Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:02

Hmmm, weinig modellen die hier reageren...

Toevallig afgelopen vrijdag een fotoshoot gehad met een fotograaf die aan het afstuderen is, hij had een model mee en wilde fashionfoto's met paard maken. Hij heeft me meerdere keren gevraagd wat het moest kosten en toen het gratis bleek (ik hoefde het erf niet af en het was een vriend van mijn hoefsmid, dus een vriendendienst) kreeg ik op de dag zelf een mooie orchidee van hem. We hadden het ook nog even over paardenfotografen en hij sprak schande over de prijzen die paardenfotografen op bijv concours hanteren...

Afgelopen zondag heb ik met een paar vriendinnen model gestaan voor een fotogroep die hobbymatig fotografeert en van elkaar leert. Na de shoot vroeg de voorzitter van dit gezelschap of we nog kosten gemaakt hadden die vergoed moesten worden, dit heb ik uiteraard weggewuifd. Van deze groep krijgen we overigens de orginele bestanden.

Buiten bokt gaat het een beetje anders, daar wordt het wel gewaardeerd dat modellen tijd vrij maken, zorgen dat alles er spik en span uit ziet en evt kosten maken om op een locatie te komen. Sterker nog, ik krijg zelfs opdrachten waarbij ik betaald krijg om ergens heen te komen met mijn paard.

Het verbaasd mij wel eens dat men op bokt denkt dat het maken van gewone paardenfoto's een beroep is. Tegenwoordig is een DSR camera voor iedereen betaalbaar en dus hebben veel mensen zo'n ding. Daarnaast hoeven er geen kosten gemaakt te worden om de foto's te ontwikkelen waardoor het niet uitmaakt hoeveel foto's je maakt, dat wat niet gelukt is gooi je gewoon weg. Daardoor kan iedereen met zo'n camera leuke foto's maken. Ook ik zelf. En ik kan ook iemand anders mijn camera in handen duwen en die maakt dan ook erg leuke foto's met die camera. Vooral als ik haar nog even uitleg dat ze de zon in de rug moet houden en zoveel mogelijk moet inzoomen, uiteraard heb ik de camera dan ook alvast voor haar ingesteld. Dan vooral een boel foto's knippen en ik heb zo weer een boel leuke plaatjes die prima afdrukwaardig zijn. Als je dan bedenkt hoe ontzettend veel mooie foto's ik heb... Ik heb dus geen behoefte aan afdrukken of orignele bestanden (hoewel die nog wel leuk kunnen zijn als ik een keer een kalender ofzo in elkaar zet) want ik heb echt geen plek aan de muur meer.

Ik ga graag naar fotomeetings, ik vind het super gezellig en een erg leuk dagje uit met mijn paard. Het is voor mij een goede reden om alle oefeningen die hij kent weer eens ongedwongen op vreemd terein door te nemen met een doel. Ook is het leuk om zoveel bokkers te ontmoeten, paarden van andere bokkers te zien en uiteraard is het resultaat naderhand ook altijd leuk. Ik zie mijn paard graag en vind het dus ook heerlijk om hem op foto's te zien :D En ja, ik ben zo arrogant om te geloven dat de fotografen aan mijn paard een leuk en uitdagend model hebben. Hij kan super stil staan en zet zelfs zijn oren op commando naar voren (hoewel die het na 2 uur poseren vaak zo goed niet meer doet ;) ) hij kent een boel VD oefeningen, ik heb mooi tuigage en ben ook echt bereid iets meer voor een shoot te doen zoals een mooie jurk huren of een extra model mee nemen. Maar ik zou dus niet bereid zijn om 5 of 10 euro voor een meeting uit te geven. Want waarom? De fotograaf maakt niet meer kosten als het model, ze hebben beide reiskosten. Ok, de camera is aangeschaft, maar he, een gemiddeld paard is duurder hoor :+ En ook de maandelijks terug komende stallingskosten zijn echt niet mis. De fotograaf steekt er een boel tijd in ja, maar het model ook. Paard moet tenslotte toch gepoetst en evt gewassen worden, maar vergis je ook niet in de training die erin zit om hem A. gehoorzaam te hebben en B. mooi in zijn spieren, lijf en vacht. Daar gaat een boel werk in zitten. En dat is hobby, absoluut, maar dat is fotografie toch ook?

