Voor mijn keuzevak fotografie heb ik een statief nodig waar mijn Olympus E-450 op past. Nu zie ik op internet door de bomen het bos niet meer. Prijzen van 25 tot wel 200 euro komen er voorbij. Nu ben ik gewoon opzoek naar een simpel statief (mono of 3 poot) waar ik zeker van weet dat ik als beginner mee overweg kan en als belangrijkste mijn camera op past. Mijn budget is +- 50 euro, maar ik sta zeker open voor meer en betere informatie en does and don'ts en als het mij echt word aangeraden om die van bijv. 80 euro te komen zal ik dat ook zeker in overweging nemen.
Wat wil je er waar mee gaan fotograferen? Vooral in studio? Dan is stabiliteit mss iets minder van belang en is balhoofd fijn. Ga je vooral buiten landschappen doen dan is een stevige/stabiele driepoot fijn en waarschijnlijk ook een 3-wegkop. Of ga je er vooral mee filmen?
Het advies is om eigenlijk niet op je statief te bezuinigen. Hoe zonde is het om een paar tientjes te besparen voor een iets minder stevig statief wat dan met je camera er bovenop omkukelt of als je wilt experimenteren met lange sluitertijden voor landschappen of architectuur je statief staat te wiebelen zodat je alsnog onscherpe foto's hebt.
miss_lizje
Geplaatst: 31-10-14 18:31
Ik fotografeer op dit moment vooral paarden (ahum, eigen paard) en als ik op vakantie ben. Voor filmen is hij niet nodig. Omdat ik ook nog niet precies weet hoe de invulling van het keuzevak is, kan ik nog niet echt zeggen waar hun voorkeur naar uit gaat. Voor de rest neem ik mijn camera graag mee naar bijv. de dierentuin. Maar ik fotografeer niet in een studio ofzo. Bij de eerste les kan ik ook aan de docent vragen wat zijn/haar advies is. Ik mag ook een statief lenen van een vriendin, maar dat vind ik niet zo fijn. En ik ben nog niet zo in het wereldje thuis wat dus waardeloos is, en wat goed. Heb dit ook juist als keuze vak gekozen zodat ik beter leer omgaan met mijn camera, in plaats van alleen maar op automaat fotograferen
Dan is het mss verstandiger om aan de docent te vragen wat zijn/haar advies is. Je hebt gewoon teveel soorten/maten en je weet nu nog niet wat jij precies wilt/nodig hebt. Zeker met jouw budget is het dan belangrijk om iets zien te vinden wat er toch nog binnen past en ook voldoet voor jouw opleiding. Als een statief koopt wat je niet bevalt zul je zien dat hij vaker thuis blijft of in de auto blijft liggen dan dat je hem mee zult nemen.
Mocht blijken dat je hem verplicht bent te gebruiken in de studio, maar ook er buiten voor landschappen/architectuur mee moet gaan werken dan is het mss de moeite waard om te gaan kijken voor een los statief met een los hoofd zodat je hem flexibel in kunt zetten door eventueel van hoofd te wisselen. Maar dit soort statieven vallen helaas niet in de prijsklasse onder de 100 euro.
miss_lizje
Geplaatst: 31-10-14 18:40
Dan moet ik nog even veder sparen of ouders lief aankijken. Zeker omdat ik nog echt een puppy ben (camera al 4 jaar in bezit, maar daar is alles ook mee gezegd ) heb ik er echt geen verstand van. Ik zal het de eerste les gelijk vragen en als er antwoord is zal ik daar hier weer tips over vragen.
Bagheera_206
Geplaatst: 31-10-14 18:47
Dan ben ik net zo een puppy als jij. Mijn allereerste DSLR heb ik in 2010 gekocht. #vroegah
odenxia
Geplaatst: 19-11-14 14:36
Hellllluuuupppp....
Graag zou ik wat advies van jullie krijgen voor het uitzoeken van een statief. Ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel keus.
Wat is wijsheid een 3-poot of iets met 1 poot.
Ik wil vooral paarden fotograferen en op vakantie landschappen/wildlife.
Mijn belangrijkste eis is du dat het een handzaam statief moet zijn wat ik overal mee naar toe kan nemen. Ook tijdens het hiken op vakantie bijvoorbeeld, ik weet dat het niet ideaal is. Maar voor de mooiste foto`s is een statief een uitkomst.
Qua merk wat raden jullie aan of wat absoluut niet?
Wil jij paarden fotograferen vanaf statief? De meeste paardenfotografen doen het uit het losse handje.
Wat voor objectieven heb jij voor je 1200D die je graag op statief wil gebruiken?
En dan de belangrijkste vraag... Wat is jouw budget? Licht, stevig en met veel draagvermogen is helaas erg duur. Dus afhankelijk van wat je eisen zijn is er wel wat voor te vinden. De keuze is reuze!
Het statief wat ik te koop heb staan is dus relatief licht, maar ook stevig genoeg voor body, bg en telezoom. Ik heb hem ook zelfs gebruikt met mijn paardenlensje, maar dat was op stevige ondergrond en (bijna) geen wind zodat er dus geen risico was dat hij met mijn combi erop zou omkukelen.
