site gebruikt mijn foto zonder toestemming?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:34

Dat bedrijf schijt denk ik 7 kleuren stront dat jij alsnog een rekening stuurt :+ ze zullen zo wel pogen om jou de mond te snoeren.
Overigens is het niet heel gek dat het bedrijf van dit topic weet, de bedrijfsnaam is ergens genoemd toch? Via Google alert ben je zo getipt. Of misschien lezen ze wel standaard mee op bokt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:34

Nu staat wel de naam van het bedrijf erbij, niet erg netjes om te doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:36

Naam is inderdaad genoemd. Maar niet door TS, en die heeft het ook niet bevestigd. Dan nog hebben ze er niks over te zeggen - al had TS het wel open en bloot online gezet, dat wil nog niet betekenen dat het ineens geen fout is van hun kant.
Als ik TS was zou ik er wel achteraan gaan al was het alleen maar om dat slappe mailtje. Die andere foto's op hun site hebben ze zeker ook geen toestemming voor :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:37

Ik zou de naam ook verwijderen. Anders kunnen ze jou nog aanklagen voor smaad.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:37

Houd je er wel rekening mee dat je geen correspondentie openbaar mag maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:39

Plien91 schreef:
Dat bedrijf schijt denk ik 7 kleuren stront dat jij alsnog een rekening stuurt :+ ze zullen zo wel pogen om jou de mond te snoeren.
Overigens is het niet heel gek dat het bedrijf van dit topic weet, de bedrijfsnaam is ergens genoemd toch? Via Google alert ben je zo getipt. Of misschien lezen ze wel standaard mee op bokt.

Dat idee heb ik ook ja :+

Dat ze het topic hebben gezien zou best kunnen, maar TS is netjes genoeg geweest in om d'r OP de naam niet te noemen.

TS, vind het sowieso al een vage webwinkel, zo goed stonden ze al niet bekend maar om dan de boel om te draaien alsof jij de boeman bent is al helemaal apart :')

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:40

Ik zou het gewoon hier bij laten, in het begin ging het ook niet om een vergoeding.
En dan vind ik altijd raar dat je er ineens wel zo graag achter wil.

Wel spijtig dat de correspondentie van beiden kanten ineens zo slecht gaat.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:40

Als ze al niet goed bekend stonden, kan ik me best voorstellen dat ze niet zo blij zijn met dit topic :+ ookal stond er eerst natuurlijk geen naam bij.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:41

Dus, jij geeft je vriendin toestemming om de foto naar dat bedrijf te emailen ?
Dan kun je toch verwachten dat het bedrijf deze foto zal gebruiken ?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:41

Avelienvd schreef:
Houd je er wel rekening mee dat je geen correspondentie openbaar mag maken?

De correspondentie is niet helemaal letterlijk :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:42

Peerke_ schreef:

Als jij een foto opstuurt voor een album met foto's van klanten verwacht je niet dat ze diezelfde foto gaan gebruiken om hun producten aan te bieden op hun website. Dat is gewoon commercieel gebruik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:43

bumblebijtje schreef:
Euhm niet banketstaaf maar lees de regels van facebook over hun gebruik vsn fotos die je op facebook plaatst...... mensen mogen die fotos gebruiken hellaas.

En dat is dus helemaal niet zo. Een hardnekkig broodje Aap.

Ik had zelf gekozen om zelf met een voorstel je komen en niet de bal in hun handen te leggen. Dus ofwel zelf een bedrag ofwel een item uit hun webwinkel. (en je hebt ook niet aangekaart of je wil dat die foto verwijderd wordt of dat ze hem voor x bedrag mogen gebruiken.)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:45

Nee, ze heeft haar vriendin toestemming gegeven om de foto in een reactie op facebook te zetten. Is iets heel anders dan hem daarheen te e-mailen.

Erg onprofessionele reactie van het bedrijf, voor zover het een bedrijf te noemen is.
Denk er wel om TS dat je geen namen noemt (onder de correspondentie) en dat je geen correspondentie mag delen.

Sammie

Re: site gebruikt mijn foto zonder toestemming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:49

Overigens als ze toch meelezen.. Het verwijderen van de foto ontslaat het bedrijf niet meteen van hun vergoedingsplicht voor de periode waarin de foto wél is gebruikt.

