[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niobe

Berichten: 8030
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:26

Liselot schreef:
Laat newborns alsjeblieft aan een ervaren newbornfotograaf over. Er komt veel bij kijken bij het poseren wat veiligheid betreft


Is geen tip om een workshop bij een fotograaf te gaan volgen, maar een dringend verzoek dat soort fotoshoots alleen aan de ervaren fotografen over te laten. Vind ik persoonlijk niet aardig.

Liselot schreef:
Nee maar ik heb wel een 3 daagse cursus gevolgd en heb bij meerdere fotografen meegelopen.
Ik zeg dit niet voor niets, wrappen en poseren van newborns is niet makkelijk en je moet echt met veel dingen rekening houden.


Is weer geen tip, maar is een eigen ervaring.

Daar kun je (als je ver zoekt) mee verzinnen wat de vragende bokker zelf zou moeten doen. Maar dat lees ik er niet direct in.
Dat is verder geen probleem, maar vind het nogal irritant als iemand constant reageert op iets wat ik niet per se bedoel.

Natuurlijk kan ze vertellen wat er nodig is, met al haar megaveel ervaring, graag, daar heeft de vragende bokker iets aan. Maar de vragende bokker heeft niets aan een suggestie het maar niet te doen, ook al wil hij/zij het wel heel graag.

Kom dan met een vriendelijke uitleg. Of reageer niet.

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:35

Liselot schreef:
Dat jij dat arrogant vindt is jouw perceptie Niobe. Newbornfotografie is gewoon echt geen tak van fotografie wat je maar zo eventjes doet en daar waarschuw ik de betreffende bokker voor

Geloof mij, dat is niet alleen Niobe haar perceptie :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:50

Maar was de vraag van de bokker 'ben ik goed genoeg om new born shoots te doen' of 'heeft iemand tips en tricks om mijn pasgeboren nichtje mooi op de foto te zetten omdat ik geen newbornfotografie heb beoefend tot nu toe'....

Volgens mij kwam het eerder in de buurt van dat laatste, niet van dat eerste.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:52

mariekeoo schreef:
k_m schreef:
Net zoals ik zei, het is haar nicht. Die gaat dit echt wel begrijpen. Je kan pose's laten zien en samen kijken hoe het werkt. Dit lijkt me gewoon een fijne eerste ervaring. Ik heb ook nooit een cursus gevolgd, maar de eerste keer was ook bij mensen die ik goed kende waar we samen alle tijd hebben genomen.

Als je een beetje nadenkt en wat van kinderen af weet, dan zie en voel je zelf ook echt wel wat kan en wat niet kan. Zeker in overleg met de ouders. :-)

Ik vraag me serieus af welke 'gevaren' jullie zien wanneer je zo te werk gaat? Dan moet je ook een cursus 'hoe ben ik moeder' volgen voor je de baby kan vasthouden ofzo? :+


Als jij de gevaren al niet weet te benoemen of ziet dan is er een bepaald deel wat je mist in je newbornfotografie kennis.


En dat kan jij vanuit het internet zomaar afleiden? Speciaal! Sorry maar jij kent mij niet, ik stel hier gewoon een vraag en nu mis ik volgens jou kennis. Heb jij mij ooit al aan het werk gezien? Nee. Dus ik vind het opmerkelijk dat jij dat zo vanover het internet kan beoordelen welke kennis ik wel / niet heb. Misschien werk ik wel heel anders als jou? Ik dwing baby's niet in gekke pose's, en ik zeg ook niet dat jij dit doet, want dat kan ik helemaal niet weten. Er is werkelijk niks gevaarlijk aan de manier waarop ik shoots doe, geloof me.

Nynkster

Berichten: 5337
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:08

Nou ehm, ik denk dat de bokker die de vraag stelde (naam even vergeten) in combinatie met de moeder van het meisje best een eind kan komen!
De moeder zal heus wel zorg voor het kind hebben en kennis over wat goed of slecht voor haar kind is.
Gewoon proberen, het is familie dus een goede kans om het eens te proberen.
Goed voorzichtig zijn, dan komt het vast goed :j

