Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaKur

Re: Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:49

Leuk verslag :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:56

Klinkt als een interessante avond. Als reportage/bruidsfotograaf fotografeer ik weinig paarden, maar even goed vind ik het goed om dit topic even te volgen.

Het voorbeeld van de loodgieter vind ik altijd heel helder om in je achterhoofd te houden. Zelf heb ik nu ook een klant die graag korting wil omdat hij een goed woordje gaat doen bij andere ondernemers. Alles leuk en aardig, maar hij gaat gewoon het offertebedrag betalen. Evt. Kan hij nadien een credit krijgen mocht hij daadwerkelijk bij andere ondernemers dit concept verder kunnen uitzetten.

Ander lastig voorbeeld: voor een jongerenorganisatie heb ik groepsfotos gemaakt. Zonder vergoeding, maar met link op de site en naamsvermelding. Nu kom ik één foto herhaaldelijk tegen zonder naamsvermelding. Ik heb ze hierop attent gemaakt, maar ik blijf ze tegenkomen...

Prijzen ben ik makkelijker in geworden: ik moet er van leven, en op een geven moment wordt je het zelf wel zat om druk te zijn en niets te verdienen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:57

Ik vind prijzen zo moeilijk.. Het moet in verhouding met je kosten staan en in verhouding met de tijd en in verhouding van je kwaliteit.

baal zo dat ik er niet aanwezig was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:59

Mooi voorbeeld Yucca...
Want een tevreden klant, praat er toch wel over bij anderen... Waarom zouden ze dáár korting voor moeten ontvangen? Dan is 't meer een reclame babbel kopen dan een eerlijke mening krijgen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:06

Ja, ik koop bij hem ook geen boek, met de mededeling dat ik korting wil omdat ik het boek ga aanraden bij mijn buurvrouw...:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:09

Precies! :j

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:17

Dat was ook mijn 'probleem' eigenlijks wel een beetje :j maar weet nu wel beter dat ik het anders ga aanpakken.
Allemaal leuk lief en aardig maar zoals Femke al zegt een tevreden klant praat er toch wel over met/bij anderen ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:49

Er zijn ook klanten die op een hele slinkse wijze korting proberen te krijgen.

Klant belde. Kost dat? Zoveel. Kan het niet goedkoper? Nee + uitleg. Ok ga ik er over nadenken. Goed.
Dag later wil toch afspraak maken maar kan de DVD met foto's niet goedkoper je hebt ze toch al gemaakt. Nee, maar als je dat geld nu niet hebt kan het later. Oh fijn.
Paar dagen na de afspraak mail, hoe zit het met de kosten. (Had ik al tig keer uitgelegd). Nog een keer uitleg. Paar uur later telefoon. Hoe zit het met de kosten. Dus ook nog weer een keer uitgelegd.
Kunnen de foto's op DVD niet groter (3000x2000px lever ik) want wil grotere foto's. Nee die kun je via mij bestellen met verhaal over kwaliteit. Ok prima.
Weer paar uur later mail "ik ben niet tevreden met het resultaat heb maar 6 tot 10 toppers". Ze hadden dus uit alle foto's en verschillende houdingen/poses/accessoires de mooist gekozen zoals iedereen dat doet.
Na heel wat mails kwam ze met idee dat ze alles dan omdat ze niet tevreden was digitaal extra groot wilde ipv afdrukken. Toen was ik er klaar mee en heb verhaal van de loodgieter in de vorm van de bakker gestuurd. Klaar en uiteindelijk ook nog dik besteld. Dus wat nou ontevreden, ze wilden gewoon niet dat betalen wat ik vroeg.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:18

Goed gedaan, Hilda. Voet bij stuk houden!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:23

ik doe zelf niet moeilijk met korting geven als het om meerdere paarden zou gaan, maar idd, ik ben wel degene die beslist hoeveel korting het is en niet de klant :')

nicollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:26

SplashIsLief schreef:
De notulen van de avond is hier te vinden.

Dat is netjes gedaan!!

Ook mij hersenen zijn gaan kraken na deze avond. Ik denk alleen in andere hoek. Aantal vragen die bij mij opriepen toen ik in me bed lag:

Hoeveel mag je bijvoorbeeld bijverdienen als je niet ingeschreven staat bij kamer van koophandel?
Is mijn doelgroep wel bereid om aantal centen neer te leggen voor een foto? ( doelgroep is voornamelijk tieners met hun paard )
Moet ik niet eerst aan mijn uitstraling gaan denken ( fotografie naam, site, voorwaarden etc op papier zetten)

Door mijn studie heb ik me hier nog niet in verdiept. Maar wie weet wat de toekomst gaat brengen. De informatie van de avond was in ieder geval leerzaam! Ondanks ik niet in het vak zit en voor mij hoogstwaarschijnlijk altijd een hobby zal blijven....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:32

Nicolol betreft de kvk, het is niet verplicht. Als jij eenmalig een opdracht hebt die 10.000 euro verdient dan heof je nog niet bij de kvk. Maar als je inderdaad veel betalende klanten hebt zou je het kunnen overwegen om dat te doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:50

Jammer dat Sanoma blijkbaar weer eens in negatieve zin besproken is... Ik heb er jaren gewerkt/voor gewerkt en kan jullie allemaal vertellen dat het echt geen onredelijk bedrijf is.

