Term "black foto's"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Re: Term "black foto's"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 22:14

Grappig verhaal van je vet diep term...haha, zo zie je maar.

Je post spreekt zeker de blog van Frank niet tegen, ik wil ermee aangeven dat Frank net als ik vind dat er gèèn exacte richtlijnen zijn...deze alinea is precies ook mijn gedachte...
I can only say what I “think” is the definition and even than I really can’t make a real definition about what low key and high key really is, for me it’s a feeling of the shot and a personal opinion..I do know what I don’t think it is… a high key shot is not a normal exposed image against a white background (although some people will tell you so), and a low key image for ME is not an underexposed image, but it could be an underexposed image if everything else fits the mood..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:15

Die ontstaan nog wel, give it some time ;)

En zelfs dan. Waarschijnlijk weet over 10 jaar nog steeds niemand wat "blackfoto" écht inhoudt, ook al heeft iedereen het erover. Zie HDR.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 22:21

Ik wil wel even zeggen dat ik absoluut geen prof ben en ook nog steeds veel leer op het gebied van fotografie en ten alle tijde de opvattingen, ideeën en meningen van andere respecteer! Uit dit soort discussies kunnen we allemaal lering trekken..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 22:24

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:40

judithh schreef:
Low Key belichting is een fototechniek die vaak in de studio wordt gebruikt maar ook buiten gebruikt kan worden. Bij een normale belichting worden meestal 3 lichtbronnen gebruikt: een 'key light', een 'fill light' en een 'back light'. Maar bij Low Key wordt er uitsluitend één lichtbron gebruikt (de key light, in dit geval de zon!) met eventueel een reflector om schaduwpartijen te beïnvloeden. Zo krijg je een "clair-obscur" effect.

Sorry, maar ten eerste vind ik dit echt een enorm zinloos topic. Waarbij het lijkt alsof je je eigen kennis even wil laten zien.

Ik heb full-time fotografie ge'studeerd' en ken vrijwel alle vaktermen. Maar vind het onzin om overal de 'correcte' term voor te gebruiken, als je het ook duidelijker en makkelijker kan uitbeelden in andere, bekendere, woorden.

Blackphoto klinkt makkelijk, iedereen kan zich er een beeld bij vormen en vind het geen waarde toevoegen als je de correcte vakterm ervoor gebruikt.

Citaat:
Zo krijg je een "clair-obscur" effect

Nog zoiets, waarom noem je dit zo? Ja, het is de juiste benaming, maar voor buitenstaanders echt niet interessant.

Als jou huisarts tegen jou in het latijn begin te praten heb jij daar toch ook geen boodschap aan? Als je met fotografen onderling graag je uitgebreide woordenschat wil laten zien doe je dat toch met hun?

Sorry, kom misschien een beetje bod over, maar dit topic komt op mij echt over als een "kijk-ik-weet-er-veel-van-af-en-dat-wil-ik-graag-laten-zien" topic.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 23:06

Denk dat je de plank volledig mis slaat...maar goed dat is een andere discussie. ;)
Het hele topic doorlezen is misschien wel een idee? Lees de opmerkingen van mij over de reden van het starten van dit topic...
Nergens maar dan ook nergens zeg ik dat de term blackfoto niet gebruikt hoort, mag of niet gebruikt mag worden! ;) mijn vraag was puur waarom dit zo genoemd wordt en daarbij alleen in het paardenwereldje..

En een studie fotografie zegt mij helemaal niets..er zijn meer mensen zonder papiertje maar met een enorme dosis ervaring die vele malen beter kunnen fotograferen als mensen die van een FVS afkomen..(die overigens door de doorgewinterde hoog gerespecteerde fotografen als een lachertje wordt afgedaan)

En ik mijn eigen kennis laten zien??...nuuaaaa, de kennis die ik heb zit in de pink van de echte profs...nog zat te leren dus!

Waarom ik het clair obscure noem....omdat het zo heet ;) ik ga er vanuit dat er in dit topic mensen mee discusseren die net als jij weten wat deze termen betekenen ;)
Denk niet dat het meisje van de hoek die af en toe een snapshot neemt van de shetlander van de buurman hier mee gaat praten over low of high key, blackfoto of geen blackfoto..

En als je het een zinloos topic vind, vind ik het nogal zinloos dat je reageert...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:40

Je hebt de fotovakschool en de foto-academie, zijn twee heel verschillende dingen. Krijg het gevoel dat je die twee verwart judith :) Verderrr... troll! Nee, verkeerde term. Flamebait! :D

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 09:54

Ik weet het Kevin :) was alleen maar om aan te geven dat een papiertje helemaal niets zegt, en zeker niet van de FVS..
....vind je dat ik een flamebait plaats?? Zo ja, wie, wat, waar...ik zie hem namelijk nergens een uitlokking, vanaf mijn kant dan..Mijn post hierboven is een reactie op de reactie daarboven, ik geef antwoordt en reageer op die opmerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:40

Hmmmm. De FoAc staat wel degelijk goed aangeschreven, dus ik heb niet het idee dat Judith de FoAc bedoelt waar ze FVS zegt...?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:09

judithh schreef:
Ik weet het Kevin :) was alleen maar om aan te geven dat een papiertje helemaal niets zegt, en zeker niet van de FVS..
....vind je dat ik een flamebait plaats?? Zo ja, wie, wat, waar...ik zie hem namelijk nergens een uitlokking, vanaf mijn kant dan..Mijn post hierboven is een reactie op de reactie daarboven, ik geef antwoordt en reageer op die opmerkingen.