Loeky01
Berichten: 7321
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:26

Sorry hoor ik wil me totaal niet mengen in deze discussie, maar betreft gevaren van de baby....
Je moet er op letten dat je het niet te koud laat worden in de kamer, omdat de baby zijn/haar eigen temperatuur nog niet (goed) kan reguleren. Urine is handig om een onderlegger tussen de doeken te leggen dat je dit makkelijk kan verwisselen/schoonmaken. Verder gewoon geen te gekke dingen doen, op pinterest staan heel veel poses uitgelegd zonder dat het 'gevaarlijk' zou zijn voor de baby. Ik zou eerlijk gezegd ook verder niet weten wat er gevaarlijk kan zijn? Daar ben ik dan toch wel benieuwd naar. Rollen kunnen ze nog niet, de omgeving is veilig. Alsjeblieft, leg het me uit :). Ik zou het graag willen weten.
En nee, ik ben geen mama. Maar ik werk wel in het ziekenhuis met kinderen. Ze zijn kwetsbaar, ja. Maar tot een bepaalde hoogte. Die lijfjes kunnen best wat handelen. Wees gewoon voorzichtig en volg je gevoel, mama is er bij en die zal heus een grens aangeven. Zeker als het een tweede of derde kindje is. Al zal je die echt niet zomaar bereiken. Overleg met mama of er al een beetje een sprake is van een ritme bij je nichtje, zodat je in de periode komt dat ze net lekker gaat slapen. Temperatuur lekker warm. Dan ben je al een heel eind!

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:58

Wat een reacties. Ik ga zeker niet prutsen of forceren. Het is mijn eigen nichtje, wanneer een pose niet lukt is het echt niet zo dat ik het ga forceren.
Het is ook niet zo dat ik persee foto's wil die je vaak ziet, ik wil gewoon wat mooie foto's schieten voor later.
Mijn zus weet dat dit mijn 3de newborn shoot is. Bij de eerdere shoots is er ook niets geforceerd en waren mijn vrienden er erg blij mee. Dit waren geen foto's in houdingen die je veel ziet maar meer handje, voetje dat soort foto's.

Het is dit zeker niet zo dat ik een risico ga nemen, het is puur voor de herinnering.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:02

Ik zou er gewoon voor gaan.Het kan wel een aparte tak van fotografie zijn maar het is wel een bekende. Lekker de tijd voor nemen, goed overleggen met de ouders en vooral genieten

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:38

Hoi hoi!
Bij welk bedrijf kun je het beste een grote afdruk laten afdrukken? (Denk aan groottes voor een expositie)

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:40

terrabeertje schreef:
Hoi hoi!
Bij welk bedrijf kun je het beste een grote afdruk laten afdrukken? (Denk aan groottes voor een expositie)


Exposeren zegt niet altijd wat over hoe groot de afdrukken zijn, denk je aan 40 x 60 of eerder meer dan een meter bv? En op wat voor een termijn moeten deze drukklaar zijn, oh ook een belangrijke heb je een Kvk? Een aantal goede printlabs leveren alleen aan bedrijven namelijk :j

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:55

karlli schreef:
terrabeertje schreef:
Hoi hoi!
Bij welk bedrijf kun je het beste een grote afdruk laten afdrukken? (Denk aan groottes voor een expositie)


Exposeren zegt niet altijd wat over hoe groot de afdrukken zijn, denk je aan 40 x 60 of eerder meer dan een meter bv? En op wat voor een termijn moeten deze drukklaar zijn, oh ook een belangrijke heb je een Kvk? Een aantal goede printlabs leveren alleen aan bedrijven namelijk :j

Eerder aan 40 x 60, geen Kvk en op lange termijn (denk aan 3/4 maanden)

Nynkster

Berichten: 5337
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:56

Profotonet?

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:02

Dan zou je kunnen kijken bij pro fotonet of saal digital inderdaad :)

darkadia

Berichten: 5295
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:32

Of evt Whitewall. Service daar tot nu toe iig top. Had een afdruk op aluminium besteld. Zat bij aflevering minikrasje in. Foto ervan gemaakt en doorgestuurd en kreeg gewoon een nieuwe. :)

Fem

Berichten: 12527
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:10

Ik weet niet uit welke regio je komt...v
Maar ik heb goede ervaringen met fotolab Kiekie in Amsterdam.

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:30

dankjewel voor de reacties! ik ga kijken wat me het meeste aanspreekt.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:37

Hoe controleer je of body wel goed scherpstelt?

Ik heb net een nieuwe body en op de één of andere manier vind ik de foto's niet scherp. Niet op volledige grootte iig. Het ziet er voor mij niet uit alsof hij front of backfocus heeft (maar goed, dat zegt niet alles), maar meer alsof het nergens echt scherp is. Bij oude body kwamen er scherpere foto's uit.

Hij valt nog ruim binnen de garantie, maar kan ik zelf eerst controleren of het echt zo is?

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:38

MyWishMax schreef:
Hoe controleer je of body wel goed scherpstelt?

