[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:52

@Marleentje: zelf ben ik geen voorstander van UV-filters. Ze hebben geen fotografisch nut meer en als bescherming zou ik ze persoonlijk liever niet gebruiken. Een frontlens is erg hard, in tegenstelling tot de meeste filters. Als je filter dan eens barst door een ongelukje heb je glasscherven op je frontlens... Nee dank je wel :+

Bovendien kunnen filters veel ongewenste flares produceren bij tegenlicht.

Nee, ik blijf erbij, als een UV-filter zo fantastisch nuttig was had Canon (of welk merk dan ook) 'm er zelf wel voor gezet...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 17:12

Nouks schreef:
@Marleentje: zelf ben ik geen voorstander van UV-filters. Ze hebben geen fotografisch nut meer en als bescherming zou ik ze persoonlijk liever niet gebruiken. Een frontlens is erg hard, in tegenstelling tot de meeste filters. Als je filter dan eens barst door een ongelukje heb je glasscherven op je frontlens... Nee dank je wel :+

Nee, ik blijf erbij, als een UV-filter zo fantastisch nuttig was had Canon (of welk merk dan ook) 'm er zelf wel voor gezet...

Ik kwam gister tot de geweldige ontdekking dat ik 70 euro [!] betaald heb voor m'n 17-85mm B+W filter.
Beter kijk ik de volgende keer even naar het prijskaartje :z

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:23

Nouks schreef:
Limoen schreef:
Ik heb nu een 1000D maar ben toe aan een nieuwe body.

Ik wil een Canon. Deze moet beter presteren qua ruis dan de 1000D, snel met RAW en verder goed top presteren :D

Het liefst onder de 1500,-

Iemand tips? :D

Wat voor objectieven heb je? En wat vind je zo verschrikkelijk aan de ruis van een 1000D? Die camera heeft een nette sensor hoor :)

Op zich heeft ze wel een punt: De 1000D is een fijne body maar ook onwijs traaaag in RAW. 1,5 fps is niet altijd handig zeg maar, doet een beetje denken aan de 1Ds Mk1 als je in RAW schiet :)

De ruis... ach ja, daar heb ik het gisteren al met Limoen over gehad. 50D wordt 't niet echt beter (@ Limoen: wat vond je eigenlijk van die ISO 2500 RAWs?), 550D/60D/7D wel maar je hebt pas voordeel vanaf ISO 1600, dus als er toch al veel ruis in zit. Je haalt meer voordeel uit goed glas en goed leren bewerken (in jouw geval: 17-50 of 17-55 f/2.8? die 70-200 f/2.8 L USM is wel prima..)

Nouks schreef:

UV-filter alleen gebruiken als je boven de 2500m hoogte zit (komt bij de meeste mensen niet zo heel vaak voor :D ).
Protector-filter is van gehard glas, veel harder dan een UV-filter. Gebruik ze zelf als ik weet dat de boel flink nat gaat worden (want Canon L is gesealed.. maar alleen als er een waterdicht filtertje voor zit) of als ik feestjes schiet ivm lompe boer(inn)en die niet uitkijken voor je spullen.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 05-12-10 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:26

Ja ok, de camera is inderdaad wel traag met aantal frames per seconde en wegschrijven :D

Voor ik me verder uitlaat over de ruis en eventuele alternatieve bodies wacht ik even reactie over de objectieven af :D

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:31

Ik heb een Canon 50mm f1.8, Canon 18-55mm IS en Canon 70-200 f2.8 L USM.

De ruis valt inderdaad nog wel mee als je in RAW schiet. Het grootste nadeel vind ik dat ie zo traag is met RAW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:38

Okay, met die objectieven kun je idd best een upgrade overwegen :) Stel je had een kitlens en een 55-200 oid, dan had ik je willen adviseren echt eerst naar je objectieven te gaan kijken.

Lastige overweging wel. Ik ben persoonlijk geen fan van de weg die Canon is ingeslagen met de meest nieuwe modellen afgezien van de 5D mark II (50D/60D/550D/500D/7D), maar als je met name paarden fotografeert weet ik niet of je wel een 5D mark II moet willen kopen (eenvoudigweg geen sportcamera en bovendien verandert je bereik aanzienlijk, waardoor je wellicht meer tele zou willen hebben). Die valt bovendien net boven je budget.

