Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:27

Broodje aap verhaal over de gebroken neusjes is het helaas niet...
Ik heb in de VS in 2007 zelf iemand gesproken die het regelmatig heeft zien gebeuren bij zijn buurman; een fokker. :(

Tja, zo lang er geld verdient kan worden met dieren, zullen er gekke dingen gebeuren.
Wat "men" doet met hackney's om ze maar hoger te laten lopen vind ik zelf ook wat te ver gaan.
Zelfde verhaal met het verzwaarde beslag dat ze onder Tennessee Walking Horses zetten in de VS.

EquiPhoto

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:31

Het gaat allemaal véél en véél te ver als je het mij vraagt :(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 21:32

Femke schreef:
Broodje aap verhaal over de gebroken neusjes is het helaas niet...
Ik heb in de VS in 2007 zelf iemand gesproken die het regelmatig heeft zien gebeuren bij zijn buurman; een fokker. :(

Tja, zo lang er geld verdient kan worden met dieren, zullen er gekke dingen gebeuren.
Wat "men" doet met hackney's om ze maar hoger te laten lopen vind ik zelf ook wat te ver gaan.
Zelfde verhaal met het verzwaarde beslag dat ze onder Tennessee Walking Horses zetten in de VS.

Wat ontzettend triest zeg :n

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:34

Bah zeg.. bij de gedachten alleen al.. wat sneu!

Imo zijn dat dingen die vrij onschuldig zijn Renée net als horizon kantelen. Maar bewegingen, bewegingen zijn iets wat een wezen 'body' geeft het zelfs 'karakter' mee kan geven.
Of hoe verwoord je dat..

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:34

Ik snap inderdaad wat je bedoeld NonaWen, kan het niet beter omschrijven dan zoals jij het nu zegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:36

Toen ik net was aangekomen in de VS in 2007, stond ik al te kijken van de reproductie van merries.
Er wordt op grote schaal embryo transplantatie uitgevoerd. Merries met goede genen hebben daardoor vaak meer dan 3 veulens per jaar. Allemaal via draagmoeders, want ze is zelf (uiteraard) veel te waardevol om een bevalling mee te maken en zelf een veulen op te voeden.

Heb er tinkers op de foto gezet van 50.000 dollar (gewone merries en ruinen).
En hengsten die tonnen waard waren.

De hele paardenwereld daar is zó enorm opgeblazen. In alles...
Te extreem, en dat is gevaarlijk.

Hengsten worden daar dus ook volop gephotoshopt in heel veel gevallen.
Kromme benen recht zetten, extra bespiering erop, langere staart, ogen extra groot maken, etc.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:41

NonaWen schreef:

Imo zijn dat dingen die vrij onschuldig zijn Renée net als horizon kantelen. Maar bewegingen, bewegingen zijn iets wat een wezen 'body' geeft het zelfs 'karakter' mee kan geven.
Of hoe verwoord je dat..

Horizon kantelen is geen eens bewerking, gewoon een manier van fotograferen om het paard zo voordelig mogelijk erop te zetten :P

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:42

Ik hou zelf van paarden 'fotograferen zoals ze zijn' maar ik probeer ze wel zo voordelig mogelijk op de foto te zetten. Een klein wondje, een vuiltje in de ooghoek, een snotje in de neus, dat zijn allemaal dingen die ik wel eens wegwerk, maar ik ga echt niks aan het paard zelf veranderen of foto's samenvoegen o.i.d.
Halsters wegwerken begin ik niet aan, paaltjes of draadjes in de achtergrond haal ik soms wel weg.

Het paard op de foto moet voor mij echt zijn en niet een of andere namaakversie van de werkelijkheid.
Dat geldt overigens ook voor mensen. Die zie ik veel liever met hier en daar een rimpel dan met een gladgestucte huid. Je haalt al het leven eruit op die manier, dan worden het barbie-poppen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:46

Een (imo) échte fotograaf zal altijd streven naar het perfecte plaatje. Dat is voor een fotograaf toch het ultieme. De perfecte plaat schieten. Niet een mindere foto perfect laten lijken door te photoshoppen....

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:48

lifaya schreef:
NonaWen schreef:

Of hoe verwoord je dat..

Horizon kantelen is geen eens bewerking, gewoon een manier van fotograferen om het paard zo voordelig mogelijk erop te zetten :P

Bewerking blijft een bewerking in mijn ogen. Of dat nou kantelen is van de horizon, ondanks dat het wel of niet voordeliger is, of het oplichten van ogen. Het ligt alleen aan in welke extreme vorm je dat door gaat trekken. En dan kom je uit op het veranderen van het bewegingsapparaat en dan gaat het mij te ver. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 21:50

Ik denk dat Renee bedoelt dat je de foto ook gewoon al scheef kan nemen, dat hoef je niet per se in Photoshop te veranderen ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:51

exact :) ik kantel foto's nooit in photoshop. Als ik een paard gekanteld op de foto wil maak ik de foto wel gekanteld :') ik doe dat overigens vaker bij portret omdat paarden toch vaak moeite hebben met hun hoofd omhoog te houden schijnbaar :')

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:52

lifaya schreef:
exact :) ik kantel foto's nooit in photoshop. Als ik een paard gekanteld op de foto wil maak ik de foto wel gekanteld :') ik doe dat overigens vaker bij portret omdat paarden toch vaak moeite hebben met hun hoofd omhoog te houden schijnbaar :')

