[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:16

Tja, dat is een keuze die je zelf moet maken. De keuze tamron of tweedehands Nikkor is er een van lood om oud ijzer. Die tamron is goed en ja, hij presteert marginaal minder. Maar bij een nieuwe lens heb je wel je garantie. Bij tweedehands tot aan de deurknop. Het is net wat je prettig vindt.

Qua camera. Bedenk je goed wat je op deze camera mist en wat je perse zou willen hebben. En kijk welk model er dan past bij jou wensen (en of dat binnen je budget valt)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:21

Mijn gevoel zegt altijd eerst je glas updaten :j en dan je body.
Bij het verschil tussen tweedehands en nieuw ga ik met Maaikemuis mee.. sommige webshops geven op tweedehands artikelen nog wel een jaar garantie - particulieren uiteraard niet.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:30

Tsja, ik ga dan sowieso voor een tweedehands Nikon bij een winkel (garantie blijft natuurlijk wel een stuk minder, bij m'n 70-200 wel een jaar gehad). Maar waar ik bang voor ben; dat als ik nu een Tamron koop ik over een aantal jaar denk, had ik toch maar...
Ik heb de Tamron helaas nog niet kunnen testen, presteert 'ie echt zoveel minder? Logisch voor het geld, maar kan ik dan niet beter meer investeren of is het echt verwaarloosbaar?

Waar ik nu vooral tegen aan loop bij mijn body is de cropfactor en het feit dat ik al bij ISO800 te veel ruis heb.

Mijn gevoel zegt inderdaad ook glas updaten, maar ik baal soms enorm van mijn camera... Aan de andere kant denk ik ook weer: "Wat moet ik met een 24-70" :+. Ik denk dat ik maar gewoon knopen moet gaan doorhakken :Y) .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:39

Ja leuk, beter glas, maar glas voorkomt geen ruis bij hoge ISO, daarvoor zul je toch echt aan een andere body moeten.

Als het budget niet oneinig is, denk dan heel goed na wat ECHT belangrijk is.
Gezien je huidige verzameling glas kan ik me toch goed voorstellen dat je nu op het punt van een betere body bent aangekomen :j

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:59

Ja precies, dat is dus ook het punt.

Het enige wat ik in mijn glas nog zou missen, als ik de overstap naar FF ga maken, is een beetje meer groothoek. Aangezien ik volgend jaar weer naar Oostenrijk ga wil ik wel iets meer groothoek, maar ik kan ook altijd kijken naar het huren van een lens (of lenen uiteraard). In principe hoeft een groothoek ook geen vermogen te kosten voor die paar keer gebruik.

Waar ik nu met shoots tegen aan loop is dus mijn ruis. Op de bruiloft waarbij ik mee mocht fotograferen heb ik mijn kitlens amper gebruikt, maar wel mijn ISO omhoog gegooid waar ik in de nabewerking wel ruis zag.

Ik vraag me af of ik het met deze camera nog een jaar met plezier uithoud. Daar begin ik zo langzamerhand wel bang voor te worden namelijk.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:12

Maar in Oostenrijk maak je veel landschap (lees: buiten met ok weer) en heb je (denk ik) geen hoge ISO nodig?

Als je veel bruiloften/binnen fotografeert heb je eigenlijk wel beetje beide 'nodig'. Goed glas en een body (fullframe) die goed met hoge ISO om kan. Als je denkt met je 50mm en kitlens uit te voeten te kunnen hierbij dan zou ik ook zeggen neem die body :)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:18

Nee dan heb ik inderdaad geen hoge ISO nodig, maar Oostenrijk is niet iets wat ik maandelijks doe bij wijze van! :D

Bij bruiloften heb je inderdaad beide nodig. Gelukkig doe ik nog geen bruiloften alleen (paar keer meegelopen nu), maar het is wel iets wat ik in mijn achterhoofd houd. Ik begin nu wel steeds meer te twijfelen of ik niet meer aan een body ga hebben. Ik fotografeer nu met name paarden, en af en toe mensen, en daar heb ik in principe de lenzen wel voor.  

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:20

Dan zou ik zeker voor de body gaan en de lens nog even iets langer on hold zetten. Het klinkt alsof je daar op dit moment meer plezier van zal hebben.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:44

Ik heb hem in mijn handen gehad (de canon vatting) en deze Tamron is echt wel fijn. Het zou de eerste Tamron zijn die ik zou overwegen (mijn mening met de rest van het assortiment is dat je er beter mee kan gooien). Het is een keuze ding denk.

Qua camera, keuzes keuzes keuzes. Ga eerst eens op onderzoek uit welke serie camera je graag zou willen hebben. Wat moet hij hebben en waar hecht je minder waarde aan?

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:09

Ik denk het ook Sicayes! :D

Maaike; áls ik voor een 24-70 ga, wordt het denk ik toch de Tamron. Na veel reviews lezen en meningen horen/lezen etc. zou ik toch voor de Tamron gaan.

Maar...

Ik denk dat ik toch voor een nieuwe camera ga. Vriendlief gaat graag naar de Media Markt dus zal daar alvast kijken en informeren. Ik denk dat het een D610 wordt, maar ik moet me nog beter inlezen dus dat durf ik nog niet zeker te zeggen!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:14

Lees je goed in over de mogelijkheden van de 3 fullframe camera's van Nikon. Persoonlijk zou ik de 610 laten liggen. Die biedt zo weinig opties voor zijn geld. Eigenlijk is het een instapbody met een fullframe sensor. Qua gebruiksgemak en functies doet hij ver onder ten opzichte van de crop 7200 (en niet geschikt voor sportfotografie, hij is niet zo snel)

Kijk echt goed naar wat je eisen zijn en ga daarbij matchen. Kijk niet alleen naar de iso, maar naar het totaalplaatje. Op tweakers heeft ooit een hele interessante vergelijking gestaan van de drie FF van Nikon en welke het beste is en het meeste biedt voor zijn geld.

