[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:20

Zeker waar, maar bepaalde dingen; goed belicht (bij bijv normale portret foto's), scherpte op de juiste (lichaams)delen zijn wel iets dat bij een betaalde shoot horen.

Ik zeg niet dat je anders niet mag fotograferen, want je moet wle oefenen voor je iets kan. :') Maar dan vraag je er dus, bij een opbouwend portfolio, niks voor in mijn ogen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:21

San:
En daar zijn portfolio’s voor uitgevonden :)

Always: scherpte is idd ontzettend belangrijk, maar zowel compositie als kleurbalans zijn smaakgebonden. Uiteraard zijn er “regels”, maar regels zijn er ook weer om gebroken te worden :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:24

Ik heb het dus over rare afgesneden dingen. Bij fine art is dat weer anders, maar daarom noem ik even voor het gemak portret. Dan snijd je meestal geen oren er af bijvoorbeeld.
Klopt, zullen vast mensen blij worden van gelige en paarse foto's. :P

Regels zijn er zeker om gebroken te worden, ben zelf gek op details, op fine art en de vrijheid, maar je moet wel kunnen uitleggen waarom je iets heb gedaan *vind ik*. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:35

Liselot schreef:
San:
En daar zijn portfolio’s voor uitgevonden :)

Always: scherpte is idd ontzettend belangrijk, maar zowel compositie als kleurbalans zijn smaakgebonden. Uiteraard zijn er “regels”, maar regels zijn er ook weer om gebroken te worden :D

Ja dat klopt. Maar uit ervaring weerspiegelen die ook niet altijd wat je krijgt.

Hoe dan ook, ik denk dat we het wel eens zijn dat 150 euro een redelijke prijs is voor het geleverde werk. Mits de kwaliteit ook goed is en het werk naar smaak is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:35

Klopt!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:38

Een aantal jaren terug deed ik nog trouwfoto's en de bijbehorende albums, geen digitaal album maar echt de afdrukken plakken in een mooi groot leren album met alles er op en aan.
In dat album tussen de 80 en 100 foto's en ook een groot aantal op groot formaat. Met het maken van zo'n album was je gewoon erg veel tijd kwijt, plus nog de dag van de bruiloft zelf waar je een groot aantal uren bij aanwezig was, dan het uitzoeken en bestellen van de foto's, het uitzoeken van de juiste kleuren papier onder de foto's. Was er klaar mee als mensen dachten dat dat wel voor 250 euro kon... Een goed leren album op mooi formaat was je dat bedrag al bijna aan kwijt met mooie kwaliteit tussenbladen er in. Je kon dan nog wat pakken op de nabestellingen maar dan hield het ook wel op.

Ik ga liever wel voor een fotograaf met een goede naam en dan let ik er op dat de stijl van die fotograaf bij mij past, daar kan je inderdaad een portfolio goed voor gebruiken om te kijken of iemand wat voor je is.
Een goede camera met leuke lenzen maakt iedereen nog niet tot een top fotograaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:47

Liselot schreef:
_Dreamer schreef:
Ik moet zelf eerlijk zeggen, dat ik veel fotograven ook gewoon heel erg duur vind.
€150 voor 5 bewerkte foto's en dan ook nog reiskosten? Dat gaat mij gewoon te ver, al helemaal omdat er inderdaad nog weinig fotograven zijn die zich onderscheiden en echt een eigen stijl hebben.

Reken het voor de grap eens uit, 150 euro voor een shoot. Je fotograaf is een uur aan het shooten, wellicht een uur aan het reizen (heen en weer), dan nog zeker 2 uur nabewerken.
Bijna de helft kan je al inleveren aan de belasting, dan heb je nog onkosten (website, slijtage apparatuur, auto enz) en kijk dan eens wat er per uur overblijft. Je mag blij zijn als dat het minimumloon is.

Mijn goedkoopste shoot duurt 20 minuten is incl 5 HR bestanden en kost €149. Dat zijn gewoon prijzen die je minstens moet vragen wil je een fatsoenlijk loon overhouden

Ik weet wat het kost, heb zelf fotografie gestudeerd en een bende aan apparatuur liggen thuis ;) Dan neemt niet weg dat ik het nog steeds duur vind, maar vooral, veel fotograven helemaal niet onderscheidend om zo'n bedrag te kunnen vragen.
Een zeer bekende paardenfotograaf vraagt bijna €300 voor een shoot, dat vind ik gewoon echt veel en veelte duur.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:48

Ik vind het concept van maar 5 of 10 bestanden aanleveren als fotograaf ook nog wel apart vaak. Maar dat is ook wel beetje de tak waar ik in zit. Bij fotografie met veel retouche en wegwerken snap ik het wel.

