Fotoshoots heide - let op grondwespen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:50

8nnemiek schreef:
corine1981 schreef:
Ik weet niet wie het beweerde, maar wespen verliezen het zo goed hun angel, het verschil met bijen is alleen dat deze weer aan kan groeien. Een bij gaat dood.

Dat is zeker niet waar. Wespen hebben een gladde angel waardoor deze normaal gesproken na het steken weer los komt en waardoor ze meerdere keren achter elkaar kunnen steken. Net zoals hommels trouwens.

Bijen hebben weerhaakjes aan hun angel waardoor ze inderdaad sterven nadat ze hun angel hebben verloren.

Als ze hun angel verliezen dan zit daar ook het gifzakje en een deel van hun ingewanden aan vast, dat groeit niet zomaar terug.


Nee daarom hebben we afgelopen zomer ook zoveel angels uit mensen moeten pulliken waarna de wesp al gevlogen was zeker??
En ja, dat waren 100% zeker wespen.
Of ze het makkelijk overleven geen idee, van mij hoeft dat niet ;)

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:57

The_Cat schreef:
Ik zou eigenlijk best gewoon de brandweer bellen, die mannen hebben tenminste bescherming. Als je gewoon verkeerd doet en je hebt zo'n zwerm op je kop. Het is het niet waard denk ik dan

De brandweer? :')

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:00

Maartje1990 schreef:
The_Cat schreef:
Ik zou eigenlijk best gewoon de brandweer bellen, die mannen hebben tenminste bescherming. Als je gewoon verkeerd doet en je hebt zo'n zwerm op je kop. Het is het niet waard denk ik dan

De brandweer? :')



Bij ons in belgie is dat gewoonte om de brandweer te bellen bij een wespennest. Onlangs zijn ze bij ons ook een nest komen verdelgen dat in de grond zat. Die dag moesten ze op 16 plaatsen zijn om nesten te verdelgen

Femke_Tweety

Berichten: 12042
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:00

Maartje1990 schreef:
The_Cat schreef:
Ik zou eigenlijk best gewoon de brandweer bellen, die mannen hebben tenminste bescherming. Als je gewoon verkeerd doet en je hebt zo'n zwerm op je kop. Het is het niet waard denk ik dan

De brandweer? :')


In Belgie regelt de brandweer dit soort dingen volgens mij inderdaad.

In Nederland moet je ofwel de gemeente hebben, ofwel een verdelgingsbedrijf.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:05

Vind het wel een goede waarschuwing ookal wist ik er wel vanaf. Ze zitten inderdaad overal wel maar ik kan er niet echt bij mijn hoofd bij dat je een paard in volle galop door de heide laat gaan. Bedoel ze proberen juist de heide in stand te houden, en dan gaan wij met zn allen daar lekker door galopperen? %)

pien_2010

Berichten: 43924
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:06

Nikki wat een nare ervaring. Dit is gewoon een gevalletje van pech gehad en dat vind ik heel erg sneu voor jullie.

Het nieuwsartikel waarin staat dat je op de paden moet blijven vind ik misleidend. Natuurlijk moet je op de paden blijven maar dat is geen garantie om niet geprikt te worden of om geen nest tegen te komen. Wespen maken nl overal nesten onder en boven de grond en doen dat zowel naast de paden, als vlak naast de paden als erop (als de paden niet geasfalteerd zijn). Het is altijd goed om goed uit te kijken, waarbij het belangrijk is om je te realiseren dat als je week 1 op plek 1 een fotoshoot hebt gedaan er 2 weken later een huge nest van wespen onder de grond op die plek kan zitten. Zo snel kan het nl gaan.