Ik denk dat de gemiddelde bokt fotograaf het fotograferen meer als hobby moet gaan zien ipv als werk. Tuurlijk is het leuk als je ergens eens een zakcentje krijgt voor het maken van wat foto's, maar in de huidige maatschappij is fotografie zo veel goedkoper geworden (geen ontwikkelingskosten, geen rolletjes kopen e.d.) dat het eigenlijk onterecht is om te verwachten dat je er heel veel geld mee kan verdienen.

Ik vind het overigens ook een beetje maf dat alleen fotografen het recht zouden hebben om een fotografie meeting te organiseren. Het is in de eerste plaats een meeting... En mensen kunnen nog altijd zelf kiezen of ze graag of niet naar een meeting toe komen.

Jenkins

Re: Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:48

Mooi geschreven Amable!

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:01

Amable schreef:
Het verbaasd mij wel eens dat men op bokt denkt dat het maken van gewone paardenfoto's een beroep is. Tegenwoordig is een DSR camera voor iedereen betaalbaar en dus hebben veel mensen zo'n ding. Daarnaast hoeven er geen kosten gemaakt te worden om de foto's te ontwikkelen waardoor het niet uitmaakt hoeveel foto's je maakt, dat wat niet gelukt is gooi je gewoon weg. Daardoor kan iedereen met zo'n camera leuke foto's maken. Ook ik zelf. En ik kan ook iemand anders mijn camera in handen duwen en die maakt dan ook erg leuke foto's met die camera. Vooral als ik haar nog even uitleg dat ze de zon in de rug moet houden en zoveel mogelijk moet inzoomen, uiteraard heb ik de camera dan ook alvast voor haar ingesteld. Dan vooral een boel foto's knippen en ik heb zo weer een boel leuke plaatjes die prima afdrukwaardig zijn. Als je dan bedenkt hoe ontzettend veel mooie foto's ik heb... Ik heb dus geen behoefte aan afdrukken of orignele bestanden (hoewel die nog wel leuk kunnen zijn als ik een keer een kalender ofzo in elkaar zet) want ik heb echt geen plek aan de muur meer.

Kuch, je maakt er geen kosten aan?
Niet om banketstaaf te doen hoor, maar een camera kan ook niet voor eeuwig mee, en je moet ook clicks maken.
Daarnaast komt dan ook nog eens de tijd van het nabewerken, waarbij de meeste mensen geen flauw idee hebben hoeveel tijd dat wel niet kost.

En met het 'iedereen kan met zo'n camera leuke foto's maken' ben ik het ook alles behalve eens, maar dat zal wel aan mij liggen :+.
Ik vind dat er toch wel een behoorlijk verschil zit tussen iemand die even zo'n camera in zn handen gedrukt krijgt en iemand die er dagelijks mee bezig is.

Niet aanvallend bedoelt overigens, maar ik vind dat je fotografen nu wel heel erg onderschat.

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:02

Ik wilde er eigenlijk nog op in gaan ook
over het stukje kosten...
Ik weet niet hoor maar elke keer als je je camera gebruikt schrijft je camera ook af.. je sluiter worden minder...
Er zit meer achter dan alleen inzoomen en op het knopje drukken

Ben het met je eens Wen

Citaat:
Ik denk dat de gemiddelde bokt fotograaf het fotograferen meer als hobby moet gaan zien ipv als werk. Tuurlijk is het leuk als je ergens eens een zakcentje krijgt voor het maken van wat foto's, maar in de huidige maatschappij is fotografie zo veel goedkoper geworden (geen ontwikkelingskosten, geen rolletjes kopen e.d.) dat het eigenlijk onterecht is om te verwachten dat je er heel veel geld mee kan verdienen.

