[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:23

HLPhoto schreef:
Da's moeilijk liindii, even geduld hebben! Er zitten hier veel spiegelreflexgekken dus antwoord kan even op zich laten wachten. De meeste enthousiastelingen houden die markt nl. niet zo bij.

@ Verstijnen: Even een iets uitgebreidere wedervraag: Wat bedoel je precies met een camera die "snel" kan fotograferen? Een onwijs korte reactietijd hebben spiegelreflexen vrijwel allemaal, de tijd tussen een druk op de knop en het daadwerkelijke vastleggen van de foto duurt van ~125 milliseconden (bij de allerlangzaamsten) tot ~30 milliseconden bij de allersnelste professionele bodies.

Het zal vast al voorbij gekomen zijn, maar de laatste uitleg is volgens mij alweer een pagina of 40 geleden dus komt ie: de camerabody is bij een spiegelreflex dus los van de lens (officieel heet het geen lens maar objectief, want een objectief is een verzameling van lenzen en bijv. een standaard bijgeleverd objectief als de 18-55IS zitten al 11 lenselementen verwerkt! Zo'n lenselement vertoont sterke gelijkenissen met een glaasje uit een bril zonder montuur).
Belangrijk: Het objectief (in de volksmond "de lens") kan bij een spiegelreflex los van de body.

Het gevaarlijke hieraan is dat mensen - woordgrappig - hun focus weleens verliezen. De body legt de foto alleen vast, dat objectief weegt het zwaarst in hoe scherp die foto (mits goed gebruikt) kan zijn, hoeveel er nog van de achtergrond zichtbaar is, hoe die "wazige" achtergrond precies van vorm is, hoe lang je door kan fotograferen in het donker, hoe dichtbij je bij je onderwerp kan komen voor het niet meer scherp wordt en - last but not least - hoe je onderwerp precies op de foto staat.

Bedankt voor je uitleg! Ik ben nog een echte leek in fotografie. Het heeft me altijd enorm aangetrokken en nu wil er eindelijk eens wat mee gaan doen. Maar de grote vraag is dus inderdaad 'welke camera moet ik hebben'.

Ik wil graag professioneel ogende foto’s maken, of het lukt is natuurlijk een tweede :D
Goede heldere foto's voor zowel binnen als buiten. Actie foto's zoals vrijspringen van paarden, springconcours en dieren in de natuur, en spelende kinderen ook zowel binnen als buiten.

Ik hoor en lees veel goede ervarigen met Nikon en Canon. Mede daardoor gaat mijn keuze dan ook naar een van deze twee merken.

Ik ga nu eerst eens even dit topic doorlezen zodat ik hopelijk wat wijzer ga worden! Ik sta natuurlijk voor alle informatie open!!!

verstijnen

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:46

Wat een info allemaal!! Is er iemand van jullie die mij iets wil adviseren qua type camera?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:09

Tivoli schreef:
@HLPhoto : wouw bedankt!
Je hebt me een hele hoop bijgeleerd in 20 minuutjes :D

Een IS objectief zit helaas niet als combi in het paket, maar de bedoeling is wel om 'later' uit te breiden.
Ik kan niet alles tegelijk aanschaffen helaas :')

Jij weet erg veel trouwens! Sommige dingen moet ik drie keer lezen, maar in jip en janneke taal snap ik er tenminste wat van.

Heb je toevallig ook enig idee of ik het objectief (100-200 van Cosina) van mijn vader dan ook op de EOS1000D body kan gebruiken?

Ik ga het stukje nog even overlezen :)

Ik heb daar ook naar zitten kijken (die zonder IS, op bol.com), maar heb toen verder gezocht.. En voor +- 400 euro kan je m bij cameraland bestellen mét IS. Is maar een paar tientjes meer en het schijnt toch echt het geld waard te zijn!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:26

Wil graag een extra lens. Nu heb ik de keuze tussen:
Minolta AF 70-210
Tokina AF 70-210
Welke zouden jullie nemen en waarom?
Mijn doel is mooie foto's maken van bewegende paarden. Voor eigen gebruik.
Alvast bedankt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:36

beide fabrikanten hebben meerdere typen 70-210, dit zijn wel in alle gevallen behoorlijke oude objectieven. Wees even iets specifieker!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:56

Waarom een Minolta of Tokina? Tenzij je een Minolta of Tokina body hebt, gok ik dat zeker voor de Minolta het om goedkoop uit zijn voor een Sony is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:57

verstijnen schreef:
Wat een info allemaal!! Is er iemand van jullie die mij iets wil adviseren qua type camera?