Bij mij krijg je echt gewoon m'n hele selectie doorgestuurd, en ik werk aan €80 tot €100/u op locatie voor bv een huwelijk. Voor familie shoots enz heb ik gewoon vaste tarieven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:50

Als de platen echt van uitstekende kwaliteit zijn en volledig naar wens en stijl van de opdrachtgever geleverd worden, kan ik daar ook mee leven.

Ik koop zo'n foto om groot af te drukken om in huis op te hangen en er dagelijks naar te kijken. Dan moet de kwaliteit ook echt uitmuntend zijn. En kwaliteit kost geld :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:50

Ik heb al enkele fotoshoot laten doen. Wat mij het meeste stoort is dat je heel vaak pakketten moet kopen. Dat is dan x aantal tijd fotograferen en dan krijg je x aantal foto’s. Ik wil gewoon all in. Ik wil elke gelukte foto en niet achteraf nog moeten bij bestellen. Mijn mooiste foto’s zijn gemaakt door fotografen die €35 per shoot vroegen. Gewoon no nonsens. 1 keer een hele dure shoot laten doen. Ik vond de foto’s zo bewerkt dat het mooie er echt vanaf was. Het pure was weg als jullie snappen wat ik bedoel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:51

_Dreamer schreef:
Ik weet wat het kost, heb zelf fotografie gestudeerd en een bende aan apparatuur liggen thuis Dan neemt niet weg dat ik het nog steeds duur vind, maar vooral, veel fotograven helemaal niet onderscheidend om zo'n bedrag te kunnen vragen.
Een zeer bekende paardenfotograaf vraagt bijna €300 voor een shoot, dat vind ik gewoon echt veel en veelte duur.

Ehmm, het is gewoon je werk. Waarom moet dat perse zo onderscheidend zijn? Iemand die goede foto’s maakt moet er net zo goed zijn boterham mee verdienen dan iemand die onderscheidende foto’s maakt ;)
Juist omdat je fotografie hebt gestudeerd zou je imo beter moeten weten...
€300 is niet belachelijk voor een shoot, ligt er maar net aan wat er bij in zit. Ik heb ook shoots die €400 zijn

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:24

Ik zit zelf dan niet zo zeer in de fotografie-wereld, maar meer in de videografie, maar ook hier zie je inderdaad dat mensen toch vaak een verkeerd beeld hebben bij hoeveel werk en tijd en geld er in een foto of video gaat zitten. Je ziet aan de ene kant steeds meer hobbyisten die het al lang leuk vinden als ze 5 euro per uur verdienen met hun hobby.. en aan de andere kant gaan klanten/opdrachtgevers er daardoor vanuit dat dat normale prijzen zijn.
Het is natuurlijk logisch dat je als beginner wat lagere tarieven hanteert, je moet immers nog een portfolio opbouwen en er tussen zien te komen in het wereldje.. maar er zijn de laatste jaren zó veel beginners bij gekomen.. een fotocamera is tegenwoordig snel gekocht, en ik denk ook dat veel mensen niet zo veel waarde meer hechten aan hoge kwaliteit, maar ook al blij zijn met wat leuke kiekjes van hun paard.
Dat zie je bij bruiloften ook steeds vaker. Waar men vroeger altijd naar de dorpsfotograaf ging voor echt goede foto's zie je nu steeds meer mensen die familie/vrienden hebben die 'fotograaf' zijn..
Achteraf blijkt dat 9 van de 10 keer dat dat toch niet zo'n slimme keus was :=

Mensen die wél hoge kwaliteit verwachten, maar dan voor een heel laag budget.. Je ziet het steeds vaker.
Deze komt regelmatig in mijn video-fb-groepje voorbij:
Afbeelding
:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:32

_San87_ schreef:
Als de platen echt van uitstekende kwaliteit zijn en volledig naar wens en stijl van de opdrachtgever geleverd worden, kan ik daar ook mee leven.

