[centraal] fototechniek....vraag en antwoord!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IcePrincess

Berichten: 7746
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:50

macrofunctie op je camera houdt in dat je scherpe foto's kunt maken op een kleinere afstand, meestal is dat iets van 7 cm. als je dezelfde foto neemt met een andere functie wordt deze onscherp.
macrofoto's zijn extreme close-ups, bijv. een vliegje beeldvullend of nog beter, de poot van een vlieg beeldvullend, maar dat soort foto's zijn met een gewone compastcamera bijna niet te doen (ookal zit er een macrofunctie op)

macrofunctie en macrofoto's zijn dus eigenlijk iets anders Knipoog

FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:09

wat is volgens jullie de goedkoopste en beste digi, waar zo veel mogenlijk op zit. ik heb er (super)weinig verstand van, wie wel? dus nogmaals, zo voordelig mogenlijk!

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:05

Dan kom je al snel bij trust terecht, kwaliteit is niet geweldig, maar de prijs meestal wel Lachen

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:42

Ik heb eigenlijk ook wel een vraag...
Ik heb een oude spiegelreflex in bruikleen om et fotograferen onder de knie te krijgen, een nikon. Alles is handmatig...

Maar nu zijn de camera's eigenlijk heel anders... je hebt de macrofunctie/sportfunctie/panoramafunctie...etc. Stel hem in, richt, en druk op de knop... Camera stelt zelf scherp, en ook diafragma doet hij zelf...
Daar kan je ook handmatig mee werken, maar over het algemeen gebeurt dit niet.

Nu vraag ik me een aantal dingen af..

Wat is het nut voor mij om nu met deze oude camera te leren werken, als ik hetgeen ik nu (met veel mislukte opnames) leer, eigenlijk in de toekomst amper hoef te gebruiken?
En is deze camera nog volwaardig om mee te werken, of is hij door z'n leeftijd niet meer geschikt voor de fotografie van nu... en dat bedoel ik even technisch gezien...

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:00

Je leert er van wat de kamera doet en wat de (on) mogelijkheden zijn. De voorkeursprogrammas zijn voor mensen die niet kunnen fotograferen, de serieuze amateur zal meestal geen gebruik maken van functies als portretstand, sportstand, nachtopname, macro etc. maar zelf willen bepalen welk diafragma (om de scherptediepte te bepalen) of welke sluitertijd (om de beweging te bevriezen of juist niet) je wil gebruiken.

Nadeel van een camera met film, is dat je lang op het resultaat moet wachten en experimenteren wat kostbaar wordt.

Ik weet niet welke NIKON en welke lenzen je hebt, maar er zijn nog steeds beroepsfotografen die met rolletjes werken, zelfs Arnd Bronkhorst gebruikt nog steeds rolletjes als hij een topkwaliteit foto wil maken!

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:42

Het is een Nikon FE 35mm kleinbeeld reflex camera...

De lenzen die ik heb: Nikkor 85mm 1:2, en een Zoom nikkor80~200mm 1:4,5. Verder een makrolens, een uv filter (?), en een lens/filter waarvan ik niet weet wat het is..., hij zat toen ik hem kreeg op de camera... Er staat L37c 52mm op...... (?)
Ik ben nog erg druk bezig met het uitzoeken wat wat is, en wat je ermee kan... En ik vind het af en toe nog knap ingewikkeld, vooral omdat er zoveel mogelijkheden zijn...

En nog iets.. Ik ben nu buiten bezig met wat foto's maken, maar ik heb regelmatig dat bij de instelwig van de camera (twee halve rondes, die scherpte of onscherpte laten zien) een van de halve cirkels donker of zwart kleurt, wat is er dan aan de hand? ik denk problemen met de lichtinval, maar wat doe ik op dit moment niet goed?

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:58

[quote="Kelly_ann"]ik heb regelmatig dat bij de instelwig van de camera (twee halve rondes, die scherpte of onscherpte laten zien) een van de halve cirkels donker of zwart kleurt, wat is er dan aan de hand?/quote]

Waarschijnblijk met je zoomlens, klopt dat?
Met een lichtsterkere lens zoals je f2. lens zal je dat niet of minder hebben. Dei 85mm f2. lens zal je mooiere beelden opleveren dan je zoomlens, maar is minder handig.

