[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:06

Zou iemand mij misschien kunnen vertellen waar dat f/4,5-5,6 precies voor staat? :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:28

Maximale opening van het diafragma.

Bij bijvoorbeeld een 18-55 mn lens is dat bij 18 mm f/4.5 en bij 55 mm f/5.6.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 05:11

Hoi allemaal! Ik hoop dat jullie even met mij mee kunnen denken want ik kom er zelf niet meer uit.

Op dit moment heb ik een Canon 650D in bezit met de volgende lenzen erbij:
Canon 50mm (plastic fantastic)
Sigma 18 -200
Canon 70 - 300
Canon 18 - 55
Canon 17 - 85 (Defect)

Het zit zo, in het begin maakte ik vaak veel gebruik van mijn 17 - 85 lens, helaas ging deze defect wat erg vaak voorkomt met deze lens. Wel heb ik hem toen heel veel gebruikt. Daarna heb ik een tijd de Sigma 18 - 200 van mijn vriend gebruikt, opzicht prima maar echt niet mijn favoriete lens. Het afgelopen jaar mocht ik de 17-55 lens van mijn vader gebruiken en die is dan ook bijna niet meer van mijn camera geweest.

Mij gaat het vooral om reisfotografie, mooie landschappen en eventueel portretten etc. Nu gaan wij in Oktober weer op reis voor een langere periode en nu kan ik niet de lens van mijn vader meenemen. Ben nu enorm aan het twijfelen wat ik zal gaan doen. Heb op dit moment de volgende opties:

- Zelf een 17-55 lens aanschaffen, alleen mis ik dan toch een beetje zoom ten opzicht van wat de 17-85 had.
- Kijken of de 17-85 gemaakt kan worden. Gaat waarschijnlijk om de diafragma kabel, alleen dan is het de vraag hoe lang deze goed blijft.
- Eventuele andere lens aanschaffen die geschikt is voor landschappen en het gat opvult tot of bijna tot de 70-300 lens. Maar ja welke dan?

Ik sleep liever niet met teveel spullen rond, maar zoek eigenlijk wel een andere optie voor de 18-200 lens. Misschien dat jullie nog een idee hebben waar ik niet aan gedacht heb?

Alvast bedankt!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:01

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:26

max_m schreef:
Hoi allemaal! Ik hoop dat jullie even met mij mee kunnen denken want ik kom er zelf niet meer uit.

Op dit moment heb ik een Canon 650D in bezit met de volgende lenzen erbij:
Canon 50mm (plastic fantastic)
Sigma 18 -200
Canon 70 - 300
Canon 18 - 55
Canon 17 - 85 (Defect)

Het zit zo, in het begin maakte ik vaak veel gebruik van mijn 17 - 85 lens, helaas ging deze defect wat erg vaak voorkomt met deze lens. Wel heb ik hem toen heel veel gebruikt. Daarna heb ik een tijd de Sigma 18 - 200 van mijn vriend gebruikt, opzicht prima maar echt niet mijn favoriete lens. Het afgelopen jaar mocht ik de 17-55 lens van mijn vader gebruiken en die is dan ook bijna niet meer van mijn camera geweest.

Mij gaat het vooral om reisfotografie, mooie landschappen en eventueel portretten etc. Nu gaan wij in Oktober weer op reis voor een langere periode en nu kan ik niet de lens van mijn vader meenemen. Ben nu enorm aan het twijfelen wat ik zal gaan doen. Heb op dit moment de volgende opties:

- Zelf een 17-55 lens aanschaffen, alleen mis ik dan toch een beetje zoom ten opzicht van wat de 17-85 had.
- Kijken of de 17-85 gemaakt kan worden. Gaat waarschijnlijk om de diafragma kabel, alleen dan is het de vraag hoe lang deze goed blijft.
- Eventuele andere lens aanschaffen die geschikt is voor landschappen en het gat opvult tot of bijna tot de 70-300 lens. Maar ja welke dan?

Ik sleep liever niet met teveel spullen rond, maar zoek eigenlijk wel een andere optie voor de 18-200 lens. Misschien dat jullie nog een idee hebben waar ik niet aan gedacht heb?

Alvast bedankt!