Ik ben heel erg geneigd om je een upgrade naar een 40D aan te raden. Zelfde sensor als de 1000D, maar veel meer camera. En niet zo duur. Kun je wellicht voor een stukje van het overige budget jezelf nog trakteren op een mooi objectief oid.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:40

Nouks schreef:
Ik ben heel erg geneigd om je een upgrade naar een 40D aan te raden. Zelfde sensor als de 1000D, maar veel meer camera. En niet zo duur. Kun je wellicht voor een stukje van het overige budget jezelf nog trakteren op een mooi objectief oid.
...maar volgens mij neigt Limoen sterk naar nieuw, toch?
Ben zelf wel onder de indruk van de 7D, maar je moet 'm inderdaad bekijken binnen het perspectief waarin hij gebouwd is. Voor een D300s of D7000 vind ik het een nette concurrent, maar van de D7000 verliest ie 't dik qua ruisprestaties. Staat tegenover dat de D7000 naar mijn indruk niet alleen minder megapixels heeft maar zelfs op base-ISO ook minder detail vastlegt (daarmee "betaal" je die mooie hoge ISO..). De lichtmeter is top (zelfs beter dan 5DII/1DIII/1DsIII/50D en de rest), de autofocus is snel en erg goed, ken een pro-voetbalshooter die 'm gebruikt om een 640mm f/2.8 mee te vormen (i.c.m. een 400 2.8, ipv 520mm met de 1D4).

Ga je naar een 5DII, dan zou je om paarden langs een 60-meter bak prettig te kunnen fotograferen inderdaad ook een Canon 100-400, Sigma 100-300 f/4 of Sigma 120-300 f/2.8 willen hebben.

Eindconclusie: Ik zou de 50D nog niet geheel uitvlakken, al moet je je wel realiseren dat je er qua ruis eigenlijk niet op vooruit gaat.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 05-12-10 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:44

Ik denk eigenlijk niet dat de 18-55 en 50mm ook maar enigszins overeind blijven met de 7D. Dat zou aanschaf van een 7D betekenen, plus upgrade van twee objectieven, en vervolgens ben ik ook nieuwsgierig of Limoen een beetje een sterke computer heeft die die onwijs lompe bestanden een beetje trekt? Anders mag ze direct op termijn ook nog de aanschaf van een nieuwe computer incalculeren. :D

Ik snap natuurlijk dat nieuw de voorkeur heeft, dat is voor mij ook een dilemma geweest. Maar ik heb *persoonlijk* liever een (weinig gebruikte en goedkopere) 40D (die bovendien meer mijn voorkeur heeft qua body) dan een nieuwe body die me eigenlijk niet naar mijn smaak is :+

Wat de 5D2 betreft blijf ik de AF ook een nadeel vinden... Het is gewoon niet bedoeld als camera om sport mee te fotogaferen en dat is te zien in de specs...

Edit (Kevin als jij blijft bewerken doe ik dat ook hoor :D) wat 50D betreft ga ik mee met Kevin. Het is een totaal *andere* ruis. De 50D geeft an sich een nette ISO 3200, maar ik vind persoonlijk de beelden van een 1000/400/40D een mooier en bewerkbaarder ruisje hebben dan de 500D en 50D.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:47

Nouks schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat de 18-55 en 50mm ook maar enigszins overeind blijven met de 7D. Dat zou aanschaf van een 7D betekenen, plus upgrade van twee objectieven, en vervolgens ben ik ook nieuwsgierig of Limoen een beetje een sterke computer heeft die die onwijs lompe bestanden een beetje trekt? Anders mag ze direct op termijn ook nog de aanschaf van een nieuwe computer incalculeren. :D
Een 18-55IS produceert banketstaaf genoeg meer detail op een 7D dan m'n 24-70, alleen het contrast is matig. 7D heeft een makkelijkere sensor dan de 50D: je zal met de meeste objectieven die op 't randje zijn meer resolutie meten (en terugzien) uit een 7D dan uit een 50D.

Nouks schreef:
Ik snap natuurlijk dat nieuw de voorkeur heeft, dat is voor mij ook een dilemma geweest. Maar ik heb *persoonlijk* liever een (weinig gebruikte en goedkopere) 40D (die bovendien meer mijn voorkeur heeft qua body) dan een nieuwe body die me eigenlijk niet naar mijn smaak is :+
Klopt, dat is idd persoonlijk. Ik heb met name voor de 50D gekozen ivm de bediening en de verwachting dat de 40D ook wel een keer uit CPS zal verdwijnen nu de 60D er is.

