Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hilly200 schreef:Ik vroeg mij trouwens af hoe jullie de instellingen van de camera hebben bij shoots, ik fotografeer namelijk altijd volledig op manueel dus sluitertijd, diafragma en iso zelf bepalen. Maar nu merk ik om mij heen dat meerdere fotografen vooral op Av en Tv schieten, doe ik dan nu te moeilijk?
Oh en ik heb de canon 70-200 MM F2.8 aangeschaft![]()
![]()
Eline91 schreef:Murthul Erg intrigerende foto je week 15, de kat lijkt zo uit mijn scherm te kunnen springenGaaf effect met het tegenlicht, samen met de ondiepe Dof zorgt dat ervoor dat de kat er echt uit springt.
Week 16 vind ik een heel erg lieve foto, leuk concept! Eens iets anders dan de standaard zwangerschapsfoto's, maar erg gaaf![]()
LinSa Erg leuk gedaan zeg, goed opgemerkt en heel netjes uitgevoerdWat voor lens heb je hierbij gebruikt? Je hebt inderdaad wat blaadjes die erg groen uitslaan, maar het onderwerp is wel heel netjes vastgelegd dus ik vind het niet zo storend
LOVESUSHI Wat een leuke foto zeg, heel fijne compositie en gaaf sfeertje! De kleuren vullen elkaar mooi aan, je hebt veel blauw maar in de gebouwen zit er wat rood en er zijn een paar gele details te zien. Knap werk!
EskeGirl Leuke foto, het meisje heeft een heel spontane lach en de fjord straalt iets lief en ondeugend uit
hilly200 Erg leuke foto, heel fijne zachte kleuren en met je fijne Dof breng je echt rust in de foto. De hond springt er echt uit, en met de plantjes op de voorgrond creëer je ook een gevoel van diepte. De uitsnede is misschien wat krap, maar je foto is zeker erg geslaagd!
Mijn instellingen bij een shoot hangen sterk af van wat de omstandigheden zijn denk ik. Als het een 'trage/rustige' shoot is werk ik manueel, maar als alles heel snel gaat durf ik ook wel eens in Tv of Av schieten.
In manuele stand zijn de instellingen perfect zoals jij ze wil, maar als het allemaal heel snel gaat mis de leukste momenten omdat je bezig bent met je camera. Telkens als de zon even weg is of je onderwerp in de schaduw komt moet je weer herbeginnen.
Als je met Tv of Av merkt is het heel belangrijk dat je de lichtmeting correct instelt. hier kan je een handig overzichtje vinden van de verschillende metering modes.
Als alles in je gezichtsveld ongeveer dezelfde lichtintensiteit heeft kom je met evaluative metering een heel eind, maar als de kleur van je achtergrond sterk kan variëren door bijvoorbeeld schaduwen, bomen,... , kan je met spot metering zorgen dat je onderwerp (waar je focus ligt) steeds correct belicht is. Partial metering en Center-Weighed metering liggen daar ergens tussenin, maar ik raad je zeker aan om eens met die lichtmeting te experimenteren als je vaker in Av of Tv wil fotograferen
Wat NESCAFE zegt klopt dus niet helemaal, 'standaard' meet de camera over een gemiddelde maar je kan dat wel aanpassen als het nodig is.
--------------------------
Reacties
taarss Bedankt voor de feedbackKlopt hoor dat hij niet 100% scherp is, ik was de jongen aan het fotograferen maar er passeerden de hele tijd andere mensen dus het scherpstellen was moeilijk
Wat een hoop feedback trouwens, respect dat je daar de tijd voor neemt!
Eline91 schreef:Als alles in je gezichtsveld ongeveer dezelfde lichtintensiteit heeft kom je met evaluative metering een heel eind, maar als de kleur van je achtergrond sterk kan variëren door bijvoorbeeld schaduwen, bomen,... , kan je met spot metering zorgen dat je onderwerp (waar je focus ligt) steeds correct belicht is. Partial metering en Center-Weighed metering liggen daar ergens tussenin, maar ik raad je zeker aan om eens met die lichtmeting te experimenteren als je vaker in Av of Tv wil fotograferen
Wat NESCAFE zegt klopt dus niet helemaal, 'standaard' meet de camera over een gemiddelde maar je kan dat wel aanpassen als het nodig is.