Voorbeeld: ik schiet al jaren met een D300s. Heerlijke camera en heeft alles wat ik kan wensen. Alleen is hij oud aan het worden. Dus ga ik de overstap maken naar FF. Kijk ik naar gebruiksgemak dan zou ik voor de 810 gaan, maar deze is duur, zwaar en wacht op een update. De 610 valt ook af omdat deze behalve de eis 'fullframe' geen enkel ander boxje aantikt, hij is klein, weinig buttonbesturing, weinig customs en langzaam. De 750 tikt ook niet alles aan, maar voor mij wel het meeste. Hij is qua specs bijna net zo goed als de 810, heeft WiFi, een kantelbaar scherm en is lichter. Dus, dat wordt de nieuwe wens.

Schrijf voor jezelf op wat voor jou echt nodig is.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 23-09-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:21

Ja, ik ben er nog lang niet uit hoor. Ik zal weer lekker reviews gaan lezen en andere vragen om hun mening. Lekker voelen en testen, en dan zie ik dan wel weer! :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:17

Inderdaad lekker inlezen. Ik doe daar ook altijd een tijdje over.

Ik ben uit de band gesprongen en heb de groothoek der groothoeken gekocht, de canon 11-24mm f/4L. Ik heb getobt over de aanschafprijs maar wat issie tof!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:53

Ik vind een hoop technische informatie over de "Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD Asf. IF Macro Nikon objectief" maar niet of deze geschikt is voor binnenbakselen? Ik kan hem voor aankomende weekend mogelijk lenen maar ik kan dus geen goede indruk krijgen of hij tov zijn duurdere broer, mijn 40 mm 2.8 en 70-200 mm 2.8 een aanvulling is. Zijn duurdere broer wilde ik volgend jaar aanschaffen vandaar nog mijn ietwat klunsige set van 40 mm en 70-200 mm. Maar goed, zou bovenstaande lens handig kunnen zijn? Het gaat om een NK dus ik moet het zeker weten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:02

Lenen kan altijd toch? Daar kun je je geen buil aan vallen. Met 2.8 moet een binnenbak lukken bij een redelijk verlichte bak. Zelf zou ik niet voor deze lengte kiezen, maar voor de 70-200.

Een punt om in overweging te nemen tov deze lens is om de keuze te maken voor de Tamron 24-70 2.8. Deze presteert een stuk beter dan de lens die jij op het oog hebt. Wanneer je met een crop sensor schiet ontloop je het grootste struikelblok van jouw Tamron, de inconsistente zachtheid in de hoeken.

Maar wanneer het gaat om lenen, gewoon lenen, is het niets dan is er geen man overboord.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:12

Het gaat om veedrijven in een grote binnenzak, mijn 70-200 mm was alleen handig als de ruiters in de verste hoek reden (daar liep ik laatst tegen aan). Door het onvoorspelbare gedrag van de koeien, leek mij de 24-70 waardevoller. Voor de dressuur gaat de 70-200 er gewoon weer op, daar zijn de bewegingen voorspelbaarder.

Bedankt voor de aanvulling. Zodra het potje vol is, ga ik actief op zoek naar de voor- en tegens, jouw bericht neem ik mee. :j

Ik ben met nieuwe apparatuur zo kort dag altijd huiverig als ik het voor belangrijke dingen moet gebruiken. Het is wel een NK waardoor de lat hoog ligt. Maar dan zal ik het lenen doorzetten. :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:16

Issie niet fijn stop je hem weg en scheef je je 40mm er op. Mocht je een crop hebben en in de buurt zitten van Hoorn/Amsterdam mag je ook wel mijn 50-150 sigma 2.8 lenen. Waanzinnig fijne lens, crisp en snel. Maar alleen geschikt voor een cropsensor Nikon. Je mag hem lenen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 05:27

True. :)
Ik heb wel een crop, maar kom voorlopig niet bij jou in de buurt helaas of je moet hem per post willen verzenden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 06:05

Nah, de post vertrouw ik niet zo erg meer.... Maar aanbod staat mocht je nog mogelijkheid zien.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 06:31

Snap ik, nee dan helaas voor donderdag red ik dat niet meer. :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:23

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:42

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:16

Niet doen. Is geen Europese verkoper en de lage prijs komt doordat er geen invoerrechten op zitten. Kan goed gaan bij de douane, maar ook fout en dan wordt het een duur lensje. Daarnaast leveren zij heel langzaam en zit er geen garantie op de producten.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:55

Ik heb een vraagje..

Ik zoek een prime lens die ik op verjaardagen en stedentrips kan gebruiken. Nu twijfel ik erg tussen de 35mm en 50mm. Wat zouden jullie kiezen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:51

Pieter25 schreef:
Ik heb een vraagje..

Ik zoek een prime lens die ik op verjaardagen en stedentrips kan gebruiken. Nu twijfel ik erg tussen de 35mm en 50mm. Wat zouden jullie kiezen?

Crop of FF?

Op een Crop zou ik voor 35mm gaan, op FF kun je 50mm overwegen, al zou ik die 35mm nog steeds niet aan de kant schuiven.
Voor een Crop zou ik ook zeker kijken naar de serie 20 - 24 - 28mm in diverse diafragma's (en prijzen).