Daarvoor kun je het best zo specifiek mogelijk jouw wensen en budget omschrijven, dan verzinnen wij er wel iets leuks bij. :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 12:15

Nouks schreef:
verstijnen schreef:

Daarvoor kun je het best zo specifiek mogelijk jouw wensen en budget omschrijven, dan verzinnen wij er wel iets leuks bij. :)

Een Fisherprice bijvoorbeeld :Y)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:25

Courses schreef:
Waarom een Minolta of Tokina? Tenzij je een Minolta of Tokina body hebt, gok ik dat zeker voor de Minolta het om goedkoop uit zijn voor een Sony is? :)
Tokina is als ik mij niet vergis ontstaan uit Nikon-medewerkers die vonden dat de objectieven beter konden en daarom zelf wat zijn gaan maken. Tokina maakt dus geen bodies.
Sony heeft de restanten van Konica-Minolta opgekocht en is daarmee zelf spiegelreflexen en objectieven gaan produceren. Sterker nog: De 75-300 Sony is een directe kopie van de laatste 75-300 van Minolta.

Minolta is alles behalve "goedkoop", sterker nog, maakte meer pro-objectieven dan Sony nu doet (omdat ze in de Minolta AF-tijd professioneel ook nog echt wel meetelden en nu niet meer zo).

Onderschat dat merk zeker niet v.w.b. objectieven, maar alles heeft z'n prijs (dus een echt goedkoop objectief zal op een uitzondering na ook goedkoop presteren en vice versa).

Wat betreft Tokina: De oudere ontwerpen zitten vrij revolutionair in elkaar wat betreft ontwerp (de nieuwe trouwens eigenlijk ook), maar een gevolg is wel dat de coatings vaak niet helemaal handig zijn voor een sensor ipv een fotorolletje. De 80-400 staat bijvoorbeeld niet bekend als heel erg scherp, meer als "een goedkope keuze". De nieuwere (en inmiddels HELAAS ook al uit productie zijnde) 50-135 f/2.8 is letterlijk één van de scherpste telezoomobjectieven die ik ooit meegemaakt heb. Ding maakt qua detail voor bijv. een 7D gewoon gehakt van een 70-200 f/2.8 L USM zoals ik had.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 13:57

HLPhoto schreef:
Courses schreef:
Tokina is als ik mij niet vergis ontstaan uit Nikon-medewerkers die vonden dat de objectieven beter konden en daarom zelf wat zijn gaan maken. Tokina maakt dus geen bodies.
Sony heeft de restanten van Konica-Minolta opgekocht en is daarmee zelf spiegelreflexen en objectieven gaan produceren. Sterker nog: De 75-300 Sony is een directe kopie van de laatste 75-300 van Minolta.

Minolta is alles behalve "goedkoop", sterker nog, maakte meer pro-objectieven dan Sony nu doet (omdat ze in de Minolta AF-tijd professioneel ook nog echt wel meetelden en nu niet meer zo).

Onderschat dat merk zeker niet v.w.b. objectieven, maar alles heeft z'n prijs (dus een echt goedkoop objectief zal op een uitzondering na ook goedkoop presteren en vice versa).

Wat betreft Tokina: De oudere ontwerpen zitten vrij revolutionair in elkaar wat betreft ontwerp (de nieuwe trouwens eigenlijk ook), maar een gevolg is wel dat de coatings vaak niet helemaal handig zijn voor een sensor ipv een fotorolletje. De 80-400 staat bijvoorbeeld niet bekend als heel erg scherp, meer als "een goedkope keuze". De nieuwere (en inmiddels HELAAS ook al uit productie zijnde) 50-135 f/2.8 is letterlijk één van de scherpste telezoomobjectieven die ik ooit meegemaakt heb. Ding maakt qua detail voor bijv. een 7D gewoon gehakt van een 70-200 f/2.8 L USM zoals ik had.

