[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:56

Nee ik moest even wennen aan het scherpstellen maar ze waren meten super scherp

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:00

IsaCalixa schreef:
Hoi, zijn hier ook mensen die problemen hebben met scherpstelling bij de 70D? Ik vind het flink tegenvallen.. de kwaliteit foto's die uit mijn 1000D kwamen was nog beter! Heb alle standen geprobeerd, zelf een punt selecteren en ga zo maar door. Maar niks werkt.. vaak onscherpe en fletse foto's. :(

Schiet je in RAW of JPG? Heb je een voorbeeld? Mag ook via pb :)
Ik heb ook een 70D maar ervaar niet hetzelfde als jij, misschien moet je camera worden gekalibreerd.

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:28

Raden jullie mij de Canon 40D aan als starterscamera? Of anders de 400D?
Laatst bijgewerkt door jippie5 op 25-03-16 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:29

jippie5 schreef:
Raden jullie mij de Canon 40D aan als starterscamera?

Ik zou je dan liever de Canon 1200D als starterscamera willen adviseren. :=

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:18

jippie5 schreef:
Raden jullie mij de Canon 40D aan als starterscamera? Of anders de 400D?

40D en 400D zijn vrij verouderd. Ik zou eerder kijken naar een 1200D/750D of een D3200. Daarbij hebben veel 40D bodies last van back of front focus (in best wel hevige mate). 400D is qua second hand niet altijd een goede optie vanwege de sensor, een camera die al een tijdje verouderd is uit het instap segment gaat minder lang mee met de sluiter en daardoor is er een grote kans dat die het vrij snel begeeft :)

jippie5

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:27

Oke, dat wordt hem niet dan. Zit ook meer aan de 1100d of eventueel 1200d te denken maar wie weet was het net een mooie kanshebber .
Thanks voor de info!

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:33

Zouden jullie me de Nikon D5000 aanraden? En wat zouden jullie geven voor deze body + 18-200 sigma lens + cameratas?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:05

De 5000 zou ik niet meer kopen, zijn opvolger is degene met de betere specificaties. De 18-200 sigma zou ik ook laten liggen, de enige 18-200 lens die de moeite waard is om naar de kijken is die van Nikon zelf. En zelfs dan nog moet je je beseffen dat het een lens is met nadelen door zijn grote bereik.

Om antwoord te geven op je vraag, meer dan 150 euro zou ik er niet voor geven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:10

jippie5 schreef:
Zouden jullie me de Nikon D5000 aanraden? En wat zouden jullie geven voor deze body + 18-200 sigma lens + cameratas?

Ik schat zomaar niet te veel.
Ter vergelijk: https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=OCC0025
met
https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=OCC0048
erbij heb volgens mij best een leuk setje.

Leuke tegenhanger van Canon, zit je wel twee stappen hoger:
https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=OCC0069
met
https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=OCC0090
Ben je voorlopig niet uitgespeeld.......

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:43

Zat trouwens eens te kijken naar wat dergelijke instapcamera's op moeten brengen op marktplaats. Mijn enige conclusie is dat mensen die zo'n camera proberen te verkopen werkelijk denken dat ze er hetzelfde voor kunnen vangen dan wat ze er zelf 6 jaar geleden voor hebben betaald. Ik zie meerdere D5000's langskomen met kitlenzen voor 300-400 euro. :roll:

Wat dat betreft zit je bij de semi-prof camera's toch wat beter, deze mensen lijken zich beter te beseffen wat iets nog waard is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:26

Even een vraag out of mijn boxje (Richard, ikke).

Omdat de bergen hoger en hoger worden, loop ik steeds vaker tegen het probleem aan dat mijn camera te log en zwaar is (nee, bij stijle stukken boven de 4000 meter en bij een venijnige scramble is een d300s met 12-24 en 70-200 geen goede keuze). Het idee begint meer en meer te leven om deze camera mee te nemen naar basiskamp hoogte en de toppen met iets kleiners te doen.

Kortom, ik ben mij voorzichtig aan het oriënteren op de systeemcamera's. Nikon 1 heb ik al zitten te bekijken, maar ik heb hier eigenlijk geen verstand van.

Vereisten: klein, licht, lichte lenzen, goede beeldkwaliteit en mogelijkheid tot croppen. Ik hecht geen waarde aan allerlei fancy programma's (heb er eerder een hekel aan, van die dingen waar je eerst je camera kreupel moet slaan voordat je bij manueel uitkomt).

