[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:36

Lieve foto met die regenboog op de achtergrond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:01

Mijn eerste creatie in photoshop haha. :o
Ik ben nu allemaal tutorials aan het bekijken.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:25

Ik denk dat je je sowieso eerder moet verdiepen in basis fotoverbetering dan extra tierelantijntjes :') . De regenboog is leuk, maar het paard zo donker dat die wegvalt. Een basisverbetering zou het zijn als je het donkere schaduw stuk kan oplichten om meer van het paard te zien. Gemakkelijk dmv curves. Dat vind ik persoonlijk een nabewerking die iets toevoegt aan je foto en het verbeterd.

Daarnaast loopt je regenboog voor de bomen door.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:29

Bij fotobewerking is het de kunst het er zo uit te laten zien dat het echt lijkt. Ik zou ook eerst aan die basis schroeven. En als e goed fotografeert heb je die tierelantijntjes ook niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:30

Ik heb al veel ervaring met fotobewerkingen, dit doe ik al jaren, maar nooit echt de goede progamma's voor gehad.
Regenboog is puur even uitproberen, het was avond en ik had geen energie meer om echt met iets lastigs bezig te gaan.

Regenboog voor de bomen langs komt in het echt ook voor trouwens.
Ik heb er deze zomer 1 gezien die maar een paar meter van ons verwijderd was, die liep tot aan de grond. :j

Maar daar gaat het ook helemaal niet om, ik plaats alleen de foto om het verschil te laten zien in beeldweergave.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:46

Ik zeg niets meer, bij deze zal ik geen goedbedoelde adviezen meer geven. Je zegt al lang ervaring te hebben in nabewerking. Met het feit dat de eerste reacties over basisbewerking gaat die nog bijgeschaafd kan worden dan moet het toch duidelijk overkomen dat al die jaren ervaring in nabewerking niet te zien zijn. Ik lees echt op alles continu weerwoord, ipv een bedankje voor het inhoudelijke fotografische advies. Alleen dit topic zou mij als klant al wegjagen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:51

verography schreef:
Ik zeg niets meer, bij deze zal ik geen goedbedoelde adviezen meer geven. Je zegt al lang ervaring te hebben in nabewerking. Met het feit dat de eerste reacties over basisbewerking gaat die nog bijgeschaafd kan worden dan moet het toch duidelijk overkomen dat al die jaren ervaring in nabewerking niet te zien zijn. Ik lees echt op alles continu weerwoord, ipv een bedankje voor het inhoudelijke fotografische advies. Alleen dit topic zou mij als klant al wegjagen.

Idem. Als je al ‘jaren ervaring hebt’ kan ik niet in zien waarom een deel van je foto’s eerder in dit topic qua ‘Vibrance’ en ‘Contrast’ gewoon niet correct zijn.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:53

verography schreef:

Valt mij inderdaad ook op. Je opent een topic waar je adviezen vraagt maar als je die vervolgens krijgt weet je het zelf allemaal beter.
En inderdaad jaren ervaring? Dat is niet, wat je doet kan iemand zonder ervaring ook. ;)
Laatst bijgewerkt door Jellybeans op 11-12-14 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:53

KoudbloedKim schreef:
NAIWHL, het was mijn vraag hoe we dat konden doen, niet dat het een probleem was. :)
Je kunt toch iets graag willen zonder dat het een probleem is als dat niet lukt?
Het doel was om tips te krijgen hoe we dit kunnen realiseren en die hebben we gekregen!

Tuurlijk kan je iets willen en dat het geen probleem is als het niet lukt.
Het zal de makke van het internet zijn dat het niet op die manier over komt. ;)

Verder sluit ik mij wat betreft de bewerkingen en de foto's bij de rest aan.
Ik zie de ervaring hierin niet terug En blijf ik erbij dat ik dit niet de plek vind om bewerkingen e.d. te laten zien. Hiervoor is FK op tips en trucs te krijgen om beter te worden.

