Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ikke schreef:Ik zou gewoon eens kijken wat een Hasselblad kost, Femke.........
Wilawander schreef:Ik denk dat diegenen die hier niet zo voor bewerkingen zijn hier niets op tegen hebben maar dat het gewoon een mening is en een voorkeur van iemand. Is bij mij wel zo. Ik veroordeel geen enkele fotograaf die goed bewerken kan, vind het knap want ik kan het niet. Maar vind het ook vaak te veel van het goede maar dat is persoonlijk en heeft niks met geen respect daarvoor te maken.
Femke schreef:@Zwerte:
Maar álle foto's die afgedrukt zijn, zijn ooit op één of andere manier "bewerkt"....
Want zodra je een JPG in de camera opslaat of een RAW naar JPG omzet, zal er een bewerking op de foto losgelaten worden.
En een RAW foto direct uit een spiegelreflex camera, is helemaal niet geschikt of bestemd om direct te printen.
Er is daarbij juist rekening gehouden om alles zo vlak mogelijk te zetten, zodat de foto geoptimaliseerd kan worden op de computer.
Dat is dus nog niet "de werkelijkheid", maar een vlakke/matte/fletse versie ervan. Die pas na het optimaliseren richting de werkelijkheid (of verder) kan worden.
Zelfs als je met je telefoon of compactcamera een foto maakt, dan wordt die foto behóórlijk bewerkt binnenin je camera. Want díe apparaten zijn wel gemaakt om daarna direct te printen.
Die worden dus niet op de pc bewerkt (waar fijne afstemming mogelijk is), maar al in de camera...
Eigenlijk is dat een nadeel, omdat die bewerkingen vaak wat extremer zijn, dan hoe je ze in de computer zou kunnen optimaliseren.
Gras is vaak véél te groen. Contrast is vaak te hoog (uitgebeten witte lucht). En zo was het in de werkelijkheid dan niet.
Jouw punt gaat meer over het extreem bewerken van foto's. Niet zozeer over standaard optimaliseren.
En zo zie je dan ook maar, dat het voor heel veel mensen (de consument) niet eens duidelijk is wat "bewerken" nou precies is. En hoe dat zit.
Femke schreef:@Zwerte:
Maar álle foto's die afgedrukt zijn, zijn ooit op één of andere manier "bewerkt"....
Want zodra je een JPG in de camera opslaat of een RAW naar JPG omzet, zal er een bewerking op de foto losgelaten worden.
En een RAW foto direct uit een spiegelreflex camera, is helemaal niet geschikt of bestemd om direct te printen.
Er is daarbij juist rekening gehouden om alles zo vlak mogelijk te zetten, zodat de foto geoptimaliseerd kan worden op de computer.
Dat is dus nog niet "de werkelijkheid", maar een vlakke/matte/fletse versie ervan. Die pas na het optimaliseren richting de werkelijkheid (of verder) kan worden.
Zelfs als je met je telefoon of compactcamera een foto maakt, dan wordt die foto behóórlijk bewerkt binnenin je camera. Want díe apparaten zijn wel gemaakt om daarna direct te printen.
Die worden dus niet op de pc bewerkt (waar fijne afstemming mogelijk is), maar al in de camera...
Eigenlijk is dat een nadeel, omdat die bewerkingen vaak wat extremer zijn, dan hoe je ze in de computer zou kunnen optimaliseren.
Gras is vaak véél te groen. Contrast is vaak te hoog (uitgebeten witte lucht). En zo was het in de werkelijkheid dan niet.
Jouw punt gaat meer over het extreem bewerken van foto's. Niet zozeer over standaard optimaliseren.
En zo zie je dan ook maar, dat het voor heel veel mensen (de consument) niet eens duidelijk is wat "bewerken" nou precies is. En hoe dat zit.
xLeticia schreef:Ik heb inmiddels 3 shoots gedaan bij verschillende fotografen. Ik heb bij alle drie de shoots, alle foto’s zelf nog nabewerkt, om mijn zwarte paard gewoon weer zwart te krijgen, ipv bruin of grijs (of zelfs paars of groen achtig)
MyWishMax schreef:xLeticia schreef:Ik heb inmiddels 3 shoots gedaan bij verschillende fotografen. Ik heb bij alle drie de shoots, alle foto’s zelf nog nabewerkt, om mijn zwarte paard gewoon weer zwart te krijgen, ipv bruin of grijs (of zelfs paars of groen achtig)
Heb je daar wel toestemming voor gevraagd? Eigenlijk mag je niks veranderen aan foto's van een andere fotograaf.
Maar zelfs als fotograaf snap ik je wel helemaal. De omgeving wil ik echt bewerken qua kleuren als dat past bij de foto, maar het dier moet wel de juiste kleur hebben. En zeker geen waas van de omgevingskleur of verkeerde witbalans. Maar ook kleuren van een vacht veranderen jn het echt als het licht warm of juist koud is. Dat is alleen subtiel en bijvoorbeeld in de schaduw of juist waar het zonlicht valt en het hoort alsnog wel de juiste kleur te houden.
Ik heb een zwarte hond bijvoorbeeld en dat lijkt snel blauw. Dat is in het echt niet zo, dus moet ik dat bewerken zodat de blauwe gloed weg is. En mijn vosmerrie wordt op foto's standaard heel anders als hoe ze in het echt is. Dus extra nabewerken om hetnde werkelijke kleur te maken weer. Maar ik vraag aan klanten ook of ze wondjes weg willen hebben of juist laten zitten. Net als andere dingen, dingen die aan een dier veranderd worden overleg ik wel. Net als dat ik ook wat foto's erin laat zitten die wel technisch kloppen, maar bijvoorbeeld niet de oortjes naar voren of een raar moment omdat dat ook wel eens typisch iets voor dat dier kan zijn. Of gewoon grappig
Dus ik snap je helemaal, maar officieel mag jij zelf niks veranderen aan die foto's.
Niobe schreef:Doe dan geen shoots bij fotografen waarvan je de stijl niet passend vindt. Er zijn ook genoeg fotografen die wel de realiteit behouden. Ik vind het niet oké om foto’s te gaan herbewerken.
Niobe schreef:Doe dan geen shoots bij fotografen waarvan je de stijl niet passend vindt. Er zijn ook genoeg fotografen die wel de realiteit behouden. Ik vind het niet oké om foto’s te gaan herbewerken.