Ik koop zo'n foto om groot af te drukken om in huis op te hangen en er dagelijks naar te kijken. Dan moet de kwaliteit ook echt uitmuntend zijn. En kwaliteit kost geld :).

En juist dat laatste vind ik het lastigste met fotografie.

Ik heb wel eens een betaalde shoot laten doen, voor een normale prijs (dus geen 35 euro shoot). Maar eigenlijk niet 1 van de foto's had de wauw factor die ik wilde voor aan de muur. Terwijl het portfolio van de fotograaf wel "wauw factor" foto's bevatten.

Ik zou dus liever ik noem maar iets reiskosten/een start bedrag a 40 euro betalen en daarna betalen per foto die ik daadwerkelijk wil hebben(en dan per foto iets van 30/40 euro betalen) . Dan in 1 keer 150 (of meer) euro afrekenen voor 5 foto's die ik mwa vind.
Als je niet tevreden bent over de kwaliteit is het natuurlijk moeilijk om je geld terug te krijgen. Maar het daadwerkelijke talent van een fotograaf zie je vaak pas als je de foto's heb. Want een portfolio kan ook zijn opgebouwd uit lucky shots.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:35

Anoniem schreef:
_San87_ schreef:

En juist dat laatste vind ik het lastigste met fotografie.

Ik heb wel eens een betaalde shoot laten doen, voor een normale prijs (dus geen 35 euro shoot). Maar eigenlijk niet 1 van de foto's had de wauw factor die ik wilde voor aan de muur. Terwijl het portfolio van de fotograaf wel "wauw factor" foto's bevatten.

Ik zou dus liever ik noem maar iets reiskosten/een start bedrag a 40 euro betalen en daarna betalen per foto die ik daadwerkelijk wil hebben(en dan per foto iets van 30/40 euro betalen) . Dan in 1 keer 150 (of meer) euro afrekenen voor 5 foto's die ik mwa vind.
Als je niet tevreden bent over de kwaliteit is het natuurlijk moeilijk om je geld terug te krijgen. Maar het daadwerkelijke talent van een fotograaf zie je vaak pas als je de foto's heb. Want een portfolio kan ook zijn opgebouwd uit lucky shots.

Heb je zeker gelijk in.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:37

Klopt nini_roosje!
Ik werk zelf wel met een aantal foto’s bij een pakket, maar mijn klanten kunnen die in een galerij zelf uitkiezen. Zo ontvang je als klant altijd de foto’s die je zelf het mooiste vindt.

Als je vind dat jouw foto’s erg afwijken van wat de fotograaf in zijn/haar portfolio heeft staan zou ik daar een bericht over sturen. Dat je niet tevreden bent, dat het geleverde niet overeen komt met het portfolio en vragen hoe ze dat willen oplossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:42

Liselot schreef:
Klopt nini_roosje!
Ik werk zelf wel met een aantal foto’s bij een pakket, maar mijn klanten kunnen die in een galerij zelf uitkiezen. Zo ontvang je als klant altijd de foto’s die je zelf het mooiste vindt.

Als je vind dat jouw foto’s erg afwijken van wat de fotograaf in zijn/haar portfolio heeft staan zou ik daar een bericht over sturen. Dat je niet tevreden bent, dat het geleverde niet overeen komt met het portfolio en vragen hoe ze dat willen oplossen

Juist die pakketen is wat ik lastig vind. Bij de desbetreffende fotograaf mocht ik ook kiezen uit een grote galerij. Maar eigenlijk was er niet 1 foto fantastisch genoeg voor aan de muur. Er zaten echt wel een aantal mooie foto's bij, Maar eigenlijk allemaal net niet wat ik zocht.
En juist dan is het moeilijk om het op te lossen. Zeker bij fotograven in het semi professionele segment.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:59

Ik doe zelf ook hobbymatige shoots. Vraag zelf maar 25 euro ervoor.
Echter is dat omdat het vaak vriendinnen betreft waarvoor ik foto's maak.
Laatst ook 2 shoots gedaan van honden. Vond ik zelf erg leuk!
Ook in Turkije op vakantie een shoot gedaan met een kindje van 9 maanden. Gratis ook!
Allemaal voor oefenen en portfolio.