Ik vond het een interessant topic om te lezen wat klanten graag zouden willen zien voordat ze een fotoshoot boeken (als in, waarin haakt iemand snel af als hij naar een website gaat. Dat de foto's goed moeten zijn is logisch). Ik denk dat het topic daarin inderdaad veel tips gegeven heeft.
Laatst bijgewerkt door NAIWHL op 11-12-14 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:55

verography schreef:

Vind ik ook. had me al voorgenomen niks meer te zeggen.. overal komt een ja maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:09

Ik heb al meerdere keren mijn dank uitgesproken en al onwijs vaak gezegd dat we de tips gaan gebruiken etc. etc. etc.
Ik vind het ontzettend flauw dat er dan wordt gezegd dat ik overal een weerwoord op heb en geen dankjewel zeg.

NAIWHL, ik denk ook dat dat bij elke shoot weer zeer persoonlijk is. :j
Dat je goed met de boeker moet overleggen wat hij/zij wil/verwacht.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:24

Ik ben dit topic ook al even aan het meelezen en ik vind dat er wel erg hard word gedaan tegen koudbloedkim. De toon waarop (vooral de mensen die er meer verstand van hebben) er tips (ik vind het meer kritiek) word gegeven vind ik vaak erg kleinerend/onaardig overkomen;) veel van de fotografen die om een mening vragen reageren hier op bokt reageren veel arroganter of meer 'maar' als koudbloedkim. Misschien is t een idee om weer terug te gaan naar de tips op een aardige toon;) en niet meer klagen over de reactie van koudbloedkim:p

Ik denk dat ze al heel veel nuttige tips heeft gehad en daar kan ze zeker heel erg veel van leren^^

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:26

Dan zal ik nog een tip geven die (meen ik) nog niet voorbij is gekomen.

Zorg ervoor dat alles wat je op je website aan de klant 'belooft' ook terugkomt in je portfolio.
Concreet: je schrijft dat jullie blackfoto's maken, maar die zie ik niet terug in het portfolio. Voeg er daar ook een of twee toe, zodat ik als potentiële klant ook zie dat jullie echt die blackfoto's kunnen maken.

Succes!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:29

Ik denk dat iemand jou boekt omdat de stijl aanspreekt. Overleggen gebeurt dus maar in beperkte mate. Je mag van de klant niet verwachten dat die verteld wat hij wil zien. Hooguit het onderscheid tussen, stand en actiefoto's. Verder moet de fotograaf alle kennis meenemen. Moet een fotograaf kunnen inschatten hoe een paard er op zijn voordeligst uit komt.

Waar ik op doelde met wat klanten graag willen zien voordat ze boeken: wat trekt iemand in eerste instantie over de streep om verder te kijken op een website waar je vervolgens hoopt dat ze verder klikken, je website afstruinen en je vervolgens boeken. Je moet je bouncepercentage zo laag mogelijk zien te houden. Iedereen kan een website bouwen, dat is tegenwoordig helemaal niet meer moeilijk :n, maar ik zie zoveel knullige websites voorbij komen. Bijna iedereen heeft een website, wat maakt die van jou beter dan de rest.

We leven tegenwoordig bijna elke dag met het internet. Als je naar een winkel toe gaat, stad, of je moet iemand op bellen die je niet kent. Hop... daar is het internet, van te voren even kijken met wat of wie je te maken gaat krijgen. Spreekt het niet aan, dan shoppen we gewoon nog even door.

En dan zal ik een eerder afgeslagen tip van iemand nog even naar boven halen. Er is gezegd dat het interessanter is om op je startpagina niet enkel Kim en Elske neer te zetten. Een in mijn ogen belangrijke tip waar je niets mee doet.Je geeft aan dat je dit zelf de mooiste foto's vindt (prima) en dat mensen toch wel verder klikken naar je portfolio.

Alleen is dat laatste niet het geval. Iemand bepaalt in minder dan 3 seconden of hij verder klikt naar je portfolio. En als ik nu naar jullie website ga, dan ben ik ook in minder dan 3 seconden weer weg.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:43

Kim, wat als kailey het realistische fotodeel doet en jij een leuk bewerkte versie. (denk aan eenhoorns,cartoons)

Als ik je foto's bekijk zie ik dat je meer gaat voor een bijna cartooneske versie van je orginelen. Sterke verzadigingen, vrolijke kleuren bijna kinderlijk naief.
Als dat jouw beeld is waarom dat niet volgen ipv de rest van de amateurfotografen te volgen?
Het zal een hoop stoeien en uitproberen kosten maar dan heb je iets waar jullie je mee kunnen onderscheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:48

Hidsiiiggg, bedankt voor je reactie, ik heb dat gevoel bij sommige reacties ook heel erg, maar dacht dat ik de enige was.

