[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:33

Je verwacht teveel in een te korte tijd. Dat lijkt me enigszins dat het om geld gaat. Als je er plezier in hebt maak je normaliteit in zo'n korte periode je daar niet druk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:34

Klopt, daar ben ik het mee eens. :j

Ja, ik heb al bijna de hele vorige stal waar Kim en [naam] stonden op de foto gezet. :+
Heel leuk om zoveel verschillende rassen te fotograferen.

Anoniem

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:36

Nayomie, waar haal je uit dat we ons druk maken om het geld?
Niet oordelen voor je het zeker weet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:38

KoudbloedKim schreef:

Ik heb het uitgelegd. Het begrijpen is aan jou.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:38

Nou dat gevoel gaf dit topic mij ook een beetje hoor. Je fotografeert nog maar net en je wilt het liefste nu al veel betaalde shoots doen maar zo min mogelijk gratis oefenen. Tsja... dan snap ik wel dat mensen denken dat het vooral om het geld gaat.
Het zou mooi zijn als het zo makkelijk zou gaan, maar helaas het is een erg verzadigde markt dus je moet van goede huize komen wil je er wat mee verdienen :P Dat zie je bij veel fotografen op bokt. Er zijn maar een paar 'grote namen' die echt regelmatig betaalde shoots doen en die timmeren vaak al wat langer aan de weg en springen er meestal ook om een bepaalde reden uit.

Edit:

cp112 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Euhm dit topic?

Dat dus inderdaad :')
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 07-12-14 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:39

KoudbloedKim schreef:

Euhm dit topic?

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:40

Ik woon dicht bij maar ik zou je niet zo snel voor een shoot boeken,

IK vind jullie foto's best mooi, en ik vind het ook echt oprecht een super leuk idee om met zijn 2'en een combinatie te fotograferen zeg maar. dat is echt heel orgineel en leuk, alleen zou ik dan toch wel verwachten dat ik wat meer foto's zou krijgen! :) IK zat te DENKEN aan een stuk of 50, 25 per fotograaf dat is toch wel te doen :) ?

Verder mis ik iets! Net dat ene sparkeltje wat sommige fotografen wel hebben, Gewoon iets wat jullie jullie maakt! Een soort visite kaartje! Dat je in een woord kan omschrijven wat voor foto's Doubleshoot maakt. Bijv. Sprookjes-achtig, Romantisch, Potretten etc. Gewoon iets waarbij je echt kan zeggen van "Goh je wilt een foto shoot waarbij je je voelt alsof je een prinses bent en dat wil terug zien in je foto's? Ga dan naar Double shoot want dat doen zij voor je! :) "
Zeg maar dat idee, want nu zijn de foto's een beetje "standaard" Gewoon een foto van een gallopeerend paard op een zand vlakte,
Think out of the box girl! En ja misschien mislukt er dan een keer iets! Nou en? Dat gebeurd!
Ga gewoon lekker fantaseren en voer het out! Misschien zit er dan wel wat bij wat echt werkt en wat jullie leuk lijkt! :)
Dus hop pak je camera en neem wat standaard foto's en bewerk die met effect, zodat je een soort van gloed er over heen krijgt! Dat maakt soms al een heel verschil! En het is goed als je je verveeld! ;)
Ga er lekker mee expiremeteren!

Begrijp me niet verkeerd, je bent al heel erg goed bezig en je gaat de goede kant op! Ik hoop dat je er wat mee kunt! :)

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:41

smurffie schreef:
Oke ik ga gewoon heel persoonlijk antwoorden;
De foto's zijn mooi, maar niet mooier dan dat ik zelf kan met mijn camera. Daarom vind ik 30 euro voor een semi-amateur inderdaad niet echt in verhouding staan.
Probeer eerst meer ervaring op te doen en te investeren in goede spullen. De foto's zijn net niet helemaal scherp (oortje mist bijvoorbeeld of benen zijn onscherp) en keur kan ook nog ietsje beter.
Wellicht een paar foto-meetings mee doen zodat je goed kunt oefenen op verschillende paarden.

