[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:53

Limoen schreef:
50D of 7D ? Drama.... _O-

Sanne, wil je hem ook nog voor paardenfotografie gaan gebruiken?
Mijn 7D presteert qua snelheid en nauwkeurigheid van scherpstellen duidelijk veel beter dan mijn 40D.
Met name bij springfoto's in binnenaccommodaties heb ik hier erg veel profijt van.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:28

yvonnepuntnl schreef:
Limoen schreef:
50D of 7D ? Drama.... _O-

Sanne, wil je hem ook nog voor paardenfotografie gaan gebruiken?
Mijn 7D presteert qua snelheid en nauwkeurigheid van scherpstellen duidelijk veel beter dan mijn 40D.
Met name bij springfoto's in binnenaccommodaties heb ik hier erg veel profijt van.

Dat klopt! De AF van de 50D is overigens niet klakkeloos overgenomen uit de 40D, met name softwarematig is er heel wat veranderd. Nu is het bij de 50D nog steeds zo dat je het liefst één punt kiest en de camera vraagt of ie op dat punt scherp wil blijven, maar met name met lichtsterk glas (zoals Limoen d'r 70-200) heb ik nog geen last met de 50D mogen ondervinden. Sterker nog, die onscherpe platen die ik ermee geschoten heb waren duidelijk user error.

Hiermee wil ik overigens niet ontkennen dat de AF van de 7D verreweg superieur is aan die van de 40D... en de 50D, en de 5DII, en volgens sommigen zelfs praktischer in gebruik dan de AF van de 1D Mk4. Het is nogal een prijsverschil (factor 2), houd er rekening mee bij je besluit.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:35

HLPhoto schreef:
Dit is eigenlijk één van de weinige gevallen dat ik géén 1000D zou adviseren. Bruiloften fotograferen is alles behalve makkelijk en - met alle respect - je doet dit nu met zowel vrij beperkte kennis als vrij beperkte apparatuur. Het risico op minder sterke foto's is dan groter en je wil er dus eigenlijk alles aan doen om te voorkomen dat dat gebeurt. Een manier om risico in te dammen is het fotograferen in RAW en JPEG tegelijk (of zelfs alleen in RAW, maar dat is zoals elders uitgelegd vrij bewerkelijk). Zo'n RAW maakt je flexibel in het achteraf net wél laten lukken van een foto die eigenlijk net niet gelukt was, het heeft mij al een aantal keer flink gered.
Er is één ding waarin de 1000D minder sterk staat en dat is het snel wegschrijven van RAWs, dus om die reden zou ik naar een 500/550D neigen. Overigens weet ik ook niet of een 500D RAWs weg wil schrijven in de volautomatische programma's, maar laatste advies is om je toch eens wat meer te verdiepen in de technische kant van het fotograferen. Zo'n spiegelreflex produceert best wel wat bruikbaars op AUTO, maar wat er uit kan komen als je 'm op PASM gaat gebruiken is werkelijk waanzinnig! Nooit te oud of te jong om te leren, toch? :)

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik fotografeer eigenlijk altijd in JPEG :o
De mensen die ik fotografeer vertel ik van tevoren duidelijk dat ik GEEN professional ben. Maar moet je eerlijk zeggen dat ik eigenlijk altijd wel leuke foto's heb en dat er nog niemand is geweest die ontevreden was :P
En wat ook heel slecht is.. ik kan dus gewoon niet photoshoppen := Ik haal mijn foto's binnen met Picasa en dat is het enige programma wat ik gebruik om wat bij te snijden enzo, of zwart/wit omzetting.. verder bewerk ik eigenlijk weinig aan m'n foto's, puur omdat ik het gewoon niet kan :o
Qua technische kant weet ik ook wel het eea. Heb een cursus gehad van een goed aangeschreven fotograaf en mijn camera heeft zelf geen standaard standjes, dus MOEST alles wel zelf instellen (half automaat kon je kan kiezen voor bijv. sluitertijd of diafragma maar dan zélf een van beide instellen) Ik fotografeer meestal in TAV waarbij ik sluitertijd en diafragma zelf instel naar wens. Het is ook helemaal niet de bedoeling om in een AUTO stand te fotograferen, maar de camera die ik nu heb is toch wel íets ingewikkelder dan een 'instapcamera' zoals Judith zegt.