Hier ben ik het ook niet mee eens... Blijkbaar weten ze niet dat er meer achter zit dan alleen een camera kopen
er zitten anders voor mij genoeg kosten aan mn fotografie... en vroeger hoefde je ook niet na te bewerken want toen was er geen cs5
Ik ben bang dat je niet weet hoeveel tijd daar wel niet in gaat zitten

Beetje jammer als ik het allemaal zo lees

Om terug te komen over de fotomeetings

er zijn echt te veel die georganiseerd worden... Ik heb Devi nog als model opgegeven en dat is mn laatste meeting dit jaar

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:17

Wil je dan ook nog uitgesplits krijgen wat er aan kosten komt kijken bij het houden van een paard? Relatief gezien is fotografie geen dure hobby meer, sinds het digitaal kan.
En tuurlijk gaat er veel tijd in nabewerken zitten, dat zeg ik misschien niet met zoveel worden maar "de fotograaf steekt er een boel tijd in" daar bedoel ik o.a. het nabewerken mee.

Dit zijn foto's gemaakt door iemand die een camera in handen gedrukt heeft gekregen:
http://fotoalbum.friespaardenforum.nl/g ... hoot26.jpg
http://fotoalbum.friespaardenforum.nl/g ... C_1557.JPG
http://fotoalbum.friespaardenforum.nl/g ... C_1231.JPG
http://farm6.staticflickr.com/5008/5641 ... 59d0_z.jpg

Dit zijn fotomeetingfoto's
http://i91.photobucket.com/albums/k297/ ... Foto37.jpg
http://i91.photobucket.com/albums/k297/ ... photo5.jpg
http://i91.photobucket.com/albums/k297/ ... c0559s.jpg
http://i91.photobucket.com/albums/k297/ ... C_0070.jpg

Misschien ben ik niet veeleisend, maar ik vind het allemaal mooie foto's :j

Edit> Dat er nog cs5 was betekent niet dat er niet nabewerkt werd... Maar dat werd op het negatief gedaan. Mijn vader is vak fotograaf en nog steeds docent, ik weet dus echt wel iets van fotografie ;) En als ik hem achter de pc weer eens hoor jubelen over hoeveel makkelijker retoucheren tegenwoordig is denk ik dat de huidige fotograaf ook minder tijd nodig heeft voor nabewerken ;)

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:27

Ik weet wat een paard kost... Ben ook niet geheel achterlijk...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:27

Dus maken we allemaal kosten voor onze hobby, toch?

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:28

Ik vind het hebben van een paard en het hebben van een camera toch wel een compleet ander verhaaltje hoor :')

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:29

Ja maar je komt op mij over alsof wij als fotografen niet het recht hebben om geld te vragen omdat wij het digitaal doen
Ik wil je er niet op aanvallen... maar ik het schoot mij ff verkeerd...

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:30

Danielle jij vraagt toch ook geld voor je optredens ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:33

SSDesign schreef:

Inderdaad. Wij leveren diensten, wij steken er tijd en werk in.
Als je nagaat dat ik zeker na de meeting nog 1 à 2 weken bezig ben met nabewerking van de fotos. Zijn de fotografen er dus eigenlijk minstens een week mee bezig, en de modellen 1 of 2 dagen ;)

Daarbij, zie ik de nabewerking eigenlijk als werk. Geen vervelend werk, maar je werkt wel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:33

Amable, om even alleen puur op "Ok, de camera is aangeschaft, maar he, een gemiddeld paard is duurder hoor" daar vergis je je in :') Wat ik allemaal heb aangeschaft voor mijn, in jouw woorden, "hobby" , had ik toch wel een erg knap paardje kunnen kopen :j

Er word nu gedaan alsof fotografen (hobby of niet) helemaal geen moeite doen voor mooie foto's. Nou, de tijd die erin word gestoken om het na te bewerken is niet zo even gedaan hoor. Ik ben vaak nog UREN bezig met nabewerken, dat doen we nniet alleen voor onszelf hoor :') want als dit wel het geval was zou ik alleen 2 foto's bewerken per paard en die in mijn portfolio gooien en klaar ben ik. Verder moeten ook camera's vervangen worden. Als je een x aantal clicks voorbijgaat, dan merk je aan je camera dat die trager word. Dat merk ik ook aan de mijne, die is bijna dood, heb em 3 jaar nu :) En als ik een nieuwe koop zal het geen instapmodel worden van 300 euro maar reken maar gerust iets van 1200 euro ;) en dat is dan dus alleen de camera.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:36

Ja klopt, maar niet voor het maken van foto's van mijn paard tijdens een fotomeeting, dan stel ik hem kosteloos beschikbaar :) Terwijl ik daar in andere situaties wel voor betaald krijg/kan krijgen.