Een 15-85 dan? Is een pakje duurder dan die 17-85 maar een prima "standaardlens" en niet zonder reden de standaard op de body's in het hogere segment.
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -6-is-usm/

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:25

Pff na lang wikken en wegen de Canon 10-18mm 4-5.6 IS STM gekocht voor mijn 600D. :j

Twijfelde omdat ik hem behalve op vakantie verder niet veel ga gebruiken. Maar omdat het een niet zo'n heel dure lens is en ik graag een paar gave platen wil schieten in West Amerika (o.a. grand canyon wil ik er zo breed mogelijk op hebben), heb ik het toch gekocht. Alleen nog even goochelen en zoeken naar tips want ik heb nog nooit met lange sluitertijden en statief gewerkt :')

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:38

Ik wil heel graag een lens er bij. Ik heb op dit moment een EF 75-300mm f/4-5.6 III, ik vind het toch wel vervelend dat ik met het fotograferen van een hele grote afstand foto's moet maken. Vooral met paardenfotografie. Nu kan ik een tweedehands Tamron SP AF XR Di 28-75mm 1:2.8 (voor Canon) overnemen voor €155 euro. Is dat een beetje een oké lens voor paarden, honden en mensen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:58

Dan moet je even bij Femke kijken, die heeft ergens een afbeelding waar je 50mm/70mm/200mm oid ziet geloof ik. 70mm kan dan nog bij paarden, 200mm is mooier. Daaronder vervormen de hoofden. Bij honden kom je nog wel weg met 50, hoewel ik het ook daarbij mooier vind als je meer mm gebruikt.

Het enige wat ik nog wel eens mis is het kunnen scherpstellen als ik dichterbij sta voor detail foto's, maar daar zou ik niet voor minder mm bij gaan, maar juist voor een lens met kortere scherpstelafstand/

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:29

EdkingEnzo schreef:
Ik wil heel graag een lens er bij. Ik heb op dit moment een EF 75-300mm f/4-5.6 III, ik vind het toch wel vervelend dat ik met het fotograferen van een hele grote afstand foto's moet maken. Vooral met paardenfotografie. Nu kan ik een tweedehands Tamron SP AF XR Di 28-75mm 1:2.8 (voor Canon) overnemen voor €155 euro. Is dat een beetje een oké lens voor paarden, honden en mensen?

Voor paarden heb je er niet veel aan omdat de hoek daar eigenlijk te groot voor is. Verder is het niet de beste lens in het assortiment, maar ook niet de slechtste. Afhankelijk van of je een cropcamera hebt of niet omzeil je zijn grootste probleem. Bij fullframe camera's geeft hij een vreselijke onscherpte in de hoeken, bij cropcamera's valt dit buiten het sensor. Daarnaast is een ander minpunt dat hij een luidruchtige en langzame autofocus heeft. Vooral in slecht licht heeft hij moeite.

Nieuwprijs ligt rond de 300-350 euro, afhankelijk van de leeftijd en staat kan het een goed bedrag zijn. Alleen weet ik niet of hij geschikt is voor je doel. Voor paarden en honden is hij namelijk qua afstand niet de meest handige keuze.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:59

EdkingEnzo schreef:

Nieuw: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... di-ld-asf/
Het kan wel maar dan moet ie wel wat kwaliteit bieden in het uiterste bereik en dat is niet de sterkste kant van Tamron.....

Zoek even op Google naar wat recenties.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:13

Thanks voor de snelle reacties! Ik denk als ik jullie zo hoor dat ik beter nog even door kan sparen! Ik heb trouwens een Canon 750D body

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:30

https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -dg-macro/
Zou ik eerder doen.....

De originele Canon in dat bereik is redelijk niet te doen:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... 8l-usm-ii/
de 24-70 f2.8 zit in dezelfe prijsklasse. Ze hebben 'm ook gehad maar die is blijkbaar al verkocht.

Nieuw:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... 8l-ii-usm/
Ik kan me er helemaal iets bij voorstellen dat dat 'm niet wordt voor je.

Iets vriendelijker geprijsd, maar nog steeds.....
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -fx-canon/
Maar deze Tokina's zijn af en toe ook wel als occasion te vinden en dan voor acceptabele prijzen, zoals de Sigma.
Zoek even wat reviews op welke het beste past bij je beoogde doel.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 02:07

Bedankt ikke en mamamiesje! Nooit geweten dat je ook binnen een topic kon zoeken, gebruikte altijd alleen de bovenste zoekfunctie.

Ook de 15-85 klinkt interessant, ga me er eens in verdiepen!

Groetjes

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 05:56

Maar ook bij die lens zul je tegen het probleem aanlopen dat deze, zeker voor paarden, niet geschikt zal zijn vanwege het bereik. Voor paarden zijn bereiken vanaf 75mm en hoger meer geschikt.

Kortom, bedenk van te voren goed wat je met welke lens wilt doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:29

maaikemuis schreef:
Maar ook bij die lens zul je tegen het probleem aanlopen dat deze, zeker voor paarden, niet geschikt zal zijn vanwege het bereik. Voor paarden zijn bereiken vanaf 75mm en hoger meer geschikt.

Kortom, bedenk van te voren goed wat je met welke lens wilt doen.