Mhm, ik kreeg altijd het idee dat Minolta de 'goedkopere' variant voor Sony was [2 klasgenoten van mij werken met een Sony en een Minolta lens erop]. Heb hier nog een Minolta body + flitser liggen, maar die Flitser past ook weer op de Sony DSLR's.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:21

Courses schreef:
Mhm, ik kreeg altijd het idee dat Minolta de 'goedkopere' variant voor Sony was [2 klasgenoten van mij werken met een Sony en een Minolta lens erop]. Heb hier nog een Minolta body + flitser liggen, maar die Flitser past ook weer op de Sony DSLR's.

Jep, maar dat is dus niet zo. Minolta zelf bestaat niet meer, is overgenomen door Sony. En dit soort beesten maakt Sony niet:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:35

@Courses: vooral goedkoper want ouder, eigenlijk ;-)

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:39

Nouks schreef:

Ik had al eerder wat dingen omschreven op de vorige pagina's, hopelijk is dit voldoende?? :)
verstijnen schreef:
Hallo,

Ik ben opzoek naar een goede digitale spiegelreflexcamera voor hobbymatig gebruik! Ik wil foto's maken op concours (springen) de kinderen, natuur, vakantie etc. Ik moet dus een digitale spiegelreflex camera hebben die snel foto's kan maken.
Ik wil maximaal 500 a 600 euro uitgeven voor een digitale spiegelreflex camera.

Wat zijn jullie tips? Hopelijk kunnen jullie mij helpen!!

verstijnen schreef:
Bedankt voor je uitleg! Ik ben nog een echte leek in fotografie. Het heeft me altijd enorm aangetrokken en nu wil er eindelijk eens wat mee gaan doen. Maar de grote vraag is dus inderdaad 'welke camera moet ik hebben'.

Ik wil graag professioneel ogende foto’s maken, of het lukt is natuurlijk een tweede :D
Goede heldere foto's voor zowel binnen als buiten. Actie foto's zoals vrijspringen van paarden, springconcours en dieren in de natuur, en spelende kinderen ook zowel binnen als buiten.

Ik hoor en lees veel goede ervarigen met Nikon en Canon. Mede daardoor gaat mijn keuze dan ook naar een van deze twee merken.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 17:44

Tja, ik ben zelf een Canon :D 1000D of de 500D/550D? Alleen liggen die laatste 2 wel hoger in prijsklasse dan de 1000D.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:56

saskiakefie schreef:
Ik heb een vraagje.
Ik fotografeer nu met een Fujifilm Finepix s2000HD, maar nu wil ik een camera met wat meer mogelijkheden want ik fotografeer eigenlijk alleen nog met macrostand. Ik wil nog geen spiegelreflex, maar wel een compactcamera met veel mogelijkheden. Zoom vind ik ook erg belangrijk aangezien ik vooral wilde dieren/vogels fotograferen leuk vind. Dus minimaal 20x optische zoom. Richtprijs: 300/400 euro. Merk maakt niet uit, alleen liever geen fuji want ik wil wel eens een ander merk proberen.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:53

Courses schreef:
Tja, ik ben zelf een Canon :D 1000D of de 500D/550D? Alleen liggen die laatste 2 wel hoger in prijsklasse dan de 1000D.

Inderdaad de 550D ligt rond de 800 euro. De 500D 539 euro em de 1000D ligt 355 euro (Deze prijzen zijn van Bol.com).

Jij adviseerd dus mij dus een van deze drie camera's? Dan zal ik voor de Canon 500D gaan. Goede keuze? Ik wil niet met een 'duurkoop' in huis komen :D

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:54

saskiakefie schreef:
saskiakefie schreef:
Ik heb een vraagje.
Ik fotografeer nu met een Fujifilm Finepix s2000HD, maar nu wil ik een camera met wat meer mogelijkheden want ik fotografeer eigenlijk alleen nog met macrostand. Ik wil nog geen spiegelreflex, maar wel een compactcamera met veel mogelijkheden. Zoom vind ik ook erg belangrijk aangezien ik vooral wilde dieren/vogels fotograferen leuk vind. Dus minimaal 20x optische zoom. Richtprijs: 300/400 euro. Merk maakt niet uit, alleen liever geen fuji want ik wil wel eens een ander merk proberen.

