend belde ze Molly. “Mol? Kun je alsjeblieft komen?” “Tuurlijk! Wat is er en waar ben je?” “Op mijn kamer. Neem je les mee?” “Als jij dat wilt wel meid, blijf waar je bent, we zijn er zo.” “de deur is open.” Toen Molly en Leslie binnen kwamen lag Meredith te snikken met haar gezicht verborgen in het kussen. Leslie streelde zacht door haar haren en vroeg zachtjes:”Wat is er gebeurd? Waarom ben je in hemelsnaam zo overstuur?” “Je had gelijk Les, je had gelijk! Schuyler…” “Nee! Dat kun je niet menen Meredith!” Molly keek Leslie ge-schrokken aan en sloeg haar armen om de hevig snikkende Meredith heen. “wat een klootzak! En hij doet steeds net of jij de enige voor hem bent! Belde hij zelf?” “n-n-ee! Schuyler. Ik heb hem niet meer gesproken. Hij zal zo wel komen! Ik wil hem niet zien!” Leslie stond op. “Ik zal met hem praten Mer, maak je geen zorgen!” Snikkend keek Meredith Leslie aan. “dankje Les, heel erg bedankt!” Molly gaf Meredith een glas water en zei:” Ik blijf wel hier les, kom je zo te-rug?” Leslie knikte en knipoogde nog even naar Meredith. “het komt wel goed! Die simpele Duitser kunnen we met zijn drieën wel aan!”
Die middag ging Meredith toch mee naar de inrijbak om Molly te helpen. “Hou haar bij je Mol! Goed zo, kom op, laat niet met je sollen! Jij bent de baas, niet Subliem!” “Meredith?” Meredith moest zichzelf dwingen niet om te kijken. “Ik ben bezig. Goed zo Molly! Laat je niet afleiden! Nog een volte in galop en dan de oefensprong!” “Mer, alsjeblieft!” Meredith negeerde Markus volkomen! Het kostte haar duidelijk moeite haar tranen in te houden maar ze hield zich groot! “gaat goed Molly! Heel netjes! Het gaat regenen, moet je je jas hebben?” Molly knikte en keek Meredith onderzoekend aan. “Het gaat wel” siste die terwijl ze de jas van Molly, die over het hek hing aan haar vriendin gaf.
“Je moet starten! Heel veel succes Molly, je kunt het. Denk eraan, laat haar niet weglopen, bij de sloot laat je haar gaan! Succes!” “Zo, nu ben je niet meer bezig. Meredith?” “Nee. Ik kijk naar Molly’s parcours en heb je niets te zeggen. Het is uit. Afgelopen.” Markus bleef nog even staan en draaide zich toen met een kort:”Wat jij wilt” om. Molly kwam met 4 fouten door. “Goed gedaan Molly, jammer van die fout! Volgende keer gaan we voor de 0! We hebben nog een weekje!” Molly knikte lachend en vroeg zacht:”Wat moest ie?” “weet het niet, heb niet met hem gepraat! Kom, we gaan die schat van je verzorgen!” Meredith deed alles om niet aan Markus te hoeven denken! Leslie wachtte in de stal op de 2 amazones. “Niet slecht Molly! Goed zelfs! Wat had ie te zeuren Mer? Ze-ker dat hij niets gedaan heeft?!” Meredith schudde haar hoofd en zei:”Nee, ik heb niet geluisterd. Heb alleen gezegd dat het over is. Ik ga even naar Stella, okay?” “is goed meid, zie je zo wel weer!”
In de stal bij haar trouwe merrie liet Meredith haar tranen de vrije loop. “Oh Stella, zou het echt waar zijn? Ik ben zo bang!” de merrie snoof zachtjes en knabbelde een beetje aan de schouder van haar bazin.
“Meredith kom je mee?” “Ja!” “ik ga even naar mijn kamer. Tot straks!” de koffer van Markus was weg. Wat voelde Meredith zich alleen.
De dagen die volgden gingen ze elkaar zoveel mogelijk uit de weg. Meredith voelde zich hopeloos alleen. De resultaten die Leslie en Molly behaalden waren niet om over naar huis te schrijven en toen ze naar Amerika vertrokken waren ze alle drie een beetje verdrietig. In de trailer van het vliegveld naar huis vroeg Leslie voorzichtig: “Heb je Markus nog gesproken?” Meredith schudde haar hoofd. Ik heb alleen via via gehoord dat hij terug is naar Duitsland. Van Alison heb ik gehoord dat hij de paarden bij mij op stal heeft opgehaald. Ik ga weer naar René ….” “sssst, rustig nou maar, dat lijkt me geen goed idee Mer,maar als je hulp nodig hebt dan zijn wij er nog altijd hè! Nou lieverd, we zijn er inmiddels, ik gooi jullie en de paarden eruit, morgen bel ik wel even!”
