Het moet toch niet gekker worden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

S123321

Re: Het moet toch niet gekker worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:09

Ik lees dat ook nergens terug in Femke's reactie??

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:36

Degenen die op Bokt portfolioshoots aanbieden, doen dat (behalve Femke) om ervaring op te doen en om foto's te maken die ze als reclame voor zichzelf kunnen gebruiken.
Als het goed is, heb je na een tijdje voldoende reclamemateriaal en voldoende ervaring.

Als je modellen zoekt om foto's te maken voor je archief/stock, dan gaat het niet meer om ervaring opdoen en reclamemateriaal maken maar om verkoopmateriaal maken. Dat noem ik geen portfolioshoots.

In alle gevallen is het slim om regelmatig nieuwe foto's op je website te zetten. En of dat betaalde of onbetaalde foto's zijn, staat er niet bij hè. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:44

Portfolio shoots zijn shoots waarvan de foto's bestemd zijn voor je portfolio.
Veel of weinig ervaring... Het woord blijft dezelfde betekenis en functie hebben ;)

Als het woord "oefenshoots" gebruikt zou worden, ja inderdaad...
Maar een portfolio shoot is en blijft gewoon hetzelfde: een portfolio shoot. :P

Voldoende reclame moet overigens ook altijd up to date blijven.
Continu reclame blijven maken met foto's van 5 of 10 jaar oud is marketing technisch gezien natuurlijk ook niet erg verstandig...

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:45

JolandaS schreef:
Als je modellen zoekt om foto's te maken voor je archief/stock, dan gaat het niet meer om ervaring opdoen en reclamemateriaal maken maar om verkoopmateriaal maken. Dat noem ik geen portfolioshoots.

Ben ik niet met je eens. Er zijn toch ook fotografen die geen ervaring mmer op hoeven doen (of nodig hebben) maar wel hun portfolio af en toe willen vernieuwen? Of iets 'nieuws' qua fotografie/belichting willen proberen en dat daarna promoten in hun portfolio.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:13

@PKfoto: Je quote wat ik schrijf over archief/stock met een reactie over portfolio-uitbreiding, dus ik weet niet waar je het nu niet mee eens bent.

Als je iets 'nieuws' qua fotografie/belichting wil proberen, dan is het doel van je reportage toch ervaring opdoen met dat nieuwe? Met daarbij de bedoeling om die foto's in je portfolio op te nemen. Dat vind ik een portfolioshoot. En daar heb ik geen enkel probleem mee.
Sterker nog, ik vind het niet meer dan normaal dat een klant niet hoeft te betalen voor een 'experiment'.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:19

Ik doel op je laatste stukje dat je dat geen portfolioshoot noemt.
En ik heb het over een experiment maar ook gewoon over het verversen van een bestaand portfolio. Zoalls ook Femke hier al aangaf.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:32

JolandaS schreef:
Degenen die op Bokt portfolioshoots aanbieden, doen dat (behalve Femke) om ervaring op te doen en om foto's te maken die ze als reclame voor zichzelf kunnen gebruiken.
Als het goed is, heb je na een tijdje voldoende reclamemateriaal en voldoende ervaring.

In alle gevallen is het slim om regelmatig nieuwe foto's op je website te zetten. En of dat betaalde of onbetaalde foto's zijn, staat er niet bij hè. :)

Ìk doe portfolio shoots puur omdat ik er plezier in heb :) Ik heb genoeg ervaring en mijn portfolio is eigenlijk ook meer dan goed gevuld en up-to-date, maar ik heb ook echt plezier in foto's maken van modellen die mij aanspreken in een mooie omgeving. Naamsbekendheid hoef ik het volgens mij ook niet meer voor te doen :+ Maar ik probeer wel altijd 1 a 2 foto's toe te voegen aan mijn portfolio. Dan verwijder ik ook meteen een paar die niet meer recent zijn

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:34

Renee: Dat heb ik zelf ook wel als ik een gaaf paard zie, begint het helemaal te kriebelen... :D

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:35

Laten we alsjeblieft ophouden over portfolio en stock want daar ging het om te beginnen helemaal niet over.

