[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:11

xxhenrieke schreef:
iemand foto's met een canon eos 1000d in de binnenbak?

Nu stel je weer dezelfde vraag en krijg je weer vrijwel hetzelfde antwoord: Je kan het misschien nog niet weten, maar met een Canon EOS 1000D kan je zowel hele goeie als hele slechte foto's maken in een binnenbak. Met een 18-55 en 75-300 ga je het in de gemiddelde binnenbak in ieder geval lang niet redden.

Verder wil ik je aanraden om voor de 18-55IS te kijken en de 75-300 te vervangen voor een 55-250IS of 70-300IS.

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:12

Hmm, correctie, derde keer dat je dezelfde vraag stelt. Ik ga even TEMmen, hier is bokt cq dit topic echt niet voor bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:14

_Rapido_ schreef:
Ik ben echt een leek op dit gebied dus ik vind het best lastig om zoiets uit te zoeken.

Ik zit te twijfelen tussen deze 2 camera's:
http://www.kieskeurig.nl/digitale_camer ... es/896137/

http://www.kieskeurig.nl/digitale_camer ... es/897211/

Bij de tweede staat bij sluitertijd: 1/200. Dat zou in principe lang zijn, maar bij kortste sluitertijd staat er 0,0005 seconden. Dat is weer sneller dan bij die eerste, toch? Daar staat 0,0007 seconden.

1/200 kun je heel gemakkelijk uitrekenen hoe lang dat is in 0,0000 etc. gewoon 1 gedeeld door 200 en je hebt 0,005 seconden. Lijkt er dus op dat er op die website een rekenfoutje is gemaakt en een nulletje te veel staat. 1/200 is in ieder geval *niet* kort genoeg om beweging van paarden volledig te bevriezen

De andere camera heeft een sluitertijd van op zijn kortst 1/1600, dat is wél kort genoeg om beweging te bevriezen. Afgaande op de specs vermoed ik wel dat je aan deze camera helemaal niks of bijzonder weinig zelf kunt instellen. Dat zou wel gewenst zijn, je kunt niet van een camera verwachten dat 'ie onder alle omstandigheden goede foto's maakt als je daar zelf niks aan kunt bijsturen. Paarden in beweging is niet echt een "gemiddeld portretje" ofzo, dus goede kans dat zo'n camera daarmee wel de mist in gaat.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:25

HLPhoto schreef:
Nouks schreef:
@Limoen: ja, die camera "vraagt" gewoon om goeie objectieven ivm de resolutie.
Hangt er ook weer vanaf hoe je het ziet he. Ruis weghalen wordt lastiger, maar verder scheelt 't niks zolang je maar niet verder uit wil vergroten dan je al deed.

Hmm oke. Dat wordt nog een duur grapje _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:31

Heb je nav de reacties hier al een idee in welke richting je wil gaan denken?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:43

Ik neig op dit moment naar de 7D.. :P := Maar dat zegt niets :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:51

Limoen schreef:
Ik neig op dit moment naar de 7D.. :P := Maar dat zegt niets :D

Lisa [LisaDijk] heeft de 7D ook, misschien dat je aan haar wat ervaringen o.i.d kan vragen?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:19

Aan alle gebruikers die "geen zin hebben om terug te lezen": helemaal linksonder het scherm, onder "Wie is online", staat een hokje "zoek naar:". Als je daar het type camera intypt waar jij een vraag over hebt, kan je meteen zien of dat type al besproken is.

Bijvoorbeeld, je wil weten wat de meningen zijn over de Canon 500D. Dan typ je in "Canon 500D" en klikt op OK. Zoals hier:

Afbeelding

En warempel! Alle zoekresultaten met Canon 500D is komen bovendrijven: [FK] [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 20:28

Yasmine schreef:
Aan alle gebruikers die "geen zin hebben om terug te lezen": helemaal linksonder het scherm, onder "Wie is online", staat een hokje "zoek naar:". Als je daar het type camera intypt waar jij een vraag over hebt, kan je meteen zien of dat type al besproken is.

