Waar zijn wij fotografen mee bezig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:08

Ik denk dat komt doordat:
1. Het voor sommige hun beroep is. Zij moeten 'leven' van deze bedragen.
2. Het nou eenmaal een erg dure hobby is. De kosten van alleen al het materiaal zijn enorm hoog, en dat willen ze er graag uitkrijgen.
3. De tijd die erin gestoken wordt is vaak heel veel. Het is echt niet alleen het foto's maken tijdens de shoot. Ik zit vaak ook al hele weekenden aan de nabewerking.

En natuurlijk nog een aantal zaken. Maarja, zolang het goed blijft lopen begrijp ik wel dat mensen hoge bedragen voor shoots vragen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:33

Tja... Ik fotografeer zelf ook erg veel en snap die kosten wel.

Ten eerste kost het ontzettend veel geld om goede apparatuur aan te schaffen. Niet alleen een goede camera is belangrijk, maar een aantal goede objectieven ook. Jij kunt dat misschien van je 'bijbaantje' betalen, een ander zal het liever met de inkomsten van fotoreportages willen financieren. Maar voor je apparatuur kunt terugverdienen, zul je eerst moeten investeren. Dat is natuurlijk een behoorlijk risico :) Naast een camera en lenzen heb je ook nog (soms dure) accessoires nodig zoals een reflectiescherm, flitsers, een goede werkcomputer, spullen om je beeldscherm mee te kalibreren en fotobewerkprogramma's. En verder nog een website en zul je soms ook wat van je apparatuur moeten laten schoonmaken en controleren.

Bovendien ben je ontzettend veel tijd kwijt. Denk aan de tijd nodig voor voorbereiding (spullen pakken, routebeschrijving regelen, het weer in de gaten houden etc. reken ongeveer 1 uur), maar ook tijd die je kwijt bent met de communicatie (al snel een half uur/uur om iedereen te voorzien van de juiste informatie, telefoonnummers uitwisselen, antwoord geven op persoonlijke vragen). Bovendien heb je tijd nodig om de fotoreportage uit te voeren en de foto's na afloop te bewerken en archiveren. En niet te vergeten de reistijd. Veel fotografen rekenen wel een vergoeding voor de reiskosten, maar niet voor de tijd die ze kwijt zijn met reizen.

Dan nog niet gesproken over de wat serieuzere fotografen die ingeschreven staan bij de kamer van koophandel, die netjes hun administratie bij moeten houden en BTW af moeten dragen. :)

En uiteraard willen mensen ook foto's na afloop. Als fotograaf is het altijd de vraag wat je 'moet' geven. Bij de een krijg je een aantal afdrukken, bij de ander digitale foto's. En de hoeveelheid verschilt nogal. Zelf vraag ik 70 euro en geef ik na afloop 15 webfoto's (wat er meestal wel 20-30 worden) naar keuze en geef ik deze foto's ook digitaal op origineel formaat, zodat de klant zelf deze foto's af kan laten drukken. Van deze methode zijn voor en tegenstanders, maar ik zie het als een stukje service naar de klant. De klant steekt heel veel moeite en tijd in een fotoreportage (net zoals ik) en ik vind dat dat ook beloond mag worden in de vorm van foto's.

Wat ik over zou hebben voor een fotoreportage bij een ander, dat zou ik zo niet kunnen zeggen. Er zijn erg veel goede paardenfotografen die geweldig werk leveren. Ik zou liever een keer een hele dure fotoreportage boeken dan 10x een goedkope. Maar, uiteindelijk wil ik wel een aantal foto's hebben. Niet alleen 3 webfoto's, maar eerder een stuk of 10. En die bij voorkeur ook digitaal op groot formaat. Maar die combinatie lijkt nog niet altijd zo makkelijk te zijn. Ik heb al meerdere mensen gevraagd om eens langs te komen voor een fotoreportage, maar voor mijn 'wensen' heb ik al bedragen voorbij zien komen variërend van 150 tot een euro of 500... Vanuit een 'consumentenperspectief' gekeken (dus niet als fotograaf zijnde) vind ik dat toch wel erg veel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:42

IMANDRA schreef:
Laten we even een rekensommetje doen, pak 8,- per uur.
Een fotografe is qua paardenfotografie bezig met voorbereiden, minimaal een uur. Je zal je camera moeten formatteren, alles op moeten laden, spullen klaarleggen, reis e.d. plannen. Da's al 8 euro.