Nou, dat valt wel mee hoor. Op een crop-body voldoet ie best wel prima in normale lichtomstandigheden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:05

Ik heb het ook niet over het licht. Maar meer over de vertekening die optreedt bij het gebruik van een zo'n lens. Met de lens is niets mis, met het paard ook niet, alleen is het paard te groot/lang waardoor dit nog extra wordt benadrukt. Vanaf 75mm wordt dit minder en vanaf 100-150mm begint het plaatje echt te kloppen.

Daarom het advies om je goed te bedenken wat je doel is voor je een lens gaat zoeken.

De lens die jij noemde is (mogelijk, want Canon en niet mijn field of expertise) is prima voor de combinatie landschap/architectuur/reportage, maar m.i. minder geschikt voor (grote) dieren vanwege de vertekening.

Kortom, het doel waarvoor een lens wordt gezocht klopt niet/is te ruim. Voor landschap is deze mogelijk best geschikt, voor reportages ook, voor dieren niet. Aan de vraagsteller de taak om te bedenken welk doel zwaarder weegt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:22

maaikemuis schreef:
Ik heb het ook niet over het licht. Maar meer over de vertekening die optreedt bij het gebruik van een zo'n lens. Met de lens is niets mis, met het paard ook niet, alleen is het paard te groot/lang waardoor dit nog extra wordt benadrukt. Vanaf 75mm wordt dit minder en vanaf 100-150mm begint het plaatje echt te kloppen.

Daarom het advies om je goed te bedenken wat je doel is voor je een lens gaat zoeken.

De lens die jij noemde is (mogelijk, want Canon en niet mijn field of expertise) is prima voor de combinatie landschap/architectuur/reportage, maar m.i. minder geschikt voor (grote) dieren vanwege de vertekening.

Kortom, het doel waarvoor een lens wordt gezocht klopt niet/is te ruim. Voor landschap is deze mogelijk best geschikt, voor reportages ook, voor dieren niet. Aan de vraagsteller de taak om te bedenken welk doel zwaarder weegt.

Ik heb dat stukkie glas al enkele jaren en hij voldoet prima, ook bij de paarden. Die vertekening gat nergens over; kwestie van de juiste positie kiezen. Met een 200mm krijg ik het ook uitstekend voor elkaar om een paard oenig op de plaat te zetten.

Ik zeg niet dat een 70-200 (of soortgelijk bereik) overbodig of onzinnig is; ik geef alleen aan dat binnen zekere grenzen de 15-85 kan voldoen om paarden netjes op de foto te zetten.
Het is niet alleen het beoogde doel maar ook hoe ver je daarin wil gaan.
Aangezien de vraagsteller een 750D (crop) heeft, is 85mm eigenlijk 136mm en daarmee tot op zekere hoogte prima geschikt, zeker als aanvulling op een 75-300.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:25

Laten we het er op houden dat we hier niet hetzelfde over denken. Vaak ga ik met je mee, maar in deze echt niet. Ik blijf erbij dat paarden onder de 75mm qua verhouding echt niet willen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:00

maaikemuis schreef:
Laten we het er op houden dat we hier niet hetzelfde over denken. Vaak ga ik met je mee, maar in deze echt niet. Ik blijf erbij dat paarden onder de 75mm qua verhouding echt niet willen.

Leg dan eens uit:
De crop van een 750D is 1,6. Daarmee is de 15-85 een 24 - 136 op de 750D. dan heb je een bereik van 75-136mm binnen de door jouw gewenste marge. Ik zie het probleem dus niet, zolang je niet boven die 136mm wil gaan. Maar wil je dat, dan heeft TS een 70 - 300 (112 - 480mm) om dat stuk aan te pakken.

Het geeft wat meer denkwerk en je moet wellicht wat vaker wisselen maar onmogelijk is het niet.
En zoals gezegd: proefondervindelijk vastgesteld dat de 15-85 prima bruikbaar is op de 7D en daarmee dus ook op de 750D (identieke afmeting sensor).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:06

yeah eindelijk een nieuwe telezoom *\o/*

budget rond de 1100... nu staan er 3 op mijn twijfel lijst
een tweedehands nikon 70-200 vr i, sigma 70-200 os of de nikon 80-200 (alle 3 2.8) of dan toch de tamron :S

ik kan nergens echt goede vergelijking vinden mt de 70-200 vr i van nikon.. alleen vrii

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:29

Tweedehands Nikon wanneer hij er goed uitziet (bij winkel) zou veruit mijn voorkeur hebben.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:43

Ook als het om vr i gaat?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:05

Heb je een cropcamera of fullframe? En ben je van plan om binnenkort fullframe te gaan?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:18

Heb de d7100. Geen behoefte aan full frame op dit moment:)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:29

Op crop omzeil je het grootste eponiem van de vr 1, namelijk de zachtheid in de hoeken en een kleine mate van vignettering. Dat is verbeterd bij type 2