Wij hebben vanwege de lockdown in onze gîte gezeten daar de toeristen niet mochten komen. Er was niets aan de hand. 2 weken later zaten er toeristen in de gîte die klaagden over wespen vlak bij het speel toestel. <<) ik was stomverbaasd en de toeristen waren ietwat verbolgen. Enfin, wij de opruim man gebeld die gelijk kwam en die constateerde dat het om een enorm groot nest ging dat tot diep in de grond gaat (is normaal) en dat er hooguit 2 weken zou zitten. Hij heeft me het nest laten zien en de emmer met deksel was een enorme emmer die helemaal vol zat. Hij heeft het nest helemaal uit moeten graven en dat was niet simpel. Hij heeft dit duidelijk uitgelegd aan mijn toeristen zodat deze goed begrepen dat ik hier helemaal niets aan kon doen.

Op de een of andere manier zijn wespen in augustus extra agressief. Dan is het dus opletten geblazen. Enorm snel groeien hun nesten (onder het dak, in de gaatjes van de grond, onder spanten, in de kieren van de trailer, vlakbij de fruitbomen etc etc) en wij zitten er hier bovenop als het gaat om vlak bij het huis nesten bouwen want mijn man heeft een allergie. Dat maakt het extra gevaarlijk.

Ik denk dus dat dit soort ongelukken soms voorkomen kunnen worden, maar het is zoals er ook gezegd werd, misschien dat het stampen van het paard de beestjes al agressief heeft gemaakt. Ze hebben gewoon heel erg weinig nodig om boos te worden. Ik ben absoluut niet bang voor wespen, maar ik ben ook al eens moeten vluchten afgelopen week met ons fruit plukken. De wespen vonden dat we niet samen konden doen met ons fruit en vielen vol aan→ dat gelukkig goed af is gelopen. Zo agressief.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-08-20 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:08

Ah vandaar de verwarring.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:48

Maartje1990 schreef:
The_Cat schreef:
Ik zou eigenlijk best gewoon de brandweer bellen, die mannen hebben tenminste bescherming. Als je gewoon verkeerd doet en je hebt zo'n zwerm op je kop. Het is het niet waard denk ik dan

De brandweer? :')


Ja inderdaad, het is de gewoonte dat zij dat komen doen in België. In sommige gemeentes is het gratis, andere vragen een vrije bijdrage en in andere gemeentes staat er een prijs op. Maar zij hebben dan uitrusting en vergif bij en dan ben je tenminste zeker dat het voor jezelf veilig is

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:53

Ja in Nederland bel je een verdelg bedrijf, zeker niet de brandweer vandaar dat ik het zo vreemd vond

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:05

Bij ons achter in de wei zit momenteel ook een wespennest in de grond.
Wij komen daar nu niet en de paarden staan er ook niet.
Dus laten het maar zo.
Verdelgen kost hier zo'n 75 euro en daar heb ik geen trek in.

pien_2010

Berichten: 43924
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:15

In november Penotti gaan ze vanzelf weg, zo vertelde mij de man. Da brandweer in Frankrijk doet het helaas niet meer. Zijn nu particulieren bedrijven en kostte mij € 104,--. Auw dus. Ik had geen keuze want zelf prutsen haalde niets uit bij dit nest, want zat te diep.

8nnemiek

Berichten: 43517
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:20

corine1981 schreef:
Nee daarom hebben we afgelopen zomer ook zoveel angels uit mensen moeten pulliken waarna de wesp al gevlogen was zeker??
En ja, dat waren 100% zeker wespen.

Hoe weet je dat het wespen waren als de wesp al gevlogen is?
Mijn vader is imker, ik ben zelf al heel wat keren gestoken voor bijen en wespen, en bij een wesp nog nooit meegemaakt dat een angel blijft zitten. Dat is ook gewoon op internet te vinden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Angel_(insect)
"Wespen hebben een gladde angel, die in de huid wordt gestoken, gif inspuit en kan worden teruggetrokken. Een wesp kan de angel hierdoor meerdere keren gebruiken. Het is dus niet zo dat een wesp steeds een nieuwe angel gebruikt."

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:22

Pien, ja daarom doen we ook niets.
En als het goed is komen ze in dit nest ook niet meer terug.

