[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

S123321

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:03

Ja dank je en nu merk ik dus dat mijn 'oude' lens vanaf dag 1 al problemen had met focussen, hier klik je 1x half en hup scherp (bij max. inzoomen). Daar deed die oude lens altijd al langer over. Maar ik krijg hem weer werkend terug als het goed is :D .

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:22

Je nieuwe lens is dan ook een erg fijne lens. :D

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:32

De 4.0 is ook fijn maar je hebt fijn, fijner en fijnst denk ik :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 00:26

PKfoto schreef:
Ik heb de 2.8 gisteren gekocht :D en heb gelijk het oud internationale springpaard van Eric van der Vleuten, Impression (v. Elcaro) ermee op de foto gezet. Ze heeft een veulen van een paar dagen aan de voet. Ondanks het sombere weer gisteravond om 2000uur was het resultaat erg mooi. Merrie was en is nog steeds in het bezit van een kennisje dus dat was even leuk om te doen.

Tof! Welke 2.8 is het nou uiteindelijk geworden?

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:20

Canon 70 200 2.8 is usm II. Ik had al deze 4.0 variant
Hiervan maar die krijgt een nieuw baasje :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:52

Kan iemand mij eens uitleggen waar je bij de aankoop van een nieuwe lens goed op moet letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:15

Bij een nieuwe lens?
Dat je het bonnetje goed bewaard en bij een betrouwbare winkel koopt die goede service verleend.
Als er dan een probleem is, waarbij je op garantie moet terugvallen, kan dat tenminste probleemloos.

2e Hands?
Ga de lens met je eigen camera uitgebreid testen.
Neem het liefst een lapotop mee of vraag aan de verkoper of je de foto's op zijn computer mag bekijken.

Er mag geen speling in de lens onderdelen zitten. Het mag niet rammelen. Liefst geen krassen op het glas.
Zoomen moet zonder problemen en gekke geluiden gaan. Scherpstellen ook.
De scherpstelling moet ook prima in orde zijn, precies op het punt waarop je scherpgesteld hebt, dat beoordeel je even op 100% op een computer.

De "puntjes" (CPU) aan de achterkant van de lens mogen absoluut niet beschadigd zijn. Hiermee communiceerd de lens met de camera. En deze puntjes slijten normaal gesproken niet.

De rest van de lens mount (ijzeren deel waarmee je 'm op je body zet), mag niet overdreven vuil of beschadigd zijn. Lichte gebruikssporen zijn normaal, zware gebruikssporen niet.

Flinke deuk aan de buitenkant, of flinke beschadiging? Dan is de kans groot dat de lens ooit gevallen is. In dat geval voor de veilige keuze gaan: niet aankopen, maar verder zoeken.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:16

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:45

Ik heb een NIKON. Iemand ervaringen met de 55-300 VR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:53

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:55

Hallo :)

Ik heb twee camera's: een Canon EOS 400D Digital en een Canon Powershot BLABLABLA.
Beide camera's bezitten de manual functie.

Nu heb ik veel moeite om zwarte/donkere dieren op de foto te krijgen. Een flitser is geen goed plan bij mijn lieve zwarte katje, maar als hij niet in de zon/licht zit, krijg ik hem gewoon niet mooi op de foto!
Wat te doen?

Groetjes,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:56

Wat gaat er precies fout (voorbeeldfoto?)?
En wat wil je verbeteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:23

Vraagje, hoe maak je een blackfoto? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:18

Dat is n paar dagen geleden geloof ik ook al gevraagd. Gebruik de zoekfunctie even of bekijk de boktwiki pagina over blackfotos

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:27

Hello people (:

Ik heb even een vraagje, ik heb sinds 3 dagen een macro lens van canon maar als ik bijvoorbeeld een insect wil fotograveren dan zoom ik hem zo dicht bij mogelijk in maar ik krijg hem dan niet scherp. Ik gebruk dan meestal de ring voorop de camer en draai daar aan om hem scherp te krijgen maar het blijft wazig. Iemand tips voor mij?
Ik fotograveer met een Canon eos 600D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:57

Houd in ieder geval rekening met de minimale scherpstelafstand van de lens. Ga je dichterbij dan kan je t nooit scherp krijgen

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:54

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:59

Heb sinds kort eindelijk een SR , het gaat om de Canon 1100D, 2 lenzen erbij, Canon 18-55mm en de tamron 70-300mm.
Uitbreiding komt nog wel, maar goed.

