Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:15

astridelise schreef:
Focussed, dit soort foto's zou ik erg graag van mijn fjord willen.
Juist omdat het afwijkt van de meeste fotoshoots.

Jup helemaal mee eens! Zoiets zou ik ook wel van mijn merrie aan de muur willen :j

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:26

Arabesk, ik vind jouw profiel trouwens top :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:29

daffodil schreef:
Ik zou dolgraag een aparte serie foto's van mijn paard hebben, ik hoef er zelf niet op te zitten, hij hoeft niet standaard dressuurtypisch op de foto. Doe mij maar iets raars, iets anders, iets achterlijks. Ik hou me echt enorm aanbevolen als uitprobeerproject hoor, ik hou van anders dan anders......en heb zelf niet de mogelijkheid om bijzonder te fotograferen (hoewel ik het stiekem wel probeer natuurlijk maar dat valt niet mee).

Nou, als je een beetje in de buurt woont wil ik best langskomen...

Mindfields schreef:
"Beter goed gejat dan slecht verzonnen."

Een paard er op z'n mooist uit laten komen moet het doel zijn, niet het geweldige creatieve gebeuren. Je wilt je paard mooi op de foto en daar gaat het om. Kunstenaars is weer een ander gebied. Die zoeken niet naar mooi maar naar apart en opvallend.

Klopt.
Ik bijv. doe normaal geen shoots, ik fotografeer voor het fotograferen, voor de kunst... en dat is dus niet zozeer met het oog om mooie plaatjes te maken van een paard. :j

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:40

Als ik ergens op reportage ben maak ik de foto's naar de wens van de klant. Dat is dus elke reportage weer anders. De klant geeft aan wat voor soort foto's hij/zij wil van zijn/haar paard. Tuurlijk zit daar vaak een mooi portret bij, maar dat is dan immers de wens van de klant, die weet dat hij/zij die foto groot aan de muur wilt hebben. Uiteraard komen er ook de creatieve foto's bij, maar menig klant wil foto's van het hoofd van het paard, een standfoto, foto's los in het land/de bak en/of rijfoto's.

Ik pas mij altijd aan de wensen van een klant aan en sta overval voor open, maar de praktijk wijst uit dat men eerst voor de 'standaard' foto's kiest alvorens ze echt het diepe in durven gaan voor de 'andere' foto's. En uiteraard, men moet soms wennen aan een bepaalde compositie en als ze er aan gewend zijn kunnen ze die foto's ook waarderen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:36

Er is een aantal goeie paardenfotografen en verder zijn er heeeeel veel mensen met een camera die zichzelf fotograaf vinden.
Binnen een maand na aanschaf van de camera is er een website en bieden ze fotoshoots aan (omdat ze hun camera terug willen verdienen).
Fotograferen is nog steeds een vak, al wordt dat tegenwoordig niet meer zo gezien.

Er is maar werk voor een beperkt groepje paardenfotografen, dus een heleboel wannabees haken vanzelf wel weer af als blijkt dat er geen droog brood mee te verdienen valt.
Degenen die wat meer kunnen, een eigen stijl hebben etc. die drijven wel boven.
Op Bokt kom ik er trouwens niet veel tegen. De meeste profs zullen het wel te druk hebben om hier veel rond te hangen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:40

JolandaS schreef:
Er is een aantal goeie paardenfotografen en verder zijn er heeeeel veel mensen met een camera die zichzelf fotograaf vinden.
Binnen een maand na aanschaf van de camera is er een website en bieden ze fotoshoots aan (omdat ze hun camera terug willen verdienen).
Fotograferen is nog steeds een vak, al wordt dat tegenwoordig niet meer zo gezien.

Er is maar werk voor een beperkt groepje paardenfotografen, dus een heleboel wannabees haken vanzelf wel weer af als blijkt dat er geen droog brood mee te verdienen valt.
Op Bokt kom ik er trouwens niet veel tegen. De meeste profs zullen het wel te druk hebben om hier veel rond te hangen.

Dat vind ik niet helemaal kloppen, er zijn een flink aantal bokkers die prachtig fotograveren hoor!
En de mensen die fotoshoots aanbieden (waaronder ikzelf) doen het niet altijd om de camera terug te verdienen, aangezien het gewoon leuk is om veel verschillende paarden op de foto te zetten en daardoor te verbeteren.
Wat denk je van Hypofocus trouwens? Die is zeker proff ;)

Fenrir

Re: Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:43

Ik vind dat ik zeker niet slecht fotografeer, maar gewoon op een heel ander vlak dan shoots.

Ik vind het vooral grappig als mensen logo's op hun snapshotjes gaan gooien met van die copyrights (meestal van hun eigen naam en iets met 'photo'), dat heeft haast iets schattigs. :')

En er zitten echt wel een paar goede fotografen op Bokt!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:45

Die composities vind ik niet zo storend, kan me voorstellen dat je je paard toch mooi op de foto wilt & niet half of weet ik wat.