Heb echter wel veel geld besteed aan materiaal (Nikon D7200 + 70-200mm F4 lens en 50mm lens)
ALs ik dat wil terugverdienen zou ik ook +100 euro per shoot moeten vragen.
Echter vind ik mezelf dat niet waardig, en ik durf dat ook gewoon niet te vragen. Ondanks dat ik ook nabewerking doe en storende elementen wegwerk en mijn eigen touch probeer te doen bij de nabewerking.
Ik heb nu sporadisch eens iemand die me vraagt. Maar velen haken zelfs al af voor 25 euro. :?

Concurrentie is ook erg groot idd.

Maar zelf wil ik ooit een shoot van Nikki de kerf omdat ik haar stijl ook mooi vind.
Heb laatst trouwens foto's zien voorbijkomen van nin dan vu die ik niet aansprekend hond zoals eerdere foto's van deze fotograaf. Vond op de foto's die er toen getoond werden ruis en niet echt veel scherpte. Daar schrok ik wel wat van omdat ik dus eerdere foto's gezien had waarbij ik wel de wauw factor had. Misschien was de gekozen locatie niet ideaal die dag. Dat kan zomaar eens zijn als je als eigenaar van paard niet veel keuze hebt qua locaties bv als je geen eigen vervoer hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:14

Ik denk dat het aanbod aan 'fotografen' inderdaad zo enorm groot is dat het moeilijk is om daar nog wat mee te doen. Maar ook door dat aanbod is het voor de klanten moeilijk om te kiezen, want dure shoots zijn niet altijd een garantie voor kwaliteit of leuke foto's.

Ooit meegemaakt met een shoot van ruim 200 euro, daar zouden dan 3 paarden voor op de foto gezet worden, kregen we enkele foto's op 10x15 dacht ik en konden we nog nabestellen. Toen ik de foto's zag leek het net alsof er een ander paard gefotografeerd was. Ik wilde heel graag actiefoto's (omdat dit zelf moeilijker te doen is, zeker als je alleen bent) maar er zaten er maar een paar tussen, waarbij ze dan ook nog eens aan de kant van de weide gemaakt waren waar de andere mensen/paarden stonden te kijken, dit zou niet weggewerkt worden.

Heb toen uiteindelijk na veel gedoe mijn geld teruggekregen, maar het heeft me wel schrik gegeven om een shoot te laten doen. Want al is het maar 50 euro, als het resultaat niet is wat je denkt dat het gaat zijn is dat veel geld. En het gedoe achteraf is ook voor niemand leuk. Dus ik durf gewoon niet meer, terwijl ik natuurlijk wel weet wat er genoeg goede fotografen zijn. Maar daarvoor zit ik dan weer zo ver uit de buurt dat de reiskosten alleen al de pan uit swingen...

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:26

Ik denk dat er een enorm verschil in zit of je fotografeert voor je hobby of dat het echt je werk/baan is.

Als je als hobby fotografeert kan je voor kleinere bedragen shoots aannemen, omdat je het leuk vind en er plezier uit haalt. Het geld wat je ervoor krijgt is maar een prikkie in vergelijking met hoelang je ermee bezig bent. En kan je meer zien als een waardering voor je foto's.

Als je dit echt als werk doet en inderdaad al je uren bij elkaar gaat optellen. Dan kom je wel op zulke bedragen uit. Wat Liselot zegt, dat je de helft kwijt bent aan belastingen etc. Dat klopt ook weer niet helemaal. Ik zag staan op je website dat ze er een gratis fotoboek bij krijgen. Dat doe je natuurlijk om over te stappen naar die 6 (of nu 9)%.
Afhankelijk van het aantal opdrachten heb je ook best kans dat je dan onder de KOR blijft vallen en uiteindelijk helemaal weinig afdraagt.
Daarbij heeft fotografie weinig onkosten in vergelijking tot andere zaken. Je hebt eenmalig de aanschaf en je apparatuur gaat jaren mee.

Ik heb het geluk dat mijn bedrijf in de sieraden mijn werk/baan is en ik hier genoeg geld mee verdien. Het fotograferen doe ik er nu als "hobby" naast. En zolang ik er tijd voor heb en plezier uit haal, hoeven mijn prijzen niet zo duur te zijn. Wel valt het gewoon onder mijn bedrijf dus is het niet zwart.