Voorzichtig liep Meredith de stal in. Inderdaad waren de boxen waar de paar-den van Markus eerst stonden nu leeg. Stilletjes verzorgden Molly en Meredith de paarden en gingen ze naar binnen. Molly was dolblij weer op haar eigen ka-mertje te zijn! “ik wil vroeg naar bed.” “ik ook! Hey, meissie, kom op hè!” Molly sloeg even haar arm om Meredith heen en knuffelde haar. “Als je hulp nodig hebt Mer, dan zeg je het hè?! René is niet te vertrouwen! Kan ik je niet op andere ge-dachten brengen?” Meredith schudde haar hoofd. Hoe vreselijk ze het bij René ook gehad had, nu Markus weg was had het voor haar allemaal geen zin meer en vluchtte ze terug naar het verleden. Met Stella. De andere paarden bleven thuis en zouden door Molly en Viviën verzorgd worden.
Meredith zat op het hek van de bak een beetje voor zich uit te dromen. Ze had nu 6 weken lang niets meer van Markus gehoord en voelde zich knap ellendig. Ze sliep slecht en Schuyler en René die haar erg hard lieten werken en haar con-stant in de gaten hielden maakten haar dood nerveus! Ze sloegen en schopten haar ook regelmatig erg hard. “Hey bitch! Je wist natuurlijk al lang dat Markus helemaal niet bij mij geweest is hè?! Ik heb die hele Markus niet gezien!” Als verdoofd staarde Meredith naar Schuyler en vechtend tegen tranen van kwaad-heid en machteloosheid vluchtte ze de stal in. Daar was echter René. “Zo, daar ben je dus!” Pats daar had ze weer een klap te pakken! Wanhopig huilend van pijn angst en vermoeidheid verstopte ze zich die avond in de stal bij haar trouwe merrie die rusteloos rondjes liep door de box. “Ik ben zo bang Stella, zo doods-bang! Waren we maar thuis gebleven!” “ja, had je dat maar gedaan! Nu kun je toch mooi niet meer terug!” Vals lachend kwam René de box binnen. Hij trok Meredith, die angstig gilde aan haar haren naar buiten en gaf haar een paar rake klappen in haar gezicht. “Je moest eens weten hoe erg ik jou haat! Nu heb je ook nog de merrie bij me weg gehaald, je zult er voor boeten!” een trap, in haar maag deze keer. Meredith hoestte benauwd. René gooide haar woedend tegen een box-deur waar ze als verdoofd bleef zitten. Hij trapte nog even flink tegen haar schouder en keek haar lachend aan. Fluitend liep hij weg. Meredith bleef die nacht zitten waar ze zat. Ze had geen kracht om op te staan, de pijn was te erg. De volgende dag was het weer het zelfde liedje. Meredith, die vreselijke hoofd-pijn had en erg duizelig en misselijk was, was LouLou aan het poetsen toen Re-né en Schuyler binnen kwamen. Ze probeerde zo min mogelijk op te vallen maar juist door haar angst liet ze de hoefkrabber vallen. “Kun jij nou helemaal niks goed doen? Kom hier slet!” woedend begon René op haar in te slaan. Schuyler glimlachte en zei treiterig:” Wat ben je toch goed gelovig Meredith! Haha! Mar-kus bij mij! Ik moet er toch niet aan denken!” huilend van pijn en ellende reed Meredith even later het erf af, op de rug van Stella. “Als je terug komt vermoord ik je! Als je niet terug komt ook trouwens!” “En die mottenbal erbij!” “Meredith! Meredith kom terug!” een bekende stem? Meredith aarzelde maar keek niet meer om en negeerde het geroep. Met haar laatste krachten stuurde ze de merrie naar een openplek. Daar liet ze zich uit het zadel glijden. Ze ging in een houding zit-ten waarin ze het minste pijn had, maar zelfs dan liepen de tranen over haar wangen. De zoute tranen brandden in de schaafwond op haar wang. “Zou Mar-kus nog wel eens aan mij denken Stelli? Of zal hij me al vergeten zijn? Hoe kon ik zo stom zijn Schuyler te geloven?” “Dat vraag ik me ook af ja, maar om meteen je andere vraag te beantwoorden, ja, Markus denkt dag en nacht aan je!” Met een ruk draaide