Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AnneXxX schreef:20 km heen en terug? of 20km heen én 20 km terug?
Mijn auto rijdt niet bepaald zuinig, zo'n 1 op 10, en dat is bij 40km x € 1,70 toch al snel €6,80 aan álleen al brandstof. Dat is nog niet eens de werkelijke km-kosten van en auto (afschrijving, wegenbelasting, verzekering, onderhoud : aantal km wat je totaal rijdt).
Om nog maar niet te spreken over de kosten/afschrijving van je camera en spullen, de tijd die er in steekt. Je kan bijvoorbeeld een uur foto's maken, maar vervolgens ben je toch al snel wat uren aan het nabewerken.
Met 10euro per shoot, draai je hard verlies.
Het ligt er natuurlijk aan wat je de mensen vervolgens geeft na de shoot.
Moeten we bij jou de bestanden kopen? Maak je nog winst op eventuele afdrukken of zit in die 10euro alles inbegrepen, dat maakt ook nogal een verschil natuurlijk.
kani_ejj schreef:wauw ik vraag 25 euro per dier en dan nabestellen.
zal zo even mijn paardenfoto's erop zetten.
met een 10tje draai ik echt verlies, en dan doe ik het gewoon voor de hobby, maar dan haal ik mijn lens of studio er niet eens uit.
nog tips dan hoe ik het beter kan doen ? waardoor je een wauw effect krijgt ??
YentlShots schreef:Priscilla__, 50-60,- , hele mooie fotostijl!!
Ik heb nu mijn nieuwe lens en wat ik nu voor mijn fotografie vraag is 15,- voor paarden en 10 voor honden (daar wil ik 1 prijs van maken)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Nefertarie schreef:YentlShots schreef:Priscilla__, 50-60,- , hele mooie fotostijl!!
Ik heb nu mijn nieuwe lens en wat ik nu voor mijn fotografie vraag is 15,- voor paarden en 10 voor honden (daar wil ik 1 prijs van maken)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wat voor lens heb je gekocht?
Ik vind deze twee foto's heel mooi!
€15 euro vind ik wel weinig hoor!
kani_ejj schreef:wauw ik vraag 25 euro per dier en dan nabestellen.
met een 10tje draai ik echt verlies, en dan doe ik het gewoon voor de hobby, maar dan haal ik mijn lens of studio er niet eens uit.
RdLFoto schreef:kani_ejj schreef:wauw ik vraag 25 euro per dier en dan nabestellen.
Een tip; doe het niet om je camera terug te verdienen.
lovey_ou schreef:Het is ook mijn doel om me camera der uit te krijgen maar ja soms lukt dat gewoon niet. Je camera gaat ook geen 20 jaar mee. Elke foto die je maakt slijt een beetje van je camera. Dus elke foto zou, als je je camera terug wilt verdienen, een paar cent waard zijn.
Ik vind het gewoon onrealistisch om je klanten geld te vragen omdat je zo nodig je camera terug wilt verdienen. De klanten betalen jou voor het werk dat je levert en niet omdat jij je camera verslijt. Daarom beoordeel ik ook op wat ik van foto's vind. Als ik iemands foto's geen geld waard vind ga ik niet zeggen dat die persoon 10 euro voor een shoot kan vragen omdat ie anders zijn camera der niet uit haalt. Zou een beetje raar zijn niet?
![]()
Dit topic is bedoelt om een richtlijn te krijgen van wat je kan vragen voor een shoot door de verschillende meningen die hier worden gegeven. Het is imo dus niet iets waar je het mee oneens kan zijn het is immers gebaseerd op wat iemand voor jou foto's over heeft. Natuurlijk kun je vragen wat je wilt het is maar wat de gek ervoor over heeft