Aangezien ik nog steeds geen flauw benul heb om welk bedrijf het precies gaat (en ik hoef het op dit moment ook niet te weten ook) snap ik hun reactie over dat punt totaal niet! :=

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:54

Sammie schreef:
Overigens als ze toch meelezen.. Het verwijderen van de foto ontslaat het bedrijf niet meteen van hun vergoedingsplicht voor de periode waarin de foto wél is gebruikt.

Aangezien ik nog steeds geen flauw benul heb om welk bedrijf het precies gaat (en ik hoef het op dit moment ook niet te weten ook) snap ik hun reactie over dat punt totaal niet! :=

Ze blazen gewoon. Bangmakerij, terwijl zíj hoogstwaarschijnlijk fout zijn geweest :+

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:56

Sammie schreef:
bumblebijtje schreef:
Euhm niet banketstaaf maar lees de regels van facebook over hun gebruik vsn fotos die je op facebook plaatst...... mensen mogen die fotos gebruiken hellaas.

En dat is dus helemaal niet zo. Een hardnekkig broodje Aap.

Ik had zelf gekozen om zelf met een voorstel je komen en niet de bal in hun handen te leggen. Dus ofwel zelf een bedrag ofwel een item uit hun webwinkel. (en je hebt ook niet aangekaart of je wil dat die foto verwijderd wordt of dat ze hem voor x bedrag mogen gebruiken.)

Dan lees de voorwaarden nog maar eens goed door, 2.4
https://www.facebook.com/legal/terms

Citaat:
Wanneer je inhoud of informatie publiceert met de instelling Openbaar, betekent dit dat je iedereen, inclusief mensen buiten Facebook, toestemming geeft om die informatie te bekijken en te gebruiken en deze aan jou te koppelen (d.w.z. je naam en profielfoto).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:57

Dat gaat dus om je profielfoto en achtergrond, die heb je op openbaar staan en kan dus iedereen ook zien.
(Wat logisch is eigenlijk)
Ik vermoed dat dat hierover gaat.

Edit: wat leuk dat je weer op bokt ben Peerke :D

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:59

romyloverrr schreef:
Dat gaat dus om je profielfoto en achtergrond, die heb je op openbaar staan en kan dus iedereen ook zien.
(Wat logisch is eigenlijk)
Ik vermoed dat dat hierover gaat.

Alles wat openbaar staat mag gebruikt worden.
Ze mogen bij het gebruik daar van dit koppelen aan jouw door het plaatsen van jouw naam en/of profielfoto.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:59

Peerke_ schreef:
Dan lees de voorwaarden nog maar eens goed door, 2.4
https://www.facebook.com/legal/terms

Citaat:
Wanneer je inhoud of informatie publiceert met de instelling Openbaar, betekent dit dat je iedereen, inclusief mensen buiten Facebook, toestemming geeft om die informatie te bekijken en te gebruiken en deze aan jou te koppelen (d.w.z. je naam en profielfoto).

Lees dit zelf nou eens heel goed door! Want hier staat echt niet dat website X een foto van hun Facebook-tijdlijn op hun eigen website mag gebruiken zonder hier enige vergoeding tegenover te stellen.

En je hebt hier ook nog eens te maken dat iemand anders van wie de rechten zijn deze foto heeft ingestuurd. De rechten blijven echter wel bij de rechthebbende.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:03

Volgensmij wel inderdaad :j
Ze kunnen wel die informatie ana jou koppelen maar er staat niet dat die foto dan ''van iedereen'' is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:05

Probleem is nu opgelost toch?
Want foto wordt eraf gehaald....

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:06

in principe wel, maar hij heeft daar wel een geringe tijd op gestaan zonder toestemming.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:07

Wilawander schreef:
Ik zou de naam ook verwijderen. Anders kunnen ze jou nog aanklagen voor smaad.

Lees eens goed, ts heeft de naam niet genoemd. Dat heeft een flauwe andere bokker gedaan.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:08

Ik stuur je even PB Ailli!

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:08

Peerke_ schreef:

Vind jij dat normaal? :?

Zo'n bedrijven moeten hun zaakjes op een rij hebben en zélf voor hun reclamefoto's, teksten,... zorgen.
Dàt vind ik normaal :o