Al met al roep ik altijd, je geld verdienen met (enkel) fotograferen is vreselijk moeilijk. Er gaat zoveel tijd en werk in zitten, dat je wel veel geld MOET vragen. Maar als je veel geld vraagt, wordt je weer minder snel geboekt. Blijft lastig! Je moet echt de wauw factor, ervaring en kennis hebben om dat voor elkaar te krijgen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:49

Emerelle: btw en loonbelasting zijn verschillende dingen he ;)

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:11

Liselot schreef:
Emerelle: btw en loonbelasting zijn verschillende dingen he ;)

Ja klopt. Als je de 1e 5 jaar van je bedrijf al gehad hebt. Dan wordt het inderdaad wel een hoog bedrag. Maar dat is nog steeds niet de helft.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:12

Loonbelasting is gewoon rond de 40% hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:16

Volgens mij is het grootste probleem van fotografie als zichzelf bedruipende kunstvorm dat goede kwaliteit ingredienten (camera's, bewerkingsprogramma's) enorm betaalbaar zijn, dat door de moderne techniek de leercurve heel erg snel is geworden en dat het heel makkelijk is om een lucky shot te maken.
Vroeger toen je nog met rolletjes werkte had je 24 (?) pogingen om iets goed te leggen, en aangezien je niet zag wat je deed (pas een week later als je ze ophaalde bij de fotoboer) moest je heeeeeel erg zeker zijn van je techniek voor je op de knop drukte.
Nu kun je elke foto direct op het schermpje van je camera beoordelen waardoor je als beginner een veel snellere leercurve krijgt. Je drukt af, hmm, toch iets te donker, prutspruts aan wat knopjes, drukt af, iets te blauw, prutspruts, nog een keer maar nu te licht, nog een keer prutsen en het is goed - deze instelling ga ik onthouden!
Terwijl een analoge fotograaf een opschrijfblok nodig had om bij elke foto de instellingen op te schrijven zodat hij als hij over een week zijn foto's zag kon zien wat voor instelling welk resultaat had.
En aangezien je nu niet beperkt wordt door een rolletje van 24 foto's maar gerust 400 foto's kunt schieten vind ik het zelfs bij een ongetalenteerde beginner geen wonder dat er dan uiteindelijk toch 15 mooie foto's tussen zitten. Ik vind het eerder een wonder als iemand het met 400 pogingen voor elkaar speelt om 15 lelijke beste foto's te maken. 8-)

Opvallen door iets bijzonders te doen is al helemaal lastig omdat zodra je iets nieuws verzint (blackfoto's, whitefoto's, bloesemfoto's, kunstzinnige uitsnedes) het zodra je het online gooit door 800 concurrenten gezien wordt en die doen de volgende dag precies hetzelfde of beter.
Het is makkelijker om gewoon olieverfschilderijen te gaan maken. ;) Die vindt iedereen vast ook te duur, maar niemand die denkt dat hij dat zelf ook kan, dus wil je een goed lijkend olieverfschilderij van je paard, dan zul je toch echt naar iemand moeten gaan die of een opleiding heeft gevolgd, of een aangeboren talent heeft geschoold met duizenden uren oefenen. Die hebben een uniek product en kunnen dus ook een bijbehorende en qua tijdsinvestering realistische prijs vragen.

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:27

Liselot schreef:
Loonbelasting is gewoon rond de 40% hoor

Oke excuus, ik dacht dat dit 33% was.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 01:01

Liselot schreef:
_Dreamer schreef:
Ik moet zelf eerlijk zeggen, dat ik veel fotograven ook gewoon heel erg duur vind.
€150 voor 5 bewerkte foto's en dan ook nog reiskosten? Dat gaat mij gewoon te ver, al helemaal omdat er inderdaad nog weinig fotograven zijn die zich onderscheiden en echt een eigen stijl hebben.

Reken het voor de grap eens uit, 150 euro voor een shoot. Je fotograaf is een uur aan het shooten, wellicht een uur aan het reizen (heen en weer), dan nog zeker 2 uur nabewerken.
Bijna de helft kan je al inleveren aan de belasting, dan heb je nog onkosten (website, slijtage apparatuur, auto enz) en kijk dan eens wat er per uur overblijft. Je mag blij zijn als dat het minimumloon is.

Mijn goedkoopste shoot duurt 20 minuten is incl 5 HR bestanden en kost €149. Dat zijn gewoon prijzen die je minstens moet vragen wil je een fatsoenlijk loon overhouden

Nou reiskosten zijn meestal nog exclusief ook.