Ik heb alleen maar aangegeven dat het enorme aanbod aan portfolioshoots er aan bijdraagt dat potentiële klanten denken dat fotografen zitten te springen om modellen. En dat potentiële klanten daardoor het idee kunnen krijgen dat zij degenen zijn die bepalen wat het kost en wat ze ervoor krijgen.

Er wordt steeds maar geroepen dat mensen niks willen betalen voor foto's, maar de fotografen spelen ook een rol in die ontwikkelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:06

Tja, dat is nou eenmaal het "nadeel" van een beroepsgroep die niet meer zo exclusief is als hij vroeger was.
Dat is niet alleen in de fotografie zo, maar bij iedere beroepsgroep waarin veel "nieuwe" ontwikkelingen zijn die ook voor particulieren en creatievelingen binnen bereik komen.

Kijk maar naar bijv. webdesigners.
En dat is dan zelfs een groep die nog niet erg lang bestaat. Maar toch al onder druk staat van hobbyisten, semi-professionals en parttimers die een paar tientjes, of een paar honderd euro vragen. Ipv de duizenden euro's die een professionele website "normaal / vroeger" kostte.

En dat gaat bij heel veel branches zo.

Het is zwemmen of verzuipen.
Zeker in de fotografie. Waar veel profs al jaren een luxe positie genoten van weinig echte concurrentie en waar iedereen z'n vaste veilige plekje had.

Het is sinds de komst van de digitale camera voor steeds meer mensen binnen handbereik gekomen om ook makkelijk, snel en goedkoop relatief mooie foto's te maken. En dat heeft een blijvende invloed op de markt voor professionele fotografen.

Makkelijk om hobbyisten met gratis shoots daar de schuld van te geven, maar éigenlijk zou je de camera fabrikanten de "schuld" moeten geven, als je al naar iemand zou willen wijzen.
Hobbyisten zijn er altijd al geweest, alleen is het door de komst van betaalbare goede kwaliteit camera's en goedkope processen dankzij het digitale tijdperk gewoon makkelijker voor ze geworden om hun hobby wat meer uit te breiden.

De markt zal nog lang niet klaar zijn met "ontwikkelen". En in de tussentijd is het aan de profs om te zorgen dat ze mee gaan met de tijd en hun bedrijf aanpassen op de huidige markt. Of niet mee gaan en daardoor een zeer grote kans hebben om ten onder te gaan. Of in ieder geval een flink marktaandeel verliezen, waar men vroeger jarenlang eigenlijk niets extra's voor hoefden te doen.

Had je foto's nodig? Dan ging je naar de fotograaf in het dorp.
Nu ga je naar je broer met de goede camera, of je schoonzus, of je neef... En als de dorpsfotograaf niet erg talentvol was en al die jaren ook weinig hoefde te doen om concurrentie voor te blijven, dan is de kans groot dat broer, schoonzus of neef nog creatiever en leuker met die camera om gaat dan de dorpsfotograaf ook.

Ik heb niet de illusie dat een marktstroom tegen te houden is door 1 of meerdere personen.
Hij is nou eenmaal op gang gekomen, en het enige wat je kunt doen is flexibel blijven en meeveren met de markt. Nieuwe kansen zoeken, daar op inspringen... Niet in het oude blijven hangen.
En zéker niet de enthousiaste hobbyist de schuld geven van een moeilijke markt.

Ja, de markt wordt er niet makkelijker op als veel mensen gratis shoots aanbieden en ook nog hun foto's weggeven. Maar men weet niet beter. Er is geen voorlichting ofzo over. Tenminste, niet genoeg om te voorkomen dat het gebeurd.
Dus iedereen heeft er nou eenmaal mee te leven, het is niet anders en het zal ook niet veranderen.

Voorlichting geven is altijd prima.
Maar ik vind het erg ver gaan om een schuldige aan te wijzen in zo'n enorme marktverschuiving.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:15

Mooi gesproken :j

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:42

Mee eens Femke. Ook moet dan niet uit het oog verloren worden dat je ooit begonnen bent, omdat je het gewoon echt heel erg leuk vond (en vind) om te doen! Daarom irriteren mij dit soort advertenties ook zo, omdat het als een soort gemeengoed wordt gezien. Iedereen kan het, áls je maar een slr hebt.

