Ongevraagd foto van mijn paard gemaakt en gebruikt. Mag dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:06

Je zult bij de uitgever moeten zijn. Zij hebben het boek nl. uitgegeven iom de schrijver/schrijvers. Zij zouden ook moeten weten waar welke foto vandaan komt.

Meestal staat er de colofon van het boek waar je moet zijn en vaak ook wie de rechthebbende is van de foto.

Overigens betwijfel ik of ze in eerste instantie serieus op je verzoek in gaan, maar in dat geval kun je natuurlijk wel aandringen en boos worden :)

Win eerst juridisch advies in :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-08-14 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:07

lrtj_ schreef:
Narobi schreef:
Als iemand een foto van jou paard maakt mag degene deze foto gewoon gebruiken, er zit inderdaad geen portretrecht op dieren.

Zelfs op eigen grond? want dan wordt het toch een ander verhaal?

Nee...

Dan had ze de fotograaf erop moeten wijzen dat het niet is toegestaan om haar terrein te betreden en/of dat ze bij herhaling de politie in kennis zou stellen om hem/haar van het erf te verwijderen.

Maar dat moet op het moment zelf en niet achteraf. Dit is gewoon een staaltje dikke pech,. maar ik zou er niet zo n punt van maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:13

Volgens mij was er wel eens iets soortgelijks op 538 met Bram Moskowicz. Wat ik mij er van herinner. De foto mag wel gemaakt worden omdat het openbaar terrein is vaak, maar niet gepubliceerd.

Maar, ik heb niets met rechten ofzo dus dit zal wel compleet nutteloos zijn :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:19

Happie schreef:
@Jepsica heeft de manege/pensionstal daar regels of afspraken over gemaakt? Ik kan mij voorstellen dat het verboden is voor onbevoegde om de manege te betreden?

Een manege is in principe ook openbaar terrein (omdat het toegankelijk is voor buitenstaanders, ic. lesklanten), tenzij expliciet anders is aangegeven.
En op dieren rust geen portretrecht.
Ik denk dat je er weinig (tot niets) aan kunt doen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ongevraagd foto van mijn paard gemaakt en gebruikt. Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:20

Wat leuk dat ze een foto hebben gemaakt van je paard en dat de gedraging van je paard op die foto dusdanig is dat ze het in een boek willen gebruiken ter illustratie!! +:)+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:22

Babootje schreef:
Happie schreef:
@Jepsica heeft de manege/pensionstal daar regels of afspraken over gemaakt? Ik kan mij voorstellen dat het verboden is voor onbevoegde om de manege te betreden?

Een manege is in principe ook openbaar terrein (omdat het toegankelijk is voor buitenstaanders, ic. lesklanten), tenzij expliciet anders is aangegeven.
En op dieren rust geen portretrecht.
Ik denk dat je er weinig (tot niets) aan kunt doen.

Nee, een winkel is ook geen openbaar terrein.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:27

Polly schreef:
Wat leuk dat ze een foto hebben gemaakt van je paard en dat de gedraging van je paard op die foto dusdanig is dat ze het in een boek willen gebruiken ter illustratie!! +:)+

Dat is ook het eerste wat ik dacht, ik zou me toch wel vereerd voelen. :D

En wees eerlijk hoe vaak gebruiken we zelf geen foto's die we ergens van internet plukken?

Wat stoort je het meest, dat ze een foto van je paard hebben gebruikt of dat hij er niet op zijn voordeligst opstaat met het buurpaard?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:29

Heel toevallig een paar dagen geleden zoiets bij de hand gehad bij een vriend van me.
Hij kwam fotos van zijn paard tegen op een website voor fotografie.
Hij wist niet dat er fotos waren genomen van zijn paard en voor dit doeleinde werd gebruikt.
Hij heeft rondgevraagd bij andere fotografen en deze zeiden allemaal het zelfde.
De fotografe (die de fotos heeft gemaakt) had hem toestemming moeten vragen omdat het om commerciele doeleinden gaat.
Dit heeft zij niet gedaan en hij heeft haar daarop aangesproken want hij wou niet dat zij deze fotos gebruikte voor haar site.
Zij heeft daarom maar haar hele site verwijderd (gewoon de fotos waren genoeg geweest maar ze werd nogal boos en besloot maar om de hele site er af te halen)
Voor deze doeleinden (zoals de jouwe) moeten ze dus toestemming vragen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:53

