[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:07

Ojeeee!

Ik zat daarnet rustig in de zetel mijn mails te bekijken toen ik opeens een megaharde klap hoorde.
Ik schrok me een bult, ging gaan kijken in de keuken en zag dat m'n rugzak waar m'n camera + lenzen inzitten op de grond lag.
De rugzak was blijkbaar zomaar van tafel gevallen (wat ik echter echt heel raar vindt :s ). 'Gelukkig' viel m'n rugzak niet recht op de stenen vloer, maar viel ze op het kussen van onze hond.. (hond was buiten toen het gebeurde dus weet totaal niet hoe mijn rugzak zomaar van tafel kan vallen, hij stond nochtans niet op de rand van de tafel.. ik snap het niet :?).

Nuja, rugzak was natuurlijk niet helemaal dicht.. dus mijn body en basislens lagen op het kussen uit de rugzak dus.
Aan de body is er op het eerste zicht niet iets. Maar de lens (Nikkor 18-105mm) is dus kapot :(
De vatting van de lens komt precies naar boven (geplooid). Ook het deel erboven waar die puntjes zitten die je in je body moet klikken is gekromt.
Vorige week was ik met deze lens aan het fotograferen. Toen ik inzoomde en uitzoomde voelde ik dat dit redelijk stroef verliep. Na beter te kijken zag ik dat de ring die naar voor en achter lijkt te schuiven wanneer je inzoomt/uitzoomt problemen gaf.
Ik ging de lens dus sowieso opsturen om dit te laten bekijken en eventueel te laten herstellen... De lens valt nog onder garantie (4jaar garantie op genomen). Ik weet dat 'het laten vallen van de lens' niet onder garantie valt, dus volgens mij heeft het geen enige zin meer dat ik hem nog opstuur 'onder garantie'. Zal waarschijnlijk sowieso de volle pot moeten betalen als ik hem wil laten herstellen.

De vraag is nu natuurlijk, is het wel de moeite dat ik de lens laat herstellen? Volgens mij kan ik misschien gewoon beter uitkijken voor een nieuwe (of 2e hands) basislens aangezien de kosten waarschijnlijk vrij hoog kunnen oplopen :roll:

Ik heb nog een andere lens (Sigma 70-300). Daarnet een paar foto's getrokken om te kijken of hij wel nog scherpstelt. Alles lijkt in orde te zijn daarmee. Maar misschien laat ik de body toch ook best eens controleren? Met de andere lens is niets aan de hand.

Ik baal echt enorm! En ik snap nog altijd niet hoe mijn rugzak zomaar van de tafel is kunnen vallen!
Laatst bijgewerkt door NewGirl_BQ op 29-10-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:09

Oei. Dat is enorm balen zeg. :( Misschien kijken voor een gewoon kitlensje zodat je die gewoon in combi met je Sigma 70-300mm kunt gebruiken? Kitlensjes zijn nieuw nog geen 100 euro denk ik.

Ik zet daarom mijn cameratas altijd op de grond en ook vaak ergens tegen aan. Ik ga zo hard huilen als mijn cameratas op de grond sodemietert. :(

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:22

Sowieso gebruikte ik mijn basislens wel nog redelijk veel in combinatie met de Sigma 70-300mm.
Dus ik vrees dat als ik zonder die basislens wil werken ik hem wel erg ga missen :(
De Sigma lens is namelijk soms wel nadelig als je dingen van te dicht wilt fotograferen... (anders zou het ook geen telezoomlens zijn :)) ) . Dus om zo'n dingen te fotograferen gebruikte ik mijn basislensje.

Ik kan het maar niet genoeg zeggen, maar ik baaaaaal zo hard!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:16

Oké, ik ben ermee naar een winkel gegaan om advies te vragen.
Verkoper zei meteen dat ik hem best niet laat vermaken omdat het een duur grapje zal zijn :( :( :(

Wordt dus sparen voor een nieuwe basislens! Noooooo :( !
Welke raden jullie aan om te combineren met de Sigma 70-300 ?
Terug dezelfde lens? Of zijn er nog andere 'betere' opties... Nu ik toch moet sparen kan ik misschien evengoed doorsparen voor een betere? Maar opzich was dit wel een goeie basislens!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:20

Wat voor body heb je? De kitlens is natuurlijk een relaxed goedkope oplossing zodat je iig weer het hele bereik tot je beschikking heb in combi met je 70-300mm. Ik mis zelf het ontbreken van 55-70mm niet, want dat is gewoon een kwestie van stapje naar voren/achteren.

