Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

JolandaS schreef:Als je modellen zoekt om foto's te maken voor je archief/stock, dan gaat het niet meer om ervaring opdoen en reclamemateriaal maken maar om verkoopmateriaal maken. Dat noem ik geen portfolioshoots.
JolandaS schreef:Degenen die op Bokt portfolioshoots aanbieden, doen dat (behalve Femke) om ervaring op te doen en om foto's te maken die ze als reclame voor zichzelf kunnen gebruiken.
Als het goed is, heb je na een tijdje voldoende reclamemateriaal en voldoende ervaring.
Als je modellen zoekt om foto's te maken voor je archief/stock, dan gaat het niet meer om ervaring opdoen en reclamemateriaal maken maar om verkoopmateriaal maken. Dat noem ik geen portfolioshoots.
In alle gevallen is het slim om regelmatig nieuwe foto's op je website te zetten. En of dat betaalde of onbetaalde foto's zijn, staat er niet bij hè.
Ik heb genoeg ervaring en mijn portfolio is eigenlijk ook meer dan goed gevuld en up-to-date, maar ik heb ook echt plezier in foto's maken van modellen die mij aanspreken in een mooie omgeving. Naamsbekendheid hoef ik het volgens mij ook niet meer voor te doen
Maar ik probeer wel altijd 1 a 2 foto's toe te voegen aan mijn portfolio. Dan verwijder ik ook meteen een paar die niet meer recent zijn Femke schreef:Ik heb niet de illusie dat een marktstroom tegen te houden is door 1 of meerdere personen.
Hij is nou eenmaal op gang gekomen, en het enige wat je kunt doen is flexibel blijven en meeveren met de markt. Nieuwe kansen zoeken, daar op inspringen... Niet in het oude blijven hangen.
En zéker niet de enthousiaste hobbyist de schuld geven van een moeilijke markt.
Ja, de markt wordt er niet makkelijker op als veel mensen gratis shoots aanbieden en ook nog hun foto's weggeven. Maar men weet niet beter. Er is geen voorlichting ofzo over. Tenminste, niet genoeg om te voorkomen dat het gebeurd.
Dus iedereen heeft er nou eenmaal mee te leven, het is niet anders en het zal ook niet veranderen.
Voorlichting geven is altijd prima.
Maar ik vind het erg ver gaan om een schuldige aan te wijzen in zo'n enorme marktverschuiving.
My_Little_P schreef:Ook moet dan niet uit het oog verloren worden dat je ooit begonnen bent, omdat je het gewoon echt heel erg leuk vond (en vind) om te doen! Daarom irriteren mij dit soort advertenties ook zo, omdat het als een soort gemeengoed wordt gezien. Iedereen kan het, áls je maar een slr hebt.
Er komen bijv. ook regelmatig advertenties langs van 11,12 jarigen met hun compactcamera die paardjes willen fotograferen, dat vind ik niet bepaald thuishoren op de boktmarkt. Ik vind dat je in het begin en zeker op die leeftijd gewoon lekker moet gaan oefenen bij familie en vrienden, Ik zou geen 11/12 jarige op de fiets naar een fotoshoot laten gaan om bij een vreemde foto's te gaan maken van een paard.... Ik vraag me af of de ouders wel op de hoogte zijn van die advertenties.