Ik hoor wel eens dat mensen tijdens de fotoshoot helemaal enthousiast van mij worden, omdat ík zo zit te genieten tijdens de shoot!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:38

Femke schreef:
Ik heb niet de illusie dat een marktstroom tegen te houden is door 1 of meerdere personen.
Hij is nou eenmaal op gang gekomen, en het enige wat je kunt doen is flexibel blijven en meeveren met de markt. Nieuwe kansen zoeken, daar op inspringen... Niet in het oude blijven hangen.
En zéker niet de enthousiaste hobbyist de schuld geven van een moeilijke markt.

Ja, de markt wordt er niet makkelijker op als veel mensen gratis shoots aanbieden en ook nog hun foto's weggeven. Maar men weet niet beter. Er is geen voorlichting ofzo over. Tenminste, niet genoeg om te voorkomen dat het gebeurd.
Dus iedereen heeft er nou eenmaal mee te leven, het is niet anders en het zal ook niet veranderen.

Voorlichting geven is altijd prima.
Maar ik vind het erg ver gaan om een schuldige aan te wijzen in zo'n enorme marktverschuiving.

TS is dit topic gestart om meningen te vragen over een ontwikkeling in de markt. Doel is niet om een oplossing te vinden, want die is er niet. Er zijn een heleboel factoren die een rol spelen in de ontwikkelingen en niemand kan daar in zijn eentje iets aan veranderen.
Het gaat nergens over schuldigen aanwijzen.
Maar als fotograaf een keer nadenken over de manier waarop je je presenteert, hoe je overkomt op klanten etc. kan natuurlijk helemaal geen kwaad.

My_Little_P schreef:
Ook moet dan niet uit het oog verloren worden dat je ooit begonnen bent, omdat je het gewoon echt heel erg leuk vond (en vind) om te doen! Daarom irriteren mij dit soort advertenties ook zo, omdat het als een soort gemeengoed wordt gezien. Iedereen kan het, áls je maar een slr hebt.

Het is ook het mooiste vak dat ik kan bedenken!

Ik ben er vandoor, foto's maken! *-:)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:00

Irriteer me ook dood aan zulke!

Die ene in de begin post had ik op gereageerd, dat geen enkele fotograaf zo gek was om haar gratis foto's te geven en al was het voor een portfolio shoot dat de fotografen er toch reiskosten uit willen halen.
Nouja verder nog een heel verhaal en waarom ze het haar moeder niet gewoon liet doen terwijl die dat zo genaamd ook zou kunnen, kijk ik later en ja hoor ze heeft mn hele tekst verwijderd. :\

Mensen zouden eens moeten weten wat voor tijd er in gaat zitten, en dan ook nog denken dat brandstof gratis is! Zucht!

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:40

Ben het helemaal eens met Femke,
Vroeger was paardrijden een elite sport en werden mensen betaald om een paard te verzorgen,
inmiddels is dat totaal omgekeerd waarbij mensen de verzorger vragen om te betalen, gewoon omdat iedereen tegenwoordig leuk op een paard kan zitten.
Idem dito bij fotograferen

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:19

Ik ben het ook eens met Femke! En mooie vergelijking hierboven ... Er is helaas niks aan te doen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:40

Ben het allemaal met jullie eens hoor. Reageer zelf al hobbyfotograaf nooit op dat soort advertenties met al die eisen. Kijk daar gewoon overheen.

Maar las in jullie fotografentopic dat jullie het ook belachelijk vinden dat er soms een oproepje staat voor een fotograaf voor een fotomeeting.. vinden jullie dat nou echt zó erg? Dan kijk je daar toch ook lekker overheen als je daar geen interesse in hebt, of ligt dat nou aan mij?
Ik heb toevallig van de week een snelle oproep op de boktmarkt geplaatst voor een fotomeeting van volgende week. Niet eens de mijne, maar waarbij ik wel help.

Ben het totaal met jullie eens dat de fotomeeting met één fotograaf meer of minder gewoon door kan gaan. Daar gaat het ook helemaal niet om. Maar ik ga naar fotomeetings omdat ik het léuk vindt. En GEZELLIG met meerdere mensen fotograferen, ervaringen en tips uitwisselen. Lekker kletsen. Als er dan eentje in z'n uppie moet fotograferen i.p.v. in een groepje van 2.. dat vind ik dan gewoon jammer. Is dat dan zo'n ramp als ik (of anderen) het leuker voor de mensen bij de fotomeeting vind, om gezellig met z'n 2en te kunnen fotograferen?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 21:43

Ik vind dat eigenlijk niet zo gek hoor als er nog een fotograaf wordt gezocht voor een meeting dat er dan een oproepje wordt geplaatst.