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:25

vraagje: kan je met PSP 8 een rand om je foto maken, dat er eerst een witte rand omheen zit, en dan zo'n zwart randje, of alleen een zwart randje? zo ja, hoe doe je dat dan?

kus

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:07

Image -> add borders en dan in pixels hoe groot je hem will hebben, achtergrond kleur wordt de kleur van de border

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 12:44

oke dankje!

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 13:08

maar dan zit dr geen zwart lijntje daarweer omheen!

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 13:08

laat maar
k heb m al Knipoog

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:43

Ik heb eenTrust 820 Powercam zoom,
Niet het beste merk ofzo,maar wel 4.0 megapixels.
Iedere keer als ik foto's van bewegende beelden,of van dichtbij maak krijg ik zo'n soort foto;
Afbeelding

Dat vind ik erg jammer,want dat houd dus in dat ik géén knappe actiefoto kan maken..Scheve mond

Kan iemand mij helpen ?

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:50

Twinkie - de bloem lijkt me van te dicht bij genomen, dan kan de camera niet goed focussen en wordthet wazig. als je iets verder van de bloem af gaat staan en focussed op de bloem moet de bloem scherp worden en de achtergrond waziger.. ( zit er een close-up stand op je camera ?).
Bij snel bewegende dingen moet de sluitertijd zo kort mogelijk zijn ( kan je die ook instellen op je camera ?).

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:10

Stom dat ik daar niet aan gedacht heb.
Je kunt n.l. zelf instellen op hoeveel sterretjes (pixels) je de foto wilt maken.Ik dacht dus dat je alleen met 1 sterretje close-up foto's kon maken,maar het kon dus ook met 2!
Afbeelding
Het licht is alleen een beetje raar,maar de lucht hier is niet echt geweldig meer..

serenta

Berichten: 2283
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:34

ik loop nog te twijfelen tussen de Fujifilm Finepix s5000 en de Kyocera finecam m410r. Welke denken jullie dat er beter is en waarom.
Ik wil hem gaan gebruiken om vooral actie foto's mee te gaan maken. Maar ook filmpjes

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:51

ik wil dr ook een kopen, en ik zat te denken aan deze:

Afbeelding

info:

FUJI digitale fotocamera
Met 3,1 megapixels Compact model met digitale zoom en LCD kleurenscherm. Kwaliteitsopnames dankzij 3,1 megapixel beeldchip. Direct op uw TV of pictbridge compatible printer aan te sluiten. Zeer snelle reactietijd, dus altijd de juiste opname.

prijs: 159 euro...

en? wat vinden jullie daarvan?

dan was er nog een 2e, en die vind ik ook wel leuk, en een leuke prijs Knipoog maar ik heb dr geen verstand van en ik wil wel een goeie, dus dan maakt die 50 euro meer of minder me niet zo veel uit, k wil gwoon een goeie! de 2e was:

Afbeelding

en de info:

TRUST digitale camera met 6,6 megapixels
Digitale camera met sensorresolutie van 3,1 megapixels en cameraresolutie van 6,6 megapixels. 4 cm groot TFT LCD-kleurenscherm, 4x digitale zoom en 8 MB intern

prijs: 99,95 ( aanbieding, die andere ook! )

en? welke zouden jullie kiezen?

dankje!

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:33

Serenta - hoewel ik het merk Kyocera niet ken zien de specificaties van dat toestel er wel leuk uit !
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Kyocera/kyocera_m410r.asp
je kan ze op die website met elkaar vergelijken trouwens. Ze lijken aarig overeen t ekomen qua mogelijkheden, en de Fuji lijkt goedkoper , de kyocera heeft een snellere snelste sluitertijd en kan van dichterbij nog goed focussen. Fuji eetxD kaartjes, Kyo SD/MMC ( en die zijn geloof ik goedkoper - handig als je veel MB geheugen wilt ). Nadeel is wel dat je van de Fuji voorbeeldfoto's online kunt zien en van de Kyo niet..dus dan is het wel afwachten wat de kwaliteit daarvan is en bij de FUji weet je dat dan van te voren. Oh, wacht even, toch nog voorbeeldfoto's gevonden http://www.kyoceraimaging.com/gallery.asp?itemnum=300390

Rowygo - Deze is makkelijker Lachen geen trust maar fuji. ( gebruik de zoekfunctie op het forum even voor Trust, zelf geen ervaring maar afgaande op voorbeeld foto's en wat anderen er van zeggen i de kwaliteit niet altijd even goed..)

