[FOTO] Dood en nieuw leven in de Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 22:56

Annoya schreef:
De foto's zijn mooi gelukt.
Ik heb een dubbel gevoel over wat ik zie. Ik vind de paarden er schraal uit zien, en vachten mottig. Ik weet niet veel van kudde gedrag maar een hengst die merries en veulens steeds opjaagt :n
Naar mijn mening zijn er te veel paarden op een relatief klein gebeid waardoor de paarden met elkaar moet concurreren voor voedsel.

Dankje.

Ik weet zelf ook niet wat ik er van moet denken.
Ik weet ook niet hoe een kudde paarden er in een ander (echt) natuurgebied uit ziet en hoe die paarden zich gedragen.

Veel delen van waar ik was geweest vond ik aardig kaalgevreten, maar ik zag vandaag foto's van iemand van een aantal jaren terug, van juni waar het veel groener was. Komt het dan misschien nog? Of waren er toen veel minder dieren waardoor alles minder kaalgevreten was en beter groeide.

Geen idee.. Wat mij betreft nemen ze maatregelen in de zin van een jager in het gebied zetten (of het nou mens of dier is...) want nu blijft het aantal dieren zich uitbreiden en dat lijkt mij niet goed.

Maarja, wie ben ik O:)

MachoPablo

Re: [FOTO] Dood en nieuw leven in de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:55

wel een super gaaf gebied, :)
en super mooie foto's

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:02

moonforever schreef:
wel een super gaaf gebied, :)
en super mooie foto's

Inderdaad :) bedankt! :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:52

Thesserd schreef:
Annoya schreef:
De foto's zijn mooi gelukt.
Ik heb een dubbel gevoel over wat ik zie. Ik vind de paarden er schraal uit zien, en vachten mottig. Ik weet niet veel van kudde gedrag maar een hengst die merries en veulens steeds opjaagt :n
Naar mijn mening zijn er te veel paarden op een relatief klein gebeid waardoor de paarden met elkaar moet concurreren voor voedsel.

Dankje.

Ik weet zelf ook niet wat ik er van moet denken.
Ik weet ook niet hoe een kudde paarden er in een ander (echt) natuurgebied uit ziet en hoe die paarden zich gedragen.

Veel delen van waar ik was geweest vond ik aardig kaalgevreten, maar ik zag vandaag foto's van iemand van een aantal jaren terug, van juni waar het veel groener was. Komt het dan misschien nog? Of waren er toen veel minder dieren waardoor alles minder kaalgevreten was en beter groeide.

Geen idee.. Wat mij betreft nemen ze maatregelen in de zin van een jager in het gebied zetten (of het nou mens of dier is...) want nu blijft het aantal dieren zich uitbreiden en dat lijkt mij niet goed.

Maarja, wie ben ik O:)

Tijd om het discussie topic hierover te lezen of je er anderszins in te verdiepen. Door te jagen komen er niet minder dieren, tenzij je eindeloos blijft afschieten. En er vindt dan geen natuurlijke selectie meer plaats zoals nu. De kudde groeit totdat het maximum voor het gebied bereikt is, en dat is ongeveer nu, en daarom zie je nu ook de groei stagneren.
Elk natuurgebied kent zijn grenzen en ook in de zogenaamde "echte" natuurgebieden zoals in Afrika concurreren dieren om voedsel en sterven er dieren van de honger. Dat is hard, maar inherent aan het leven in het wild.
Wel eens gezien hoe in Afrika leeuwen jonge welpjes doden? Van andere leeuwen, van cheetah's of van hyena's? Allemaal vanwege de concurrentie.
De dieren in de OVP leiden een hard bestaan, maar wel een natuurlijk en een vrij bestaan.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:03

Gave foto's, wat een sfeer! Als het mocht zou ik er een paar schedels gaan halen, die liggen er gewoon voor het oprapen :oo

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 13:06

@Nikass, ik heb de discussie hier niet gevolgd inderdaad, maar wel andere verhalen op internet gelezen :) zowel van voor- en tegenstanders. Wat jij zegt klinkt aannemelijk, echter vind ik het lastig 'natuur' te noemen gezien alle hekken die je overal tegen komt. Het gebied is helemaal niet zo groot en wanneer het gras aan de ene kant van het hek kaal is en aan de andere kant lang en groen, hoe natuurlijk is het dan? :') ik heb er mijn twijfels over. Maar desondanks vind ik het een mooi en bijzonder stukje Nederland.

@Loolotte dankje! Geen idee of dat mag. Ik denk dat je er iig gemakkelijk ongezien mee weg kan komen :P

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:01

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 21:18

Thanks! :) Zal em es doorlezen. Petitie getekend. En, ja ik heb reactie gehad. Boswachters waren wezen kijken maar hebben het paard niet gevonden. Dus het zou vast goedgekomen zijn zeiden ze :')