[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:57

Ik gebruik Photoshop :)
Ik heb een aantal verschillende lenzen. De kitlens, een Nikkor 50mm f1.8 ... en de nieuwste is een Tamron 18-270mm.
Maar ze worden nooit helemaal haarscherp.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:01

Kitlens kan je sowieso wel vergeten dat die haarscherpe foto's geeft.
Die Nikkor 50 mm 1,8 is ook de goedkoopste in de serie, en Tamron heeft op zich wel goede lenzen, maar een 18-270 is één groot compromis. Dat kan gewoon niet, zo'n bereik qua brandpuntsafstand in één lens.

Leen eens een goede lens (en dan heb ik het over bv een 50 mm 1,4 van ruim 300 euro of zo) en kijk dan eens wat het resultaat is.

En hypofocus heeft vermoedelijk lenzen van een paar 1000 euro het stuk, daar kan je jouw huidige lenzen echt niet mee vergelijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:19

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:33

Nou mijn kitlens geeft ragscherpe foto's dus dat vind ik onzin Ibbel. Ook de 50mm 1.8 heb ik geen problemen mee. De tamron kan ik me iets bij voorstellen, moet je vaak een goede hebben maar verder geen ervaring mee.
Misschien ligt het aan de camera zelf?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:44

Je schrijft dat je automatische scherpstelling gebruikt. Kies je wel zelf je scherpstelpunt of laat je dat ook aan de camera over?
Dan kan het nogal eens gebeuren dat niet je onderwerp scherp is maar iets anders in de foto.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:46

Ik heb idd ook nooit echt slechte verhalen over de kitlens gehoord. En ik heb er vroeger volgens mij mooi scherpe foto's mee kunnen schieten.

Scherpstelpunt stel ik gewoon goed in ja :) Kan ik op 5 plekken zetten met mn Nikon. Meestal gewoon rond de ogen bv bij dieren/mensen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:54

Je foto's worden zo scherp als je lens aankan. Hoe goedkoper de lens, hoe minder scherp. Kan je onzin vinden, maar is nou eenmaal zo.

Als je in het verleden wel goed scherpe foto's met dezelfde lens had en nu niet, zal je camera en lens na moeten laten kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:56

Ik zal vanavond eens een paar oude en nieuwe foto's opzoeken en naast elkaar houden..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:53

Al lang niet meer in dit topic geweest, maar hoop dat jullie mij met wat dingetjes kunnen helpen. :)

Ik wil graag op een goedkope manier met een studio kunnen oefenen, en dan vanzelf de betere apparatuur ervoor kopen.
Nu wil ik beginnen met gewoon achtergronddoeken. :Y) Als ik zo rondkijk vind ik alleen alles zo duur.. Nu had ik bedacht om zelf ergens groooote doeken vandaan te kopen voor een mooi prijsje, maar wat voor doeken zijn geschikt?
Om maar even in de hypofocus toer te gebruiken, die heeft bij haar hondenfotografie hele mooie achtergronden, maar zijn dat nou doeken of papier? :+
Vervolgens leek het mij handig om dat dan op een pvc buis oid op te rollen, zodat ik het goed en makkelijk kan bewaren. :) De echte fotostudio constructies zijn mij te duur, en ik heb toestemming gekregen thuis om wat extra haken oid in het plafond of de muur te laten zetten. Iemand een idee hoe ik daarmee een leuke simpele constructie kan maken die er dus ook weer af te halen is? :)
Ik gebruik namelijk altijd 1 muur van de woonkamer, aangezien we daar heel mooi licht hebben en ik daar de ruimte heb. Het gaat om babyfotografie, maar ook gewoon grote mensen ;) en huisdieren.

Hoop dat jullie wat tips hebben. :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:14

Hypofocus heeft dezelfde camera als ik met dezelfde lenzen (alleen dan de voorgangers...) nog zuurder :+

Zij heeft een Nikon D300 + Nikon 70-200 f2.8 en Sigma 24-70 f2.8

Ik heb een Nikon D300s met Nikon 70-200 VRII f2.8 + Nikon 24-70 f2.8

Heel zuur :(

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:19

Het is ook de fotograaf die de foto's maakt en niet de camera. Zeker bij de D300 die geen voorinstellingen heeft behalve de A en S stand moet je je basis kennen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:20

Erg fijne uitleg Ibbel! :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:25

Ivonka schreef:
Het is ook de fotograaf die de foto's maakt en niet de camera. Zeker bij de D300 die geen voorinstellingen heeft behalve de A en S stand moet je je basis kennen.