No offence, maar dit is wel een beetje mierenneuken ;)

Mijn batterij in de oplader liggen kost 5 seconde, hem er weer uithalen ook.
Ik heb in 5 minuten gekeken waar ik heen moet en mijn reis gepland, bovendien rijd ik (en waarschijnlijk iedereen tegenwoordig) op tomtom oid.
Spullen checken en klaarleggen voor vertrek 5 minuten.

Op die manier kan je wel over alles gaan piepen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:45

Goof schreef:
IMANDRA schreef:
Laten we even een rekensommetje doen, pak 8,- per uur.
Een fotografe is qua paardenfotografie bezig met voorbereiden, minimaal een uur. Je zal je camera moeten formatteren, alles op moeten laden, spullen klaarleggen, reis e.d. plannen. Da's al 8 euro.

Ik heb in 5 minuten gekeken waar ik heen moet en mijn reis gepland, bovendien rijd ik (en waarschijnlijk iedereen tegenwoordig) op tomtom oid.

Mwa, voor een goed moodboard heb je wel wat meer tijd nodig :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:53

SSDesign schreef:
Goof schreef:

Mwa, voor een goed moodboard heb je wel wat meer tijd nodig :)

Moodboards, kijken welke poses je wilt gaan gebruiken etc.. Er gaat echt wel meer tijd in zitten dan eventjes je batterij in de lader doen enzo ;).
En mijn berekening is minimaal, denk dat er over het algemeen wel meer uren in gaan zitten.

En zelfs als het zo zou zijn als jij zegt, dan zou een fotografe nóg minder geld verdienen en nog slechter rond kunnen komen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:19

Marjoow schreef:
Uitbuiten is misschien het verkeerde woord. Maar ik kan op geen van de websites die ik bezocht heb vinden waar de prijs uit opgebouwd word. Dus eigenlijk heb je een klant die niet 100% weet waar die nou voor betaald. Enkele honderden euro's neertellen en daar net 3 foto's voor krijgen vind ik veel geld, en dan ben ik dus juist erg benieuwd waarom die 3 foto's nou zo duur zijn.

Soms kost 1 enkele foto wel duizend euro!
Dat kan van zoveel dingen afhangen...
Maar hoe lang ben jij bezig met het leveren van jou foto's? (Voor die 25,- euro)
Waar komt jouw uurloon dan op? Kun jij daar van leven? En kun je daar je camera van betalen? En je lenzen? Computer? Software? Vervoer, belastingen, premies en bijdrage aan vakverenigingen?
En wat is dan de kwaliteit van jouw werk? En stel dat jouw klant de foto's gebruikt in zijn boek met een oplage van duizenden stuks, waar hij vervolgens enkele tienduizenden euro's mee verdient?
Misschien wil de fotograaf wel dat zijn werk opvalt en hij voor bladen, door bedrijven, voor reclames en/of een of andere expositie gevraagd wordt?
Of maakt het jou niet uit dat jij ritsratsklaarkiekjes maakt waar de paardeneigenaar niks mee doet? Niemand van zijn of haar kennissen vraagt wie die foto aan de muur van haar paard heeft gemaakt?
Enz enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:41

Jellebie schreef:
Fading schreef:
En daarom gaan de fotografen dus naar die gratis meetings, zoals in de OP stond. Zodat ze het portfolio aan kunnen vullen...

Het lijkt mij dat als je 230 vraagt voor een shoot je toch wel al wat ervaring hebt en daardoor ook foto's om je portfolio aan te vullen?