Bijvoorbeeld, je wil weten wat de meningen zijn over de Canon 500D. Dan typ je in "Canon 500D" en klikt op OK. Zoals hier:

Afbeelding

En warempel! Alle zoekresultaten met Canon 500D is komen bovendrijven: [FK] [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Dank je! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:36

Thanks Mien :D Goeie om daarnaar te verwijzen!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:38

Nouks schreef:
Thanks Mien :D Goeie om daarnaar te verwijzen!
+1

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:32

50D of 7D ? Drama.... _O-

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:46

Ik ben op zoek naar een camera die goede bewegingsfoto's kan maken, ook als er minder licht aanwezig is. De camera moet ook een filmfunctie bezitten, omdat ik ook graag film. Het liefst heb ik een camera zónder batterijen. Ik heb nu ruim 3 jaar een camera die op batterijen werkt, en vindt dat steeds meer onprettiger werken, omdat de batterijen ook na een paar jaar - nu eigenlijk ook - ''op'' zijn en je met een accu denk ik langer mee kunt doen :j Of is dat niet zo? Ik heb een budget van €200,00 (of zou ik wat door moeten sparen?) Graag tips! :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:47

Tsja.. you know what I said :+ 50D + lichtsterkere standaardzoom.

Wat betreft de batterijen van Typfoudt: Gooi ze eens in een zakje in de vriezer voor een uurtje of 72 en probeer dan opnieuw.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:24

HLPhoto schreef:
xxhenrieke schreef:
iemand foto's met een canon eos 1000d in de binnenbak?

Nu stel je weer dezelfde vraag en krijg je weer vrijwel hetzelfde antwoord: Je kan het misschien nog niet weten, maar met een Canon EOS 1000D kan je zowel hele goeie als hele slechte foto's maken in een binnenbak. Met een 18-55 en 75-300 ga je het in de gemiddelde binnenbak in ieder geval lang niet redden.

Verder wil ik je aanraden om voor de 18-55IS te kijken en de 75-300 te vervangen voor een 55-250IS of 70-300IS.

Ik was misschien wat bot net, en zo ben ik soms nu eenmaal :+ Vind 't nog steeds niet onterecht, maar zal een "step forward" nemen en hier wat uitleg over geven.

De 1000D kan je zien als een emmer, de lens als de kraan en de sluitertijd de tijd die je nodig hebt om de emmer vol te laten lopen.
Als je binnen een bepaalde tijd een aantal emmers vol moet hebben zal je je storen aan een kraan die niet ver genoeg open kan, dan duurt hetzelfde klusje namelijk veel langer.

Ga je nu meerekenen dat de emmer beweegt (zoals je paard beweegt in een binnenbak) dan wordt het nog veel moeilijker om de emmer op tijd vol te krijgen.

Als je bij een 75-300 F/4.0-5.6 even alleen 300 en F/5.6 onthoudt weet je de diameter van de (licht)kraan, namelijk F/5.6. Als je dan ook weet dat F/4.0 2x zo licht is als F/5.6, dan weet je dat je emmer met F/4.0 dus 2x zo snel vol is (en je Canon 1000D dus de helft van de moeite heeft met het vastleggen van hetzelfde beeld).
Op F/2.8 heeft ie nog maar een kwart van die moeite (want de kraan staat dan weer 2x zo ver open), op F/2.0 heeft nog maar 1/8e van diezelfde moeite en F/1.8 is nog ietsje verder open dan F/2.0. Die kraan waar ik het over heb zit in de lens (dus die 18-55 en 75-300). Lenzen kan je voor Canon dus kopen met een maximumdiafragma van F/1.2 t/m zo'n beetje F/8.0, met een enorm prijsverschil ertussen.

Gevolg: Dure lens + goedkope body = veel mogelijkheden om nog prachtfoto's te maken. Goedkope lens + dure body = veel beperkter.

Als laatste even een paar plaatjes van de kraan:

Afbeelding
Afbeelding
(uit dit artikel)

Laatste tip: Begin eens gewoon met zo'n 1000D + 18-55(IS!), leer er mee schieten en ontdek wat je mist. Hoe meer jij er zelf vanaf weet hoe beter je weet waar je je geld aan moet besteden.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:30

Hey HLP, jij bent toevallig niet mijn fotografiedocent incognito? Die gebruikte een hele tijd terug exact dezelfde vergelijking :D Maar zo heb je het heel erg goed uitgelegd. Alvast een mental note maken van die post, voor wanneer gebruikers nog eens die vraag stellen :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:30

Yasmine schreef:
Hey HLP, jij bent toevallig niet mijn fotografiedocent incognito? Die gebruikte een hele tijd terug exact dezelfde vergelijking :D Maar zo heb je het heel erg goed uitgelegd. Alvast een mental note maken van die post, voor wanneer gebruikers nog eens die vraag stellen :j
volgens mij niet, kom niet zo vaak in België :+

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:51

Hallo,

Ik ben opzoek naar een goede digitale spiegelreflexcamera voor hobbymatig gebruik! Ik wil foto's maken op concours (springen) de kinderen, natuur, vakantie etc. Ik moet dus een digitale spiegelreflex camera hebben die snel foto's kan maken.
Ik wil zo rond de 500 a 600 euro uitgeven voor een digitale spiegelreflex camera.

