Ik zeg niet dat je anders niet mag fotograferen, want je moet wle oefenen voor je iets kan.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Liselot schreef:San:
En daar zijn portfolio’s voor uitgevonden
Always: scherpte is idd ontzettend belangrijk, maar zowel compositie als kleurbalans zijn smaakgebonden. Uiteraard zijn er “regels”, maar regels zijn er ook weer om gebroken te worden
Liselot schreef:_Dreamer schreef:Ik moet zelf eerlijk zeggen, dat ik veel fotograven ook gewoon heel erg duur vind.
€150 voor 5 bewerkte foto's en dan ook nog reiskosten? Dat gaat mij gewoon te ver, al helemaal omdat er inderdaad nog weinig fotograven zijn die zich onderscheiden en echt een eigen stijl hebben.
Reken het voor de grap eens uit, 150 euro voor een shoot. Je fotograaf is een uur aan het shooten, wellicht een uur aan het reizen (heen en weer), dan nog zeker 2 uur nabewerken.
Bijna de helft kan je al inleveren aan de belasting, dan heb je nog onkosten (website, slijtage apparatuur, auto enz) en kijk dan eens wat er per uur overblijft. Je mag blij zijn als dat het minimumloon is.
Mijn goedkoopste shoot duurt 20 minuten is incl 5 HR bestanden en kost €149. Dat zijn gewoon prijzen die je minstens moet vragen wil je een fatsoenlijk loon overhouden
_Dreamer schreef:Ik weet wat het kost, heb zelf fotografie gestudeerd en een bende aan apparatuur liggen thuis Dan neemt niet weg dat ik het nog steeds duur vind, maar vooral, veel fotograven helemaal niet onderscheidend om zo'n bedrag te kunnen vragen.
Een zeer bekende paardenfotograaf vraagt bijna €300 voor een shoot, dat vind ik gewoon echt veel en veelte duur.
_San87_ schreef:Als de platen echt van uitstekende kwaliteit zijn en volledig naar wens en stijl van de opdrachtgever geleverd worden, kan ik daar ook mee leven.
Ik koop zo'n foto om groot af te drukken om in huis op te hangen en er dagelijks naar te kijken. Dan moet de kwaliteit ook echt uitmuntend zijn. En kwaliteit kost geld.
Anoniem schreef:_San87_ schreef:Als de platen echt van uitstekende kwaliteit zijn en volledig naar wens en stijl van de opdrachtgever geleverd worden, kan ik daar ook mee leven.
Ik koop zo'n foto om groot af te drukken om in huis op te hangen en er dagelijks naar te kijken. Dan moet de kwaliteit ook echt uitmuntend zijn. En kwaliteit kost geld.
En juist dat laatste vind ik het lastigste met fotografie.
Ik heb wel eens een betaalde shoot laten doen, voor een normale prijs (dus geen 35 euro shoot). Maar eigenlijk niet 1 van de foto's had de wauw factor die ik wilde voor aan de muur. Terwijl het portfolio van de fotograaf wel "wauw factor" foto's bevatten.
Ik zou dus liever ik noem maar iets reiskosten/een start bedrag a 40 euro betalen en daarna betalen per foto die ik daadwerkelijk wil hebben(en dan per foto iets van 30/40 euro betalen) . Dan in 1 keer 150 (of meer) euro afrekenen voor 5 foto's die ik mwa vind.
Als je niet tevreden bent over de kwaliteit is het natuurlijk moeilijk om je geld terug te krijgen. Maar het daadwerkelijke talent van een fotograaf zie je vaak pas als je de foto's heb. Want een portfolio kan ook zijn opgebouwd uit lucky shots.
Liselot schreef:Klopt nini_roosje!
Ik werk zelf wel met een aantal foto’s bij een pakket, maar mijn klanten kunnen die in een galerij zelf uitkiezen. Zo ontvang je als klant altijd de foto’s die je zelf het mooiste vindt.
Als je vind dat jouw foto’s erg afwijken van wat de fotograaf in zijn/haar portfolio heeft staan zou ik daar een bericht over sturen. Dat je niet tevreden bent, dat het geleverde niet overeen komt met het portfolio en vragen hoe ze dat willen oplossen
Liselot schreef:_Dreamer schreef:Ik moet zelf eerlijk zeggen, dat ik veel fotograven ook gewoon heel erg duur vind.
€150 voor 5 bewerkte foto's en dan ook nog reiskosten? Dat gaat mij gewoon te ver, al helemaal omdat er inderdaad nog weinig fotograven zijn die zich onderscheiden en echt een eigen stijl hebben.
Reken het voor de grap eens uit, 150 euro voor een shoot. Je fotograaf is een uur aan het shooten, wellicht een uur aan het reizen (heen en weer), dan nog zeker 2 uur nabewerken.
Bijna de helft kan je al inleveren aan de belasting, dan heb je nog onkosten (website, slijtage apparatuur, auto enz) en kijk dan eens wat er per uur overblijft. Je mag blij zijn als dat het minimumloon is.
Mijn goedkoopste shoot duurt 20 minuten is incl 5 HR bestanden en kost €149. Dat zijn gewoon prijzen die je minstens moet vragen wil je een fatsoenlijk loon overhouden