Als ik jullie beide reacties lees, staat daar dus een 500D? :)

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:40

Euhm.. in mijn geval wel, maar als je vantevoren al weet dat je NOOIT in RAW gaat schieten maakt het letterlijk niet uit..

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:43

Nou zeg nooit nooit, maar op dit moment gebruik ik het niet omdat ik niet kan photoshoppen en ik anders alle bestanden om moet gaan zetten :o
Mijn bonusvader kan heel goed photoshoppen, en die zou het me nog eens leren, maar je kent het wel, dat duurt en duurt :P

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:55

Patriciavt schreef:
Nou zeg nooit nooit, maar op dit moment gebruik ik het niet omdat ik niet kan photoshoppen en ik anders alle bestanden om moet gaan zetten :o
Mijn bonusvader kan heel goed photoshoppen, en die zou het me nog eens leren, maar je kent het wel, dat duurt en duurt :P

't kost of 't duurt, zo gaan die dingen.. er is hier een fotobewerkingstopic, toch? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:49

Hmm, ik sluit me wel aan bij Courses. Liever een 1000D met nette objectieven dan een 500D of 550D met enkel een kitlensje oid. Oók (juist) bij bruiloften zijn objectieven belangrijker dan de body :)

@Patricia: ik zou je wel willen aanbevelen je eens grondig te verdiepen in het nabewerken en verwerken van foto's, daar worden je resultaten alleen maar beter op!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:54

Nouks schreef:
Hmm, ik sluit me wel aan bij Courses. Liever een 1000D met nette objectieven dan een 500D of 550D met enkel een kitlensje oid. Oók (juist) bij bruiloften zijn objectieven belangrijker dan de body :)
Klopt, ben het nog steeds met je eens :) Maar hoeveel meer kost een 500D dan een 1000D? Dat is vrij minimaal, toch?

Nouks schreef:
@Patricia: ik zou je wel willen aanbevelen je eens grondig te verdiepen in het nabewerken en verwerken van foto's, daar worden je resultaten alleen maar beter op!
En inderdaad :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:57

Daar hebben jullie absoluut gelijk in! Maar ik ken niemand in mijn omgeving die daar fatsoenlijk mee om kan gaan :o
Moet ik me in gaan verdiepen :j

En idd, het scheelt niet mega veel tussen beide camera's.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:03

Pb je ff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:26

HLPhoto schreef:
Klopt, ben het nog steeds met je eens :) Maar hoeveel meer kost een 500D dan een 1000D? Dat is vrij minimaal, toch?

Body only ca 300 versus ca 475...
Scheelt nogal wat of je 300 in objectieven kunt schelen of 125...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:43

HLPhoto schreef:
Pb je ff

Heb het gelezen en teruggestuurd, bedankt!!

Dan ga ik nu even een kerstboom scoren :o :=

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:13

Hallo allemaal,
Ik heb in dit topic teruggelezen tot 2009, maar ik wilde toch nog graag wat actuele vragen stellen over de Canon EOS 1000D.
Ik overweeg sterk om deze aan te schaffen als zijnde mijn eerste digitale spiegelreflex.
Ik ben iemand die zich eerst in wil lezen voordat ik iets aanschaf,dus ik heb nogal wat vragen.

Normaliter fotografeer ik met een Olympus840 compactcamera, maar na slechst 2 jaar van gebruik, heeft hij de geest gegeven. -O-

Wat wil ik met de camera doen?
Op 1 staat professioneel ogende foto’s maken van de producten die ik maak voor mijn website. Het gaat om sieraden en dreamcatchers, dus ik moet mooie heldere opnamen kunnen maken (binnenshuis).
Daarnaast fotografeer ik vooral buiten : portretten van mijn dochter, mijn dochter rennend door het bos,gooiend met bladeren (die eindigen als wazige vlekken op de foto met mijn Olympus) Dus voornamelijk actiefoto’s en portretten, van zowel mensen als dieren.