Waarom spaar niet wat langer en ga je voor een spiegelreflex?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:55

verstijnen schreef:
Courses schreef:

Inderdaad de 550D ligt rond de 800 euro. De 500D 539 euro em de 1000D ligt 355 euro (Deze prijzen zijn van Bol.com).

Jij adviseerd dus mij dus een van deze drie camera's? Dan zal ik voor de Canon 500D gaan. Goede keuze? Ik wil niet met een 'duurkoop' in huis komen :D

De volgorde van investeren bij spiegelreflexen is: objectieven -> body. houd je te weinig geld over voor voldoende goed glaswerk; ga voor de goedkoopste optie :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:56

@verstijnen: Het gaat niet om t feit dat ik er te weinig geld voor heb, het gaat erom dat ik dat nog niet aankan, ik wil het rustig opbouwen, want ik weet dat je heel veel uit een compactcamera kan halen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:58

Sorry voor eerdere vraag van vandaag, had niet door dat jij degene was die op vorige pagina ook iets vroeg over bruiloften... :D

verstijnen schreef:

Zou zoals gezegd persoonlijk voor de 1000D gaan, dan houd je net wat meer budget over voor een leuk objectief (en die heb je wel nodig met bruiloften). Zou trouwens niet bij Bol.com kijken maar eerder bij een fotozaak als CameraNu of Foto Konijnenberg. Niet alleen goedkoper als ik de prijzen hierboven zo zie, ook veel handiger met garantie (als je die nodig gaat hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:59

saskiakefie schreef:
@verstijnen: Het gaat niet om t feit dat ik er te weinig geld voor heb, het gaat erom dat ik dat nog niet aankan, ik wil het rustig opbouwen, want ik weet dat je heel veel uit een compactcamera kan halen...

Kijk eens naar de Panasonic Lumix FZ-serie. Prachtige camera's voor wat jij ermee wil en sluit ook mooi aan op je budget :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:09

Ik heb een vraag. Graag wil ik een aantal foto's laten bekijken door iemand die echt verstand heeft van goede foto's maken. Ik wil graag wat kritiek horen op mijn hobby foto's, kritiek waar ik wat mee kan. Het onderwerp wat ik gekozen heb is mooi en de belichting op dat moment ook maar speel ik daar wel goed op in?

Ik wil de foto's niet zo op internet gooien want ja... dan kan iedereen die het wil er van alles mee doen. Ze staan op Mijnalbum en ik kan zo een linkje sturen aan degene die mij graag wat advies wil geven. Bedankt.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:11

Bramasole, dan zou ik beginnen met ze ergens anders te uploaden dan Mijnalbum. Alleen al dat logo dat standaard op iedere foto wordt geplakt verpest het. Probeer eens www.tinypic.com :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:12

Ga ik doen, bedankt.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:17

Nouks schreef:
Sorry voor eerdere vraag van vandaag, had niet door dat jij degene was die op vorige pagina ook iets vroeg over bruiloften... :D

verstijnen schreef:

Zou zoals gezegd persoonlijk voor de 1000D gaan, dan houd je net wat meer budget over voor een leuk objectief (en die heb je wel nodig met bruiloften). Zou trouwens niet bij Bol.com kijken maar eerder bij een fotozaak als CameraNu of Foto Konijnenberg. Niet alleen goedkoper als ik de prijzen hierboven zo zie, ook veel handiger met garantie (als je die nodig gaat hebben).

Ik ben niet opzoek voor een camera voor bruiloften ;-) Maar dat geeft verder ook niet. Ik heb even snel op Bol.com gekeken voor wat ik kan verwachten qua prijs! Ik ga eens even kijken op de website's die jij noemt.

Mocht ik voor de 1000D gaan dan heb ik dus ook een goede camera om springpaarden te fotograferen?