Szan, blackfoto's zal ik nog even toevoegen, daar hebben we een paar mooie van!
Reden dat die er nog niet op staan, is omdat die 'staand' zijn.
Kailey komt dit weekend weer hier dus dan gaan we er mee aan de slag.

NAIWHL, ik vind dat een klant zeker wel mag zeggen wat hij graag zou willen zien.
Als fotograaf schat je dan in of dat haalbaar is.
Je zegt dat de tip die je noemt afgeslagen is, maar als je even de moeite zou nemen om terug te lezen, zou je zien dat ik daar al meerdere keren antwoord op heb gegeven.

Minikatje, dat zou ik ook erg leuk vinden!
Daar ben ik dus wel redelijk goed in. :))
Ik hou zelf ook van veel kleur, Kailey totaal niet (en de rest hier volgens mij ook niet :+)
Maar de klant moet daar ook van houden.
Ik ben op het moment bezig met zo'n overdreven fotobewerking.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:54

Probeer het uit zou ik zeggen. Tover Elske om tot de draak die ze daadwerkelijk is. Maak hamstershetten en doe gewoon wat jou goed lijkt. Het is vallen en opstaan maar daar ontwikkel je je eigen stijl mee.

Fiffil kan ik herkennen aan dr manier, leonyr, iceprincess.

Wat heb ik aan een shoot van 2 fotografen als alles op elkaar lijkt.

Als je van kleur houdt zorg je dat je model kleur heeft.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:58

Ik heb het hele topic doorgelezen. Dus teruglezen is niet aan de orde. Als ik ergens aan begin, dan doe ik het goed of niet ;-) Maar ik zal er even bij pakken wat ik bedoelde.

Citaat:
Nee, nog een ander paard staat erbij op.
Deze foto's vind ik persoonlijk mooi en mensen kijken vooral naar je portfolio, daar staan genoeg andere foto's bij.

Je hebt er inderdaad meerdere keren antwoord op gegeven. Dat klopt, echter sla je het ook af. Prima, begrijp mij niet verkeerd, want het is jullie website en jullie feestje. Het dikgedrukte is dus alleen niet waar.

Kort samengevat wil ik er dit mee zeggen. Je kunt nog zulke mooie foto's maken. Als je niet gevonden wordt, dan heeft het nog weinig zin.

En daar alvast op vooruit bordurend. Natuurlijk kan je zonder website ook gevonden worden en is van mond tot mond reclame en social media daar een hele goede hulp in, maar er zal maar een heel klein percentage zijn die daarmee weg zullen komen.

Een tip die ik eerder al gaf:

Citaat:
Los van alle andere punten en tips die genoemd zijn.
Een algemene tip voor iedereen met een website die professioneel over wil komen zou ik de volgende zin zelf nooit op mijn website plaatsen. Iets in de trant van: "welkom!" of "Welkom op mijn website".

Dat komt vaak minder professioneel over. Het lijkt alsof je geen idee had wat je moest zeggen en wat tekst nodig hebt om ruimte te vullen. Ik vind het niet interessant om te lezen. Als ik niet welkom ben op een website, dan moet je er niet één maken. Ik ga er dus vanuit dat ik overal welkom ben :j

Kom liever direct ter zake. :-)

edit: even een aanvulling.

Ik probeer niet vervelend te zijn, ik probeer alleen wel duidelijk te maken dat het technische gedeelte enorm belangrijk is en niet weggewuifd kan worden op het moment dat je meer klanten aan wilt trekken. :-)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:59

minikatje schreef:
Probeer het uit zou ik zeggen. Tover Elske om tot de draak die ze daadwerkelijk is. Maak hamstershetten en doe gewoon wat jou goed lijkt. Het is vallen en opstaan maar daar ontwikkel je je eigen stijl mee.