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:26

dus de FUJI?

serenta

Berichten: 2283
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:09

Ik heb zelf 2x een trust toestel gehad en ben er niet tevreden over. de kwalieit van de foto's zijn slecht vergeleken met andere met de zelfde aantal pix. Vandaar dat ik nu zoek naar een ander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:18

En wie kent de Konica Minolta(dimage Z2)?Dat leek mij een leuke camera maar ik heb er weinig verstand van.
Hij zou makkelijk te gebruiken zijn?

snoepiej
Berichten: 53
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:56

Twinkie, wat jij heb met je toestel , had ik ook met me trust camera..Het is gewoon een slecht merk, en 9 van de 10 fotos waren echt niet mooi.. net als wat jij zegt ook de actiefotos. Ik ben er mee teruggegaan, en heb nu een kodak..
En rowygo: dus geen trust Tong uitsteken , al heeft een vriendin van mij ook een trust van 99 euro en die maakt wel weer mooie foto's Verward dus ik weet het ook niet..
Wat wel handig is, is als er een optische zoom op je toestel zit, want dat vind ik zelf ook wel belangrijk...
Zie ook [CB] ervaring met Trust 920 digitale?

serenta

Berichten: 2283
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:33

Op de z2 liep ik ook te twijfelen maar ik hoorde dat die de filmpjes erg groot opslaat. Weet iemand of dat waar is?

Tancreda4

Berichten: 24208
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 21:03

Ik heb een probleem met het afdruiken van mijn fotos...

Ik heb een Olympus C220 - 2.0 megapixels.
Ik druk mijn fotos altijd op klein maat af, in mijn geval dus 10x13.

Maar nu de kleuren...
Elke foto die ik laat afdrukken is wijkt qua kleur af van het resultaat op het scherm van mijn camera en van de computer.
Opzich niet zo heel groto probleem, maar ik laatst merkte ik toch dat het behoorlijk lastig is, toen ik een foto wilde laten natekenen... Kleuren prachtig mooi op de computer, maar de afdruk niet.

Er zit een soort bruinige gloed over. De lucht die licht blauw hoorde te zijn, was vrijwel wit, en mijn zwarte paard was meer bruinig dan zwart. Erg jammer...

Nu ga ik het binnekort eens bij een andere service proberen, een winkel die een ander afdrukbedrijf gebruikt, maar ben bang dat het niet veel anders is dan het resultaat met de bruine gloed die ik nu heb...

Zijn er meer mensen met dit probleem, en wat kan ik er eventueel aan doen om het anders te krijgen, om de kleuren beter te krijgen?

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 22:27

Tancreda4 schreef:
Ik heb een probleem met het afdruiken van mijn fotos...

Ik heb een Olympus C220 - 2.0 megapixels.
Ik druk mijn fotos altijd op klein maat af, in mijn geval dus 10x13.

Maar nu de kleuren...
Elke foto die ik laat afdrukken is wijkt qua kleur af van het resultaat op het scherm van mijn camera en van de computer.
Opzich niet zo heel groto probleem, maar ik laatst merkte ik toch dat het behoorlijk lastig is, toen ik een foto wilde laten natekenen... Kleuren prachtig mooi op de computer, maar de afdruk niet.

Er zit een soort bruinige gloed over. De lucht die licht blauw hoorde te zijn, was vrijwel wit, en mijn zwarte paard was meer bruinig dan zwart. Erg jammer...

Nu ga ik het binnekort eens bij een andere service proberen, een winkel die een ander afdrukbedrijf gebruikt, maar ben bang dat het niet veel anders is dan het resultaat met de bruine gloed die ik nu heb...

Zijn er meer mensen met dit probleem, en wat kan ik er eventueel aan doen om het anders te krijgen, om de kleuren beter te krijgen?


Zo te lezen drukt deze fotservice te weinig blauw af. Wat je kunt proberen is een kopiebestand maken, het blauw met fotoshop wat versterken en een blauwere versie van je foto laten afdrukken.