Ik maakte het onvoldoende duidelijk, maar had het over de post van Lisann_ - een post beginnen met "Sorry, maar ik vind dit een zinloos topic" is nogal vragen om een gepeperde reactie, verder voegt de post weinig toe.

Vond het daarom zowel toepasselijk als wel grappig om even met de termen "troll" en "flamebait" te gooien, omdat ook dat soort van vakjargon is, maar dan voor nerds ;)

Die opmerking over scholen was omdat judithh er direct vanuit ging dat Lisann_ de FVS bedoelde toen ze het over fotografie studeren had.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 12:56

Ik geef toe dat ik de termen flamebait en Troll wel even opgezocht heb... -:) nog noooooit van gehoord :=

Ik ging er niet direct vanuit dat lisann_ de FVS bedoelde, had duidelijker geweest als ik er "bv" voor had gezet. Ik wilde er alleen mee aangeven dat ik een papiertje geen toegevoegde waarde vind hebben omdat ik vaak meester platen en sublieme series zie van ongediplomeerde fotografen en flut foto's zie van gediplomeerde fotografen...andersom trouwens ook hoor, fotograferen moet je in je hebben, net als schilderen of andere vormen van kunst...vind het een soort van "gave".

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:16

judithh schreef:
en ik ben nog steeds van mening dat je dit soort foto's onder de noemer low key kan scharen. Waar het niet dat het altijd een punt van discussie zal blijven welk percetage er donker moet zijn op een foto.
Professionele fotografen zul je nooit het woord "blackfoto" horen gebruiken alleen diegene die binnen de paardensport fotograferen.

en zoals ik al eerder gezegd heb, het boeit niet met welke termen je je klant dood gooit, maar de kwaliteit van je foto is wat telt. En het gaat er ook om dat mensen elkaar begrijpen je kunt ze wel dood gooien met échte vaktermen, maar als ze je niet begrijpen heb je er niks aan toch?

Citaat:
Denk niet dat het meisje van de hoek die af en toe een snapshot neemt van de shetlander van de buurman hier mee gaat praten over low of high key, blackfoto of geen blackfoto..

ohh, toch wel :D maar ik kom die term dan tegen met fotobewerking ( blackphoto etc.), je hoeft geen fotograaf te zijn om iets van deze topic te snappen hoor :o
en ik denk dat de term blackphoto gebruikt wordt omdat het in het paardewereldje (erg) gewild is, zulke foto's . en het is dan makkelijker om blackphoto te zeggen dan
een plaatje met een zwarte achtergrond waarin alleen nog het 'voorwerp' te zien is.....
Nou dat klinkt pakkend zeg, helemaal top :D

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:46

:O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:47

Ik trek me terug uit deze discussie. Discussies zijn alleen mogelijk als alle betrokkenen bereid zijn op elkaar te reageren en eventuele eerdere uitspraken al dan niet te herzien (met toelichting waarom wel of waarom niet).

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:10

Ik denk dat ik hetzelfde ga doen Nouks...

Op bovenstaande post van Yvonne heb ik al meerdere keren reactie gegeven en gezegt dat het mij totaal niet boeit of het in het paardenwereldje blackfoto's genoemd wordt en dat het een herkenbare term is voor de paardenmens..en ik blijf niet in herhaling vallen..het is een kleine moeite om de reacties goed te lezen..

*edit*...nu ben ik toch weer in herhaling gevallen...

LipydoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:19

Er is nu toch al antwoord gegeven op je vragen, of zie ik dat nu verkeerd?

Ik ben de draad een beetje kwijt geloof ik. Wat is nou je punt judithh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:42

Kwam op een ego-search m'n naam tegen en vond dit topic...

Enkele jaren geleden kwam ik bij een collega-fotograaf een aantal foto's tegen met zwarte achtergrond.
Want inderdaad, foto's met een zwarte achtergrond van o.a. paarden worden al tientallen jaren gebruikt door fotografen wereldwijd.
Het inspireerde me enorm!

Ik besloot zelf een serie te maken met paarden voor een zwarte achtergrond.
En gaf deze serie op mijn website de naam "The Blackseries" als "kunstproject".

Sindsdien wordt door veel mensen de term "black foto's" veel gebruikt.
Waarschijnlijk bekt dat wat makkelijker dan blackseries. En het gaat immers om "foto's" met een "black" (zwarte) achtergrond.

Een leuke nieuwe term zou "Blackground" foto's kunnen zijn, als samenvoeging tussen black en background :D (houden we die er in ? LOL) :')

Ik ben dus niet de uitvinder van dat soort foto's.
Ik ben ook niet de uitvinder van de term blackfoto's.