Ik wil vooral een beetje tegengas geven. Je mag natuurlijk best geld vragen. Maar het feit dat modellen arrogant genoemd worden, sterallures hebben enz schoot mij een beetje verkeerd. Zonder modellen hebben zijn er ook geen fotomeetings, net zo goed als dat er zonder fotografen geen meetings zijn. Er wordt in het topic gedaan alsof modellen alles maar gratis krijgen, er niets voor hoeven te doen en vooral heel hard in hun handjes mogen knijpen dat die lieve fotografen foto's komen maken. En dan denk ik, kom nou, het is een win-win situatie. Want ook het model maakt kosten en heeft werk aan zo'n meeting. We houden er allemaal resultaat aan over waar we iets aan hebben :)

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:37

:n heb niemand arrogant genoemd... Dus weet niet hoe je daar bij komt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:39

MarianneV schreef:
:n heb niemand arrogant genoemd... Dus weet niet hoe je daar bij komt

En zeker niet alle modellen zijn arrogant of hebben sterallures, maar er zitten er een paar tussen :=

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:41

Amable schreef:
Ja klopt, maar niet voor het maken van foto's van mijn paard tijdens een fotomeeting, dan stel ik hem kosteloos beschikbaar :) Terwijl ik daar in andere situaties wel voor betaald krijg/kan krijgen.

Ik wil vooral een beetje tegengas geven. Je mag natuurlijk best geld vragen. Maar het feit dat modellen arrogant genoemd worden, sterallures hebben enz schoot mij een beetje verkeerd. Zonder modellen hebben zijn er ook geen fotomeetings, net zo goed als dat er zonder fotografen geen meetings zijn. Er wordt in het topic gedaan alsof modellen alles maar gratis krijgen, er niets voor hoeven te doen en vooral heel hard in hun handjes mogen knijpen dat die lieve fotografen foto's komen maken. En dan denk ik, kom nou, het is een win-win situatie. Want ook het model maakt kosten en heeft werk aan zo'n meeting. We houden er allemaal resultaat aan over waar we iets aan hebben :)

Waar haal je dan dat arrogante vandaan? Dat zie ik nergens staan.

Ik ben overigens heel blij dat er mensen zijn die hun paard beschikbaar stellen als model. Zeker :). Alleen voor mijn portfolio zoek ik nou eenmaal opvallende paarden, die je portfolio net wat meer laten opvallen dan het portfolio van een ander paard. Alleen dan is het voor mij een winsituatie.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:41

Marjoow schreef:
SSDesign schreef:

Als je nagaat dat ik zeker na de meeting nog 1 à 2 weken bezig ben met nabewerking van de fotos. Zijn de fotografen er dus eigenlijk minstens een week mee bezig, en de modellen 1 of 2 dagen ;)

Daarbij, zie ik de nabewerking eigenlijk als werk. Geen vervelend werk, maar je werkt wel.

Ik lever ook een dienst, ik sta model. Er zijn mensen modellen die daar behoorlijk rijk van worden ;)

Weet je hoelang ik al aan het trainen ben met mijn paarden? Mijn paarden zijn mijn bedrijf, gelukkig vind ik mijn werk erg leuk :)

lifaya schreef:
Amable, om even alleen puur op "Ok, de camera is aangeschaft, maar he, een gemiddeld paard is duurder hoor" daar vergis je je in :') Wat ik allemaal heb aangeschaft voor mijn, in jouw woorden, "hobby" , had ik toch wel een erg knap paardje kunnen kopen :j

Er word nu gedaan alsof fotografen (hobby of niet) helemaal geen moeite doen voor mooie foto's. Nou, de tijd die erin word gestoken om het na te bewerken is niet zo even gedaan hoor. Ik ben vaak nog UREN bezig met nabewerken, dat doen we nniet alleen voor onszelf hoor :') want als dit wel het geval was zou ik alleen 2 foto's bewerken per paard en die in mijn portfolio gooien en klaar ben ik. Verder moeten ook camera's vervangen worden. Als je een x aantal clicks voorbijgaat, dan merk je aan je camera dat die trager word. Dat merk ik ook aan de mijne, die is bijna dood, heb em 3 jaar nu :) En als ik een nieuwe koop zal het geen instapmodel worden van 300 euro maar reken maar gerust iets van 1200 euro ;) en dat is dan dus alleen de camera.