Wat gek dat zoveel fotografen niet op de hoogte zijn van wat ze allemaal mogen dan, zijn dat wel professionals?
Een dier op de foto zetten mag namelijk gewoon altijd, een dier heeft geen portret recht en er wordt ook geen inbreuk op je privacy of eigendomsrecht gemaakt over het algemeen. Ik neem ook aan dat die ene iig geen prof was als ze ineens der hele site verwijdert.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:56

Ik zou er ook rap klaar mee zijn als ik mijn best had gedaan om leuke foto's te maken, die (misschien wel heel tijdrovend wat bij gewerkt) op een website zet omdat ik er trots op ben en de eigenaar van t knol gaat dan lopen zeiken.
Sjonge wat kunnen sommige mensen moeilijk doen, begint al aardig te neigen naar die discussie over uitgelicht.
Zie het als compliment dat ze je beest leuk genoeg vinden om er een foto van te maken :roll:

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:56

Wat wil je hier nou uiteindelijk mee bereiken?
Naast het gegeven dat het dan niet mag?
Hun excuses? Of wil je dat alle boeken uit de handel gehaald worden?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:58

staat mij wat van bij dat er wel eens een topic geweest is hierover....maar kan het me niet meer echt voor de geest halen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:00

dito schreef:
staat mij wat van bij dat er wel eens een topic geweest is hierover....maar kan het me niet meer echt voor de geest halen

Dat klopt, dat is wel echt tig jaar geleden.
Toen kwam het er op neer dat er geen portretrecht op dieren zat.
Daar weet ik dat ook nog van. Maar volgens mij was dat toen niet commercieel?
*graaft in geheugen*

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:01

Naja ik vind dat je het gewoon moet overleggen of je die foto mag gebruiken.
Ik zou er ook niet gelukkig van worden als ik mijn paard op een site zie staan zonder dat ik toestemming heb gegeven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:03

Op een site is het natuurlijk wel wat makkelijker te veranderen dan in een boek.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:10

Dat is waar maar zeker voor in een boek moet je gewoon toestemming vragen.. Dat is wel zo netjes.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:19

Dat je iets niet leuk of netjes vind is natuurlijk geen juridisch argument, dat is ook heel subjectief. Zelfs als een paard portret recht zou hebben heb je nog een goede grond moeten hebben waarom het plaatsen van die foto jouw schaad en dit opweegt tegen het belang van de gene die het publiceert.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 13:26

Voor de mensen die zeggen het is toch een eer.
Ja best leuk hoor je paard in een boek.
Beetje jammer dat ze onder de foto zetten uitting van stress.

Wat nou als ik ooit me paard wil verkopen en iemand ziet dat in dat boek staan en valt er over?
Ik noem maar een voorbeeld.

Het gaat mij om het principe. Ze hadden het gewoon even kunnen vragen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:26

TAO -> FK

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:30

Wat voor lesboek is het? Ken je degene die het boek heeft samengesteld?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:33

Is je paard dan bijvoorbeeld heel opvallend getekend, dat een geinteresseerde hem gelijk zal herkennen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:38

jepsica schreef:
Beetje jammer dat ze onder de foto zetten uitting van stress.

Wat nou als ik ooit me paard wil verkopen en iemand ziet dat in dat boek staan en valt er over?
Ik noem maar een voorbeeld.

Ik vind het wel heel erg vergezocht hoor, als het om die vos in je profiel gaat zeker is, het is niet een heel apart paard en sowieso vraag ik me af hoe groot de kans is dat iemand die foto net ziet als hij interesse heeft in dat paard, het paard herkend en dan ook nog eens zo weinig realiteitszin heeft dat ie geen paard wil kopen dat ooit eens boos heeft gekeken :')

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 14:41

Liedje89 zoals ik al zei ik noem maar een voorbeeld.
Het gaat mij om het principe dat ze het best even hadden kunnen vragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:30

liedje89 schreef:
Wat gek dat zoveel fotografen niet op de hoogte zijn van wat ze allemaal mogen dan, zijn dat wel professionals?
Een dier op de foto zetten mag namelijk gewoon altijd, een dier heeft geen portret recht en er wordt ook geen inbreuk op je privacy of eigendomsrecht gemaakt over het algemeen. Ik neem ook aan dat die ene iig geen prof was als ze ineens der hele site verwijdert.

Ook bij iemand op het erf of in huis?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:50

@Brainless in dat geval niet alleen vanaf openbare grond. Een weg of een straat bijvoorbeeld.