[INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:09

20 km heen en terug? of 20km heen én 20 km terug?
Mijn auto rijdt niet bepaald zuinig, zo'n 1 op 10, en dat is bij 40km x € 1,70 toch al snel €6,80 aan álleen al brandstof. Dat is nog niet eens de werkelijke km-kosten van en auto (afschrijving, wegenbelasting, verzekering, onderhoud : aantal km wat je totaal rijdt).
Om nog maar niet te spreken over de kosten/afschrijving van je camera en spullen, de tijd die er in steekt. Je kan bijvoorbeeld een uur foto's maken, maar vervolgens ben je toch al snel wat uren aan het nabewerken.

Met 10euro per shoot, draai je hard verlies.
Het ligt er natuurlijk aan wat je de mensen vervolgens geeft na de shoot.
Moeten we bij jou de bestanden kopen? Maak je nog winst op eventuele afdrukken of zit in die 10euro alles inbegrepen, dat maakt ook nogal een verschil natuurlijk.

Voor alle duidelijkheid, de prijzen die hier worden genoemd, gaat dit puur om 1 groot digitaal bestand of om een hele shoot incl. webformaten met logo? Ik ga zo ook het één en ander taxeren, maar dan is het wel belangrijk waarom het gaat.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:16

AnneXxX schreef:
20 km heen en terug? of 20km heen én 20 km terug?
Mijn auto rijdt niet bepaald zuinig, zo'n 1 op 10, en dat is bij 40km x € 1,70 toch al snel €6,80 aan álleen al brandstof. Dat is nog niet eens de werkelijke km-kosten van en auto (afschrijving, wegenbelasting, verzekering, onderhoud : aantal km wat je totaal rijdt).
Om nog maar niet te spreken over de kosten/afschrijving van je camera en spullen, de tijd die er in steekt. Je kan bijvoorbeeld een uur foto's maken, maar vervolgens ben je toch al snel wat uren aan het nabewerken.

Met 10euro per shoot, draai je hard verlies.
Het ligt er natuurlijk aan wat je de mensen vervolgens geeft na de shoot.
Moeten we bij jou de bestanden kopen? Maak je nog winst op eventuele afdrukken of zit in die 10euro alles inbegrepen, dat maakt ook nogal een verschil natuurlijk.

Okee, maar weetje, ik fotografeer omdat ik het leuk vind, en niet omdat ik er geld aan wil verdienen. Vinden de meeste mensen mijn foto's zo rond de 50/60,- waard, dan ga ik eens nadenken over een hogere prijs, maar tot nu toe is dat niet en vind ik het gewoon een leuke hobby waar ik mijn zakgeld mee kan verdienen, niet meer ;)

Over die reiskosten ga ik eens goed nadenken, want wat je zegt zit wat in. Het is voor mijn ouders niet 20 km heen en weer terug maar nu je het zegt eigenlijk 20 km heen om me te brengen, 20 km terug om zelf weer terug te gaan, na 2/3 uur weer 20 km om mij op te halen, en weer 20 km naar huis, dan zit je dus op 80 km..
Het is inderdaad waar wat je zegt, maar mijn ouders zitten er niet mee om mij even te brengen en op te halen. Ze hebben daar nog nooit om gevraagt, om dat in te voeren bij mijn fotografie
Maar ik zal het eens aan ze vragen, wat ze ervan vinden enzo ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:20

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:34

Wat een leuk topic. Ik ben benieuwd hoeveel jullie mijn foto's waard vinden. :)
Ik ga niet zeggen hoeveel ik nu vraag (ook niet stiekem op mn site kijken), het is sowieso te weinig, maar ik ben nog aan het denken, misschien kan ik jullie advies opvolgen.

Eerst even bijlezen. Heb er geen commentaar bijgezet, omdat dat hier de bedoeling niet is. Dus alleen prijsjes. :)

Korbakimmy8: €10,-
Kirstenvosje: €20,-
Irtj_: Nog niet voor geld... eerst eens goed blijven oefenen, dan zal het best wel goed komen! :)
Kani_ejj: €10,-
Eskegirl: €15,-
Yentlshots: €15,-
SKy_as: €20,-

Mijn foto's. Drie in het groot en nog een paar in linkjes, omdat je er niet meer in het groot bij mag zetten.