Ik heb wat vragen over de 1000D , en ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden. Sommige zijn misschien de vragen van een leek, maar so be it , ik weet nou eenmaal nog niet alles op het gebied van fotografie. :)
Goed hier de vraagjes aan de hand van een aanbieding op bol.com
De 1000D inclusief 18.55 kitlens, voor €355,- .
Die lens vind ik belangrijk,aangezien ik al veelvuldig heb gelezen dat het zoomen niet de sterkste kant is van de 1000D.Alleen, ben ik niet bekend genoeg met al die lensnamen om te weten of ik hier een goede aanschaf aan doe.

Even geplukt uit de specificaties van de advertentie op bol.com:

' 3x optische zoom ' (is dat alleen de body,zonder bijgeleverde lens?)
Is 3 x optische zoom niet wat weinig,of staar ik me blind op de vele 20x optische zooms van andere merken (bijv. Panasonic lumix DMC FZ45 : 24x optische zoom. [geen SLR] )

' Diafragma : F/3,5 - F/38' --> wat kan ik hiermee doen?
Zijn de opgeven diafragma’s voldoende om je een flinke tijd mee te redden als beginnend SLR gebruiker?

' Automatisch (ISO 100-800), handmatig (ISO 100, 200, 400, 800, 1600)'
Wat kan ik met ISO 100, en wat met 1600? Ook hier : kan ik me hiermee redden bij het maken van allerlei soorten foto’s?

' Sluitertijd : 30 - 1/4000 sec. ' --> is dit snel,langzaam? Wat kan ik er wel en niet mee?

Bijgeleverde lens : 18 55 --> wat kan ik hier wel en niet mee?
En, geeft een lens nog toegevoegde optische zoom, of werkt dat niet zo?

We hebben nog een 100-200 lens liggen die op onze analoge spiegelreflex (Canon 350(?) ) heeft gezeten. Kan ik deze lens –evt. met behulp van een adapter- ook op de 1000D gebruiken?
Zo ja, kan ik daarvoor elke adapter gebruiken, of moet ik echt een speciale hebben?
En,wat kan ik precies doen met die 100-200 lens?
Ik heb gefotografeerd met de analoge spiegelreflex van mijn vader,maar enkel zonder deze lens erop.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de vragen,
ook sta ik open voor andere suggesties voor een SLR , welke in dezelfde catogorie zou kunnen vallen.

Ik heb ook tweedehands rondgekeken,maar ik ben simpelweg geen expert dus men zou mij een slechte camera kunnen verkopen zonder dat ik het doorheb... :=
Kopen via marktplaats vind ik maar een eng ding , je moet de adverteerder op zijn blauwe ogen geloven dat hij de waarheid schrijft,en dat hij het ding opstuurt.
Helaas ken ik zelf geen mensen die in fotowereld zitten, dus ik kan geen camera van iemand overnemen, of iemand meenemen die meer verstand heeft dan ik :P

Nou het verhaal wordt een beetje te lang,sorry daarvoor,maar ik zit vol met vragen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:36

@Tivoli beantwoord je in m'n pauze even! :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:26

Tivoli schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb in dit topic teruggelezen tot 2009, maar ik wilde toch nog graag wat actuele vragen stellen over de Canon EOS 1000D.
Ik overweeg sterk om deze aan te schaffen als zijnde mijn eerste digitale spiegelreflex.
Ik ben iemand die zich eerst in wil lezen voordat ik iets aanschaf,dus ik heb nogal wat vragen.

Normaliter fotografeer ik met een Olympus840 compactcamera, maar na slechst 2 jaar van gebruik, heeft hij de geest gegeven. -O-

Wat wil ik met de camera doen?
Op 1 staat professioneel ogende foto’s maken van de producten die ik maak voor mijn website. Het gaat om sieraden en dreamcatchers, dus ik moet mooie heldere opnamen kunnen maken (binnenshuis).
Daarnaast fotografeer ik vooral buiten : portretten van mijn dochter, mijn dochter rennend door het bos,gooiend met bladeren (die eindigen als wazige vlekken op de foto met mijn Olympus) Dus voornamelijk actiefoto’s en portretten, van zowel mensen als dieren.

