Afsnijden van Copyright

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:47

Heel vervelend als foto's gebruikt worden zonder toestemming of door mensen die je naamsvermelding er af snijden.

En gebruik alsjeblieft écht het woord "naamsvermelding" of "logo" en niet "copyright".
Want "copyright" betekend in Nederland niets meer of minder dan dit: ©
Dat tekentje.

Geeft erg veel verwarring, want als men spreekt over "foto's zonder copyright" dan denken je klanten misschien wel dat je daarmee je auteursrecht bedoelde en dat ze dus alles met die foto's mogen doen wat ze willen.
Niet handig.

Een logo/naamsvermelding op je foto plaatsen is in NL niet verplicht.
En het biedt ook geen garanties. Want ook met een logo er op zijn er altijd mensen die zo'n foto zonder toestemming gebruiken of 'm zelfs gebruiken en het logo er af slopen.
En dat mag niet van de wet.

Als fotograaf (ongeacht je leeftijd) heb je auteursrecht over je werk.
Iedere maker van een foto heeft dat in NL automatisch. Of je nou 3 of 30 bent...

JIJ mag dus bepalen wat er wel of niet met je foto gedaan wordt, en door wie en op welke manier.
Daarbij heb je altijd recht op naamsvermelding.

Een logo dwars door de foto zetten is nutteloos.
Iemand die een beetje handig is met een bewerk programma heeft dat er zó af met een clone tool.
Ik heb dat een paar jaar geleden al eens gedemonstreerd toen er een discussie was over Horse Tycoon waar nogal wat foto's zonder toestemming gebruikt werden. Heb iemand een enorm dik zwart logo dwars over de foto laten plaatsen, en laten zien hoe dat er in een paar minuutjes zonder problemen helemaal af te shoppen is.

Zonde van je foto's dus. Niet doen...
Gewoon een klein logo in een hoekje is voldoende om je naam er op te zetten :j

Zorg bij je klant voor een goede voorlichting.
Niet alleen vooraf, maar óók bij aflevering van de foto's. Laat ze éérst lezen wat ze er precies wel en niet mee mogen doen, voordat ze de foto's kunnen downloaden/opslaan. En geef daarbij ook duidelijk aan wat de consequenties/gevolgen zijn als ze daar vanaf wijken.

Zo kunnen ze in ieder geval al niet zeggen dat ze het niet "wisten".

Kom je toch een foto tegen die geplaatst is tegen de afspraken in?
Vertel de klant dan duidelijk wat er aan de hand is, wat er gedaan moet worden om het op te lossen, binnen welke termijn en wat de consequenties zijn als dit niet gebeurd.
Leg duidelijk uit dat de wet die verplichtingen voorschrijft. Zodat je klant ook begrijpt dat jij niet aan het "zeuren" bent, maar dat hij/zij de wet heeft overtreden door de foto op die manier te plaatsen.

Een factuur kun je alleen sturen als er een overeenkomst is.
Bij gebruik van een foto zonder toestemming is dat niet het geval. Daar kun je dus géén factuur voor sturen.

Wat je wél kunt doen is een "minnelijke schikking" sturen.
Dat is een bedrag dat je samen afspreekt om de zaak op te lossen, zonder tussenkomst van een rechter.
Zo'n minnelijke schikking kan er in principe exact hetzelfde als een factuur uit zien, alleen staat er niet het woord "factuur" boven, maar "minnelijke schikking".

Als de schikking betaald wordt, of als je eis om de foto te verwijderen opgevolgd wordt, dan is het daarmee klaar.
Gebeurd dat niet; dan heb je nog 2 opties: via de website waar de foto geplaatst is de foto laten verwijderen... En/of naar de rechter stappen om je gelijk te krijgen.
Maar dat laatste hoef je in de praktijk bijna nooit te doen. Tenminste, mijn ervaring is dat de meeste mensen het daar niet op aan laten komen.

Nogmaals; voorkomen is beter dan genezen.
Mensen lezen ERG slecht. Ik heb mijn klanten al minimaal 4x laten lezen aan welke voorwaarden ze moeten voldoen, voordat ze de foto's geleverd krijgen en zelfs dan gaat 't nog wel eens fout.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:52

Femke schreef:
Nogmaals; voorkomen is beter dan genezen.
Mensen lezen ERG slecht. Ik heb mijn klanten al minimaal 4x laten lezen aan welke voorwaarden ze moeten voldoen, voordat ze de foto's geleverd krijgen en zelfs dan gaat 't nog wel eens fout.

Femke, mooi verwoord en uitgelegd!

ik laat daarom mijn klanten de algemene voorwaarden tekenen bij aanvang
deze mogen ze van te voren thuis via mail al rustig doornemen

zonder te tekenen werk ik niet
zo heb ik altijd wat om op terug te vallen dat het gelezen en begrepen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:54

HLPhoto schreef:

Oei, dat artikel klopt niet helemaal.
Als particulier mag je namelijk helemaal geen 0% BTW tarief in rekening brengen.
Want het 0% tarief is maar voor enkele groepen een officieel tarief.

Als particulier moet je er iets op zetten in de trend van "particulier, niet btw-plichtig".
Want de producten/diensten die je als particulier hebt geleverd over fotografie vallen normaal wel degelijk onder het 21% btw tarief. NIET onder het 0% BTW tarief.

Rennie89

Re: Afsnijden van Copyright

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:30

Ik heb op mijn huidige website nog geen Algemene voorwaarden staan, daar moet ik snel even verandering in brengen. Maar ik heb eigenlijk vrijwel nooit problemen betreft klanten die het logo/website er af halen :n

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:57

Femke schreef:
HLPhoto schreef:

Oei, dat artikel klopt niet helemaal.
Als particulier mag je namelijk helemaal geen 0% BTW tarief in rekening brengen.
Want het 0% tarief is maar voor enkele groepen een officieel tarief.

Als particulier moet je er iets op zetten in de trend van "particulier, niet btw-plichtig".
Want de producten/diensten die je als particulier hebt geleverd over fotografie vallen normaal wel degelijk onder het 21% btw tarief. NIET onder het 0% BTW tarief.

du hast recht. de BTW wordt gevoerd door de (evt.) ondernemer die je factuur krijgt.