Wat de KVK-inschrijving betreft, een KVK-inschrijving is niet per definitie verplicht, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe veel van de mensen in dit topic die fotoshoots aanbieden, dit netjes opgeven (hetzij als ondernemer, hetzij via overige inkomsten) bij de belastingaangifte. Persoonlijk zou ik er niet op zitten te wachten om een zwartwerkende fotograaf over de vloer te krijgen, en een KVK-inschrijving en BTW-nummer is wel de enige garantie die je als klant kunt krijgen om er zeker van te zijn dat iemand netjes zijn inkomsten opgeeft.

Om te bepalen vanaf welk punt aangifte onder "overige inkomsten" niet meer mag en een KVK-inschrijving verplicht wordt, is deze link nuttig: http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschr ... derneming/

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:18

Erg interessant topic! Ik kon helaas niet komen, ivm school.
Ik zie hier in het topic ook goede tips / opmerkingen voorbij komen, dus ik volg dit topic even. (:

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:43

Ik heb geen KVK en verdien nu geen drol. Maar zodra ik een baan heb zal ik alle overige inkomsten ook gewoon netjes opgeven bij de belastingdienst :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:45

Ik geef het niet op, heb weinig shoots en vraag er niet veel voor, zie geen reden om het op te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:59

Opgeven moet natuurlijk altijd...
Want belasting fraude plegen lijkt me natuurlijk niet de bedoeling ;)

Zeker als 't maar om kleine bedragen gaat, is het zó binnen een paar minuutjes op te geven tijdens je inkomsten belasting die voor 1 april de deur uit moet. Onder "inkomsten uit overige werkzaamheden".
Je kunt daar dan ook gelijk zakelijke kosten opgeven die je hebt gemaakt en die aftrekbaar zijn.

Vooral als het om lage bedragen gaat, betaal je er maar amper wat belasting over.
Waarom het risico lopen om een rood kruis op je dossier te krijgen, als je 't in een paar minuutjes netjes op kunt geven?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:04

Nouks schreef:
Jammer dat Sanoma blijkbaar weer eens in negatieve zin besproken is... Ik heb er jaren gewerkt/voor gewerkt en kan jullie allemaal vertellen dat het echt geen onredelijk bedrijf is.
Waren deze regels toen ook al zo? http://www.sanomamedia.nl/pagina/artike ... materiaal/

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:08

Bellatrix schreef:
Ik geef het niet op, heb weinig shoots en vraag er niet veel voor, zie geen reden om het op te geven.
Als het echt om heel weinig gaat, loop je hier ook geen risico mee; je kosten zijn immers veel hoger dan je opbrengsten. Maar ik ben wel benieuwd waarom je maar weinig vraagt voor je shoots?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:11

Omdat het niet meer waard is? Vind mijn kwaliteit in vergelijking met vele hier echt niet goed. Gratis wil ik niet doen vandaar dat ik toch iets vraag.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:18

Daar ben ik het met Femke helemaal eens.. eerlijkheid duurt het langst zullen we maar zeggen..

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:29

Dat is ook zo, maar als je kosten hoger zijn dan je opbrengsten, dan kun je toch ook geen 'winst' of extra inkomsten opgeven?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:32

Ik had er zelf ook graag bij willen zijn, maar het was helaas niet te doen voor mij qua tijd en afstand. Van het weekend of volgende week wil ik dan zeker ook rustig de notulen en webpagina's in de opening post door lezen.

Ik zag snel iets van een app voor bij komen, klopt het dat dit een Iphone app is? -O- Even doorzoeken op het internet dus voor een vervangende functie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:36

yvonnepuntnl schreef:

Als je goed leest zul je zien dat de voorwaarden tot 2006 nog veel minder gunstig waren. Ik heb voor Sanoma gewerkt van ca 2005 tot en met 2008, zo'n 3,5 jaar al met al.

Maar wat vaak vergeten worden is de grote autonomie van de verschillende afdelingen en je eigen inspraak... It takes two to tango :) Voor meer dan één titel waarvoor ik gewerkt heb, werkte ik niet onder een dergelijk contract. Voor één fotografieklus voor Libelle heb ik hem wel overhandigd gekregen (nieuwe versie, was 2007 of begin 2008) en toen heb ik in goed overleg met de leidinggevende mijn handtekening gezet na aanpassing van enkele passages. Oplettendheid is altijd geboden bij het ondertekenen van contracten, dat geldt ook voor dit contract van Sanoma, maar Sanoma is echt niet de grote boze wolf.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:48

Ik werk ook voor ze en dat is erg leuk. Zowel tekst als beeld. Heeft een eigenaar belang bij een foto geven ze heel netjes mijn mail/site/telefoon door. A.s zondag heb ik weer klus voor ze.

Ik heb al jaren kvk en btw.

Over de 9 maanden die Sanoma hanteren zou. Hallmark heeft een termijn van 3 jaar...

Wat ik zelf van belang vind is de hopenlijk verandering in het weggeven van digitale negatieven. Daarmee maak je het jezelf heel moeilijk als iemand ineens jouw foto instuurd voor bijvoorbeeld de Bit coveractie en dat onder eigen naam doet.