Ik heb wat vragen over de 1000D , en ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden. Sommige zijn misschien de vragen van een leek, maar so be it , ik weet nou eenmaal nog niet alles op het gebied van fotografie. :)
Goed hier de vraagjes aan de hand van een aanbieding op bol.com
De 1000D inclusief 18.55 kitlens, voor €355,- .
Die lens vind ik belangrijk,aangezien ik al veelvuldig heb gelezen dat het zoomen niet de sterkste kant is van de 1000D.Alleen, ben ik niet bekend genoeg met al die lensnamen om te weten of ik hier een goede aanschaf aan doe.

Even geplukt uit de specificaties van de advertentie op bol.com:

' 3x optische zoom ' (is dat alleen de body,zonder bijgeleverde lens?)
Is 3 x optische zoom niet wat weinig,of staar ik me blind op de vele 20x optische zooms van andere merken (bijv. Panasonic lumix DMC FZ45 : 24x optische zoom. [geen SLR] )

' Diafragma : F/3,5 - F/38' --> wat kan ik hiermee doen?
Zijn de opgeven diafragma’s voldoende om je een flinke tijd mee te redden als beginnend SLR gebruiker?

' Automatisch (ISO 100-800), handmatig (ISO 100, 200, 400, 800, 1600)'
Wat kan ik met ISO 100, en wat met 1600? Ook hier : kan ik me hiermee redden bij het maken van allerlei soorten foto’s?

' Sluitertijd : 30 - 1/4000 sec. ' --> is dit snel,langzaam? Wat kan ik er wel en niet mee?

Bijgeleverde lens : 18 55 --> wat kan ik hier wel en niet mee?

We hebben nog een 100-200 lens liggen die op onze analoge spiegelreflex (Canon 350(?) ) heeft gezeten. Kan ik deze lens –evt. met behulp van een adapter- ook op de 1000D gebruiken?
Zo ja, kan ik daarvoor elke adapter gebruiken, of moet ik echt een speciale hebben?
En,wat kan ik precies doen met die 100-200 lens?
Ik heb gefotografeerd met de analoge spiegelreflex van mijn vader,maar enkel zonder deze lens erop.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de vragen,
ook sta ik open voor andere suggesties voor een SLR , welke in dezelfde catogorie zou kunnen vallen.

Ik heb ook tweedehands rondgekeken,maar ik ben simpelweg geen expert dus men zou mij een slechte camera kunnen verkopen zonder dat ik het doorheb... :=
Kopen via marktplaats vind ik maar een eng ding , je moet de adverteerder op zijn blauwe ogen geloven dat hij de waarheid schrijft,en dat hij het ding opstuurt.
Helaas ken ik zelf geen mensen die in fotowereld zitten, dus ik kan geen camera van iemand overnemen, of iemand meenemen die meer verstand heeft dan ik :P

Nou het verhaal wordt een beetje te lang,sorry daarvoor,maar ik zit vol met vragen.

Ik ga alvast even proberen wat uitleg te geven, misschien dat Kevin nog wat gaat bijvoegen zo :)

[b]' 3x optische zoom ' (is dat alleen de body,zonder bijgeleverde lens?)

Ik ga je heel eerlijk bekennen dat ik deze echt NIET weet. Gezien naar mijn weten DSLR alleen 'zoomt' doormiddel van de lens die erop zit. In ieder geval heb ik een site van Google geplukt waar het een en ander staat uitgelegd; http://www.optischezoom.nl/ [Kevin, zou je deze ook voor mij even willen uitleggen? :D]

[b]' Diafragma : F/3,5 - F/38' --> wat kan ik hiermee doen?

Het diafragma zit in de lens, en F3.5 is goed om mee te beginnen hoor. De meeste kitlenzen [dus de lens die bij de body geleverd word] beginnen bij F3.5 uit m'n hoofd. Het diafragma regelt hoeveel ligt er op de sensor valt, en hier kan je ook de scherptediepte mee regelen. Een groot diafragma [dus een laag getal] houd in dat er weinig scherptediepte is, en andersom, dus een klein diafragma [hoog getal] geeft een veel scherptediepte. Ik kan je ook melden dat je F/38 niet heel snel nodig gaat hebben :P

[b]' Automatisch (ISO 100-800), handmatig (ISO 100, 200, 400, 800, 1600)'