Wat zijn jullie tips? Hopelijk kunnen jullie mij helpen!!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:55

Heb je al wat meer pagina's in het topic doorgelezen? Over dit onderwerp wordt heel veel geschreven. Vrijwel iedere spiegelreflex is snel dus de vraag zal iets specifieker moeten worden wil er een antwoord op komen dat hout snijdt en/of niet al genoemd is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:27

Ik ben er ook weer, onze digitale camera heeft het begeven (geen spiegelreflex)
maar omdat ik ook graag een compacte camera wil, ben ik opzoek naar een 'gewone'digitale.
maar max. 180 euro.

Iemand ideeen? (dus géén spiegelreflex.)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 01:09

Da's moeilijk liindii, even geduld hebben! Er zitten hier veel spiegelreflexgekken dus antwoord kan even op zich laten wachten. De meeste enthousiastelingen houden die markt nl. niet zo bij.

@ Verstijnen: Even een iets uitgebreidere wedervraag: Wat bedoel je precies met een camera die "snel" kan fotograferen? Een onwijs korte reactietijd hebben spiegelreflexen vrijwel allemaal, de tijd tussen een druk op de knop en het daadwerkelijke vastleggen van de foto duurt van ~125 milliseconden (bij de allerlangzaamsten) tot ~30 milliseconden bij de allersnelste professionele bodies.

Het zal vast al voorbij gekomen zijn, maar de laatste uitleg is volgens mij alweer een pagina of 40 geleden dus komt ie: de camerabody is bij een spiegelreflex dus los van de lens (officieel heet het geen lens maar objectief, want een objectief is een verzameling van lenzen en bijv. een standaard bijgeleverd objectief als de 18-55IS zitten al 11 lenselementen verwerkt! Zo'n lenselement vertoont sterke gelijkenissen met een glaasje uit een bril zonder montuur).
Belangrijk: Het objectief (in de volksmond "de lens") kan bij een spiegelreflex los van de body.

Het gevaarlijke hieraan is dat mensen - woordgrappig - hun focus weleens verliezen. De body legt de foto alleen vast, dat objectief weegt het zwaarst in hoe scherp die foto (mits goed gebruikt) kan zijn, hoeveel er nog van de achtergrond zichtbaar is, hoe die "wazige" achtergrond precies van vorm is, hoe lang je door kan fotograferen in het donker, hoe dichtbij je bij je onderwerp kan komen voor het niet meer scherp wordt en - last but not least - hoe je onderwerp precies op de foto staat.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 01:54

Hoi allemaal,

Ik breek stiekem even binnen in dit topic.

Ik ben een fanatiek hobbyfotograaf met hier en daar wat serieuzere dingen zoals bruiloften. Op dit moment heb ik een Pentax K10D, met gewoon kitlensje en voorheen een 50-200 lens. Deze is kapotgevallen toen er met een shoot met honden eentje enthousiast tegen me aansprong. Ook mijn body is toen gevallen, resultaat is een barst in de body.. Ik heb toen op aanraden van de camerazaak-meneer een Sigma 18-200 lens erop gekocht. Helaas is óf mijn body niet goed meer door het vallen, of de lens communiceerd toch niet voldoende met mijn camera. Het ding is nu ruim 3 jaar oud en omdat ik volgend jaar het fotograferen weer meer op wil gaan pakken (dit jaar is het door omstandigheden een beetje erbij ingeschoten :o ) wil ik gaan rondkijken voor een nieuwe camera.

Ik ben er eigenlijk al over uit dat het een Canon moet worden, heb gekeken naar de 500D en de 1000D. Ik wil er graag een 50-200 lens bij, die 2-in-1 lens is me niet goed bevallen :o
Mijn K10D is alleen maar handmatig of half automaat in te stellen. Standaard portretstandjes oid staan er niet op. Opzich niet erg, maar ik ben erachter (niet nu na 3 jaar pas hoor, al een tijdje) dat deze camera wellicht tot net te ingewikkeld voor me is. Bovendien is de body behoorlijk zwaar en zou ik doordat mijn schouder niet goed is graag een wat lichtere camera willen hebben.

Ik fotografeer dus echt voor de hobby, veel paarden en een aantal serieuzere opdrachten (bruiloft, foto's van mensen etc) per jaar erbij. Het moet dus wel goede kwaliteit zijn maar ik wil er eigenlijk zo'n 600 max aan uitgeven.
Wat zou volgens jullie bij mijn wensen/eisen passen en hoe zijn jullie ervaringen met de Canon camera's?? (ik sta absoluut open voor suggesties van andere merken!)

