Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
max_m schreef:Hoi allemaal! Ik hoop dat jullie even met mij mee kunnen denken want ik kom er zelf niet meer uit.
Op dit moment heb ik een Canon 650D in bezit met de volgende lenzen erbij:
Canon 50mm (plastic fantastic)
Sigma 18 -200
Canon 70 - 300
Canon 18 - 55
Canon 17 - 85 (Defect)
Het zit zo, in het begin maakte ik vaak veel gebruik van mijn 17 - 85 lens, helaas ging deze defect wat erg vaak voorkomt met deze lens. Wel heb ik hem toen heel veel gebruikt. Daarna heb ik een tijd de Sigma 18 - 200 van mijn vriend gebruikt, opzicht prima maar echt niet mijn favoriete lens. Het afgelopen jaar mocht ik de 17-55 lens van mijn vader gebruiken en die is dan ook bijna niet meer van mijn camera geweest.
Mij gaat het vooral om reisfotografie, mooie landschappen en eventueel portretten etc. Nu gaan wij in Oktober weer op reis voor een langere periode en nu kan ik niet de lens van mijn vader meenemen. Ben nu enorm aan het twijfelen wat ik zal gaan doen. Heb op dit moment de volgende opties:
- Zelf een 17-55 lens aanschaffen, alleen mis ik dan toch een beetje zoom ten opzicht van wat de 17-85 had.
- Kijken of de 17-85 gemaakt kan worden. Gaat waarschijnlijk om de diafragma kabel, alleen dan is het de vraag hoe lang deze goed blijft.
- Eventuele andere lens aanschaffen die geschikt is voor landschappen en het gat opvult tot of bijna tot de 70-300 lens. Maar ja welke dan?
Ik sleep liever niet met teveel spullen rond, maar zoek eigenlijk wel een andere optie voor de 18-200 lens. Misschien dat jullie nog een idee hebben waar ik niet aan gedacht heb?
Alvast bedankt!
EdkingEnzo schreef:Ik wil heel graag een lens er bij. Ik heb op dit moment een EF 75-300mm f/4-5.6 III, ik vind het toch wel vervelend dat ik met het fotograferen van een hele grote afstand foto's moet maken. Vooral met paardenfotografie. Nu kan ik een tweedehands Tamron SP AF XR Di 28-75mm 1:2.8 (voor Canon) overnemen voor €155 euro. Is dat een beetje een oké lens voor paarden, honden en mensen?
EdkingEnzo schreef:Ik wil heel graag een lens er bij. Ik heb op dit moment een EF 75-300mm f/4-5.6 III, ik vind het toch wel vervelend dat ik met het fotograferen van een hele grote afstand foto's moet maken. Vooral met paardenfotografie. Nu kan ik een tweedehands Tamron SP AF XR Di 28-75mm 1:2.8 (voor Canon) overnemen voor €155 euro. Is dat een beetje een oké lens voor paarden, honden en mensen?
maaikemuis schreef:Maar ook bij die lens zul je tegen het probleem aanlopen dat deze, zeker voor paarden, niet geschikt zal zijn vanwege het bereik. Voor paarden zijn bereiken vanaf 75mm en hoger meer geschikt.
Kortom, bedenk van te voren goed wat je met welke lens wilt doen.
maaikemuis schreef:Ik heb het ook niet over het licht. Maar meer over de vertekening die optreedt bij het gebruik van een zo'n lens. Met de lens is niets mis, met het paard ook niet, alleen is het paard te groot/lang waardoor dit nog extra wordt benadrukt. Vanaf 75mm wordt dit minder en vanaf 100-150mm begint het plaatje echt te kloppen.
Daarom het advies om je goed te bedenken wat je doel is voor je een lens gaat zoeken.
De lens die jij noemde is (mogelijk, want Canon en niet mijn field of expertise) is prima voor de combinatie landschap/architectuur/reportage, maar m.i. minder geschikt voor (grote) dieren vanwege de vertekening.
Kortom, het doel waarvoor een lens wordt gezocht klopt niet/is te ruim. Voor landschap is deze mogelijk best geschikt, voor reportages ook, voor dieren niet. Aan de vraagsteller de taak om te bedenken welk doel zwaarder weegt.
maaikemuis schreef:Laten we het er op houden dat we hier niet hetzelfde over denken. Vaak ga ik met je mee, maar in deze echt niet. Ik blijf erbij dat paarden onder de 75mm qua verhouding echt niet willen.