Wat is er zoal op de markt? (En ja, die nieuwe leica is prachtig, maar wel zo'n 4000 euro te duur)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:36

Ik ben erg aan het twijfelen of ik wel of niet een nieuwe camera moet kopen, dus hoor graag jullie advies!

Ik ben ongeveer 7 jaar geleden begonnen met een Canon 450D en 18-55 lens. Harstikke mooi. 75-300 lens bijgekocht, ook allemaal goed! Alles van Canon zelf.
Helaas zijn de 450D en 18-55 lens overleden door waterschade.

Sindsdien heb ik een 1100D en een 18-200 lens van Tamron. Echter, deze combinatie maakt mij niet gelukkig. Foto's zijn vaak overbelicht, te flets, korrelig, etc. Welke instellingen ik probeer.

Nu fotograaf ik niet veel, filmen de laatste tijd wat meer. Wat is verstandig te doen?
Nieuwe lens? Nieuwe camera? Nieuwe lens en camera?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:21

maaikemuis schreef:
Even een vraag out of mijn boxje (Richard, ikke).

Omdat de bergen hoger en hoger worden, loop ik steeds vaker tegen het probleem aan dat mijn camera te log en zwaar is (nee, bij stijle stukken boven de 4000 meter en bij een venijnige scramble is een d300s met 12-24 en 70-200 geen goede keuze). Het idee begint meer en meer te leven om deze camera mee te nemen naar basiskamp hoogte en de toppen met iets kleiners te doen.

Kortom, ik ben mij voorzichtig aan het oriënteren op de systeemcamera's. Nikon 1 heb ik al zitten te bekijken, maar ik heb hier eigenlijk geen verstand van.

Vereisten: klein, licht, lichte lenzen, goede beeldkwaliteit en mogelijkheid tot croppen. Ik hecht geen waarde aan allerlei fancy programma's (heb er eerder een hekel aan, van die dingen waar je eerst je camera kreupel moet slaan voordat je bij manueel uitkomt).

Wat is er zoal op de markt? (En ja, die nieuwe leica is prachtig, maar wel zo'n 4000 euro te duur)

Sorry Maaike, ik ben niet van de systeemcamera's. Ik heb een G12 als "handzaam alternatief" Prima dingie maar ik weet niet of dat past bij jouw ideeën.

xXLiekeXx schreef:
Ik ben erg aan het twijfelen of ik wel of niet een nieuwe camera moet kopen, dus hoor graag jullie advies!

Ik ben ongeveer 7 jaar geleden begonnen met een Canon 450D en 18-55 lens. Harstikke mooi. 75-300 lens bijgekocht, ook allemaal goed! Alles van Canon zelf.
Helaas zijn de 450D en 18-55 lens overleden door waterschade.

Sindsdien heb ik een 1100D en een 18-200 lens van Tamron. Echter, deze combinatie maakt mij niet gelukkig. Foto's zijn vaak overbelicht, te flets, korrelig, etc. Welke instellingen ik probeer.

Nu fotograaf ik niet veel, filmen de laatste tijd wat meer. Wat is verstandig te doen?
Nieuwe lens? Nieuwe camera? Nieuwe lens en camera?

Ik denk dat beter glas je al een heel eind brengt. Onthoudt dat Tamron alleen in de SP-serie het overwegen waard is; de rest is niet waard om geld aan uit te geven, tenzij je letterlijk een gooi-en-smijt-lens zoekt.

1100D is ook niet de laatste techniek, maar zou in principe gewoon nette foto's moeten maken.
Check even of je instellingen wel kloppen. Belichtingscorrectie is zo'n aardige die weleens voor hele flauwe effecten kan zorgen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:05

Maaikemuis, wat is je budget en wat voor soort lenzen zou je erbij aan willen schaffen?

Ik ben erg blij met mijn eigen camera. De Olympus omd-em10, mijn moeder zit een budget hoger met een Panasonix GX8, wat ook echt een super mooie camera is. Die is wel iets groter en zwaarder dan mijn Olympus. De Olympus is echt een mooie compacte camera met hele lichte lenzen.

Het voordeel van Olympus en Panasonic is dat ze by far het breedste aanbod in objectieven hebben en dat die ook uitwisselbaar zijn. Ze werken beide met een micro four thirds mount.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:09

Kosten, bij voorkeur niet veel meer dan een euro of 800 nieuw (tweedehands heeft de voorkeur). Voorkeur qua lens zal uitgaan naar een groothoek, deze gebruik ik binnen de landschappen het meeste.