Er zijn 2 dingen die mij lichtelijk storen: mensen die zelf hun paard aanbieden én fotografen die al hun bestanden weggeven na een shoot, dat vind ik ook niet verstandig...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 07:01

Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waar je je druk over maakt, iemand mag toch gewoon zijn of haar paard aanbieden voor portfolio foto's? Als er dan een fotograaf op af komt heeft ze geluk, zo niet, jammer dan.
Net als bestanden weggeven, lijkt me dat iedereen zelf mag weten wat ze daarmee doen. Als ik grote bestanden heb, weet jij dan of ik er wel of niet voor betaald heb?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 08:08

Dat kan natuurlijk, ik verwacht ook heus niet dat iedereen het met me eens is!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:26

Het is niet dat er maar 1 keer in de week een topic word geopend voor fotomeetings, "gezocht fotograaf" maar soms wel een aantal per dag. Tuurlijk een meeting doe je voor de gezelligheid daar ben ik het helemaal mee eens! Maar als er niet genoeg animo is houd het ook een keertje op natuurlijk. Daarnaast benader zelf een fotograaf of een model waarvan je het leuk lijkt dat die mee zou gaan i.p.v gelijk een adv. te openen.

Ik denk dat het meer is, dat er in sommige gevallen zo "lichtjes" over fotografie word gedacht "oh dat doe ik wel even" ik koop een camera en dan kan ik gelijk prachtige foto's maken of tegenwoordig is fotografie "gratis of vreselijk goedkoop" dus dan kan ik mijn paard wel aanbieden als portfolio model omdat ik leuke foto's van hem wil. Het is denk ik meer dat het beeld van fotografie door zulke advertenties/oproepjes extra verdraaid word en als er 1 schaap over de dam is volgen er meer. Fotografie is meer dan alleen op het knopje klikken :) Er komen bijv. ook regelmatig advertenties langs van 11,12 jarigen met hun compactcamera die paardjes willen fotograferen, dat vind ik niet bepaald thuishoren op de boktmarkt. Ik vind dat je in het begin en zeker op die leeftijd gewoon lekker moet gaan oefenen bij familie en vrienden, Ik zou geen 11/12 jarige op de fiets naar een fotoshoot laten gaan om bij een vreemde foto's te gaan maken van een paard.... Ik vraag me af of de ouders wel op de hoogte zijn van die advertenties.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:56

Ben het met de meeste hier eens :j
Ik fotografeer nu ruim een half jaar met mijn spiegelreflex en heb binnenkort mijn 2e fotomeeting.
Ik zou me niet eens durven aanbieden op de markt, sowieso omdat ik in vrienden en familiekring genoeg kan oefenen, en mijn foto's zijn nog (lang) niet goed genoeg.

Behalve mensen die hun paard gratis aanbieden kan ik me ook ergeren aan 'fotografen' met echt slechte foto's, of gewoon huis tuin en keuken plaatjes die iedereen kan maken, dat die geld durven te vragen...

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:32

Nou ik heb dus nog maar 1 adv. geopend om een fotograaf erbij te krijgen. Nádat ik zelf mensen heb benaderd. Is ook een beetje moeilijk oordelen voor een buitenstaander of dat al wel of niet is gebeurd, hè? ;)

Verder vind ik t overdreven dat mensen zich hier druk om kunnen maken. Kijk dan gewoon lekker niet op de boktmarkt als je het zo vervelend vindt..

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:02

Denk dat je het zelf wat te aanvallend opvat :j

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:07

Dat zou best kunnen.. Misschien ook meer omdat ik vaak zie dat jullie constant advertenties belachelijk zitten te maken in jullie foto topic. Stuur dan een berichtje naar diegene die het heeft geplaatst als het je zo irriteert. Beetje respectvol met elkaar omgaan heet dat, niet achter iemands rug om er zo over roddelen en mopperen in een topic. Maar dat is mijn mening. :+ :=