Paar jaar terug hadden we Hoornaars in de schoorsteen, dus wel echt overlast.
Deze hebben we toen wel weg laten halen.
75 voor het verdelgen en nog eens 75 voor de huur van een hoogwerker.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:23

Elk wespennest wat weer dood is betekend weer minder nieuwe volgend jaar. Mijn ouders laten ze altijd verdelgen waar dan ook.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110919
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:26

Bij wespen kan de angel wel degelijk achter blijven in de huid. Het gebeurt meestal niet, maar het kan wel :j

pien_2010

Berichten: 43924
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:32

sureido schreef:
Elk wespennest wat weer dood is betekend weer minder nieuwe volgend jaar. Mijn ouders laten ze altijd verdelgen waar dan ook.


Maar Sureido wespen hebben we toch gewoon nodig voor ons eco systeem als het gaat om bestuiving van planten, bomen etc en opruimen van insecten? Ook al zijn ze niet zo nuttig als bijen en hommels als hegt om bestuiven gaat, ze doen het zeker wel.
https://weet-magazine.nl/daarom-zijn-wespen-nuttig/

Wij zijn juist zuinig op wespen en verwijderen ze alleen maar als ze te dichtbij zitten en echt overlast (gaan) geven.

Solleke_Noah

Berichten: 11118
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:32

sureido schreef:
Elk wespennest wat weer dood is betekend weer minder nieuwe volgend jaar. Mijn ouders laten ze altijd verdelgen waar dan ook.


Je zegt dat alsof het iets positief is, maar wespen eten oa vliegen, muggen, ... dus zijn best nuttige dieren.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:38

8nnemiek schreef:
corine1981 schreef:
Nee daarom hebben we afgelopen zomer ook zoveel angels uit mensen moeten pulliken waarna de wesp al gevlogen was zeker??
En ja, dat waren 100% zeker wespen.

Hoe weet je dat het wespen waren als de wesp al gevlogen is?
Mijn vader is imker, ik ben zelf al heel wat keren gestoken voor bijen en wespen, en bij een wesp nog nooit meegemaakt dat een angel blijft zitten. Dat is ook gewoon op internet te vinden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Angel_(insect)
"Wespen hebben een gladde angel, die in de huid wordt gestoken, gif inspuit en kan worden teruggetrokken. Een wesp kan de angel hierdoor meerdere keren gebruiken. Het is dus niet zo dat een wesp steeds een nieuwe angel gebruikt."


Wikipedia is nu niet bepaald een betrouwbare bron he. En verder als ze de Angel eruit halen dan zie je of het een gladde of met weerhaken is.

8nnemiek

Berichten: 43517
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:10

Er zijn ook zat andere bronnen te vinden. De imkerijvereniging bijvoorbeeld: https://zeist.bijenhouders.nl/het-versc ... -en-wespen
"Bij wespen zijn het enkel de vrouwtjes die kunnen steken. Dit doen ze met hun zogenaamde naaldangel die, doordat het geen weerhaken heeft, niet achterblijft in de huid. Hierdoor verliest een wesp bij een steek zijn angel niet en is zij in staat om meerdere keren een steek toe te dienen. Vaak tot wel 10 keer! Bij een steek spuit een wesp kleine hoeveelheden gif in de huid van haar slachtoffer. "

Het zal vast wel eens gebeuren dat de angel van een wesp afbreekt, wat schijnbaar dus wel eens gebeurt bij een stugge paardenhuid, maar dat is zeker niet normaal.
De weerhaakjes zijn zo klein dat je ze met het blote oog niet ziet.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:26

Er wordt toch ook niet beweerd dat het gebruikelijk is? Alleen dat het kan voorkomen