Daarnaast; niet heel veel mensen boeken shoots met hun paard, wellicht bij het afscheid nemen maar dan besparen mensen niet maar nemen ze een echt professionele fotograaf (hier op bokt voor 50 a 60 euro te vinden).

heb het hier ook wel mee eens.

Bullebeest

Net even de foto's bekeken. Niet slecht, maar nog net teveel 13 in een dozijn. Probeer met een bewerking programma er net wat anders van te maken. Daarmee kun je je ook gaan onderscheiden. Veel foto's vond ik ook wat donker. Ook dat is aan te passen. Ik zal even op mn laptop kijken voor een voorbeeld.

Anoniem

Jeetje, het moet er toch even uit.
Ik heb dit topic geopend voor opbouwende kritiek.
Zodat we kunnen leren en kunnen verbeteren.

Als het over is gekomen alsof we op een makkelijke manier geld willen verdienen, dan zal ik nu even duidelijk zeggen; dat is niet het geval. :)
Zowel Kailey als ik hebben echt al ontzettend veel geoefend, in onze vrije tijd zijn we met onze camera bezig en hier hebben we beide nooit iets voor gevraagd.
Ik ben al jaren videograaf en hoewel dat natuurlijk niet hetzelfde is als fotograferen zitten er een hoop dezelfde aspecten in.
Als we snel geld hadden willen verdienen, hadden we wel iets anders verzonnen.

Jongens, als jullie iets niet zeker weten, VRAAG dan eerst. :)
Dat zou een hoop schelen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:43

Persoonlijk zou ik jullie niet vragen voor een fotoshoot.
De facebookpagina oogt nog redelijk amateuristisch, de foto's springen er niet uit, het aantal foto's dat je krijgt vind ik weinig en ik vind 30 euro dan ook teveel.
Ik zou jullie adviseren nog lekker wat gratis shoots te doen en door te oefenen. Uiteindelijk wil je natuurlijk een goede naam en klantenkring opbouwen en ik denk dat je nu, momenteel, daar nog niet goed genoeg voor bent :).
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:44

Bedankt voor je mening. :j

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:45

ik woon niet heel ver weg, maar voor alleen wat foto's kan ik ook wel iemand die dichterbij is zoeken. Volgens mij is paardenfotografie een beetje een trend op dit moment. Ik ken nog wel anderen die graag voor mij zouden fotograferen, met een beetje gelijke kwaliteit foto's maar dan gratis.
Als het je niet om geld gaat, waarom dan niet gratis aanbieden ?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:45

Volgens mij krijg je hier zat opbouwende kritiek hoor, maar ik zie van jouw kant vooral dat je bepaalde dingen gewoon opzij schuift met 'we hebben al veel shoots gedaan/veel geoefend/etc'. Waarvoor wil je dan nog tips als je er schijnbaar zelf al uit bent? Volgens mij is hier een hoop nuttigs voorbij gekomen, mensen bedoelen het goed.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:47

Als je geen verwarring wilt moet je geen topic op bokt openen.
Uit je OP blijkt dat je hogere verwachtingen had en hoe het kan dat jullie geen reacties krijgen. Nou genoeg antwoorden hier. Zoals ik ak zei waren je/jullie verwachtingen blijkbaar te hoog. Beter dan deze reacties dat je weer ff met je neus op de feiten gedrukt wordt

Iedereen denkt tegenwoordig maar dat je met een paar maanden al heel wat weet van fotografie. Maar vergeet niet dat je naast de dingen die je leren kan omtrend je camera etc, nog altijd als fotograaf zelf een stuk natuurlijk inzicht moet hebben. Passie alleen is niet genoeg. Veel kan je leren maar de creativiteit en inzicht maakt een fotograaf imo. En dat leer je niet. Dat heb je en dat ontwikkel je.

