Het aanbieden van een fotoshoot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:49

verography schreef:
Ik kijk altijd even in het portfolio van de andere fotograaf, net zoals van iedere fotograaf die hier reageert omdat ik nieuwsgierig ben. Toch is het altijd gokken hoe een ander zijn beeldscherm staat. Dit van mij thuis staat wel licht maar komt redelijk in e buurt van het echie. Niet iedere fotograaf heeft geld om een gekalibreerd scherm voor 7000 euri aan te schaffen en dan heb je wel eens dat de foto's bij het ene scherm donkerder uitvallen dan bij het andere scherm. Is toch vaak gokken.

Ik heb een gekallibreerd scherm en dat koste 75 euro ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:50

verography schreef:
Ik kijk altijd even in het portfolio van de andere fotograaf, net zoals van iedere fotograaf die hier reageert omdat ik nieuwsgierig ben. Toch is het altijd gokken hoe een ander zijn beeldscherm staat. Dit van mij thuis staat wel licht maar komt redelijk in e buurt van het echie. Niet iedere fotograaf heeft geld om een gekalibreerd scherm voor 7000 euri aan te schaffen en dan heb je wel eens dat de foto's bij het ene scherm donkerder uitvallen dan bij het andere scherm. Is toch vaak gokken.

Een scherm van 7.000 euro is in mijn ogen ook zwaar overdreven voor de gemiddelde fotograaf.
Zéker als je klantenkring uit voornamelijk particulieren bestaat.

Als je horloges voor Rolex of Ferrari's of kleding voor Armani op de foto zet met een hasselblad van 60.000,- euro voor een wereldwijde printcampagne die op billboards van 20 meter komen te hangen... dán is het inderdaad tijd om te denken aan een beeldscherm in die prijsklassen omdat je product ook echt top moet zijn.

Maar voor de gemiddelde (paarden)fotograaf is dat natuurlijk lang niet aan de orde en voldoet een goed scherm van een eurootje of 400 á 1.000,- ook wel. Mits goed gekalibreerd.
Sterker nog, als gemiddelde fotograaf krijg je zo'n beeldscherm er ook gewoon niet uit qua afschrijving. Daar worden je reportages onnodig duur van ;)

Verosjaak

Re: Het aanbieden van een fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:53

Nou Ivonka, je hebt PB :D :P

En Femke, ik heb eens een fotoreportage gedaan bij een Tinker van een bokker. Zij heeft de fotografieopleiding gevolgd en een gekalibreerd beeldscherm en vertelde mij dat ik dan wel even kon rekenen op een euro of 7000.... Ik ga nu zeker toch eens googlen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:15

Gekalibreerd betekent niets meer of minder dat je de kleuren zo hebt ingesteld dat ze kloppen met de werkelijkheid. :)
Dat kun je al doen op een beeldscherm van een tientje (zo'n 2e hands oude), met kalibratie software en een "oog" (bijv. Spyder).

Verder is de kwaliteit van het beeldscherm zelf van groot belang om zo veel mogelijk kleuren te kunnen zien, zwart ook goed te kunnen zien en met een grote beeldhoek/kijkhoek te kunnen kijken.
Formaat kan zo groot als je budget aan kan. Ik heb hier momenteel een 19" staan. Daar ben ik nog steeds zeer happy mee. Kom er niets aan te kort.
Kleiner kan ook nog prima, op 17" kun je prima werken.

Maar als je inderdaad van een super duur merk een 30" beeldscherm koopt met de beste kwaliteit... Ja, dan ben je een paar duizend euro armer.

Maar ik zeg al; dat is voornamelijk weggelegd voor fotografen die heel technisch bezig zijn. Veel studio werk doen en waarschijnlijk ook met midden- en grootformaat camera's bezig zijn.

Want voor de gemiddelde fotograaf is zo'n super beeldscherm overkill.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:28

Ik ga even googlen of zo'n spyder ook op en laptop werkt, aangezien laptops zo'n laagje over het beeldscherm hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:30

Ja hoor, dat werkt zeker :)
Heb zelf een spyder gehad, ook voor de laptop gebruikt. Dat werkt prima.

Enige nadeel van een laptop vind ik over 't algemeen dat de helderheid van het scherm verandert naar mate je het scherm naar voren of achteren buigt (of je eigen positie tov het scherm anders is).
Waardoor je eigenlijk geen goede kleur beoordeling kunt maken.

Want hoewel mijn beide schermen gekalibreerd zijn (mijn werk beeldscherm op de gewone pc boven, en de laptop hier beneden), kan ik op mijn laptop absoluut niet vertrouwen op de kleuren.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:31

Ik vertrouw een laptop ook niet. Zoals Femke zegt.. bij elke invalshoek zijn de kleuren anders.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:32

Ik heb een 24" inch scherm, omdat dat gewoon heel fijn werkt.
Maar scherm en spyder hebben echt geen duizenden euro's gekocht, ik dacht zo uit mijn hoofd ca. € 650,= ex. BTW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:33

Wel fijn dat 't nu even over beeldschermen gaat... ik was eigenlijk vergeten dat mijn scherm binnenkort aan vervanging toe is na een flink aantal jaren trouwe dienst.
Toch mezelf weer 'ns op een nieuw scherm trakteren. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:33

