Ik heb nu een 2-, 6- en 10-stops ND filter die ik kan mix&matchen. Dan kan ik dus 2, 6, 8, 10, 12 en 16 stops creëren, omdat ik 2 sleuven heb in mijn filterhouder.
Ik twijfel al een tijdje of ik dat systeem ook wil maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ik vind het idee van het combineren van filters wel tof.
Bagheera_206
Geplaatst: 18-01-15 13:48
Ik vind het wel handig dat ik gewoon compositie kan bepalen en test foto kan nemen voor de belichting. Zet ik alles vast. Reken ik uit hoeveel mijn sluitertijd precies moet worden met 1 of 2 filters en plaats filters en maak de foto met de nieuwe sluitertijd.
Kanzi
Geplaatst: 18-01-15 13:54
Ik heb gekozen voor die inschuiffilters omdat je daarbij ook verloopfilters kan gebruiken, zodat je de lucht een beetje kan afstoppen.
Haha, dat filter van jou gaat een beetje boven mijn budget Tazzey!
Naast dat je de andere 100mm filterhouders kunt kopen om geld te besparen is er ook nog een namaakmerk voor filterhouders. Bij LEE zijn die houders en adapterringen nog best duur.
De filters zelf blijven duur, maar zo kun je iig op houder besparen. Of idd een 100mm houder van Stealth Gear, Cokin-Z, Hitech-Formatt, etc nemen. Scheelt hoop geld.
Of inderdaad wachten op een kortingsactie zoals laatst die 20% korting bij CameraNu of online in het buitenland bestellen. Ik heb mijn CPL bij Robert White besteld. Scheelde hoop geld met CameraNu/Foto Konijnenberg/Calumet. Prima service, goed verpakt en met een paar dagen binnen. Verzendkosten vielen ook reuze mee. De uitdaging bij LEE zit hem er ook in dat er op sommige items een levertijd kan zitten van een paar weken als het niet op voorraad is in Nederlandse winkel.
Dit is een testje om te zien hoe goed jouw polarisatiefilter is.
Hoe zwart wordt die van jullie? Die van mij wel zo goed als zwart, maar echt op een heeeeel stukje dat ik hem draai. Maakt dat wat uit?
JewEmm
Geplaatst: 21-01-15 00:51
Hoi! Ik kom dit topic ook binnenvallen en binnenkort wat van mijn ervaringen met jullie delen. Ik heb laatst van Cokin ND filters aangeschaft, gewoon om uit te proberen, en daarom niet de duursten. Ik heb nu 2 stops, 4 stops, 8 stops en een 2 stops hard gradueel. Daarnaast heb ik ook een IR filter aangeschaft. Wat mij opvalt aan de ND filters, en dat is al eerder benoemd in dit topic, is dat er een rode zweem over de ND filters van Cokin zit. Ik heb 3 sleuven in m'n filter houder, dus kan ook op 14 stops uitkomen. Hier is de rode zweem dan ook het duidelijkst. Ik zie het op het scherm van m'n camera echt komen vanaf dat ik 10/12 stops ervoor heb zitten.
Toevallig heb ik afgelopen weekend inderdaad ontdekt dat met mijn circulair polarisatie filter (dat ik al een tijdje heb), m'n scherm helemaal zwart kon maken. Alleen alle viezigheid had nog een kleurtje, alle haren van m'n kat die het nodig vond kopjes te geven aan m'n scherm. Wanneer je buiten dus een polarisatie filter gebruikt dat een scherm helemaal zwart gebruikt, kan je ook, op het maximum, een groter deel van de polarisatie van het licht wegfilteren dan met goedkopere filters.
Bagheera_206
Geplaatst: 21-01-15 07:53
Wat vervelend van die kleurzweem bij Cokin en Stealth Gear. Zo goedkoop is het nou ook weer niet. Ik neem aan dat met de kleurzweem van de ND-filters nog wel mee weg valt te komen in de nabewerking? Met een GND-filter wordt dat al een stuk lastiger...
Zijn er in dit topic ook mensen die filters hebben van 84dot5 of Hitech-Formatt?
@Irene: Heb jij het Cokin-Z of Cokin-P systeem? Als jij het Cokin-Z systeem hebt kun je ook de 100mm filters van de andere merken proberen zonder dat je een nieuwe filterhouder nodig hebt.
Ik ben wel benieuwd naar IR foto's van jullie.
Tazzey
Geplaatst: 21-01-15 11:45
Ik heb net mijn polar even getest. Die wordt mooi zwart.
Bagheera_206
Geplaatst: 21-01-15 11:46
Tazzey schreef:
Ik heb net mijn polar even getest. Die wordt mooi zwart.
[ [url=m/SnOVAj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nice! Bij mij is dat stukje dat hij zwart wordt maar echt heeeeeel klein.
Ik heb als smoes ons fotoreisje met Bokt naar IJsland in de strijd gegooid om het te rechtvaardigen.
Ik heb nu nog een half jaar om er mee te spelen en te experimenteren en er vooral handiger mee te worden.
Het is eigenlijk net als met bodies en lenzen. Je hebt een te grote keuze in alle soorten/maten/merken en voor ieder budget is gelukkig wel wat te krijgen. What you pay is what you get.
Mijn eerste keer met m'n infrarood filter. Geen hoogstandjes en niet onder optimalen omstandigheden. Links IR, midden normaal in zwart-wit, rechts diezelfde foto in de normale kleuren.
Sluitertijd links is wel 30s, waar het in het midden/rechts 1/30s is... Niet echt te vergelijken dus.
En hier nog zo'n reeks:
Nu had ik bij de laatste (laatste 2 dus) er een 8 stops ND filter voor zitten. Het lichtgorene gras (rechtsonder) is op IR wel lichter dan het pad er naast. In de normale zwart wit zit er eigenlijk geen contrast tussen. En dat is ook wat heel leuk is met IR en groene bomen, dat die wit worden. Maar ja, in de winter zijn er zo weinig groene bomen! Verder vind ik het op de eerste foto heel leuk om te zien dat de lucht ook inderdaad een stuk donkerder is dan op een normale zwart wit foto, ook een van de effecten van IR.
Ik ga nog lekker verder spelen met m'n IR en ND filters!
Nog even 1 foto. Hier heb ik een aantal Cokin ND filters voor elkaar zitten, met een 2 stops hard gradueel filter (met onder het donker, boven het licht). Onder zit nu volgens mij 12 stops en boven 10 stops. Ik heb deze foto niet nabewerkt. Je zit halverwege heel duidelijk de overgang van de kleurzweem. Een hele foto is wat dat betreft wel aan te passen, maar zo'n halve niet echt. En je ziet ook heel duidelijk (ook op de zwartwit en kleur foto hierboven, maar niet op dit formaat), dat het filter vies is... _o-
Eigenlijk alleen als ik ga stapelen. Dus dat valt mee.
Bagheera_206
Geplaatst: 02-02-15 07:28
We hadden gisteren een fotomeeting op de heide en gelukkig had ik mijn oude statief in kofferbak liggen en kon ik het niet laten om even snel een plaatje te trekken.
Deze is gemaakt met mijn CPL filter, maar ik moet er wel bij zeggen dat het licht om 16.00u erg mooi was en ik 3 foto's heb gebruikt. Ik heb ook nog even geprobeerd met mijn .6 Hard GND. Dat werd niets, want de wolken waren al best donker en heb dus zonder GND filter gefotografeerd.