Toevallig afgelopen vrijdag een fotoshoot gehad met een fotograaf die aan het afstuderen is, hij had een model mee en wilde fashionfoto's met paard maken. Hij heeft me meerdere keren gevraagd wat het moest kosten en toen het gratis bleek (ik hoefde het erf niet af en het was een vriend van mijn hoefsmid, dus een vriendendienst) kreeg ik op de dag zelf een mooie orchidee van hem. We hadden het ook nog even over paardenfotografen en hij sprak schande over de prijzen die paardenfotografen op bijv concours hanteren...
Afgelopen zondag heb ik met een paar vriendinnen model gestaan voor een fotogroep die hobbymatig fotografeert en van elkaar leert. Na de shoot vroeg de voorzitter van dit gezelschap of we nog kosten gemaakt hadden die vergoed moesten worden, dit heb ik uiteraard weggewuifd. Van deze groep krijgen we overigens de orginele bestanden.
Buiten bokt gaat het een beetje anders, daar wordt het wel gewaardeerd dat modellen tijd vrij maken, zorgen dat alles er spik en span uit ziet en evt kosten maken om op een locatie te komen. Sterker nog, ik krijg zelfs opdrachten waarbij ik betaald krijg om ergens heen te komen met mijn paard.
Het verbaasd mij wel eens dat men op bokt denkt dat het maken van gewone paardenfoto's een beroep is. Tegenwoordig is een DSR camera voor iedereen betaalbaar en dus hebben veel mensen zo'n ding. Daarnaast hoeven er geen kosten gemaakt te worden om de foto's te ontwikkelen waardoor het niet uitmaakt hoeveel foto's je maakt, dat wat niet gelukt is gooi je gewoon weg. Daardoor kan iedereen met zo'n camera leuke foto's maken. Ook ik zelf. En ik kan ook iemand anders mijn camera in handen duwen en die maakt dan ook erg leuke foto's met die camera. Vooral als ik haar nog even uitleg dat ze de zon in de rug moet houden en zoveel mogelijk moet inzoomen, uiteraard heb ik de camera dan ook alvast voor haar ingesteld. Dan vooral een boel foto's knippen en ik heb zo weer een boel leuke plaatjes die prima afdrukwaardig zijn. Als je dan bedenkt hoe ontzettend veel mooie foto's ik heb... Ik heb dus geen behoefte aan afdrukken of orignele bestanden (hoewel die nog wel leuk kunnen zijn als ik een keer een kalender ofzo in elkaar zet) want ik heb echt geen plek aan de muur meer.
Ik ga graag naar fotomeetings, ik vind het super gezellig en een erg leuk dagje uit met mijn paard. Het is voor mij een goede reden om alle oefeningen die hij kent weer eens ongedwongen op vreemd terein door te nemen met een doel. Ook is het leuk om zoveel bokkers te ontmoeten, paarden van andere bokkers te zien en uiteraard is het resultaat naderhand ook altijd leuk. Ik zie mijn paard graag en vind het dus ook heerlijk om hem op foto's te zien

Ik denk dat de gemiddelde bokt fotograaf het fotograferen meer als hobby moet gaan zien ipv als werk. Tuurlijk is het leuk als je ergens eens een zakcentje krijgt voor het maken van wat foto's, maar in de huidige maatschappij is fotografie zo veel goedkoper geworden (geen ontwikkelingskosten, geen rolletjes kopen e.d.) dat het eigenlijk onterecht is om te verwachten dat je er heel veel geld mee kan verdienen.
Ik vind het overigens ook een beetje maf dat alleen fotografen het recht zouden hebben om een fotografie meeting te organiseren. Het is in de eerste plaats een meeting... En mensen kunnen nog altijd zelf kiezen of ze graag of niet naar een meeting toe komen.