Ik heb net een nieuwe body en op de één of andere manier vind ik de foto's niet scherp. Niet op volledige grootte iig. Het ziet er voor mij niet uit alsof hij front of backfocus heeft (maar goed, dat zegt niet alles), maar meer alsof het nergens echt scherp is. Bij oude body kwamen er scherpere foto's uit.

Hij valt nog ruim binnen de garantie, maar kan ik zelf eerst controleren of het echt zo is?


Grote kans dat niet alles lekker staat ingesteld. Wat voor een body is het? Waar kom je vanaf en hoe heb je de instellingen nu staan?

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:42

karlli schreef:
MyWishMax schreef:
Hoe controleer je of body wel goed scherpstelt?

Ik heb net een nieuwe body en op de één of andere manier vind ik de foto's niet scherp. Niet op volledige grootte iig. Het ziet er voor mij niet uit alsof hij front of backfocus heeft (maar goed, dat zegt niet alles), maar meer alsof het nergens echt scherp is. Bij oude body kwamen er scherpere foto's uit.

Hij valt nog ruim binnen de garantie, maar kan ik zelf eerst controleren of het echt zo is?


Grote kans dat niet alles lekker staat ingesteld. Wat voor een body is het? Waar kom je vanaf en hoe heb je de instellingen nu staan?


Canon 7d m II, kom van de 550d. Instellingen wisselen, maar ook bijvoorbeeld op statief in goede licht omstandigheden wordt het niet echt scherp. (testje gedaan met statief, etiket fotograferen en wat verschillende instellingen)

Verkeerd scherp gesteld kan gebeuren en heb ik ook wel eens, maar dat is dit niet.

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:45

En hoe heb je de instellingen van de autofocus staan? Welke functie roep je aan? Heb je deze ook veranderd toen je weer met statief ging werken?

Welke case gebruik je? En heb je hier ook nog de instellingen veranderd, of deze standaard out the box gelaten?
Laatst bijgewerkt door karlli op 21-06-17 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:53

En wat voor lens zit erop? Want je lens is bepalend voor de scherpte...

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:56

Marjoow schreef:
En wat voor lens zit erop? Want je lens is bepalend voor de scherpte...


Klopt, maar ik gok dat dat het probleem niet is, als de lens en body niet fijn zouden samenwerken krijg je front of backfocus omdat de combinatie niet goed staat ingesteld. Niet het probleem dat het nergens scherp is terwijl dit met een 550D wel zo was :)

Ik weet dat ik zelf in het begin erg veel moeite had met de AF gewoonweg omdat er zo veel meer opties zijn die allemaal van invloed zijn (kwam van 400D). Zeker beweging ging echt niet gelijk goed haha :o

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:05

Het is met alle lenzen zo ;) Zowel de 70-200 2.8, als de 55-250 en de 50mm 1.8. En dan is het alsnog niet de bedoeling dat alle 3 de lenzen op vorige body wel scherp waren en nu niet. Je zag daar wel het verschil bij tussen de 70-200 en de 55-250 natuurlijk.

Okee, wat wil je allemaal weten qua AF? Daar heb ik namelijk ook al in gewisseld :') Bij beweging zou ik het nog wel snappen, maar het is dus ook bij stilstaande objecten.
De case staat nu op case 2. Maar heb ook op 1 en 3 gewerkt om uit te testen wat er gebeurde. Heb daar nog niks aan veranderd, nee.
Ehm, ik wissel tussen 1 autofocus punt en tussen de uitgebreide die daarna komt. Staat op AI servo (die gebruikte ik eigenlijk altijd).

Wilde je nog meer weten? Alvast enorm bedankt hoor! Het kan heel goed aan mij liggen, het is idd nogal een overstap :')

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:11

Iniedergeval denk ik al dat het zou helpen als je bij de stilstaande objecten terugwisselt van AI Servo (voor beweging) naar AI Focus. Daarna zou ik One shot aanhalen aangezien je dan zeker weet dat er goed word scherpgesteld. Zelf heb ik nog niet ondervonden dat de cases van heel grote invloed zijn (in mijn studio, das het enige wat ik stilstaand fotografeer). Verder bij stilstaan inderdaad een punt pakken, of desnoods het hoekje met 5 punten maar niet zelf laten kiezen (dat gaat echt te vaak fout bij mij).

Ehh even denken of ik niet nog wat vergeet hoor, heb zo camera niet bij de hand en achter de laptop is moeilijker uitleggen dan in persoon haha :')

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:14

Ik heb het ook gehad bij mijn 650D paar jaar terug. Die is terug gegaan naar de fabriek en daarna was het verholpen :)