Paarden:
Afbeelding
http://stephaniemierasfotografie.weebly ... 7_orig.jpg
http://stephaniemierasfotografie.weebly ... 1_orig.jpg

Honden:
Afbeelding
http://stephaniemierasfotografie.weebly ... 2_orig.jpg
http://stephaniemierasfotografie.weebly ... 4_orig.jpg

Mensen:
Afbeelding
http://stephaniemierasfotografie.weebly ... 8_orig.jpg
http://stephaniemierasfotografie.weebly ... 0_orig.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. :)

SternPhoto

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:59

wauw ik vraag 25 euro per dier en dan nabestellen.
zal zo even mijn paardenfoto's erop zetten.

met een 10tje draai ik echt verlies, en dan doe ik het gewoon voor de hobby, maar dan haal ik mijn lens of studio er niet eens uit.
nog tips dan hoe ik het beter kan doen ? waardoor je een wauw effect krijgt ??

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:54

kani_ejj schreef:

met een 10tje draai ik echt verlies, en dan doe ik het gewoon voor de hobby, maar dan haal ik mijn lens of studio er niet eens uit.

Ik heb het iets te snel bekeken, maar 25 kan ook best hoor. Maar ik had tien euro gedaan, omdat ik je foto's allemaal veel te donker vond. Ze zijn genomen in de schaduw en bijvoorbeeld bij de tweede hondenfoto, is het hoofd in de schaduw en is heel donker, de ogen zie je daarom bijna niet. Ik zie graag zon in de foto of in ieder geval genoeg licht. Ik hoop dat je er wat mee kunt. :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:23

YentlShots schreef:
Priscilla__, 50-60,- , hele mooie fotostijl!!

Ik heb nu mijn nieuwe lens en wat ik nu voor mijn fotografie vraag is 15,- voor paarden en 10 voor honden (daar wil ik 1 prijs van maken ;) )

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat voor lens heb je gekocht?

Ik vind deze twee foto's heel mooi!
€15 euro vind ik wel weinig hoor!

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:58

Nefertarie schreef:
YentlShots schreef:
Priscilla__, 50-60,- , hele mooie fotostijl!!

Ik heb nu mijn nieuwe lens en wat ik nu voor mijn fotografie vraag is 15,- voor paarden en 10 voor honden (daar wil ik 1 prijs van maken ;) )

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat voor lens heb je gekocht?

Ik vind deze twee foto's heel mooi!
€15 euro vind ik wel weinig hoor!

De Canon 55-250 ;) Heeeeeele fijne lens, als je het mij vraagt :P

Dankjewel, wat heb jij dan in gedachte voor prijs?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:27

Minimaal €25,- per model. Je hebt er veel werk aan en je foto's zijn mooi.
Die lens heb ik ook idd. Ik was net aan het kijken voor nòg beter, maar dan zit je meteen rond de €2000,- :oo

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:44

70-200 f4 is beter maar geen 2000,- hoor ;)
Deze is mooie overstap welke ik zelf ook destijds had gedaan :j

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:31

Ah oké daar zal ik op letten.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:45

kani_ejj schreef:

Een tip; doe het niet om je camera terug te verdienen.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:21

kani_ejj Tussen de €20,00 en de €30,00. Eerste foto vind ik érg gaaf, tweede vind ik minder. Blijf door oefenen. :)
EskeGirl Tussen de €10,00 en de €20,00. Mis bij foto 1 en 3 diepte én scherpte. Foto 2 is wel leuk! :D Blijf door oefenen. :)
YentlShots Tussen de €40,00 en de €50,00 voor de paarden. Tussen de €20,00 en de €30,00 voor de andere dieren. Erg gáve platen, zeker leuk om uit te laten vergroten.
Sky_As Tussen de €20,00 en de €30,00, ze zijn niet erg spannend. Maar wel helder en mooi qua kleur.
steefvicky Tussen de €20,00 en de €30,00, af en toe mist de scherpte wat. Leuke composities. :)
kyra1995 Tussen de €20,00 en de €30,00, ze zijn niet erg spannend, en af en toe mist de scherpte wat.

Ben benieuwd wat jullie van de mijne vinden. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:33

RdLFoto schreef:
kani_ejj schreef:

Een tip; doe het niet om je camera terug te verdienen.

Hoe bedoel je dat als ik vragen mag? Het is toch fijn om je kosten er uit te kunnen halen... bedoel hoe komt een professional aan zijn prijs...

