Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Babeth schreef:Voor detail is hij prima te doen, alleen macro minder vind ik. Er is toch wat scherpte verlies bij de macro, plus dat je niet te dicht op je onderwerp kan zitten.
De 1.4 is fijn met lichsterkte, maar toch is de 1.4 moeilijk met scherpte op 1.4. Boven 1.4 gaat nog wel. Kun je in mijn ogen net zo goed een 1.8 aanschaffen.
nathalieeee_ schreef:Wel grappig, ik heb die 50mm 1.8 zaterdag aangeschaft en toen vertelde die verkoper mij juist dat die lens juist niet/minder geschikt is voor mensportretten vanwege vervorming en dat je voor portretten beter een 85mm of 105mm kunt gebruiken.
Markkie8 schreef:Babeth schreef:Voor detail is hij prima te doen, alleen macro minder vind ik. Er is toch wat scherpte verlies bij de macro, plus dat je niet te dicht op je onderwerp kan zitten.
De 1.4 is fijn met lichsterkte, maar toch is de 1.4 moeilijk met scherpte op 1.4. Boven 1.4 gaat nog wel. Kun je in mijn ogen net zo goed een 1.8 aanschaffen.
Hallo,
Een 1.8 zou idd beter zijn, maar deze heeft geen autofocus motor en die heb ik wel nodig bij een D40.
Groetjes,
Mark.
nathalieeee_ schreef:Wel grappig, ik heb die 50mm 1.8 zaterdag aangeschaft en toen vertelde die verkoper mij juist dat die lens juist niet/minder geschikt is voor mensportretten vanwege vervorming en dat je voor portretten beter een 85mm of 105mm kunt gebruiken.
Babeth schreef:Aaah oke... Njah handmatig is natuurlijk een optie, maar ik snap dat je ook graag een auto focus hebt.
Een 50mm f1.4 zou dan wel geschikt zijn, maar dan zou ik hem pas vanaf 1.8 minimaal gebruiken.
Markkie8 schreef:_Lott schreef:ik heb de 55-200 sigma
nu fotografeer ik nog niet zo lang, en zag ik dat er een kap bij zat. waarvoor dient die kap ?
Dat is een zonnekap:)
Die vermijdt dat strooilicht dat op je lens zou vallen ook op je foto voor slechte kleuren / belichting zou zorgen.
Groetjes,
Mark.
Babeth schreef:Absoluut! Ook op f1.8 is hij nog goed scherp! (Daar twijfelde ik eerst aan.)
Maar hij is haar en haar scherp, mooie wazige achtergronden.
Lage prijs voor de kwaliteit die je ervoor terug krijgt!
Een absolute aanrader. Enige minpuntje, er zit een trage autofocus op. Maar voor trouwreportages is het een heel fijne lens! Ik gebruik hem zelf ook met trouwreportages.
_Lott schreef:die zou ik kunnen gebruiken wanneer er bijv een lage zon is die dag?
of helpt dat minimaal?
Babeth schreef:Over het algemeen zijn primes (lenzen met vast brandpunt) scherper dan zooms vind ik.
De blur wat jij bedoelt met de achtergrond heeft te maken met je f stop. Als je bijvoorbeeld f1.8 gebruikt heb je een onscherpere achtergrond dan met bijvoorbeeld f5.6.