Was ik maar bij de Canon Powershot A300 gebleven _O-

Misschien dat ik bij Hypofocus een cursus ga doen. Ze heeft dezelfde cam dus ze kent m heel goed. Zal het vast goed uit kunnen leggen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:54

Ik heb 2x de gevorderde workshop bij Femke gedaan. Heel leuk en leerzaam :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:57

Aha dan ga ik dat ook eens doen, zag dat ze er eentje in Groningen had, dat vind ik wel heeeeel ver :=

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:41

Hoi Iedereen,
Voor een springfoto zit ik met een dilemma, ik hoop dat jullie me willen helpen :)
Het gaat om een springfoto, waarbij de voorbenen van het paard ongelijk zijn.
Het gaat me nu niet om de vraag of dit corrigeren etisch verantwoord is, alleen hoe ik het kan doen.
Weet iemand hier hoe ik de voorbenen met photoshop gelijk kan trekken?

Ik ben normaalgesproken echt niet van dit soort dingen, maar in dit geval is het even belangrijk :)

Ik hoop dat iemand hier het weet!
xx

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:51

Simba_ schreef:
Hoi Iedereen,
Voor een springfoto zit ik met een dilemma, ik hoop dat jullie me willen helpen :)
Het gaat om een springfoto, waarbij de voorbenen van het paard ongelijk zijn.
Het gaat me nu niet om de vraag of dit corrigeren etisch verantwoord is, alleen hoe ik het kan doen.
Weet iemand hier hoe ik de voorbenen met photoshop gelijk kan trekken?

Ik ben normaalgesproken echt niet van dit soort dingen, maar in dit geval is het even belangrijk :)

Ik hoop dat iemand hier het weet!
xx

Misschien weet hier iemand iets? Zul je denk ik via pb moeten doen maar je kan het proberen.
[FK] [CENTRAAL] Aanvraag topic beeldbewerking #4

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:12

Sappos schreef:
Aha duidelijke uitleg. Wat ik weet is dat de iso op automatisch staat met een max van 1600. Als ik m dan instel en de camera
denkt een hogere iso nodig te hebben gooit ie m ook omhoog en dat terwijl de camera het niet altijd beter weet dan ik.

Diafragma is volgens mij variabel want die zie ik op verschillende foto's ook anders zijn.
Alleen de sluitertijd houdt zich echt aan wat ik instel. Zal even zorgen dat die beperkingen eraf zijn.
Ga ook even naar de rest van de instellingen kijken

op welke stand fotografeer je dan precies? Even beredeneert vanuit hoe mijn camera werkt een canon: Als je bijvoorbeeld op AV fotografeert (dat is een Canon uitdrukking, weet niet hoe dat heet bij Nikon), dan stel je dus zelf diafragma in en kiest de camera er een sluitertijd bij. In die stand kan je ook ISO aanpassen. Op de volautomatische stand bijvoorbeeld wer niet, dan kiest de camera automatisch standaard ISO auto.

_Rianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:52

Hallo ,

ik heb een foto alleen ben ik niet tevreden over de scherpte . wie kan mij helpen

Afbeelding

eigenschappen

canon 550d 18-55
f-stop f/4,5
belichtingstijd 1/50sec
iso 400
zonder flits

nu is mijn vraag wat doe ik fout ?

Alvast bedankt

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:56

Je sluitertijd is erg laag. 1/80 is wel het laagste om uit de hand te schieten. Dus op statief dan. Wat bij bewegende dingen (dieren) best wel weer moeilijk is als die niet muisstil zit.
Advies in dit geval... snellere sluitertijd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:17

Ik zou bij dieren zeker 1/125 aanhouden. En gebruik je een tele, minimaal anderhalf keer de mm's tele aanhouden. Maw, 200 mm tele betekent 1/300 als langzaamste sluitertijd. Telelenzen vergroten nl óók de beweging van jezelf, dus een tele stilhouden is moeilijker dan een 'gewone' 50 mm lens.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:21

Dat hoef je dan weer niet te doen als de lens IS heeft.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:28

Ik heb ook een probleempje.
Het gaat om mijn Sony Alpha 200 van bijna 1 jaar oud. Als ik hem op de P, A, S of M stand zet, krijg ik een hele blauwe gloed over de foto heen. Heb ik iets verkeerds ingesteld, of klopt er iets niet in de camera zelf. Heb al best veel geprobeerd qua diafragma en sluitertijd, maar weet nog niet helemaal hoe het werkt enzo, omdat ik dus altijd in sportstand schiet (anders krijg ik dus blauwe foto's).
Evt. voorbeeldfoto heb ik.

Ohja, hij doet het bij alle 2 de lenzen die ik heb, de Sony kitlens en een Soligor 28-300mm.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:31

hoe kun je de iso en belichting etc. instellen op een canon 1000d?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:33

Zit 't ISO-knopje niet op de bovenkant van de body?