Maar misschien wel voor een deel de oorzaak dat die term is ontstaan uit mijn project "The Blackseries" (een term die overigens letterlijk door een Belgische fotograaf van me is overgenomen, lekker origineel).

Low key is het inderdaad meestal niet.
Tenzij je bijv. friezen of andere hele donkere paarden op zwart gebruikt.
Dus Low key zou geen geschikte term (voor in ieder geval mijn serie foto's) zijn.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 16:49

Lipydo schreef:
Er is nu toch al antwoord gegeven op je vragen, of zie ik dat nu verkeerd?

Ik ben de draad een beetje kwijt geloof ik. Wat is nou je punt judithh?

Zolang mensen nog steeds met vragen en opmerkingen komen is het wel zo netjes om te reageren..niet??...mits er in herhaling wordt gevallen en mensen niet goed lezen en met opmerkingen komen waar ik allang en breed op gereageerd heb ;)

En de draad kwijt?? tja..daar kan ik niet zoveel aan doen..

Dit is tevens mijn laatste reactie hier, ik heb mijn mening gegeven en we hebben daar een interessante discussie over gehad wie wat wel of niet vind. :D

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:05

judithh schreef:
Ik denk dat ik hetzelfde ga doen Nouks...

Op bovenstaande post van Yvonne heb ik al meerdere keren reactie gegeven en gezegt dat het mij totaal niet boeit of het in het paardenwereldje blackfoto's genoemd wordt en dat het een herkenbare term is voor de paardenmens..en ik blijf niet in herhaling vallen..het is een kleine moeite om de reacties goed te lezen..

*edit*...nu ben ik toch weer in herhaling gevallen...

pompompom en dan zeggen dat wij niet lezen >.<
als het je niet boeit waarom dan een discussie over black photo's en dat sommige mensen op hun site blackphoto's zetten als ze claimen een pro fotograaf te zijn,
ik zeg alleen het boeit niet hoe je het noemt zolang de kwaliteit maar goed is
maar tjah, lezen is moeilijk he

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 17:26

Zal nog eenmaal reageren op Yvonne....

Ik heb het niet over paardenfotografen, niet over mensen die paarden fotograferen of uberhaubt over paarden blackfoto's!!! Het boeit mij inderdaad niet dat in het paardenwereldje deze term gebruikt wordt. ;)
Als je idd zoals je zelf zegt goed leest! Gaat het over site's waar mensen bv portret foto's aanbieden onder deze noemer ;) ...idd, lezen is moeilijk dat blijkt maar weer...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:30

Het is maar waar je je druk over maakt dat je er een topic voor moet maken :D
En wat wou je er nu mee bereiken dan? Dat iedereen het Low-Key moet gaan noemen?

Ach, de een noemt het zo, de ander zo, maar we begrijpen toch wat ze bedoelen.
En misschien werkt het woord black foto's niet in het echte fotografie wereldje, in het paardenwereldje dus wel en meeste fotograven hier die willen dat dus ook bereiken :)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:49

Uiteindelijk draait het er toch gewoon om of een foto mooi is of niet, of je het nou een blackfoto noemt, low-key of 'met zo'n zwarte achtergrond'. Een term is gewoon praktisch zodat mensen snappen wat je bedoelt, en aangezien veel blackfoto's geen low-key foto's zijn en binnen de paardenwereld blackfoto een bekendere term is, lijkt mij die geschikter.

Imo zouden professionele fotografen zich moeten onderscheiden dmv kwaliteit, niet dmv termen :) .

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:24

imo ik heb nergens gezegt dat het over paardenfotografen ging, >.< goed gelezen joh
ik heb alleen gezegt dat de term makkelijker is te onthouden dan Foto op een zwarte achtergrond gedrukt...
snap je? en ook makkelijker te begrjipen voor klanten dan bijv een of andere vakterm

LipydoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:09

judithh schreef:
Zal nog eenmaal reageren op Yvonne....

Ik heb het niet over paardenfotografen, niet over mensen die paarden fotograferen of uberhaubt over paarden blackfoto's!!! Het boeit mij inderdaad niet dat in het paardenwereldje deze term gebruikt wordt. ;)
Als je idd zoals je zelf zegt goed leest! Gaat het over site's waar mensen bv portret foto's aanbieden onder deze noemer ;) ...idd, lezen is moeilijk dat blijkt maar weer...

Antwoord is al vaak genoeg gemeld, dus ik begrijp niet zo goed waarom je zegt dat mensen niet goed lezen etc. Jij zegt telkens alleen maar hetzelfde. Vandaar "ik ben de draad even kwijt ;) " Je bent niet zo duidelijk en komt een beetje aangevallen over af en toe.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:02

Lipydo schreef:
Antwoord is al vaak genoeg gemeld, dus ik begrijp niet zo goed waarom je zegt dat mensen niet goed lezen etc. Jij zegt telkens alleen maar hetzelfde.

en daar sluit ik me bij aan :)