Nouja, neem aan dat als je een keer wat anders wil toevoegen in je portfolio, maar dit niet kan door middel van shoots, aangezien hier niet altijd op af komt wat je precies zoekt. Dat je dan voor speciale modellen naar een meeting, of portfolioreportage kan doen/gaan?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:04

Ook ik zit soms op websites te kijken en het verbaast mij vooral enorn dat mensen 70 euro vragen voor een fotoshoot die kwalitatief niet top zijn. Maat ze krijgen dan wel tussen de 20 en 50 foto's op origineel formaat zonder logo. Ja sorry, ik heb dan liever foto's van goede kwaliteit en wat minder foto's.. ik fotografeer zelf ook en vraag momenteel sinds kort 25 euro. Ik deed alles gratis maar ik bleef reacties krijgen dat het dom was en omdat ze goed zijn. Toen ben ik na gaan denken en er geld voor gaan vragen. Echter kan ik de prijs wel onderbouwen. Vooral het uitzoeken en nabewerken is hetgene waar je lang mee bezig bent.

Kortom, ik vind het pas belachelijk als je duur bent en je kwalitatief niet eens goede foto's kan leveren.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:31

Ik snap die prijzen wel.

Ben ooit zelf professioneel fotograaf geweest (professioneel als in: btw nummer, belastingen betalen over inkomsten, alles geregistreerd) en dan kom je er niet met jouw €25...
Ik vroeg overigens geen €200, ver van, maar het was een eenmanszaak in bijberoep, had nog een ander hoofdberoep om op terug te vallen...

Stel, je vraagt €25,00 voor een shoot. Je kan, in de beste omstandigheden, 2 shoots per dag doen, een maand lang. Dan heb je (aan 20 werkdagen weliswaar) €1000 verdiend...
Waarom limiteer ik op 2 shoots per dag? Soms kan je er meer doen, soms geen omwille van het weer, je moet natuurlijk ook nabewerken, alles online zetten, administratie doen, afspraken afhandelen, afdrukken verzorgen etc etc. Dus stel dat je echt veel werk kan hebben en 40 shoots in een maand kan doen, dan heb je je €1000 in je zak!
Trek daar je reiskosten vanaf, de afschrijving van je materiaal, je belastingen, ...
En dat dan delen door het aantal uren (ruim meer dan een fulltime) dat je eraan gespendeerd hebt, je zou huilen...

Het leven is niet gratis, en een fotograaf moet ook leven.
Dat een amateur (in de letterlijke zin: iemand die dit niet voor zijn brood doet) minder kan vragen ok. Is de kwaliteit daarom minder? Niet bij regel.

Verder kiest iemand nog steeds zelf wat hij betaalt. Is het te veel, dan zoek je iemand anders op.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:47

Moonfight schreef:
Wie ben jij om te oordelen wie er professioneel is en wie niet? :?

Het verschil tussen professioneel en niet professioneel is toch wel duidelijk meestal.

Voor mij waren de prijzen in combinatie met wat je ervoor krijgt ook een reden om geen fotoshoot te doen. Heb echt op tientallen sites gekeken en ook advertenties maar het werd steeds gekker.

Anoniem

Re: Waar zijn wij fotografen mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:56

Ik vraag nu voor een shoot €70,-
Daarvoor krijg je 6 webbestanden met logo EN €20,- nabesteltegoed.

1 Webbestand kost 2,50 dus eigenlijk kun je er voor kiezen om 15 foto's op webformaat te ontvangen.

Moet zeggen dat voor de kwaltiet die ik lever dat eigenlijk nog veel te goedkoop is, maargoed in de regio hier zitten meer goede fotografen, daar moet je uiteindelijk ook rekening mee houden.

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:56

fourseasons schreef:
Moonfight schreef:
Wie ben jij om te oordelen wie er professioneel is en wie niet? :?

Het verschil tussen professioneel en niet professioneel is toch wel duidelijk meestal.

Voor mij waren de prijzen in combinatie met wat je ervoor krijgt ook een reden om geen fotoshoot te doen. Heb echt op tientallen sites gekeken en ook advertenties maar het werd steeds gekker.

Voor mij is 'professioneel' dat je er een opleiding voor gedaan hebt. Gewoon een gediplomeerde fotograaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:00

Manou_xxx schreef:
Voor mij is 'professioneel' dat je er een opleiding voor gedaan hebt. Gewoon een gediplomeerde fotograaf.

Nou moet ik zeggen, dat niet alle fotografen met een diploma beter werk leveren dan een fotograaf zonder diploma. Het gaat ten slotte toch om je eigen stijl en creativiteit die je in je foto's gooit.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:08

Ik vind dit een lastige stelling.