Tenzij je weer een allround zoom wilt... := Dan kun je misschien op zoek naar een 2e hands 18-105mm. Of als je je standaardzoom wilt upgraden. De Nikkor 17-55mm is volgens mij een erg mooie lens als standaardzoom. Ik werk zelf niet met Canon, maar ben wel erg tevreden met mijn Canon combi van 17-55mm & 70-200mm. <3

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:31

Ik heb een Nikon D3000

De lens die je opgeeft zal waarschijnlijk wel een zeer goede lens zijn als ik z'n prijs bekijk :+
Ik zal even rondneuzen op internet :+ sowieso wacht ik nog, maar tegenwoordig fotografeer ik veel. Dus ik denk dat ik mijn basislens snel zal missen :(

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:33

Alison schreef:
De lens die je opgeeft zal waarschijnlijk wel een zeer goede lens zijn als ik z'n prijs bekijk :+

Maar wel de moeite waard! :+ Ik had zelf bij Canon de 18-135mm, die trouwens inferieur is aan de 18-105mm van Nikon... := Heb toen al snel de 17-55mm gehaald. Die gelukkig een stuk goedkoper is dan de Nikon variant! :+ En die lens zit echt het meest op mijn body.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:39

Ja, kan ik zeker in komen dat het de moeite waard is. What you give is what you get :P
Maar zoveel budget heb ik nu ook niet meer om een 'basislens' aan te schaffen...

Misschien eens rondkijken voor een 2e hands.. Maar dat vertrouw ik dan ook al snel niet meer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:45

Waren er dingen die je in je 18-105 tegenstonden?

Zo niet: 18-105 terugkopen
Zo ja: (eventueel eerst een goedkoop kitlensje tweedehands op de kop tikken en ondertussen) doorsparen voor een beter objectief.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:56

Wel, ik vond het opzich een goede lens, maar ik merkte wel een heel groot verschil met m'n Sigma lens qua kleur. De foto's die ik trok met m'n nikkor waren altijd zo flets van kleur. Ik moest die altijd nog heel erg na gaan bewerken (contrast/helderheid/kleur). Met de Sigma-lens die ik nu ook nog heb heb ik dit totaal niet.

Nu ik even aan het rondkijken ben op internet; wat zijn die Lensbaby Composer Pro dingen?
http://www.fotokonijnenberg.be/product/ ... nikon.html
Niet dat ik van plan ben om dit te kopen, maar ik zie het altijd passeren op internet en ik vraag me telkens af of die dingen eigenlijk wel veel verkocht worden... En wat de ervaringen zijn van sommige mensen. Ik heb het trouwens echt nog niet veel gezien.

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:22

Hallo allemaal,

Ik wil graag de Canon 55-250 aanschaffen, maar nu zag ik 2 verschillende op internet staan er van,
welke is beter?
Canon Lens Ef-S 55-250 4-5.6 Is
Canon EF-S Telefotozoomlens - 55 mm - 250 mm - F/4.0-5.6 - Canon EF-S

Of is deze gewoon hetzelfde ;)
Want er zit een verschil van prijs van ongeveer €80,- in.

Groetjes Leonie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:48

Als ik de omschrijving zo zie dan is het dezelfde, tenzij bij één van beide nog ergens een "II" staat (romeinse twee), dan is dat de opvolger van de andere. Zou het prijsverschil wel verklaren. De versie 1 is te koop voor ruim 200 euro (ter referentie voor jou) maar volgens mij is de versie II bij de meeste winkels zeker geen 80 euro duurder.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:47

Een objectief tweedehands kopen? Ervaringen mee? Waar moet ik op letten?

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:44

ik heb een keer een 18-200 f4 sony objectief van iemand over gekocht.
ik kende hem niet maar ik heb gekeken op mijn camera ik heb er foto's mee gemaakt en ik heb mf en af alle2 geprobeert en ik heb gekeken of er geen stofjes in het scherm te zien waren :)

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:36

Wat vinden jullie van de nikkor 18-70mm?
Misschien kan ik deze in 2ehands vinden.. en deze sluit goed aan op mijn 70-300mm lens...

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:10

margjex schreef:
ik heb mf en af alle2 geprobeert en ik heb gekeken of er geen stofjes in het scherm te zien waren :)

Wat bedoel je hier precies mee?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:34

Nouks schreef:
Als ik de omschrijving zo zie dan is het dezelfde, tenzij bij één van beide nog ergens een "II" staat (romeinse twee), dan is dat de opvolger van de andere. Zou het prijsverschil wel verklaren. De versie 1 is te koop voor ruim 200 euro (ter referentie voor jou) maar volgens mij is de versie II bij de meeste winkels zeker geen 80 euro duurder.