Wil vanmiddag met de doggies het bos in, beetje oefenen met "portret" en actie foto's, meeste hoop ik met de tamron te kunnen schieten.
Nu begin ik het een beetje door te krijgen hoe of wat met diafragma sluiterstijd en isowaardes.

en potret zal wel lukken, maar Actie?
Is het slim om de instelling op TV te zetten? zodat ik eigelijk alleen de sluitingstijd en iso moet wijzigen om het zo makkelijker te maken voor mijzelf? of is het dan helemaal niet makkelijk.
Alles automatisch schiet niet op, zelfde geldt

Wie kan me helpen, wil graag een keer goede actiefoto's maken :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:36

Dat is een goede stand voor actie. Het is persoonlijke voorkeur. De een doet dat op Av en houdt sluitertijd in de gaten om dan ISO hoger/lager te zetten. De ander doet dat weer in M.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:30

Bagheera_206 schreef:
Dat is een goede stand voor actie. Het is persoonlijke voorkeur. De een doet dat op Av en houdt sluitertijd in de gaten om dan ISO hoger/lager te zetten. De ander doet dat weer in M.

Dank je,

Heb het in TV gedaan en moet zeggen ik ben tevreden met het resultaat.
Vergat zo nu en dan de iso hoger/lager te zetten zodra de zon weg was of er weer terug kwam maar ach kleinigheidje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:20

Ik vind zelf dat de Tv (of S) stand niet super handig werkt...
Omdat je daarmee de sluitertijd vast zet, die na bevriezing verder geen enkel effect meer heeft op je foto. Terwijl je daardoor de diafragma opening laat variëren, wat juist ontzettend veel effect heeft op hoe je foto er uit zal komen te zien.

Het verschil tussen bijv. 1/1.000e seconde en 1/4.000e seconde zal je op een foto namelijk niet zien.
Bevroren is bevroren.
Maar het verschil tussen bijvoorbeeld diafragma f2.8 en f8 is enorm (super wazige vs vrij scherpe achtergrond).

Dat is voor mij de reden om zélf het diafragma te kiezen.
Enige wat je dan in de gaten hoeft te houden, is of de sluitertijd snel genoeg is om je onderwerp te bevriezen. Als je daar een veilige marge voor neemt, hoef je daar verder eigenlijk niet meer naar te kijken. Sluitertijd te traag? --> iso iets omhoog
Sluitertijd goed? --> laten staan
Sluitertijd erg hoog? --> iso wat later, dan krijg je minder ruis.

Nadeel van Tv stand is trouwens ook dat wanneer het ergens echt te donker is, en het diafragma niet verder open kan (bijv. voor goede belichting is f1.4 nodig bij jouw gekozen sluitertijd en iso, terwijl je lens maar tot f5.6 open kan), de camera de foto dan gewoon "te donker" maakt. Bij fotograferen in de binnenbak kan dat erg vervelend uitpakken.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:23

Diafragma bleef rond de F4 hangen,

Sluiterstijd vergat ik zelfs nog wel eens anders te zetten
Hier een foto ( als dat mag teminste) met een belichtingstijd van 1/640 en F4
http://i22.photobucket.com/albums/b344/ ... G_0858.jpg
en hier 1tje van 1/1000 en ook met F4
http://i22.photobucket.com/albums/b344/ ... G_0859.jpg

Die laatste is naar mijn idee scherper dan de eerste , ben wel beginner hoor zeker met die SR camera's dus kwaliteitfoto's kun je van mij nog niet verwachten.