Ik ben begonnen voor € 15,- omdat mensen niet wilden dat ik het voor niks deed.
Daarna ben ik naar € 25,- gegaan. Mensen verklaarden me voor gek, zo goedkoop!
Dus toen ben ik overgestapt naar €35,-.

Ik heb toen een huisstijl laten ontwerpen, ik had geluk dat iemand dat kon doen voor een leuke prijs. Website erbij, nieuwe computer, duurdere spullen, meer objectieven e.d.... Ook ben ik nu begonnen met een opleiding.

Nu vraag ik uiteindelijk €50,-. Ik heb nu een paar keer op een feest mogen fotograferen. Afgelopen zaterdag heb ik uiteindelijk 143 geslaagde foto's geselecteerd, die de klant op groot en klein formaat op een cd heeft gekregen.
Ze waren zo blij met de foto's dat ik € 75,- kreeg. Dat vonden ze mij dus waard, die avond.
143 foto's stuk voor stuk bewerken is heel veel werk. Ik ben blij dat ze mijn werk dus waarderen.

Dus ja, wat is duur? Men zegt wel eens "wat de gek ervoor geeft"
Zo is het ook. Als ik op een bruiloft zou mogen fotograferen, ben ik waarschijnlijk goedkoop in vergelijking met een professionele bruidsfotograaf.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:11

Fading schreef:
Manou_xxx schreef:

Nou moet ik zeggen, dat niet alle fotografen met een diploma beter werk leveren dan een fotograaf zonder diploma. Het gaat ten slotte toch om je eigen stijl en creativiteit die je in je foto's gooit.

Voor een deel, ja. Maar sommige dingen kun je jezelf niet leren. ;)

Een prof is iemand die z'n brood er mee verdient en er een gedegen opleiding voor heeft gevolgd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:26

No offense maar ik ken 'professionele fotografen' met opleiding en al die toch bagger fotograferen. Diploma hoeft dus niks te zeggen, ken genoeg fotografen die ik gerust professioneel kan noemen die geen opleiding gedaan hebben.

Navatushots, om er maar een te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:31

IMANDRA schreef:
No offense maar ik ken 'professionele fotografen' met opleiding en al die toch bagger fotograferen. Diploma hoeft dus niks te zeggen, ken genoeg fotografen die ik gerust professioneel kan noemen die geen opleiding gedaan hebben.

Navatushots, om er maar een te noemen.

Inderdaad, :j

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:39

Ik geef je helemaal gelijk.. Ik vind het soms echt belachelijk veel wat mensen vragen voor de kwaliteit die ze leveren. Mijn moeder is professioneel fotograaf en ik heb er niets tegen dat ze immens veel vraagt voor een shoot maar ik kan er niet tegen dat ze mij ook gaat pushen meer te vragen ervoor.. Ik vraag 40 euro exclusief rijkosten + 20-25 beelden op webformaat en dan 5 beelden naar keuze op origineel formaat. Voor de kwaliteit die ik lever vind ik het misschien net iets te weinig maar ik ben ook maar een hobby fotografe maar moet er wel mijn paard mee afbetalen.. Meer ga ik écht niet vragen, ben ook nog maar 17 en wil de mensen niet afschrikken met mijn prijzen :=

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:48

Nefertarie schreef:
Ik vind dit een lastige stelling.

Ik ben begonnen voor € 15,- omdat mensen niet wilden dat ik het voor niks deed.
Daarna ben ik naar € 25,- gegaan. Mensen verklaarden me voor gek, zo goedkoop!
Dus toen ben ik overgestapt naar €35,-.

Ik heb toen een huisstijl laten ontwerpen, ik had geluk dat iemand dat kon doen voor een leuke prijs. Website erbij, nieuwe computer, duurdere spullen, meer objectieven e.d.... Ook ben ik nu begonnen met een opleiding.

Nu vraag ik uiteindelijk €50,-. Ik heb nu een paar keer op een feest mogen fotograferen. Afgelopen zaterdag heb ik uiteindelijk 143 geslaagde foto's geselecteerd, die de klant op groot en klein formaat op een cd heeft gekregen.
Ze waren zo blij met de foto's dat ik € 75,- kreeg. Dat vonden ze mij dus waard, die avond.
143 foto's stuk voor stuk bewerken is heel veel werk. Ik ben blij dat ze mijn werk dus waarderen.