Kijk bijvoorbeeld naar een goede schilder. Dat is ook iets wat sommige menseb van nature goed kunnen en door oefening en jaren verder ontwikkelen. Iemand die totaal niet kan tekenen zal dit ook nooit zo mooi kunnen
Laatst bijgewerkt door cp112 op 07-12-14 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:47

Wellicht tijd om je posts anders te formuleren? Je begint over fotoshoots. Kwaliteit foto's gok ik? Open een topic op FK om te vragen naar tips. Die zul je krijgen.
Je zegt verder zelf dat niemand komt. Ondertussen zeg je dus dat je fotoshoots wilt doen. Wat is het dan wat je wilt als je niet indirect voor geld een topic opent?
Blijkbaar heb je er dan minder plezier in als je er geen geld voor vraagt.

Verder lijk je tips etc ook niet te accepteren. Zo kom je ook niet verder.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 07-12-14 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:48

KoudbloedKim schreef:
Ik ben al jaren videograaf en hoewel dat natuurlijk niet hetzelfde is als fotograferen zitten er een hoop dezelfde aspecten in.

Ja maar de video's die ik van jou van kim gezien heb zijn gewoon leuk. Gewoon omdat kim raar doet of zo. Of omdat het baasje trots is op haar paardleuk. Maar ook die filmpjes hebben meer een lachfactor dan een wauw dat wil ik ook factor

KoudbloedKim schreef:
Ladybird, ik heb wel degelijk erg veel gratis shoots gedaan.
In een half jaar tijd kun je echt wel wat fotograferen. :)

Ja je hebt al een paar keer gezegd dat je erg veel gratis shoots hebt gedaan. Maar wat is erg veel?

Nu sla je zelf de spijker op n kop. In een half jaartje tijd kun je echt wel wat fotograferen. Maar wel wat fotograferen is lang nog niet genoeg vooe een betaalde fotoshoot.

Verder ga ik met nayo mee over het te snel willen verdienen. En met de anderen mee over hoe we daar bij komen.

Het is gewoon niet zo makkelijk als dat het lijkt. En meer oefenen of ale andere tips die prutsmuts gegeven zijn zijn tips of opbouwende kritiek van zo kun je het beter doen en dit is waarom dat het niet loopt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:50

Ik denk dat veel mensen in hun vrienden en kennissenkring wel iemand hebben met evenveel ervaring die vergelijkbare kwaliteit kan leveren. En dat geld dan niet zo'n issue is behalve de onkosten. Als zo iemand dan fanatische foto's maakt dan betaal ik graag meer als dank.

Voor mij is dat betalen dan wel een drempel, want ik ben al heel tevreden met foto's van een bevriende amateurfotograaf. Als ik dan toch ga betalen dan doe ik dat alleen voor een echte professional met prachtig sprankelend portfolio waarbij ik de garantie heb dat ik achteraf echt iets moois en bijzonders in handen heb. (mooier dan die van de bevriende amateurfotograaf)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:52

Ik ben het eens met Marit, Bente en de rest die er dezelfde mening op na houden.

Voor mij ligt het op het moment ook wat stil. Idd niet de perfecte tijd van het jaar en paard niet goed in zijn vacht. Ik heb geloof ik dit jaar ongeveer 8 betaalde shoots gehad, de meeste in de zomermaanden. Vorig jaar had ik er wat minder. Ik fotografeer omdat ik het leuk vind en ik bijna overal wel een foto in zie. (sleep daarom bijna altijd mijn camera mee :') )

Ik vind paarden leuk maar ook honden, katten, natuur en ook mensen. Heb veel variatie op mijn site staan. Mis alleen nog strand en sneeuwfoto's. Dat worden waarschijnlijk portfolio shoots, dus ik vraag daar alleen reiskosten voor.

Krijg ik geen aanvragen is dat prima, fotografeer regelmatig op een wedstrijd of ander evenement, gewoon omdat ik het leuk vind en om te oefenen. Daar krijg ik wel vaak een nabestelling van. Zo kom ik ook vaak aan shoots, mond op mond reclame.