Ik vind inderdaad wel dat iedereen zich maar fotograaf noemt.
Soms kijk ik bij in the picture, staat er fotoshoot met een logo op de foto's e.d. en dan zijn het me daar een stel flutfoto's..

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:50

JolandaS schreef:

"Een fotograaf is iemand met een camera maar iemand met een camera is nog geen fotograaf."

En verder, dat veel foto's op elkaar lijken, ik heb er geen problemen mee, als de fotograaf en de eigenaar van het paard er samen tevreden over zijn is het toch mooi? :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:59

Fiffill schreef:
Ik vind dat ik zeker niet slecht fotografeer, maar gewoon op een heel ander vlak dan shoots.

Ik vind het vooral grappig als mensen logo's op hun snapshotjes gaan gooien met van die copyrights (meestal van hun eigen naam en iets met 'photo'), dat heeft haast iets schattigs. :')

En er zitten echt wel een paar goede fotografen op Bokt!

Omdat je ze zelfs als vrolijke amateur fotograaf terug vind op de meest vreemde sites....
Waar je ze zelf echt niet geplaatst hebt.. En als iemand er al 1 van me leent, mag daar minstens mijn naam op staan :D

Vind overigens zelf de artistieke wel heel gaaf, wil ik best van mijn pony..
(heb thuis ook zat detail foto's slingeren)
Maar als ik foto shoot wil, vind ik het wel leuk als het hele lieve dier erop staat.
(uiteraard paar vreemde shots welkom... typerend voor mijn paard zouden dan zijn oor.. vanwege de puntjes.. en oog..)

(gaat profiel maar eens aanpassen met wat raars.. graaft in archief..)

Hier een typische Sjolvir foto, waar geen hond wat voor gaat betalen, maar dit is eigelijk mijn ding.
http://lh3.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/StYi8 ... %20125.JPG
http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/StYi5 ... %20123.JPG
nog een, overigens heet het onderwerp Rikkie..
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 16-01-10 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:02

Loiz schreef:
JolandaS schreef:

Dat vind ik niet helemaal kloppen, er zijn een flink aantal bokkers die prachtig fotograveren hoor!
En de mensen die fotoshoots aanbieden (waaronder ikzelf) doen het niet altijd om de camera terug te verdienen, aangezien het gewoon leuk is om veel verschillende paarden op de foto te zetten en daardoor te verbeteren.
Wat denk je van Hypofocus trouwens? Die is zeker proff ;)

Ik schrijf over een algemene tendens, dat veel mensen met een camera meteen shoots aanbieden en geld gaan vragen, waarvan een deel als reden aangeeft dat ze hun camera terug willen verdienen.

Van de bekende (prof) paardenfotografen zijn er een heleboel die ik nog nooit op Bokt ben tegengekomen, maar dat kan ook aan mij liggen. Ik kom hier ook niet dagelijks.
Er zullen ongetwijfeld Bokkers genoeg zijn die leuke foto's kunnen maken, maar dat zijn toch niet allemaal profs? (Wat niets zegt over de kwaliteit trouwens!!)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:05

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:10

@loiz, ja die oren!! zijn bij veel fjorden zo schattig met die signaalpuntjes!!!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:13

Haha idd, vind die eerste foto in je profiel trouwens ook mooi typerend (met die sneeuw) :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:13

Iedereen maakt foto's op zijn manier, en iedereen wilt natuurlijk dat het paard er op zijn best uitkomt.
En dan krijg je veel zelfde soort foto's, maar als je goed kijkt, zijn ze echt niet hetzelfde.
In het Fotografen topic ( om maar iets te noemen ) komen vaak hoofdfoto's voor, maar bij bijna iedereen herken je er een eigenstijl van iemand in :j

Foto's van onder trek je niet snel klanten mee hoor, je paard lijkt een giraffe hals te hebben, hoofd is uit verhouding. Je moet daar ook wel rekening mee houden.

Interessant topic, ik hou het bij :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:16

Prof zegt niks over kwaliteit. Om maar een voorbeeld te noemen, de foto's van HypoFocus zijn wel leuk maar het is niet mijn smaak - vaak de gewone standaard paardenportretten (alhoewel er soms dingen bijzitten die ik wel prachtig vind!), weliswaar mooi uitgevoerd maar ik vind er niet zoveel aan. En dat ligt niet aan HF die prof is, maar aan mijn smaak, en waarschijnlijk ook het feit dat haar opdrachtgevers zulke foto's willen (denk ik dan). Vind het bij veel amateurs ook niet mooi.
Of mooi is misschien niet het goede woord, mooi kan het wel zijn maar het is niet interessant voor mij.

Ik vind mijn foto's ook overal terug, maar copyrights shoppen ze er tegenwoordig heel makkelijk vanaf.