Ik zeg nergens dat de fotografen hun best niet doen voor mooie foto's, ik zeg alleen maar dat ook het model haar best doet om een mooie verschijning te zijn met een braaf, goed opgeleid paard dat er netjes uit ziet.
Tuurlijk is je camera duur, maar kijk even verder dan alleen de aanschaf van het paard. Stalling, dierenarts, hoefsmid enz. Een hobby kost geld.
Maar vergeleken met vroegah is fotografie lang zo duur niet meer, daardoor zijn er meer mensen die fotograferen en is het dus makkelijker om aan goede foto's te komen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:42

Over die goed opgeleide paarden... Hmm daar heb ik wel anders van meegemaakt tijdens fotoreportages en meetings hoor. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:43

Ik denk dat jij onze kant van het verhaal niet helemaal begrijpt Amable ;)
Voor een bruidsreportage moet je toch ook betalen?

Fotograferen vergelijken met een paard als hobby vind ik echt heel raar, maar goed :=

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:43

Ik als toekomstige bruid moet ook betalen....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:44

En als de modellen inderdaad heel erg hun best doen is dat super! Maar je wil niet weten hoe veel geduld je voor een gemiddeld paard moet hebben voordat die even zijn oortjes naar voren doet, de onderhals weg doet etc :P Denk dat 90% toch echt niet zulke goede modellen zijn, ookal zien ze er erg leuk uit :) Vaak zie je ook mensen die met hun paard komen en dan een afgeragd hoofdstel gebruiken, vind dat zo onwijs zonde. Als je leuke foto's van je paard wil moet je ook gewoon mooi tuigage hebben. Ik stel mijn collectie tuig beschikbaar hiervoor, heb een hoop, dus dat scheelt, maar toch :+

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:45

Amable schreef:
Marjoow schreef:

Ik lever ook een dienst, ik sta model. Er zijn mensen modellen die daar behoorlijk rijk van worden ;)

Weet je hoelang ik al aan het trainen ben met mijn paarden? Mijn paarden zijn mijn bedrijf, gelukkig vind ik mijn werk erg leuk :)

Maar die paarden train je in hoofdzaak voor shows, niet voor fotografie.

En inderdaad, niet iedereen komt met een goed opgeleid paard. Dat jou paard goed opgeleid is, heeft niet gelijk te zeggen dat de twintigduizend andere paarden dat ook zijn.

En camera is in verhouding duurder, aangezien je een camera alleen gebruikt voor fotograferen, en wat doe jij allemaal met je paard? Of gebruik je die soms ook alleen voor model :}?
In mijn ogen ben je echt appels met peren aan het vergelijken :')

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:45

Zet je camera op auto bij slecht weer of een binnenbak. Gegarandeerd dat ze mislukken. Ja iedereen kan op het knopje drukken uhu :roll:

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:46

lifaya schreef:
En als de modellen inderdaad heel erg hun best doen is dat super! Maar je wil niet weten hoe veel geduld je voor een gemiddeld paard moet hebben voordat die even zijn oortjes naar voren doet, de onderhals weg doet etc :P Denk dat 90% toch echt niet zulke goede modellen zijn, ookal zien ze er erg leuk uit :) Vaak zie je ook mensen die met hun paard komen en dan een afgeragd hoofdstel gebruiken, vind dat zo onwijs zonde. Als je leuke foto's van je paard wil moet je ook gewoon mooi tuigage hebben. Ik stel mijn collectie tuig beschikbaar hiervoor, heb een hoop, dus dat scheelt, maar toch :+

Goede fotoshoot ben je zeker een dag aan kwijt. De voorbereiding de dag ervoor, het reizen op de dag zelf, de shoot zelf. Kost allemaal tijd en dergelijke.

En voor paardenfotografie heb je inderdaad naast de gewone uitrusting al gauw extra dingen, zoals hengstenkettingen en tuig.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:47

Ivonka schreef:
Zet je camera op auto bij slecht weer of een binnenbak. Gegarandeerd dat ze mislukken. Ja iedereen kan op het knopje drukken uhu :roll:

Maak maar eens een goede draffoto... Dat kan iedereen. Uhu :P