Zie wel veel goeie tips voorbij komen, zal eens kijken of ik nog wat kan verbeteren aan mijn site. :D

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:56

Voorbeeld gevonden van wat je met een foto met slecht licht zou kunnen maken.

Onbewerkt en rechtstreeks vanuit de camera:
Afbeelding

Bewerkt:
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:01

Het zal een combinatie van factoren zijn. Natuurlijk kun je ook nu mooie foto's maken, maar een shoot doe ik liever in de mooiste tijd van elk seizoen. Misschien straks als er sneeuw ligt, dat geeft wel weer een leuk effect, maar het mooie van de herfst is nu wel een beetje weg..

Daarbij moet je het echt hebben van mond op mond reclame. Veel meedoen aan georganiseerde dagen en ook zelf veel shoots aanbieden. Ook de fotograven die het nu heel leuk doen hebben in het begin dikwijls gevraagd of ze foto's mochten komen maken voor enkel reiskosten vergoed. Dan geef je de eigenaar van het paard van jou keuze wat gratis foto's die zij/hij vervolgens weer op bokt en/of facebook plaatst. Nog meer reclame.

Ondertussen kun jij mooi oefenen en nog beter worden. :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:03

Nogmaals het is nu inderdaad een rustige periode. Straks met sneeuw misschien weer wat meer. Ondertussen ga je verder verdiepen in fotobewerking en wat de kosten betreft. De een vraagt minder en de ander vraagt meer. Je klant bepaalt of hij het bedrag het waard vindt.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:04

Leuk zo'n topic, kan ik ook zeker wat van leren.
Eigenlijk is heel veel al gezegd, heb geduld! Want ja, kunnen fotograferen lukt niet in een paar weken en zeker een klantenkring opbouwen. Ik heb bijvoorbeeld 3 klanten uit 1 straat gehad, die zagen op elkaars facebook de foto's voorbij komen en dachten, dat wil ik ook!

Verder is het nu natuurlijk niet de tijd van het jaar, ik merk dat zelf ook. Fotoshoots verplaatsen of uitstellen vanwege het slechte weer, paarden die niet goed in hun vacht zitten of half geschoren zijn.

Daarnaast helpt een vindbare website, ik kan zien dat er regelmatig via google mensen op mijn site komen :j met een facebooksite kom je daar niet snel.

En verder inderdaad, lekker oefenen.
Ik twijfel trouwens ook nog wat ik vind van het in het koppels fotograferen. Veel mensen boeken voor de eerste of tweede keer een fotoshoot, weten niet wat ze moeten verwachten en zijn zelf gespannen. ik denk dat 1 persoon dan makkelijker is dan opeens twee vreemden voor je neus.

Wat voor mij ook helpt met de "druk"verlagen, fotoshoots zijn echt voor erbij - erbij. Ik heb eerst mijn studie en stage, dan nog twee baantjes en als er dan een fotoshoot bijkomt vind ik dat alleen maar leuk, maar is het een paar weken niet, ja jammer dan :j
Ik kijk altijd vol bewondering naar bepaalde fotografen hier op bokt, daar kan ik veel van leren en inderdaad ook analyseren, wat maakt die foto van die fotograaf zo bijzonder?
En ook je eigen foto's analyseren, wat kan ik volgende keer anders of beter doen zodat ik ook een foto maak met net dat beetje extra.

Lekker oefenen en je niet te druk maken, het komt vanzelf en bouw lekker je portfolio op, volg workshops, kom in contact met anderen, analyseer en leer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:06

Bedankt voor alle tips!

Misschien hebben we inderdaad te hoge verwachtingen.
Fotoshoots tegen reiskosten vergoeding is misschien een beter idee voor nu.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:09

KoudbloedKim schreef:
Bedankt voor alle tips!

Misschien hebben we inderdaad te hoge verwachtingen.
Fotoshoots tegen reiskosten vergoeding is misschien een beter idee voor nu.

Yup en dan zelf mensen benaderen. :j