Verder, gewicht en afmetingen zijn belangrijk. Ik wil bij voorkeur een compromis bereiken van goede beeldkwaliteit in een zo'n licht en klein mogelijke behuizing. Poespas ben ik niet van, RAW formaat en A, S, M, iso en witbalans zijn voor mij belangrijk (geen sportstanden, landschapsscenes en vuurwerkpresets....).

Nikon gaat ws afvallen, enige compatibiliteit met mijn huidige lenzen arsenaal zal niet van toepassing zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:28

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:23

Tweedehands is er in de systeem camera's nog niet veel beschikbaar. Althans niet sinds systeem camera's een volwaardige optie zijn geworden. Wel oudere modellen.

800 euro totaal of voor de body? Ik denk dat je het totaal maar krap aan gaat redden.

Al die andere standen zitten er sowieso wel op, zoals sport stand en zo. Maar die kun je ook gewoon niet gebruiken natuurlijk.

De omd em10 mark 2, is kwa body alleen al 599, maar een model ouder model de gewone em10, die ik dus heb, is verkrijgbaar voor 399. Dan zou je voor een budget van 400 nog kunnen zoeken naar een groothoeklens. Er zijn er daarin best een paar beschikbaar rond die prijs, maar daar ben ik zelf niet zo in thuis. Over het algemeen staan er wel goede reviews op internet die lenzen vergelijken. Houd er wel rekening mee dat bij het zoeken naar lenzen je met de micro four thirds een cropfactor hebt van 2. Om de brandpunt afstand te vergelijken met een full frame, moet je het aantal mm dus vermenigvuldigen met 2.

De camera van mijn moeder, is echt een top ding, maar die start met body al op ruim 1000 euro.

Ik denk wel dat de omd em10 (al dan niet mark II) zeker moet kunnen wat jij wilt. En het is een hele mooie compacte camera, ik draag die in een sling rugzakje met gemak een hele dag mee op mijn rug met nog ruimte in de tas voor andere dingen. Het weegt echt niks, zonder teveel af te doen aan kwaliteit.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:58

Thanks voor je uitgebreide antwoord!

800 euro all in is het idee. Het zal niet mijn werkpaard worden, het is echt bedoeld voor op hoogte waar rondzeulen met 5 kilo aan apparatuur lastig wordt. Daarnaast zal er niet te zuinig mee worden omgesprongen, op deze hoogte zijn stof, koude en perongelukke ongelukjes toch wat onvermijdelijk.

Als ik zo een beetje kijk zijn Sony en Olympus de twee grootste spelers.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:19

De EM10 is niet weather sealed. Maar dat ga je in deze budget range überhaupt niet vinden denk ik.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:28

Weather sealed hoeft niet perse als de economische waarde van de camera daar niet naar is. Mijn D90 was ook niet weather sealed (de combi 300s en 12-24 lens ook niet) en dat gaat lang aan. Je moet alleen incalculeren dat de camera op een gegeven moment niet meer mooi is. Echter, een compleet plastieken behuizing is dan weer geen goed plan.

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:01

Ik ben ook opzoek naar een camera. Is er iemand die mij advies kan geven?
Ik fotografeer met een simpel handcameraatje, maar die maakt niet heel mooie foto's en is niet heel fijn. Soms maak ik met de luxe spiegelreflex van een vriendin foto's. Ik zat zelf te denken aan een systeemcamera, die maken toch betere foto's dan een handcamera, maar zijn niet zo duur als een spiegelreflex.
Budget maakt niet heel erg uit, niet te duur, maar ben toch aan het sparen ervoor, dus dan kan ik gewoon nog iets langer doorsparen.
Ik wil voornamelijk foto's van mijn verzorgpony's gaan maken (dus niet fotoshoots ofzo, het is gewoon voor mijzelf) of van vriendinnen.

Alvast bedankt en als jullie nog meer willen weten vraag maar!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:09

Laat ik er nu net achter komen dat systeemcamera's niet goedkoper zijn dan spiegelreflexcamera's....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:15

Dat sowieso niet inderdaad. Hét voordeel van systeem camera is compact en lichtgewicht en daar betaal je voor.

Dus dunja dat is niet waar. Systeem camera's zijn even duur, zo niet duurder dan spiegelreflex.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:18

Evengoed ga ik me de komende tijd eens verdiepen in de verschillen tussen Olympus en Sony. Eens kijken wat met mij meemag naar grote hoogtes!

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:49

Oh, dat was tegen mij gezegd. Sorry! Dan maakt het niet uit :)