Nouks schreef:
Edit (Kevin als jij blijft bewerken doe ik dat ook hoor :D) wat 50D betreft ga ik mee met Kevin. Het is een totaal *andere* ruis. De 50D geeft an sich een nette ISO 3200, maar ik vind persoonlijk de beelden van een 1000/400/40D een mooier en bewerkbaarder ruisje hebben dan de 500D en 50D.
Ik edit vrolijk met je mee :) de 50D produceert idd hardnekkige ruis, op de 7D is dat wel weer prettiger dan het bij de 50D was. Wel blijft bij de 50D iets meer detail overeind en daar ben ik dan weer blij mee :)
Wat betreft die 5DII: Hij zal ongetwijfeld vaker missen en minder hits schieten bij sport, maar áls ie raak is is ie goed raak en is het makkelijker om er een hele bijzondere foto met veel detail, weinig ruis en een onwijs korte DOF uit te peuteren.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 05-12-10 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:48

HLPhoto schreef:
Klopt, dat is idd persoonlijk. Ik heb met name voor de 50D gekozen ivm de bediening en de verwachting dat de 40D ook wel een keer uit CPS zal verdwijnen nu de 60D er is.

60D is wel een "stapje terug" in de lijn der ontwikkelingen dus ik hoop 't niet :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:50

Nouks schreef:
60D is wel een "stapje terug" in de lijn der ontwikkelingen dus ik hoop 't niet :D
Ben er bang voor, hij is wel CPS supported :) Weet niet hoeveel onderdelen de 40D met 50D en 1D Mk3 deelt, dat zal ook nog wel een stuk schelen. 1D/1Ds Mk1, 20D en 30D schijnen er tegelijk uitgegaan te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:56

Jep, met de omvorming van het CPS-systeem vorig jaar ergens is dat gebeurd. Tot die tijd gold:

- Twee prof bodies (1-serie of een 5D AFAIK)
- Drie L-objectieven

...maar werd iedere aanmelding an sich beoordeeld. Had je bijv een 1D2 en 20D (persoonlijke ervaring) deed men daar niet zo moeilijk over als je er wel drie dikke L's tegenover had staan. De 20D an sich was dus niet supported, maar het "totaalplaatje" was voor CPS goed genoeg om lid te mogen worden.

Het systeem is toen volledig omgegooid en toen zijn idd o.a. de door jou genoemde bodies er uit gegaan, maar ook de 1D mark II. Daar is erg veel protest over geweest (40D was wel supported en kostte destijds tweedehands de helft van een 1D mark II; bovendien zal de 1D2 nooit een consumentencamera worden) dus uiteindelijk zijn ze hier op teruggekomen.

Maar nu geldt dus wel: 2 supported bodies, 3 L-objectieven. Ongeacht hoe en wat verder. Als je twee 1Ds3's hebt maar alleen maar USM-primes hebt omdat je de lichtsterkte nu eenmaal nodig hebt, heb je gewoon pech. Systeem zegt dan "je komt niet in aanmerking" en er is verder geen discussie mogelijk. Heb je 2 40D's (totaal ca 800 euro) en een aantal F4.0L zooms, ben je goedkoper uit maar wel welkom bij CPS.

Daarom vind ik 't systeem ook zo scheef... Maar goed... Daar hadden we het niet over :D

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:57

Veel goede informatie, bedankt! :D

Maar de 18-55 en 50mm presteren die op een 7D slechter dan op een 1000D. Ik bedoel is het eindresultaat dan slechter?

Een nieuwe PC zit er inderdaad ook aan te komen _O-

Ik neig inderdaad wel naar nieuw, omdat ik niet de kennis heb om 2e hands een goede camera te kopen. Maar ook dit is op te lossen heb ik net gehoord haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:58

@Limoen: ja, die camera "vraagt" gewoon om goeie objectieven ivm de resolutie.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:59

Nouks schreef:
Maar nu geldt dus wel: 2 supported bodies, 3 L-objectieven. Ongeacht hoe en wat verder. Als je twee 1Ds3's hebt maar alleen maar USM-primes hebt omdat je de lichtsterkte nu eenmaal nodig hebt, heb je gewoon pech. Systeem zegt dan "je komt niet in aanmerking" en er is verder geen discussie mogelijk. Heb je 2 40D's (totaal ca 800 euro) en een aantal F4.0L zooms, ben je goedkoper uit maar wel welkom bij CPS.