Nou, dat soort dingen zou ik dan weer niet doen. Met dat soort bewerken schiet je als fotograaf nog even niet zoveel op :+ Je kunt je echt beter gaan focussen op eerst technisch correcte foto's weten te schieten, vervolgens in Lightroom en Photoshop de foto optimaliseren, en dan vervolgens met kleine effectjes gaan spelen. En als je dat allemaal in de vingers hebt kun je eens gek gaan doen. Maar een paard met vleugels schiet je naast dat het grappig is niks mee op _O-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:00

Daarbij denk ik dat die doelgroep ook minuscuul is. Misschien penny's die altijd al op een Pegasus hadden willen vliegen, maar daar blijft het bij.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:01

Marit schreef:
minikatje schreef:

Nou, dat soort dingen zou ik dan weer niet doen. Met dat soort bewerken schiet je als fotograaf nog even niet zoveel op :+ Je kunt je echt beter gaan focussen op eerst technisch correcte foto's weten te schieten, vervolgens in Lightroom en Photoshop de foto optimaliseren, en dan vervolgens met kleine effectjes gaan spelen. En als je dat allemaal in de vingers hebt kun je eens gek gaan doen. Maar een paard met vleugels schiet je naast dat het grappig is niks mee op _O-

Van de andere kant: als je dat gaat doen, ben je wel genoodzaakt om tutorials (bijvoorbeeld van jou :+ ) te gaan lezen en daar leer je wel heel veel van.
Maar ik ben het er ook mee eens dat eerst de basis beter onder de knie moet hangen eigenlijk. Anders snap je de tutorials misschien ook maar half.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:03

lifaya schreef:
Daarbij denk ik dat die doelgroep ook minuscuul is. Misschien penny's die altijd al op een Pegasus hadden willen vliegen, maar daar blijft het bij.

Als je het goed doet niet hoor :) . Toevallig op een fair geweest waar een fotografe staat die hele fantasy kunstwerken maakt met foto's. Zij fotografeert ook dus maakt de foto's en doet de nabewerkingen. Onwijs mooi er professioneel. Leuk voor ouder met kinderen die er een elfje van maken, of echt fantasygekken qua volwassenen.

Heeft alleen niets met paarden te maken :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:05

Klopt, als je het goed doet niet, maar vrees dat de TS ondanks haar bewerkervaring nog niet op dat level qua bewerken zit als die van de fair haha. Op Deviantart kom ik ook regelmatig echt kunstwerken tegen wat me retevet zou lijken. Maar die mensen leven van het bewerken, die hebben zo ontzettend veel tijd en geld hier in gestoken... Ik zou het ook nog lang niet op dat niveau kunnen, en ik heb toch al dik 6 a 7 jaar bewerk ervaring lol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:08

Ik doel op mijn reactie dat ik het portfolio gaan aanpassen met meerdere paarden als we nieuwe Shoots hebben gedaan en de reactie dat ik geen paarden erop kan zetten die ik nog niet op foto heb. :)

Als ik kijk naar sites van professionele fotografen, zie ik over het algemeen ook gewoon welkom staan, dus dat laat ik liever staan.
Wij zijn niet professioneel en ik geef liever iemand een welkom, dan een zakelijk gevoel zolang ik nog op amateurniveau zit.

Voor de mensen die zeggen dat ik alle tips afsla; dat is niet het geval, ik neem alleen niet álles klakkeloos over. :)

Minikatje, ik zou dat graag willen, maar heb daar juist enorm veel negatief commentaar opgekregen.

Deviantart is inderdaad ook een grote inspiratiebron voor mij en nee, ik zit zeker nog niet op dat niveau. :+

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:16

KoudbloedKim schreef:
Minikatje, dat zou ik ook erg leuk vinden!
Daar ben ik dus wel redelijk goed in. :))
Ik hou zelf ook van veel kleur, Kailey totaal niet (en de rest hier volgens mij ook niet :+)
Maar de klant moet daar ook van houden.
Ik ben op het moment bezig met zo'n overdreven fotobewerking.

Volgens mij heb je tijd noch moeite genomen om andere fotograferen (die hier reageren) hun portfolio te bekijken. Bij iedereen zie ik toch een hoop kleur. Realistisch welteverstaan :D .

Verder vind ik veel mensen hier vriendelijk reageren, kritisch misschien wel, maar anders zijn het ook geen tips. ;) .