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:38

Om je camera of lens of weet ik het wat terug te verdienen moet je gewoon goede foto's maken imo :j Ik persoonlijk vind ook dat er best hoog getaxeerd word :o

Wanneer je een dure camera koopt wilt dat niet zeggen dat elke foto die je maakt geld waard is. Daar moet je zelf voor zorgen

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:12

Ja daar geef ik je gelijk in. Maar dan duurt het bij de ene gewoon langer dan bij de ander om het terug te verdienen toch :')
en tsja. Oefening baart kunst natuurlijk.
Op mijn vraag heb ik hier nog geen antwoord gezien. De prijzen die hier worden genoemd. Zijn die voor een shoot? Incl hoeveel en web of grote bestanden? Of puur voor 1 groot digitaal bestand?

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:34

Hmm.. dus dan ga je fotograferen om je geld terug te verdienen?

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:29

Ik volg al een tijdje en ik zit met dezelfde vraag als AnneXxX. Wat houden deze prijzen in? Misschien handig om dat te weten zodat mensen op één lijn zitten en het niet over verschillende dingen hebben..

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:35

Ik heb de prijzen voor een hele shoot incl bewerken
Maar zonder nabestellen wel met reiskosten

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:36

Ik fotografeer ook voor de hobby maar ik wil wel uiteindelijk mijn apparatuur eruit hebben. Dat kan wel 5 kaar zijn ook 20 dat maakt niet uit.
Het is en blijft niet gratis

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:58

Het is ook mijn doel om me camera der uit te krijgen maar ja soms lukt dat gewoon niet. Je camera gaat ook geen 20 jaar mee. Elke foto die je maakt slijt een beetje van je camera. Dus elke foto zou, als je je camera terug wilt verdienen, een paar cent waard zijn.

Ik vind het gewoon onrealistisch om je klanten geld te vragen omdat je zo nodig je camera terug wilt verdienen. De klanten betalen jou voor het werk dat je levert en niet omdat jij je camera verslijt :). Daarom beoordeel ik ook op wat ik van foto's vind. Als ik iemands foto's geen geld waard vind ga ik niet zeggen dat die persoon 10 euro voor een shoot kan vragen omdat ie anders zijn camera der niet uit haalt. Zou een beetje raar zijn niet? :P

Dit topic is bedoelt om een richtlijn te krijgen van wat je kan vragen voor een shoot door de verschillende meningen die hier worden gegeven. Het is imo dus niet iets waar je het mee oneens kan zijn het is immers gebaseerd op wat iemand voor jou foto's over heeft. Natuurlijk kun je vragen wat je wilt het is maar wat de gek ervoor over heeft :)

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:51

lovey_ou schreef:
Het is ook mijn doel om me camera der uit te krijgen maar ja soms lukt dat gewoon niet. Je camera gaat ook geen 20 jaar mee. Elke foto die je maakt slijt een beetje van je camera. Dus elke foto zou, als je je camera terug wilt verdienen, een paar cent waard zijn.

Ik vind het gewoon onrealistisch om je klanten geld te vragen omdat je zo nodig je camera terug wilt verdienen. De klanten betalen jou voor het werk dat je levert en niet omdat jij je camera verslijt :). Daarom beoordeel ik ook op wat ik van foto's vind. Als ik iemands foto's geen geld waard vind ga ik niet zeggen dat die persoon 10 euro voor een shoot kan vragen omdat ie anders zijn camera der niet uit haalt. Zou een beetje raar zijn niet? :P

Dit topic is bedoelt om een richtlijn te krijgen van wat je kan vragen voor een shoot door de verschillende meningen die hier worden gegeven. Het is imo dus niet iets waar je het mee oneens kan zijn het is immers gebaseerd op wat iemand voor jou foto's over heeft. Natuurlijk kun je vragen wat je wilt het is maar wat de gek ervoor over heeft :)

+1 :D

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:56

Gaan we nog oordelen? :')

@CorkyLover, je zet nu niet de beste f0to's van je ertussen! Jammer :') Maar ik vind jou foto's heel mooi. Scherpte, kleur. En weinig ruis.
Ik zou er zeker 25/30 voor geven hoor :) (Als ik het niet gratis had _O-)

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:58

Tsjpfu Jasmijn. XD