Daarom vind ik 't systeem ook zo scheef... Maar goed... Daar hadden we het niet over :D

Het is ook scheef.. en er heerst nog wel wat vriendjespolitiek. Bekende van me heeft tijdenlang alleen een 1DIII en een 30D gehad, not supported.. maar hij kent hun en vice versa (is redelijk bekend). Hij hoefde maar te vragen of ie ff een 600 f/4.0 kon lenen voor een concertje.. "geen probleem kerel, wanneer heb je 'm nodig? nee, kost niks hoor, voor jou niet". :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:00

Hey Limoen, ingeving, 1D mark II kopen? :D :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:00

Nouks schreef:
@Limoen: ja, die camera "vraagt" gewoon om goeie objectieven ivm de resolutie.
Hangt er ook weer vanaf hoe je het ziet he. Ruis weghalen wordt lastiger, maar verder scheelt 't niks zolang je maar niet verder uit wil vergroten dan je al deed.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:42

Ik heb een vraag. De vraag zal al wel 100.000 keer gesteld zijn maar ik heb niet zo'n zin om 194 pagina's door te lezen :+

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera en ik wil een snelle sluitertijd. Wat is volgens jullie een snelle sluitertijd? Ik heb er totaal geen verstand van. Is 1/200 sneller dan 1/1000 of is het juist andersom?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:42

je stelt je vraag eigenlijk verkeerd. Duurt 1/1000e seconde langer of korter dan 1/200e? ;)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:57

Okee, dus hoe hoger het getal, hoe sneller de sluitertijd is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:00

Inderdaad :D

Verder, wat lang is en wat kort is nogal relatief. Voor portretten is bijvoorbeeld 1/25 vaak al "te" lang (beweging) en is 1/100 bijvoorbeeld meestal kort genoeg. Wil je paarden in beweging fotograferen dan is 1/100 lang, en denk je meer aan 1/500 oid. Terwijl beide voorbeelden nog erg kort zijn vergeleken bij bijvoorbeeld nachtopnames waarbij je sluitertijden gebruikt die letterlijk seconden duren.

Verder, kijk alsjeblieft niet naar de specs van een camera of die camera "een korte sluitertijd" heeft. Eigenlijk alle camera's hebben een sluitertijd die kort genoeg is om beweging vast te leggen, maar het gaat er om of je de camera goed instelt en of ISO en diafragma in combinatie met sluitertijd in staat zijn om onder de specifieke lichtomstandigheden scherpe foto's te produceren.

Even om te voorkomen dat je straks teleurgesteld bent over de bewogen foto's met je compactcamera en dan hier komt klagen "maar er stond sluitertijd tot 1/1000" ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:02

_Rapido_ schreef:
Okee, dus hoe hoger het getal, hoe sneller de sluitertijd is?

Niet helemaal.

Sluitertijd staat weergeven in seconden, het is letterlijk een tijd.

Bijvoorbeeld:

30 seconden is langer dan 2 seconden. 2 seconden is langer dan een halve seconde. Maar "2" is lager dan "30" en toch is "30" langer.

Onder de "1" seconde ga je werken met breuken. Dus 1/10 is een tiende seconde, 1/100 is een honderdste seconde. Een honderdste is kleiner dan een tiende, dus een honderdste duurt korter dan een tiende seconde.

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:06

bokkers!
daar ben ik weer! :P
ik ga waarschijnlijk kopen:
Canon EOS 1000D + EF-S 18-55 + 75-300 III
ik ga foto's maken in een binnenbak, want we hebben geen buitenbak.
is dit een goede lens?
iemand foto's met een canon eos 1000d in de binnenbak?
xxxxxxxxxxxxxx.
alvast bedankt.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:10

xxhenrieke schreef:
bokkers!
daar ben ik weer! :P
ik ga waarschijnlijk kopen:
Canon EOS 1000D + EF-S 18-55 + 75-300 III
ik ga foto's maken in een binnenbak, want we hebben geen buitenbak.
is dit een goede lens?
iemand foto's met een canon eos 1000d in de binnenbak?
xxxxxxxxxxxxxx.
alvast bedankt.

Nogmaals, lees effe de antwoorden die je hier al hebt gekregen:
[FK] Foto's in binnenbak Canon EOS 1000D

In schemering in een binnenbak kun je het gewoon vergeten.

Verder met de genoemde lens: alleen bij zeer helder weer (zomer etc) en een lichte binnenbak.