Er is toch helemaal geen II van de 55-250?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:38

Jawel.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:11

Ik zit in een dubio :')

Ik twijfel tussen 2 lenzen en heb al veel op internet gelezen over de 2.
Maar uiteindelijk weet ik niet welke qua kwaliteit beter is. Qua prijs verschillen ze bijna niks dus daarvoor hoef ik het niet te doen

het gaat om de volgende lenzen:

canon 17-85mm f/4-5.6 IS USM
canon 18-135mm f/3.5-5.6 IS

Qua bereik spreekt de 18-135mm mij het meeste aan (ivm het wisselen)
Ik weet dat hij minder scherp wordt hoe verder hij inzoomd maar dat maakt mij niet veel uit.
Op de verre afstanden zal ik dan toch mijn 55-250 gebruiken.

Hij is echt als vervanging van mijn kitlens.

Dus wie kan mij iets meer vertellen over de verschillen onderling?
Welke is beter, scherper, mooiere kleuren etc? :)

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:18

Als het echt vervanging is van je kitlens, zou de 17-85mm dan niet beter zijn?
Als je nog een 55-250mm lens hebt kan je voor dingen die verder weg zijn deze lens gebruiken. Aangezien je al een mooi zoombereik hebt met je andere lens, is het dan niet een beetje 'dom' om nog een lens te kopen waar je uiteindelijk ook een mooi zoombereik mee hebt?
Ik zou dan eerder een lens kopen die minder ver zoomt, maar mooi aansluit op je andere lens, en die betere kwaliteit van foto's geeft. Uiteindelijk heb je volgens mij toch ook al een mooi zoombereik met de 18-85mm lens :))

Ik snap je probleem ivm het wisselen wel. Ik zei dit ook altijd. Maar dan heb ik toch een telezoomlens (sigma 70-300mm) bijgekocht. Het wisselen valt uiteindelijk wel mee. En ik heb het er wel voor over.

Zoek ook eens op google op kieskeurig.be , typ daar het type lens die je zoekt in en bekijk de reviews eens. Doe dit voor beide lenzen en ik denk dat je al wat meer zal te weten komen.
OF
http://forum.belgiumdigital.com/f35/can ... 67165.html

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:34

Nouja de lens zou ook gebruikt worden voor vakanties e.d.
En dan vind het wisselelen soms erg vervelend (+vriendlief :'))

Vandaar dat ik meer neig naar de 135...

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:25

Alison schreef:
Wat vinden jullie van de nikkor 18-70mm?
Misschien kan ik deze in 2ehands vinden.. en deze sluit goed aan op mijn 70-300mm lens...

18-70 is optisch gezien beter dan de 18-105. In het rijtje budgetlenzen met het bereik dat jij zoekt is dit een fijn objectief.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:03

Oké bedankt voor de info :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:31

Hoi,
Zouden jullie mij kunnen helpen?
Mijn moeder wil me graag een lichtsterkte lens doen.
Nu weet ik dat de echte Canon lichtsterkte lenzen gewoon erg duur zijn zo'n 2000/3000 euro.
Sigma en Tamron kunnen ook op een Canon.

Het lichtsterkte gebeuren (vanaf F4.0?) begrijp ik nog niet helemaal hoe ik kan zien of een lens licht sterk genoeg is?
Ik zou graag een wat beter effect hebben bij het fotograferen in bijv het bos/binnenbak en dat soort locaties .
De kitlens heb ik natuurlijk en ik heb een 55-250 , maar deze is het net niet .

Nu vond mijn moeder deze:
http://www.bol.com/nl/p/elektronica/sig ... 003SNBAZ95

Is dit wat? Of hebben jullie eventuele andere suggesties?
Bedankt alvast :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 02:25

Lichtsterk is niet f4 maar eerder f2.8 en lager. Lens die je laat zien is dat niet en is niet wat je zoekt, lijkt op je 55-250 maar jouw lens is beter. Je moet weten welk bereik je zoekt, dus bv. Een 17-55 of juist een 70-200 en dan dus kijken naar een 2.8 lens. Maar dat is zelfs in sigma of tamtam niet goedkoop hoor!

Goedkope optie is de canon 50mm f1.8, maar daar kan je dus niet mee zoomen ;)