De ISO staat voor 'lichtgevoeligheid' en geeft dus aan hoe gevoelig je camera reageert op licht. Op een zonnige dag [bijvoorbeeld] ga je je camera niet op ISO 1600 zetten [bijvoorbeeld] gezien de camera dan super gevoelig is voor licht, terwijl er dan al enorm veel licht is. Je camera pakt dan dus veel te veel licht op wat als gevolg heeft dat je foto enorm overbelicht word. Voor een amateur zijn die ISO's echt voldoende. Ikzelf heb op mijn camera nog tussenstappen zitten van 500/640 etc, maar de standaard ISO van de 1000D is echt ruim voldoende :) Pas wel op met ISO vanaf 800, gezien dat enorm veel ruis KAN gaan veroorzaken, ligt er maar net aan hoe goed je body met ruis om kan gaan :)

[b]' Sluitertijd : 30 - 1/4000 sec. ' --> is dit snel,langzaam? Wat kan ik er wel en niet mee?
Sluitertijd geeft wat het al zegt, de tijd dat de sluiter open staat aan. 30 staat voor 30 seconden [enorm lang dus!] en 1/4000ste is 1/4000ste van een seconde, enorm snel dus :) Met 1/4000 kun je bewegingen bevriezen etc, terwijl je bij een lange sluitertijd juist bewegingsonscherpte etc krijgt. Er zitten een heleboel tussenstapjes tussen en samen met de ISO en diafragma regelt dit ook o.a het licht :) [als je sluiter te lang openstaat en daardoor ook teveel licht binnenkrijgt krijg je ook een overbelichte foto + kans op onscherpe foto's]

[b]Bijgeleverde lens : 18 55 --> wat kan ik hier wel en niet mee?

De 18-55mm is een standaard kitlens die bij veel Canon EOS body's geleverd word. Het is een standaard lensje, die tot 55mm kan zoomen [niet bijster ver dus]. Wel kom je er voorlopig goed mee uit de voeten. Deze lenzen hebben geen optische zoom zoals bij een gewone digitale compactcamera. :)

Waarschijnlijk merkt Kevin me nog wel even ergens op aan, maar volgens mij heb ik hem zo aardig :Y)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:31

Ik heb een vraagje.
Ik fotografeer nu met een Fujifilm Finepix s2000HD, maar nu wil ik een camera met wat meer mogelijkheden want ik fotografeer eigenlijk alleen nog met macrostand. Ik wil nog geen spiegelreflex, maar wel een compactcamera met veel mogelijkheden. Zoom vind ik ook erg belangrijk aangezien ik vooral wilde dieren/vogels fotograferen leuk vind. Dus minimaal 20x optische zoom. Richtprijs: 300/400 euro. Merk maakt niet uit, alleen liever geen fuji want ik wil wel eens een ander merk proberen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:50

Je gaat aardig in de richting Courses, bespaart me pijnlijke vingers :D

Wat betreft die optische zoom: In de compactwereld wordt meestal met de term "optische zoom" gewerkt omdat millimeters de doelgroep niet zoveel zeggen. Je kan dit probleemloos overhevelen naar de wereld der spiegelreflexen:
Een 18-55 mm objectief heeft 55/18 = 3,05x optische zoom. Nu wordt meteen duidelijk waarom die laatste manier van omschrijven zo weinig zegt:
300/100 = 3,00x, dus een 100-300 mm objectief heeft óók 3x optische zoom... maar een heel veel kleinere beeldhoek! Gevolg is dus dat er minder in je plaatje "past" oftewel je kijkt met een 100-300 veel verder weg dan met een 18-55. Om een beetje gevoel te krijgen wat voor bereik 18-55mm en wat voor bereik bijvoorbeeld 100-300mm is zou je eens in de Tamron Focal Length Comparison kunnen kijken. Voor iedereen die het boeit: Er staat ook een "depth of field comparison" bij.