Ben heel benieuwd! Ik ga ook zeker nog even de voorbeeldtopic's doorspitten van camera's die me aanspreken!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:09

@ParticiavT...Ik heb de canon 500D en die bevalt mij super, heb er een 18-55 IS kitlens bij en een 70-300 IS USM beide van canon en een sigma 28-105.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:30

Patriciavt schreef:
Hoi allemaal,

Ik breek stiekem even binnen in dit topic.

Ik ben een fanatiek hobbyfotograaf met hier en daar wat serieuzere dingen zoals bruiloften. Op dit moment heb ik een Pentax K10D, met gewoon kitlensje en voorheen een 50-200 lens. Deze is kapotgevallen toen er met een shoot met honden eentje enthousiast tegen me aansprong. Ook mijn body is toen gevallen, resultaat is een barst in de body.. Ik heb toen op aanraden van de camerazaak-meneer een Sigma 18-200 lens erop gekocht. Helaas is óf mijn body niet goed meer door het vallen, of de lens communiceerd toch niet voldoende met mijn camera. Het ding is nu ruim 3 jaar oud en omdat ik volgend jaar het fotograferen weer meer op wil gaan pakken (dit jaar is het door omstandigheden een beetje erbij ingeschoten :o ) wil ik gaan rondkijken voor een nieuwe camera.

Ik ben er eigenlijk al over uit dat het een Canon moet worden, heb gekeken naar de 500D en de 1000D. Ik wil er graag een 50-200 lens bij, die 2-in-1 lens is me niet goed bevallen :o
Mijn K10D is alleen maar handmatig of half automaat in te stellen. Standaard portretstandjes oid staan er niet op. Opzich niet erg, maar ik ben erachter (niet nu na 3 jaar pas hoor, al een tijdje) dat deze camera wellicht tot net te ingewikkeld voor me is. Bovendien is de body behoorlijk zwaar en zou ik doordat mijn schouder niet goed is graag een wat lichtere camera willen hebben.

Ik fotografeer dus echt voor de hobby, veel paarden en een aantal serieuzere opdrachten (bruiloft, foto's van mensen etc) per jaar erbij. Het moet dus wel goede kwaliteit zijn maar ik wil er eigenlijk zo'n 600 max aan uitgeven.
Wat zou volgens jullie bij mijn wensen/eisen passen en hoe zijn jullie ervaringen met de Canon camera's?? (ik sta absoluut open voor suggesties van andere merken!)

Ben heel benieuwd! Ik ga ook zeker nog even de voorbeeldtopic's doorspitten van camera's die me aanspreken!

Als je een Canon wilt die niet 'te zwaar' is en 'niet te ingewikkeld' zou ik inderdaad naar de instapklasse kijken, en dan met name de 500D / 550D of de 1000D. Qua prijs verschillen de 500D/550D en de 1000D wel ietsjes, maar dat komt o.a doordat de 500D/550D kan filmen en iets uitgebreider is. Het ligt er echt aan wat je er voor wil uitgeven, maar ik zou eerder een 1000D kopen met een goeie lens dan meer investeren in een body. Qua lens zou ik je de 55-250IS adviseren [die heb ik tevens zelf ook] fijn objectiefje en helemaal niet zo duur!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:41

Dit is eigenlijk één van de weinige gevallen dat ik géén 1000D zou adviseren. Bruiloften fotograferen is alles behalve makkelijk en - met alle respect - je doet dit nu met zowel vrij beperkte kennis als vrij beperkte apparatuur. Het risico op minder sterke foto's is dan groter en je wil er dus eigenlijk alles aan doen om te voorkomen dat dat gebeurt. Een manier om risico in te dammen is het fotograferen in RAW en JPEG tegelijk (of zelfs alleen in RAW, maar dat is zoals elders uitgelegd vrij bewerkelijk). Zo'n RAW maakt je flexibel in het achteraf net wél laten lukken van een foto die eigenlijk net niet gelukt was, het heeft mij al een aantal keer flink gered.
Er is één ding waarin de 1000D minder sterk staat en dat is het snel wegschrijven van RAWs, dus om die reden zou ik naar een 500/550D neigen. Overigens weet ik ook niet of een 500D RAWs weg wil schrijven in de volautomatische programma's, maar laatste advies is om je toch eens wat meer te verdiepen in de technische kant van het fotograferen. Zo'n spiegelreflex produceert best wel wat bruikbaars op AUTO, maar wat er uit kan komen als je 'm op PASM gaat gebruiken is werkelijk waanzinnig! Nooit te oud of te jong om te leren, toch? :)