Hoe controleer jij of de sluiterstijd goed zit Femke?
En als die fout is, bedoel als je actie fotografeerd lijkt het me lastig om telkens weer de instellingen te veranderen omdat de sluitingstijd niet klopt?

Heb nu de foto's nagekeken en de meeste zitten wel rond de F4
Hogere sluiterstijd dan de 1/1000 hoeft volgens mij ook niet eens, voor actie of heb ik het daar ook mis :=

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:12

Ik werk juist bijna altijd met sluitertijdvoorkeur en daarbij zorg ik dat ik niet aan grenzen zit van mijn diafragma. Bovendien probeer in mijn ISO zo laag mogelijk te houden.
Als je met diafragmavoorkeur fotografeert moet je je sluitertijd in de gaten houden, als je met sluitertijdvoorkeur fotografeert, moet je je diafragma in de gaten houden. Dus het ene is niet makkelijker/moeilijker dan het andere.
Als je over de grenzen van je diafragma gaat, heb je een te donkere foto, als je over je grenzen van je sluitertijd gaat, heb je een bewogen foto. In beide gevallen een mislukte foto.

Of de diverse diafragma-waardes grote verschillen opleveren in scherpte-diepte hangt erg van de brandpuntsafstand, de crop-factor en je afstand tot je onderwerp.

Op 200 mm (met crop 1,3), 10 meter van je onderwerp is de scherptediepte bij f/2.8 32 cm en bij f/8.0 is het 90 cm. Ongeveer de helft daarvan valt achter je scherpstelpunt.
Als een paard een meter van een achtergrond af staat, zal de achtergrond in beide gevallen onscherp zijn.
Werk je op 70 mm in dezelfde situatie, dan is de scherptediepte 2,7 m bij f/2.8 en 8,7 m bij f/8.0. Dat verschil zie je duidelijk terug in je foto.
Bovendien heb je dan natuurlijk een totaal andere foto door de brandpuntsafstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:26

marielle231 schreef:
Hoe controleer jij of de sluiterstijd goed zit Femke?
En als die fout is, bedoel als je actie fotografeerd lijkt het me lastig om telkens weer de instellingen te veranderen omdat de sluitingstijd niet klopt?

Heb nu de foto's nagekeken en de meeste zitten wel rond de F4
Hogere sluiterstijd dan de 1/1000 hoeft volgens mij ook niet eens, voor actie of heb ik het daar ook mis :=

Door de zoeker kun je direct zien welke instellingen de camera heeft.
Diafragma, iso en sluitertijd.

Maar als je steeds in (vrijwel) dezelfde lichtsituatie blijft, hoef je dat maar 1x bij je test foto te controleren en daarna kun je gewoon lekker aan de slag gaan :)
Gaat het te traag... dan hoef je alleen maar even snel je iso waarde wat hoger te zetten. Meer niet.

Klopt, met paarden heb je bij 1/1.000e eigenlijk altijd wel alles bevroren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:30

marielle231 schreef:
Heb sinds kort eindelijk een SR , het gaat om de Canon 1100D, 2 lenzen erbij, Canon 18-55mm en de tamron 70-300mm.
Uitbreiding komt nog wel, maar goed.

Wil vanmiddag met de doggies het bos in, beetje oefenen met "portret" en actie foto's, meeste hoop ik met de tamron te kunnen schieten.
Nu begin ik het een beetje door te krijgen hoe of wat met diafragma sluiterstijd en isowaardes.

en potret zal wel lukken, maar Actie?
Is het slim om de instelling op TV te zetten? zodat ik eigelijk alleen de sluitingstijd en iso moet wijzigen om het zo makkelijker te maken voor mijzelf? of is het dan helemaal niet makkelijk.
Alles automatisch schiet niet op, zelfde geldt

Wie kan me helpen, wil graag een keer goede actiefoto's maken :D

Heee ik heb die camera, lens & lens ook :D Toevallig haha, de tamron is heel fijn he!