Nu vraag je je misschien af: Waarom heeft een simpele compact 20x optische zoom terwijl een dure spiegelreflex het met 3x moet doen? Dit heeft niet meer dan één reden: Hoe meer je van één objectief verwacht, hoe moeilijker het wordt om het ding technisch perfect voor elkaar te krijgen! Ik fotografeer zelf steeds vaker en steeds liever met objectieven die helemaal niet kunnen zoomen, maar waarmee je vooruit of naar achteren moet lopen om je plaatje te veranderen. Die objectieven zijn wat minder praktisch, maar vaak uitzonderlijk lichtsterk, scherp en zo goed als vrij van optische fouten. Door minder zoom toe te passen proberen fabrikanten van objectieven voor spiegelreflexen dus een erg "duur" compromis te voorkomen, in een enkel geval wordt dit nog wel gesloten bij typische reisobjectieven zoals de Tamron 18-270mm (dus 15x optische zoom).

Die laatste term "optische fouten" zal je waarschijnlijk het minst zeggen en zal ik daarom even laten zien:

Afbeelding

Deze stenen zijn in werkelijkheid waarschijnlijk perfect recht en de muur is ook écht niet bol gemetseld... maar op de foto ziet het er wél zo uit, het beeld wordt dus stevig vervormd. Een fout die toegeschreven kan worden aan het gebruikte objectief. Geen enkel objectief is overigens echt vrij van optische fouten, zelfs met een Canon 24-70mm L USM van 1000,- of de Nikon-concurrent daarvan (a 1400,-) werk je als bewuste fotograaf om fouten van het objectief heen.

Wat betreft die objectieven: Alle fabrikanten maken zowel héle goede als héle slechte en alles daar tussenin, de Canon 18-55 II is niet meer dan redelijk. De nauwelijks duurdere 18-55IS is vooral gezien z'n prijs een waanzinnig goed ontworpen objectiefje (flink veranderd tov de 18-55 II, er is niet alleen een image stabilizer toegevoegd), dus ik zou je aanraden om als je voor een 1000D gaat die 18-55IS er als standaardobjectief bij te nemen in plaats van de 18-55 II.

Als laatste nog even een kleine beginnersfout voorkomen: Een objectief (want zo'n ding bestaat uit meerdere lenzen, dus "lens" is eigenlijk een verkeerde naam) waarmee je ver kan kijken heet geen "zoom", maar een "tele", zoals dat ook in telescoop gebruikt wordt. Een "tele" heeft altijd veel millimeters, in de regel zit de hoofdmoot van het bereik boven de 70mm. "standaard" is het bereik van ~20 tot 70mm, dus ook de 18-55 valt hierin. Dan is er nog "groothoek" en dat is alles onder de ~20mm. Dat laatste zijn dus de objectieven waarmee je als je rechtop staat toch nog je eigen tenen op de foto zet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:55

Zo hé heel erg bedankt voor je reactie! Ik ga hem nog een paar keer overlezen om het beter te snappen :D
Zo ver ben ik immers nog niet, wel heel mooi voorbeeld die muur :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:04

saskiakefie schreef:
Zo hé heel erg bedankt voor je reactie! Ik ga hem nog een paar keer overlezen om het beter te snappen :D
Zo ver ben ik immers nog niet, wel heel mooi voorbeeld die muur :j
Reactie was overigens gericht op Tivoli, maar je kan er - ook in de wereld van compacts - altijd wat aan hebben.
Mocht je bij compacts naar millimeters gaan kijken, houd dan ook het sensorformaat in de gaten. In de wereld der spiegelreflexen is er eigenlijk weinig verschil in, het meeste is rond de 23,6x15,8 mm of nog net iets kleiner en voor pro's en anderen die geld over hebben is er ~27,7x18,5 en ~36x24mm. Bij compacts heb je echter allerlei verschillende rare soorten, vormen en formaten dus is het wat moeilijker om die millimeters direct toe te passen. Zag bijv. laatst een compactje staan waar 5,8-58mm op stond, dat was dan fullframe-equivalent 38-380mm. "fullframe" is het 36x24mm formaat, gelijk aan de vroegere filmrolletjes. Je zou het dus telkens om moeten rekenen, voor iemand die niet ervaren is in de fotografie wordt het dan best ingewikkeld.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:08

Hallo, ik had de Fujifilm finepix s1600 gezien.. kan iemand mij hierover meer vertell? ben over het algemeen niet bekend met Fujifilm.. Wat zijn hier van de mindere punten en wat de goede?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:46

@HLPhoto : wouw bedankt!
Je hebt me een hele hoop bijgeleerd in 20 minuutjes :D

Een IS objectief zit helaas niet als combi in het paket, maar de bedoeling is wel om 'later' uit te breiden.
Ik kan niet alles tegelijk aanschaffen helaas :')

Jij weet erg veel trouwens! Sommige dingen moet ik drie keer lezen, maar in jip en janneke taal snap ik er tenminste wat van.