Ik vind dit soort dingen leuk om te fotograferen...

http://fc09.deviantart.net/fs46/i/2009/ ... iffill.jpg

http://fc09.deviantart.net/fs44/i/2009/ ... iffill.jpg

[img]http://fc09.deviantart.net/fs44/i/2009/140/3/e/black_sheep_by_Fiffill.jpg[/im g]

...maar ik denk niet dat iemand zoiets terug zou willen zien als een shoot, dus zo vreemd vind ik het niet dat je vaak de 'standaard' portretten ziet. ;)

Edit: schattige foto die Fjordenoortjes, inderdaad heel typisch. :j
Laatst bijgewerkt door Leo op 21-01-10 10:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in link

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:19

Heel jammer dat je niet in de buurt woont Fif, anders zou ik een boel materiaal voor je hebben om je op uit te leven als je dat zou willen. Bij ons loopt van paarden tot hangbuikzwijnen en struisvogels alles rond. :+ Echt prachtig trouwens, die platen die je gemaakt, simpelweg alleen al doordat je een erg herkenbare stijl hebt. Dat vind ik érg belangrijk bij iemand die (op welke manier dan ook) kunst maakt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:23

Oh hangbuikzwijntjes, die zou ik ook nog wel eens op de foto willen zetten haha. Vind het al heerlijk dat de poown en ezels op een boerderij staan met werkelijk vanallerlei dieren, dus veel om je op uit te leven...

Ik noem mijn werk niet zozeer 'kunst' (vind ik altijd een beetje een gevoelig woord ;) ) maar het is gewoon niet iets wat mensen voor zich zien bij een shoot, althans de meeste. :+

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:23

@Fiffill: echt leuk! je moet echt even naar die foto's kijken om te zien wat het is!
Die gewone foto's is wat mensen willen en wat fotografen daarom ook maken. Maar als er hier nog veel van die leuke artistieke plaatjes voorbij komen, komt daar vast ook meer intresse voor! :j

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:25

Dankje Fiffil, is dan ook wel een foto van een pony op stal, gewoon genomen toen ie buiten stond, dus geen opdracht ofzo.
Vind de eerste twee minder van je, maar de 3e vind ik echt gaaf, maar om een hele reportage zo te hebben is weer iets to much.
Vind jouw zelfportretten trouwens wel kunst hoor! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:28

Precies, het zijn losse platen, maar je kan er moeilijk een shoot van maken lijkt me...
Ik houd gewoon van detail(foto's). Staat ook nog wel wat in mijn profiel.

Ik denk dat de klant toch het meeste bepaald, en die willen nu eenmaal vaak gewoon hoofdshotjes. En veel mensen vinden blackfoto's ook helemaal het einde geloof ik. ;)

Zelfportretten.. hm.. dat blijf gewoon onwijs moeilijk :=. Alhoewel oefening baart kunst, maar er zijn makkelijkere dingen qua fotografie. :+

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:29

maar is dit niet ook het verschil tussen 'in opdracht' en 'naar eigen idee' werken, even gesproken vanuit een andere discipline, als ik in opdracht werk werk ik naar wat de opdrachtgever wil, met mijn eigen stijl weliswaar maar binnen bepaalde wensen. Werk ik voor mezelf dan maak ik vaak toch net iets andere beelden, simpelweg omdat ik als mijn eigen opdrachtgever andere regels opstel, een ander eindresultaat voor ogen heb.

Er is gewoon veel vraag naar de standaard fotoshoot (en ik geloof in dit topic toch ook wel wat vraag naar een wat meer uitzonderlijke kijk op je paard) maar ik zou graag wat meer 'kunstfotografie' willen zien, niet in opdracht maar uit geheel eigen concept in het algemeen. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:29

KDS, dat is dus eigenlijk wat ik net zeg in de post boven die van jou :)).

Wat meer 'kunstfotografie' zou ik ook wel willen zien, eens een andere kant van het thema 'paard'.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:30

Fiffill schreef:
Precies, het zijn losse platen, maar je kan er moeilijk een shoot van maken lijkt me...
Ik houd gewoon van detail(foto's). Staat ook nog wel wat in mijn profiel.

Ik denk dat de klant toch het meeste bepaald, en die willen nu eenmaal vaak gewoon hoofdshotjes. En veel mensen vinden blackfoto's ook helemaal het einde geloof ik. ;)

Zelfportretten.. hm.. dat blijf gewoon onwijs moeilijk :=. Alhoewel oefening baart kunst, maar er zijn makkelijkere dingen qua fotografie. :+

Mee eens! :j

Nou, niet zeggen dat je zelfportretten slecht zijn! Vind de jouwe echt gaaf, en apart, ook door de bewerking erna.
Ik hou het op andere, ben niet zo fotogeniek en sta er altijd zo stoned op :+
Laatst bijgewerkt door Loiz op 16-01-10 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:31

Ja... Dat klopt 100% KDS :)

Als je in opdracht werkt, moet je luisteren naar wat je klant wil. Daar kun je vaak je eigen stijl nog wel in kwijt, maar je valt dan wel terug op de wat meer voorkomende portret series.

En als je géén opdrachtgever hebt (vrij werk dus), dan ben je natuurlijk totaal vrij in wat je doet.
Maar die foto's leveren pas wat op als een museum o.i.d. er interesse in heeft.

Dus als je ergens van rond wil komen, zit je vaak toch aan het opdrachtwerk vast ;)