[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:31

@letsgokelly:
Op de eerste foto's na vind ik je onderwerpen een beetje scheef. Probeer wel een rechte horizon in gedachten te houden (tenzij je dit expres doet).

Ja vraagt om tips voor leuke dingen met een statief. Ik heb er zelf geen maar zou m dan gebruiken voor foto's met een langere sluitertijd. Iets met bewegend water proberen misschien?

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:29

Handig topic!
Ik ben zelf echt een super groentje :o en ik wil graag leren fotograferen. Ben al hard aan het oefenen maar dan alleen op de automatische standen en daar heb ik al moeite mee om iets scherp te krijgen :+
Wil nu wat meer gaan experimenteren met zelf sluitertijd etc in te stellen maar dit valt echt nog niet mee! :n
Hoop zo via dit topic en #1 meer tips te vinden en zo wat beter te snappen wat de bedoeling is!

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:38

Welke wb moet ik het beste gebruiken als ik in de sneeuw actie foto's moet maken?

Iso ect snap ik al.
Maar in de sneeuw heb ik vaak de verkeerde wb.
Misschien dat het toch aan mn iso licht?.

Dus welke wb moet ik instellen als ik actie foto in de sneeuw wil maken?

Ik heb btw een canon eos 350D :)

Alvast bedankt! :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:19

wb? kun je het niet in normaal abn neerzetten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:22

witbalans ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:25

Wat is de fijnste belichting als je een portret wilt maken (buiten)? Stel dat je een avondzonnetje hebt, dus lichte schemer, waar kun je je model dan het beste neerzetten zeg maar. Ik heb namelijk algauw dat een foto over- of onderbelicht raakt.

En wat vinden jullie prettige instellingen onder die omstandigheden (of voor een buiten portret in het algemeen)?

Ik fotografeer met een Canon 400D.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:48

fijnste belichting kun je nooit zomaar poef zeggen..
elke situatie is weer anders..en de belichting dus ook!

maar zet je model met een avondzonnetje nooit met haar rug naar de zon zo krijg je tegenlicht en word je model of onderwerp onderbelicht
gebruik ook niet een al te laag diafragma maar ga voor iets hoger zodat je alles scherpkrijgt en niet alleen de neus en de ogen dan niet, en mocht het te donker worden..neem dan een statiefje mee..model heel stil laten staan , dan kun je wat langere sluitertijden gaan gebruiken.

ColorPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:31

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe camera (Fujifilm Finepix S1500) ,
en ik wil dus scherpe foto's ( dat de achtergrond wazig is ) , wat me dus niet lukt .
wat moet ik eventueel met de sluitertijd / diafragma / ISO doen ?

:+

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:30

Ik heb even een vraagje over diafragma:

Op de laatste 2 pagina's van het vorige topic ging het over diafragma, en lenzen.
[FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics
Mijn vraag is; tot hoeverre heeft een lens invloed op hoe groot je een diafragma kunt instellen, en tot hoever heeft de body er invloed op?
Ik zou namelijk dolgraag zulke foto's willen maken:
http://www.hippoactions.nl/PAARDEN/pages/Ziesto.htm (van Sannah hier op bokt)
Maar ik heb een Nikon D40, wel een spiegelreflex dus, maar lang niet zo'n dure als bijv. de meeste Canons. Is het voor mij dan wel haalbaar, mits je zelf natuurlijk goede foto's maakt, om zo'n diafragmawaarde te halen?
Want op dit moment heb ik een standaartlens, en ik wil wel een duurdere lens aanschaffen, maar dan wil ik wel zeker weten dat het ook zin heeft, en dat ik daarmee de diafragmawaarden groter kan maken. Want nu heb ik vaak de diafragmawaarden zo groot mogelijk, en is nog heel veel scherp en wordt het verschil pas duidelijk als ik écht foto's van dichtbij neem, bij bijv. een paardenoog, of een bloem.

sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand me kan helpen :o

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:35

Diafragma hangt puur af van je lens, het is het F getal dat op je lens staat vermeld :)

Je weet dat een groot diafragma meer onscherpte geeft maar correspondeert met een lage diafragmawaarde? Dus als je een zo klein mogelijke scherptediepte wilt moet je op je camera een zo klein mogelijke F waarde instellen :)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:38

ja dat wist ik, ik had het alleen fout vermeld in m'n stukje :') Maar wel bedankt. Het hangt dus niet af van m'n camera?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:38

Tot vorige week had ik ook nog de D40 (x) en alles in mijn portfolio is daarmee gemaakt.