Heb je toevallig ook enig idee of ik het objectief (100-200 van Cosina) van mijn vader dan ook op de EOS1000D body kan gebruiken?

Ik ga het stukje nog even overlezen :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 17:52

Tivoli schreef:
@HLPhoto : wouw bedankt!
Je hebt me een hele hoop bijgeleerd in 20 minuutjes :D

Een IS objectief zit helaas niet als combi in het paket, maar de bedoeling is wel om 'later' uit te breiden.

Jij weet erg veel trouwens! Sommige dingen moet ik drie keer lezen, maar in jip en janneke taal snap ik er tenminste wat van.

Heb je toevallig ook enig idee of ik het objectief (100-200 van Cosina) van mijn vader dan ook op de EOS1000D body kan gebruiken?

Ik ga het stukje nog even overlezen :)

Ik had dus blijkbaar niet eens hoeven typen ;)
Ik denk eerst gezegd niet dat Cosina op de 1000D gaat. Misschien met een tussenring, maar ik denk niet dat de vitting overeen komt met een EF[-S] lens :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:55

Tivoli schreef:
Daar doelde ik dus op, probeer een pakket te zoeken waar die 18-55IS er wél in zit. Ze worden hier en daar wel verkocht nl., en die IS is optisch een stuk beter dan de 18-55 II, ook als je de IS altijd uit hebt staan ;)

Tivoli schreef:
Doe m'n best :)

Tivoli schreef:
Als dat objectief een EF-vatting heeft past ie er op, afhankelijk van de software in het objectief werkt ie ook naar behoren. Is 't deze?

Afbeelding
(100-300 5.6-6.7)
Die zijn er namelijk wel in EF, maar een 1000D focust maar gegarandeerd tot een maximumopening van f/5.6. f/6.7 is een kleinere opening en het kan dus zijn dat je handmatig moet scherpstellen.

Courses schreef:
Ik denk eerst gezegd niet dat Cosina op de 1000D gaat. Misschien met een tussenring, maar ik denk niet dat de vitting overeen komt met een EF[-S] lens :)
Waarom ga je daar vanuit? De EF-vatting is letterlijk ouder dan dat jij bent ;) de EOS D30 was niet de eerste camera met zo'n vatting.. EF-S bestaat pas sinds de 300D/20D.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:44

@Courses, ook bedankt voor jou stuk hoor, ik bedoelde er niks mee. :o

Over dat objectief van cosina, ik zou even moeten nakijken welke het exact is,hij ligt bij mijn ouders thuis.
Hij past bij hun iig wel op de analoge canon SLR,maar of dat iets zegt weet ik niet.
Mijn vader moet inderdaad handmatig scherpstellen, hij sprak over een motortje wat er niet inzit/combineerd met zijn toestel...dat zou ik even na moeten vragen :)

Ik ben sowieso nog niet van plan het toestel binnen een paar dagen aan te schaffen, dus ik heb nog de tijd om een leuke aanbieding te vinden. (het liefst met IS erbij dan)

Zijn jullie van mening dat er ook nog andere camera's zijn waar ik naar moet kijken?
Ik moet zeggen dat ik klaar ben met Olympus na 3 aanvaringen over zogenaamde fabrieksgarantie.
Maar wellicht hebben andere merken ook vergelijkbare toestellen?
Door al die verschillende namen zie ik door de bomen het bos niet meer :Y)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:48

Haha, Olympus ben ik ook GEEN fan van [ook de DSLR niet] Ik heb een aantal keer met Olympus gewerkt en een klasgenootje van mij heeft ook een Olympus, ondingen :+

Tja, Nikon maybe? Alleen kan ik je daar niet verder in helpen gezien ik totaal geen verstand heb van Nikon [Canon Fan :D]