HLPhoto schreef:Da's moeilijk liindii, even geduld hebben! Er zitten hier veel spiegelreflexgekken dus antwoord kan even op zich laten wachten. De meeste enthousiastelingen houden die markt nl. niet zo bij.
@ Verstijnen: Even een iets uitgebreidere wedervraag: Wat bedoel je precies met een camera die "snel" kan fotograferen? Een onwijs korte reactietijd hebben spiegelreflexen vrijwel allemaal, de tijd tussen een druk op de knop en het daadwerkelijke vastleggen van de foto duurt van ~125 milliseconden (bij de allerlangzaamsten) tot ~30 milliseconden bij de allersnelste professionele bodies.
Het zal vast al voorbij gekomen zijn, maar de laatste uitleg is volgens mij alweer een pagina of 40 geleden dus komt ie: de camerabody is bij een spiegelreflex dus los van de lens (officieel heet het geen lens maar objectief, want een objectief is een verzameling van lenzen en bijv. een standaard bijgeleverd objectief als de 18-55IS zitten al 11 lenselementen verwerkt! Zo'n lenselement vertoont sterke gelijkenissen met een glaasje uit een bril zonder montuur).
Belangrijk: Het objectief (in de volksmond "de lens") kan bij een spiegelreflex los van de body.
Het gevaarlijke hieraan is dat mensen - woordgrappig - hun focus weleens verliezen. De body legt de foto alleen vast, dat objectief weegt het zwaarst in hoe scherp die foto (mits goed gebruikt) kan zijn, hoeveel er nog van de achtergrond zichtbaar is, hoe die "wazige" achtergrond precies van vorm is, hoe lang je door kan fotograferen in het donker, hoe dichtbij je bij je onderwerp kan komen voor het niet meer scherp wordt en - last but not least - hoe je onderwerp precies op de foto staat.
Bedankt voor je uitleg! Ik ben nog een echte leek in fotografie. Het heeft me altijd enorm aangetrokken en nu wil er eindelijk eens wat mee gaan doen. Maar de grote vraag is dus inderdaad 'welke camera moet ik hebben'.
Ik wil graag professioneel ogende foto’s maken, of het lukt is natuurlijk een tweede

Goede heldere foto's voor zowel binnen als buiten. Actie foto's zoals vrijspringen van paarden, springconcours en dieren in de natuur, en spelende kinderen ook zowel binnen als buiten.
Ik hoor en lees veel goede ervarigen met Nikon en Canon. Mede daardoor gaat mijn keuze dan ook naar een van deze twee merken.
Ik ga nu eerst eens even dit topic doorlezen zodat ik hopelijk wat wijzer ga worden! Ik sta natuurlijk voor alle informatie open!!!