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:29

Wij hebben het verleden jaar gehad,ik was met mijn moeder een buitenrit wezen doen.Op de heenweg hadden we het zandpad gestapt. Op de terug weg richting huis gingen we in een flinke galop,ineens waren we omringd door een zwerm bijen ,het paard van mijn moeder struikelde en viel en mijn moeder ook en die bijen bleven steken.Ik ben van mij paard gesprongen en heb mijn tshirt uit gedaan en ben er zoveel mogelijk bij mama en het paard gaan wegmeppen. Mama is zo snel mogelijk weer opgestegen na controlle van het paard wat wel goed stapte maar wel gewond was. Ik heb mijn vader gebeld die is ons te gemoed gekomen en met mijn moeder naar de spoed gereden,mijn moeder is allergisch aan bijen en wespensteken. Ik ben met de paarden naar huis gegaan en heb mama:s paard verzorgt.Mijn moeder heeft een nacht in het ziekenhuis moeten blijven.
Het rare is dat we op de heen weg niks hebben gezien. Het was ook een zandpad door loofbos niet eens heide in de buurt.
Ik galoppeer ook nooit meer op dat pad.

8nnemiek

Berichten: 43517
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:32

Maartje1990 schreef:
Er wordt toch ook niet beweerd dat het gebruikelijk is? Alleen dat het kan voorkomen

Corine zei “wespen verliezen het zo goed hun angel, het verschil met bijen is alleen dat deze weer aan kan groeien.“
Daar reageerde ik in eerste instantie op.
Dat is dus niet waar, op wat uitzonderingen na.

Het is nl best vervelend als je denkt dat een wesp maar een keer kan steken en vervolgens alsnog lek wordt geprikt door dezelfde wesp :=

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:54

pien_2010 schreef:
sureido schreef:
Elk wespennest wat weer dood is betekend weer minder nieuwe volgend jaar. Mijn ouders laten ze altijd verdelgen waar dan ook.


Maar Sureido wespen hebben we toch gewoon nodig voor ons eco systeem als het gaat om bestuiving van planten, bomen etc en opruimen van insecten? Ook al zijn ze niet zo nuttig als bijen en hommels als hegt om bestuiven gaat, ze doen het zeker wel.
https://weet-magazine.nl/daarom-zijn-wespen-nuttig/

Wij zijn juist zuinig op wespen en verwijderen ze alleen maar als ze te dichtbij zitten en echt overlast (gaan) geven.


Mij prima dat jullie ze houden daar, maar bij ons gaan ze weg. Ik heb een hekel aan die beesten en ik ben ze liever kwijt dan rijk. Rot beesten.

En nu zeker met die Aziatische hoornaar die oprukt. Die moet je al helemaal liever kwijt zijn aangezien die helemaal niks goeds doen.

Femke_Tweety

Berichten: 12042
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:18

8nnemiek schreef:
Er zijn ook zat andere bronnen te vinden. De imkerijvereniging bijvoorbeeld: https://zeist.bijenhouders.nl/het-versc ... -en-wespen
"Bij wespen zijn het enkel de vrouwtjes die kunnen steken. Dit doen ze met hun zogenaamde naaldangel die, doordat het geen weerhaken heeft, niet achterblijft in de huid. Hierdoor verliest een wesp bij een steek zijn angel niet en is zij in staat om meerdere keren een steek toe te dienen. Vaak tot wel 10 keer! Bij een steek spuit een wesp kleine hoeveelheden gif in de huid van haar slachtoffer. "

Het zal vast wel eens gebeuren dat de angel van een wesp afbreekt, wat schijnbaar dus wel eens gebeurt bij een stugge paardenhuid, maar dat is zeker niet normaal.
De weerhaakjes zijn zo klein dat je ze met het blote oog niet ziet.



Weet je, je houdt nu wel heel erg stug vol, tegen allerlei ervaringen van mensen in, EN het commentaar van mensen die insecten als hobby hebben. Daarvan reageren er in ieder geval al 2 in dit topic.


Ook bij wespen kunnen de angels prima achterblijven. Niet alleen bij paarden. En dat gebeurt ook regelmatig. Je kunt gestoken worden door een wesp zonder dat de angel achter blijft, je kunt gestoken worden waarbij hij wel achter blijft. Zo simpel is het.

tamary

Berichten: 29295
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:22

Die angels zijn er primair als verdedigingsmiddel tegen andere insecten en daar werken ze uitstekend voor. Huid van bv de mens is te dik/stug en dan blijft een angel bij/wesp vaak wel vast zitten.