Hallo allemaal,
Ik heb in dit topic teruggelezen tot 2009, maar ik wilde toch nog graag wat actuele vragen stellen over de Canon EOS 1000D.
Ik overweeg sterk om deze aan te schaffen als zijnde mijn eerste digitale spiegelreflex.
Ik ben iemand die zich eerst in wil lezen voordat ik iets aanschaf,dus ik heb nogal wat vragen.
Normaliter fotografeer ik met een Olympus840 compactcamera, maar na slechst 2 jaar van gebruik, heeft hij de geest gegeven.
Wat wil ik met de camera doen?Op 1 staat professioneel ogende foto’s maken van de producten die ik maak voor mijn website. Het gaat om sieraden en dreamcatchers, dus ik moet mooie heldere opnamen kunnen maken (binnenshuis).
Daarnaast fotografeer ik vooral buiten : portretten van mijn dochter, mijn dochter rennend door het bos,gooiend met bladeren (die eindigen als wazige vlekken op de foto met mijn Olympus) Dus voornamelijk actiefoto’s en portretten, van zowel mensen als dieren.
Ik heb wat vragen over de 1000D , en ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden. Sommige zijn misschien de vragen van een leek, maar so be it , ik weet nou eenmaal nog niet alles op het gebied van fotografie.

Goed hier de vraagjes aan de hand van een aanbieding op bol.com
De 1000D inclusief 18.55 kitlens, voor €355,- .
Die lens vind ik belangrijk,aangezien ik al veelvuldig heb gelezen dat het zoomen niet de sterkste kant is van de 1000D.Alleen, ben ik niet bekend genoeg met al die lensnamen om te weten of ik hier een goede aanschaf aan doe.
Even geplukt uit de specificaties van de advertentie op bol.com:
' 3x optische zoom ' (is dat alleen de body,zonder bijgeleverde lens?)
Is 3 x optische zoom niet wat weinig,of staar ik me blind op de vele 20x optische zooms van andere merken (bijv. Panasonic lumix DMC FZ45 : 24x optische zoom. [geen SLR] )
' Diafragma : F/3,5 - F/38' --> wat kan ik hiermee doen?
Zijn de opgeven diafragma’s voldoende om je een flinke tijd mee te redden als beginnend SLR gebruiker?
' Automatisch (ISO 100-800), handmatig (ISO 100, 200, 400, 800, 1600)'Wat kan ik met ISO 100, en wat met 1600? Ook hier : kan ik me hiermee redden bij het maken van allerlei soorten foto’s?
' Sluitertijd : 30 - 1/4000 sec. ' --> is dit snel,langzaam? Wat kan ik er wel en niet mee?
Bijgeleverde lens : 18 55 --> wat kan ik hier wel en niet mee?
En, geeft een lens nog toegevoegde optische zoom, of werkt dat niet zo?
We hebben nog een 100-200 lens liggen die op onze analoge spiegelreflex (Canon 350(?) ) heeft gezeten. Kan ik deze lens –evt. met behulp van een adapter- ook op de 1000D gebruiken?
Zo ja, kan ik daarvoor elke adapter gebruiken, of moet ik echt een speciale hebben?
En,wat kan ik precies doen met die 100-200 lens?
Ik heb gefotografeerd met de analoge spiegelreflex van mijn vader,maar enkel zonder deze lens erop.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de vragen,
ook sta ik open voor andere suggesties voor een SLR , welke in dezelfde catogorie zou kunnen vallen.
Ik heb ook tweedehands rondgekeken,maar ik ben simpelweg geen expert dus men zou mij een slechte camera kunnen verkopen zonder dat ik het doorheb...

Kopen via marktplaats vind ik maar een eng ding , je moet de adverteerder op zijn blauwe ogen geloven dat hij de waarheid schrijft,en dat hij het ding opstuurt.
Helaas ken ik zelf geen mensen die in fotowereld zitten, dus ik kan geen camera van iemand overnemen, of iemand meenemen die meer verstand heeft dan ik

Nou het verhaal wordt een beetje te lang,sorry daarvoor,maar ik zit vol met vragen.