Dus ja, wat is duur? Men zegt wel eens "wat de gek ervoor geeft"
Zo is het ook. Als ik op een bruiloft zou mogen fotograferen, ben ik waarschijnlijk goedkoop in vergelijking met een professionele bruidsfotograaf.
143 foto's is ook wel heel wat anders dan fotograven die 200 euro durven te vragen voor 10 foto's die je krijgt. 143 foto's vind ik ook heel veel voor 50 euro hoor! Netjes van je in ieder geval :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:21

Waarom een fotograaf zo weinig foto's terug geeft?

De professionele fotograaf wil kwaliteit laten zien! Als ik op pad ga om te shooten met mijn team (visagist, stylist en model) ben ik blij als ik na een dag tien leuke foto's heb waarvan hooguit vier goed genoeg zijn. Waarom niet meer? Je werkt naar dat ene plaatje, naar die kunst. Ben ik dan slecht als fotograaf met zo weinig resultaat? Dat ligt aan je doel en je eigen eis.

Body en lenzen zijn een eenmalige kost? Nee! Hoe wil je het materiaal schoon houden dan? denk aan vlekjes in je sensor, een camera die raar valt of een paard die er een keer een goede mep aan geeft. Je hebt het zelf niet in de hand. Ook je bewerkingsprogramma moet goed zijn, je computer moet het maar even aan kunnen en je moet altijd met iets nieuws komen. Dat jij als hobby fotograaf even een programma download is prima maar voor een beroeps is het niet eens toegestaan. Je hoort het te hebben en het te betalen.

Raar vind ik niet dat je deze vraag stelt maar ik denk wel dat als mensen zich meer inleven in de fotograaf en weten wat het fotografie vak precies is, dit allemaal meer snappen.

Tuurlijk, de tijd veranderd en de kwaliteit wordt steeds hoger maar een fotograaf heeft ook de kennis die jij misschien niet hebt.

Waarom zij naar meetings gaan?

Als je betaalde opdrachten doet werk je naar opdrachten van de klant en niet naar je 'eigen' doelen op de foto. Dat wil je wel laten zien in je portfolio. Ook kun je nieuwe dingen uitoefenen die je niet altijd bij een opdracht kunt uitvogelen. Waarom een model dan resultaten krijgt? Als bedankje voor het meewerken van de vraag van de fotograaf.

Als het model zelf eisen stelt tijdens een meeting gaat er na mijn mening wel een klein beetje wat mis :+

Als ik bijvoorbeeld een hele dag moet fotograferen (bijvoorbeeld een trouwdag) reken ik per uur. Per fotografeer uur ben ik ongeveer drie uur met nabewerking en de selectie bezig. Als ik voor zo'n dag 100 euro vraag dan kan ik beter mijn camera als de zo de mieter verkopen en ergens als putjesschepper op zee gaan werken.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:41

Fading schreef:
Nouja, neem aan dat als je een keer wat anders wil toevoegen in je portfolio, maar dit niet kan door middel van shoots, aangezien hier niet altijd op af komt wat je precies zoekt. Dat je dan voor speciale modellen naar een meeting, of portfolioreportage kan doen/gaan?

Ja tuurlijk, maar een bijna leeg portfolio en toch €230,- vragen vind ik heel bijzonder ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:42

Dat is inderdaad ook een beetje vreemd.. Dan zullen er idd niet veel klanten op af komen denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:36

ik snap de kosten wel, maar veel mensen kunnen gewoon geen 200 euro ophoesten voor een fotoshoot waarbij je dan ook nog 20 euro moet betalen per foto als je het wilt afdrukken... ik snáp het wel, maar voor particulieren is het niet altijd te doen :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:38

Nee maar het leuke is, dan zijn er nog 293746 andere fotografen bij wie je wel kunt aankloppen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:59

precies, voor ieder wat wils! zal ook altijd zo blijven, in élke branche ook! of je nu fotografeert, bedrijfsfilms maakt of weet ik wat, het verschil heb je altijd!