Ik heb van een vriendin een Velbon VEB-3 geleend. Deze beviel wel maar was ook wel erg zwaar. Via marktplaats een Velbon DV-40N overgenomen voor een klein bedrag. Deze is wat lichter en zit ook nog een mooie leren tas bij. Misschien niet de ideale voor "buitenfotografie op wild terrein" maar mijn opdrachten zijn toch groot en deels niet "in the wild". En paarden doe ik toch 9 van de 10 keer zonder statief.
Fijn dat je een geschikte hebt gevonden. Bij de paardjes gebruik ik eigenlijk ook geen statief. Mss dat ik hem een keertje met filmen heb gebruikt, maar dat is dan ook mss het enige.
miss_lizje
Geplaatst: 27-11-14 00:19
Mijn moeder heeft geen stille hand, en gelukkig past de filmcamera er ook op. Dus mams mag vanaf nu enkel filmen mits ze dat via statief doet. Dan heb ik hopelijk ook een keer een heel paard op beeld, in plaats van bakrand, zand, boom, stukje paardenbil of alleen een hoofd .
Mariett
Blogger
Geplaatst: 30-12-14 21:57
Ik up dit topic even, sorry daarvoor
Ik wil binnenkort een statiefje aanschaffen, liefst onder de 60 euro. Ik zag deze twee, maar welke zouden jullie ervan nemen? Ik wil er het liefst mijn cameraatje (Canon eos 70D) plus 50 mm op hebben. Als het zou kunnen uiteindelijk nog een telezoom, die ik nog niet heb. Ik zou vooral graag foto's van dingen in het donker willen maken, en eventueel zelfportretten en landschappen.
Wat wil je er mee gaan fotograferen? Mensen in je studio? Of juist landschappen of wil je ermee filmen?
Voor landschappen is een 3-wegkop erg fijn. Voor modellen in studio is een ballhead dan weer fijn.
Wil je binnen, wil je buiten? Een 70-200mm met 70D met BG ga je al hard richting de 2,5kg. Ik zou ze iig even zelf gaan testen of ze stevig genoeg zijn. Binnen hoeven ze iig minder stevig zijn ivm minder risico tot omkukelen. Zonder middenkolom omhoog schuiven zijn ze het stevigst en meest stabiel. Probeer de drie poten maximaal uit te schuiven. Pak hem stevig vast dat hij met 3 poten op de grond staat en wiebel ermee. Hoe stevig is hij? Hoe groot ben jij? Is hij hoog genoeg zonder last van je rug te krijgen als je lang fotografeert? Kijk ook hoe stevig de kop is als hij vast staat. Marit had laatst een maandagmorgen exemplaar waar de kop wat speling had.
Ik denk dat ik zelf een paar tientjes zou doorsparen tot een ander statief. Het zou zonde zijn om een paar tientjes te besparen en je body met telezoom kukelt op de grond.
Mariett
Blogger
Geplaatst: 30-12-14 23:10
Liefst ook buiten te gebruiken Tsja, ik wil het statief graag gebruiken voor portret en bij landschappen langere sluitertijden kunnen gebruiken. Liefst wil ik gewoon dat ik mijn camera niet steeds op een bankje/kastje/tafeltje hoef neer te leggen, maar zelf de hoogte kan veranderen, haha. 'Buiten' zal denk ik vooral in de stad worden oid. Ik denk dat ik veel gebruik ga maken van mijn afstandsbedieninkje. Het liefst wil ik een tripod statief die leuk is om mee te beginnen en zo divers mogelijk is.
Edit: En helaas kan ik niet naar een winkel maar moet ik er één bestellen..
Als je er ook buiten mee gaat fotograferen en vooral ook met lange sluitertijden wilt gaan gebruiken is een stabiele idd wel erg fijn. Misschien dan even naar wat reviews zoeken op internet van je statieven?
Als je veel landschappen en stad doet is mss 3-wegkop makkelijker/handiger dan ballhead, omdat je toch alle tijd hebt om in te stellen.
Thesserd
Geplaatst: 15-03-15 20:26
Zo, hier is het topic dan Nogmaals thnx Richard
Ik wil een statief aanschaffen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag een statief met een prijs van max ongeveer 150 euro, prettig voor zowel film als (landschaps)fotografie, en makkelijk mee te nemen (niet te zwaar) evt met tasje ofzo.
Maar ik vraag me af of dat wel zo prettig is voor filmen?
Statief die ik nu heb (eeuwen oud ding van m'n pa) is meer dit model: http://www.cameranu.nl/nl/p253164/velbo ... -f-statief maar dan dus veel ouder, degelijker, ding is alleen niet meer zo soepel en is nogal zwaar. Filmen is wel makkelijk met dat hendeltje. Dat lijkt me op dat statief met balhoofd niet zo handy?
En die velbon, max draagbare gewicht vond ik nogal laag. Maakt dat uit?
Wat je ook kunt doen is gewoon statief met 2 koppen kopen. Eentje om te fotograferen en eentje om te filmen. Als je gaat filmen met een gewoon fotografiekop krijg je dit soort effecten dat het nogal hakkelend gaat.
En na jouw 3 linkjes over koppen doorgelezen te hebben, ben ik er nog steeds niet uit welke nou het meest geschikt is voor wat. Maar volgens mij, als ik het goed begrepen heb... 2-wegkop is ideaal voor film? Maar waarom zou ik die niet voor fotografie kunnen gebruiken?