Meredith zich om. “AUW!” Achter haar stond Markus met LouLou aan de teugel! Meredith huilde alsof haar hart zou breken. “Je bent ge-komen!” “Wat dacht jij? Zo snel kom je niet van me af dametje! Al had deze dame behoorlijk moeite om jullie bij te houden!” teder streelde Markus haar blon-de haren. LouLou was naar Stella gedraafd en hinnikend stonden ze samen te grazen. “Ik heb je zo vreselijk gemist! Wat zie je er uit kleintje! Kijk me eens aan?” Meredith keek hem aan en heel zachtjes en voorzichtig zoende Markus haar. “Ik heb Schuyler met geen vinger aangeraakt Meredith, je moet me gelo-ven!” “ik geloof je wel Markus! echt waar! Maar…oh Markus!” “Ja, doe even rustig blondje, kom, we gaan even zitten, de paarden blijven wel hier.” Toen ze ging zitten trok Markus Meredith voorzichtig tegen zich aan. “dit heb ik veel te lang niet kunnen doen! Och meisje wat heeft die klootzak je weer geslagen! We gaan zo echt meteen langs de dokter!” Meredith bloosde en sloot even genietend haar ogen. “Schuyler vertelde het zo dat ik ging twijfelen! Ze wist dat je last had van je schouder en dat Justy je daar gebeten had. Ik was zo vreselijk bang!” Markus kuste haar haar en fluisterde:”Ik ook schatje, echt! Maar we praten hier niet meer over!“ “Als ik terug ga naar René dan vermoorden ze Stella!” “ nee joh! Alles komt goed meid, kop op, ik ben er nu en ga niet meer weg. En jij gaat zoals gepland mee naar mijn stal hier in Duitsland, Molly en Viviën zijn er al. Vivi blijft gewoon lekker op stal bij ons trainen, ze is gesopt met de opleiding en blijft dus, als jij dat tenminste ook goed vindt. En er zal Stella net zo min iets gebeu-ren als jou! Kom, kun je terug rijden?” Meredith knikte en na een hele lange zoen stonden ze op. Gezellig kletsten ze terwijl ze over het pad stapten. De pijn werd erger maar Meredith was te gelukkig om het op te geven! Markus zag het echter wel en legde zijn hand zachtjes op die van Meredith. Opeens schrokken ze op van een ijselijke gil. “dat was een hert!” Meredith spoorde Stella aan en Markus volgde. Ze zagen nog net hoe twee honden een hinde aanvielen. Meredith her-kende de honden van Schuyler en René. Ze gilde en galoppeerde eropaf. Stella luisterde blindelings naar haar bazin maar aan haar oren kon je zien dat ze bang was voor de grote honden. “Rot op! Ga weg! Laat haar met rust! Schiet op! Rot hond! Ga weg!” de honden bleven aanvallen en Meredith werd steeds kwader! Opeens floot er iemand. De honden vielen nog een keer uit en draaide toen om om naar hun baas te gaan. Meredith draaide zich ook om en keek in de ijsblauwe ogen van René. Schuyler, die naast hem stond knuffelde de honden en glimlachte. “Goed werk jongens!” René keek Meredith recht aan en schoot het arme hert dood.”eigenlijk zou ik hetzelfde bij jou moeten doen kreng!” Het drong niet he-lemaal tot Meredith door, de pijn die ze voelde was onbeschrijfelijk en ze was doodsbang. Markus keek Meredith aan en legde zijn hand zachtjes maar be-schermend op haar schouder. Meredith knikte en beet op haar lip. “Hoe kunnen jullie?” was het enige wat ze zei en ze steeg af. “Laat die dieren ook een keer plezier hebben!” lachte Schuyler en met een gemeen lachje liepen ze door. “Hou die krengen maar bij je trut! We komen zo meteen Mer’s spullen ophalen. Ze gaat met mij mee! En denk eraan, als jullie haar nog 1x aanraken!” Schreeuwde Markus nog. Meredith zat op haar knieën bij het hert dat doodstil op de grond lag. “ze is dood . vermoord door die 2 monsters. Niet door die honden, die kunnen er niets aan doen. Ze heeft net een jonkie gehad, kijk eens naar haar opgezette uier! We moeten die kleine vinden Markus, anders gaat hij ook dood!” “Blijf jij