Het zijn de lensen die voor een wazige achtergrond zorgen.
Hoe groter je diafragma (kleiner getal) hoe kleiner je scherpte diepte wordt. Dus snel wazig weglopend.
Je object moet ook redelijk van de achtergrond afstaan en met inzoomen krijg je dit effect al gauw.
je kunt het dus ook met een F4.0/5.6 halen maar sneller met een F2.8. Dat kun je dan ook wel aan de prijs merken.

Let op bij de D40.... daar heb je speciale lensen voor nodig! De scherpstelmotor moet in de lens zitten, want die sit niet in de body!! Dus niet zomaar iets bestellen op i-net ofzo.
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 30-12-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:43

Dat van de lenzen had ik inderdaad ook al gemerkt.. Wat dat betreft is het wel een groot nadeel van de D40..
Op mijn lens staat trouwens 1:3.5-5.6. Geeft dat de diafragma aan? want kleiner dan 5.6 krijg ik hem niet, wat ik ook probeer.

je maakt trouwens hele mooie foto's :D

trouwens nog iets stoms: Als je een wazige achtergrond hebt, kan je dan het beste veel inzoomen of juist niet?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:48

Dat is idd je diafragma, 3.5 is je kleinste diafragmawaarde helemaal uitgezoomd en 5.6 is je kleinste diafragmawaarde helemaal ingezoomd.

Veel inzoomen en je object zo ver mogelijk van de achtergrond zetten helpt voor een wazige achtergrond ;)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:50

Als je op A fotografeerd zou hij helemaal open moeten kunnen.

Hoe meer je inzoomt, hoe meer hij zich op het object focust en dan wordt de achtergrond dus waziger

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:50

oke dankjulliewel, dan gaan we de komende dagen weer oefenen :D

ColorPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:41

ik heb mijn antwoord ook dankjulliewel ! :D

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:43

love_wiepke schreef:

maar zet je model met een avondzonnetje nooit met haar rug naar de zon zo krijg je tegenlicht en word je model of onderwerp onderbelicht
gebruik ook niet een al te laag diafragma maar ga voor iets hoger zodat je alles scherpkrijgt en niet alleen de neus en de ogen dan niet, en mocht het te donker worden..neem dan een statiefje mee..model heel stil laten staan , dan kun je wat langere sluitertijden gaan gebruiken.

Bedankt voor je reactie!
Ga maar binnenkort een statief aanschaffen :j

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:18

_likepink_ schreef:
love_wiepke schreef:

Bedankt voor je reactie!

Als je met tegenlicht met een reflectiescherm werkt krijg je juist heel mooi licht. Strijklicht.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:00

Ivonka schreef:
_likepink_ schreef:
Bedankt voor je reactie!

Als je met tegenlicht met een reflectiescherm werkt krijg je juist heel mooi licht. Strijklicht.

maar ik denk niet dat een reflectiescherm in elke rugzakje van elke 'fotograaf' zit..

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:18

love_wiepke schreef:
Ivonka schreef:

maar ik denk niet dat een reflectiescherm in elke rugzakje van elke 'fotograaf' zit..

Zou er wel horen te zitten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:35

Bovendien is een reflectiescherm een stuk goedkoper en handzamer dan een fatsoenlijk statief, dus mijns inziens best een logische aanschaf.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:49

Ja maar toen ik 5 jaar geleden begon dacht ik niet meteen..laat ik een super 'fatsoenlijk' statief kopen...
Het is ook wel een lochishe aanschaf , maar ik denk als je het niet vaak gebruikt dat een statief wat...veelzijdiger is?
nachtfotografie..experimenteren met lange sluitertijd en dat soort geintjes..

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:50

love_wiepke schreef:
Ivonka schreef:

Zou er wel horen te zitten ;)

bij de fotograaf wel

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:20

love_wiepke schreef:
-

ze zijn vouwbaar en makkelijk mee te nemen, en een 5-1 scherm kost maar 35 euro!

idd zou er dus wel in moeten zitten :j