Ivonka schreef:
Splaakgeblek Renee? :')

nee stomme ipad die niet naar mijn vingers luisterd :Y)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:13

Er zijn nu zelfs "fotografen" waarvan ik een paar maanden terug nog nooit van gehoord heb die al workshops aan gaan bieden, is ook een beetje vergelijkbaar met deze discussie, als een fotograaf een workshop aanbied verwacht je toch echt een ervaren fotograaf die je van alles kan leren en niet iemand die zelf pas een paar maandjes bezig is..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:16

Eens Lisa, een fotograaf, al helemaal die workshops tegen een bedrag, aanbied, behoort gewoon over dergelijke ervaring te beschikken, hoe wil je anders een workshop geven? :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:25

Ik heb me er ook over verbaasd. Ik fotografeer nu zo'n 5 jaar met shoots maar zal het niet bedenken een workshop te geven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:26

Mij lijkt het eigenlijk wel leuk :)) maar het probleem is dat ik meer op gevoel fotografeer en mensen wel dingen kan gaan uitleggen maar ze moeten wel zelf leren om in te denken wat het beste bij welke situatie past, elke dag is anders :P

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:27

Het lijkt mij ook super leuk, online help ik vaak ook veel mensen maar zou het echt nog niet gaan aanbieden hoor.. wil toch minstens nog een paar jaartjes ervaring er bij hebben, maar dat je na 2/3 maanden al workshops gaat geven.. :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:29

ik heb nu 3 jaar fotografieervaring :+

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:31

Ik heb nu 4 jaar een DSLR (wat vliegt de tijd zeg!) maar dan nog zou ik er gewoon nog een paar jaren mee wachten, sowieso omdat ik er nu geen tijd voor zou hebben maar ook dat ik zelf gewoon nog veel door wil ontwikkelen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:26

Ik vind echt dat je pas workshops kan geven als je de ervaring hebt. Als je net een paar maanden fotoshoots aanbied dan heb je gewoonweg niet de ervaring om een goede workshop te geven in mijn ogen. Vaak zie je dan zelf nog technische fouten als onscherp, over-onderbelicht of andere dingen die kunnen storen. Je geeft pas een workshop als je denkt dat mensen er ook echt iets van zullen leren en het technische gedeelte is daar de basis van en dan komt de compostie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:24

Een pedagogische achtergrond is ook geen overbodige luxe.
Om een goed programma in elkaar te zetten en de stof goed over te brengen aan mensen die op verschillende manieren leren :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:32

Annett1990 @ [EA-CO] Aangeboden ; Spotgoedkope Fotograaf omg. Gr. Dit is een topic waar ik gelijk aan dit topic moest denken. Leuk dat iemand het aanbied, maar de tekst die deze bokker schrijft geeft imo aan de consument aan dat fotografie dus geen luxe product is en voor iedereen toegankelijk moet zijn.

Is dit niet waar men op doelt in dit topic. Te veel foto's weggeven voor een behoorlijk lage prijs. En de consument laten denken dat dat normaal is.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:40

Dit is, geloof ik, de extreemste die ik ooit gezien heb: max. 2000 foto's. :+
Blik op oneindig, klikken tot het kaartje vol is en alle foto's aan de klant geven.
Mag de klant zelf de gelukte er tussenuit zoeken.....
(Ik vind de term 'fotograaf' in de titel niet helemaal op z'n plaats.) _O-

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:42

Nou pb haar er maar niet over. Heb ik al gedaan en ben voor mongool uitgemaakt, dat ik plaatjes van google haal en zelf geen betere foto's maak dan haar.
En als je haar daar op aanspreekt verlaag ik mij nog ook volgens haar. Ben gelukkig niet enige die term fotograaf in haar topic wel erg overtrokken vond...

Ja en dan heb ik haar ook nog op dit topic gewezen...

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:01

verography schreef:
Annett1990 @ [EA-CO] Aangeboden ; Spotgoedkope Fotograaf omg. Gr. Dit is een topic waar ik gelijk aan dit topic moest denken. Leuk dat iemand het aanbied, maar de tekst die deze bokker schrijft geeft imo aan de consument aan dat fotografie dus geen luxe product is en voor iedereen toegankelijk moet zijn.

Is dit niet waar men op doelt in dit topic. Te veel foto's weggeven voor een behoorlijk lage prijs. En de consument laten denken dat dat normaal is.

Natuurlijk mag het voor iedereen toegankelijk zijn maar je hebt dan een prijs/kwaliteits verhouding.

Elke malloot met een wat voor camera dan ook kan zulke foto's maken zoals in dat topic staan.
Dacht is een klein kind maar dat is ze ook nog niet eens :')

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:09

Ik vind het nog het raarst dat ze €25,- voor 'nog niet eens' 100 foto's veel vind. Kom op zeg, dat is een koopje :') En wat in godsnaam moet je überhaupt met 100 foto's. Ik snap de gedachtegang bij sommige mensen echt niet.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:25

En dat is just zo raar aan die advertentie. Dat ze zelf dus niet snapt dat foto's helemaal niet duur zijn als je naar de prijs/kwaliteit van sommigen kijkt. En ze maakt de consument dus echt wijs dat alle fotografen verder gewoon heel duur zijn en zij niet.