maar hier schat, je kunt nauwelijks nog op je benen staan! ik ga wel kijken of ik de kleine kan vinden, hij moet hier in de buurt zijn!” Meredith knikte en drukte haar pijnlijk kloppende gezicht tegen Stella aan. “Hoe kunnen mensen zo gemeen zijn Stelli?” Daar was Markus alweer. Met een klein reekalf op zijn arm. Bij Meredith liepen de tranen nu over haar wangen. Van pijn, maar ook van angst en verdriet. Ze strompelde Markus te gemoed en streelde het trillende diertje over zijn zachte velletje. “Hij is niet meer dan een paar uur oud. We moeten hem mee nemen Markus, dan heeft hij nog enige kans om te overleven!” “als jij nou op Stella klimt, dan geef ik hem je aan.” Markus glimlachte en praatte geruststel-lend tegen het diertje dat bevend van angst naar hem opkeek. Meredith pakte het diertje over en in stap reden ze naar René. Meredith keek Markus angstig aan. “Ssst, rustig maar prinsesje, ik ga met je mee, neem je hertje maar mee naar je ka-mertje. Ik zal de paarden eerst even in de trailer zetten, wacht maar!” Meredith was te bang om te bedenken dat LouLou eigenlijk hier thuis hoorde en knikte. Toen eindelijk haar spullen in de auto stonden en het hertje bij de paarden in het stro lag reden ze langzaam weg. René en Schuyler zagen ze gelukkig niet meer. Elke keer als Markus over een hobbel in de weg reed kreunde Meredith. “Kom, we gaan eerst langs het ziekenhuis Mer, die arm van jou bevalt me allerminst, en die schele oogjes ook niet!” Meredith schudde haar hoofd maar tranen van pijn schoten in haar ogen. Bij het ziekenhuis aangekomen had Meredith de kracht niet meer op haar benen te staan. Markus kon haar nog net opvangen en tilde haar op, hij overlegde even met een verpleegster. Die regelde een bed en voorzich-tig legde Markus haar daarop. Toen de dokter de kamer binnenkwam keek Mere-dith Markus angstig aan. Die legde zijn hand op haar gloeiende voorhoofd en fluisterde geruststellend in haar oor. Na een lang onderzoek en 6 hechtingen in een wond op haar voorhoofd konden ze weer gaan. Er was een nekwervel ge-kneusd, een spier in de schouder gescheurd en ze had een lichte hersenschudding. Markus tilde haar naar de auto, legde haar op de achterbank en controleerde de paarden nog even. Hij kwam met de kleine ree in zijn armen terug en legde hem bij Meredith neer. “Dan lig je niet zo alleen en dan is zij niet zo bang!” Meredith glimlachte vermoeid en streelde het diertje over haar kopje. “Markus? ik ben bang!” “dat hoeft niet lieverd! weet je trouwens dat ik louLou gekocht heb? Ze mag blijven! Je hoeft echt niet bang te zijn, Echt niet! Probeer wat te slapen, het duurt nog wel even voordat we thuis zijn!” Meredith sloot haar ogen en mede door de pijnstiller viel ze in slaap. Markus belde snel naar Molly dat ze een beetje melk warm moest maken en dat ze een kist in de kamer moest zetten. Toen ze thuis kwamen stonden Molly en Viviën al vol spanning te wachten. “Wat een schatje!” Viviën streelde het kopje maar durfde hem niet op te pakken. Ook Molly was wat huiverig. Meredith sliep nog en Markus tilde haar heel voorzichtig op. Hij legde haar op de bank en schudde even verdrietig zijn hoofd. Wat zag ze eruit, zijn Meredithje! Hij legde het hertje in de grote kist die Molly gevuld had met stro. “ze heeft zelfs nog ruimte over!” “ja! Wat ziet Mer eruit!” Markus knikte en streek zachtjes een pluk haar van haar voorhoofd. Meredith schrok wakker. Ze gilde en sloeg om zich heen. “Hey! Sssst! Doe nou eens rustig meisje, ik ben er en niemand maar dan ook niemand zal je iets doen!” Meredith huilde en klampte zich aan Markus vast. Viviën gaf haar een glas water en Mol-ly streelde het hertje diep in gedachten over haar kopje.