Inderdaad, dat doe ik ook. Hoofden zijn ook zwaar :')

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:53

Ik blijf erbij.... Een nep beeld geven over een paard is gewoon not done....
Schetst ook een heel verkeerd beeld over de fotograaf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:55

Ik heb niet het hele topic gelezen.. maar vandaag de dag kún je niet meer zonder photoshop.
Om een dier te verkopen of aan te bieden voor dekkingen is inderdaad not done.. maar in de mode-wereld moet een foto gewoon mooier zijn dan het dier/object/persoon in het echt kan zijn. Als je met professionele fotografen mee wil kunnen gaan dan zul je moeten photoshoppen. Alles moet nog net wat sierlijker en glanzender en stralender dan mogelijk is met make-up en ventilatoren en glans-sprays en belichting enz enz.
Dit zie je nu natuurlijk nog vooral bij mensen zo overdreven, maar dat zal ook steeds meer bij dieren worden toegepast.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:00

8nnemiek schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen.. maar vandaag de dag kún je niet meer zonder photoshop.
Om een dier te verkopen of aan te bieden voor dekkingen is inderdaad not done.. maar in de mode-wereld moet een foto gewoon mooier zijn dan het dier/object/persoon in het echt kan zijn. Als je met professionele fotografen mee wil kunnen gaan dan zul je moeten photoshoppen. Alles moet nog net wat sierlijker en glanzender en stralender dan mogelijk is met make-up en ventilatoren en glans-sprays en belichting enz enz.
Dit zie je nu natuurlijk nog vooral bij mensen zo overdreven, maar dat zal ook steeds meer bij dieren worden toegepast.

Basisbewerkingen is altijd ten orde voor een fotograaf.
Maar om bewerkingen te maken dat niet het realistische beeld geeft is gewoon misleiding. En daarbij hebben we het dan over de paardenbranche niet het modellenwerk. Daar is het tevens bekend dat het word gedaan. Maar hier word gewoon bij fotografen het niet naar voren gebracht en dat is tevens ook misleiding naar klant.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:03

Ik denk dat dat het ook voor een deel is; van reclame ed. weet men dat er sowieso behoorlijk veel geshopt wordt. Als een fotograaf daar gewoon eerlijk over is is er ook minder sprake van misleiding en ik zou het als klant ook graag willen weten. Vind het nog geen goed iets, maar dan weet je iig dat het gebeurd.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:05

Fiffill schreef:
Ik denk dat dat het ook voor een deel is; van reclame ed. weet men dat er sowieso behoorlijk veel geshopt wordt. Als een fotograaf daar gewoon eerlijk over is is er ook minder sprake van misleiding en ik zou het als klant ook graag willen weten. Vind het nog geen goed iets, maar dan weet je iig dat het gebeurd.

Precies! :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:06

Vind de vergelijking met een (menselijk) model wel grappig. Zag die in het topic over die paardenverkiezing ook al voorbij komen:

Apostrof schreef:
Marjoow schreef:
En over de rest, met cosmetica weet je dat dat gebeurd. Daarom kijk ik liever naar Dove, echte vrouwen in de reclames ;)
Zoals Arnd eigenlijk al benoemd in zijn column:
http://horses.nl/opinie/11-06-10-digita ... rven-niet/
Zou je denken dat er bij Dove niet geshopped wordt en geen toplevel MUA ingehuurd wordt?

Ze huren plussize modellen in, maar dat heeft niks met Photoshop te maken.
Ik denk (eigenlijk "ik weet") dat je de meeste modellen op straat amper herkent, ook die van Dove.

Quote mezelf hier even, leuk linkje om te lezen over Dove vind je hier

Wat betreft m'n eigen fotografie: ik schiet veel portretjes en Photoshop wél, ook vrij veel. Beperk me bij mensen tot pukkeltjes enz. wegshoppen. Bij dieren heb ik nooit een verzoek tot "sleutelen" gehad, weet niet hoe ver ik daarin zou willen gaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:07

Dove is gewoon goed inspelen op het publiek. :P

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:07

Maar daar is het ook bekend en weet je het. Dat maakt het ook weer anders.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:11

Fiffill schreef:
Dove is gewoon goed inspelen op het publiek. :P
Dat geldt ook voor gephotoshopte foto's van een hengst, is dezelfde vorm van marketing.
Ik kom nooit bij fastfoodketens, maar de laatste keer dat ik een hamburger zag leek die niet zo héél erg op het plaatje.

We hebben vrede met een zekere vorm van misleiding.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:14

Nouja, sommige mensen hebben daar minder vrede mee.
Omdat het gebruikelijk is voor bepaalde dingen vind ik nog niet dat het maar toegejuicht moet worden als het om paarden gaat. Vind het geen goede ontwikkeling als het steeds meer die kant op zou gaan.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:17

aaah die dingen over die neuzen breken enzovoort, te triest gewoon.. arme beesten. gaat veel en veel te ver.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:20

Welcome to the world Fiffill.
Ik zeg 't nog maar een keer: Als er geld te halen valt zijn mensen bereid daar dingen voor te doen, ook als die dingen niet helemaal of helemaal niet door de beugel kunnen.

Sommige mensen worden crimineel, anderen mishandelen dieren binnen de grenzen van de wet, en weer anderen verkopen je vergif (als in: je lokale supermarkt ;) ).