[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:40

Je kunt het wel leren lijkt me?
Als we alles maar door fotografen laten doen die ervaren zijn valt er niks bij te leren.
Misschien dat je een soort cursus kunt volgen?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:40

Liselot schreef:
Ash_ schreef:
Iemand tips voor een newborn shoot qua instellingen zal het wel lukken maar vooral het laten slapen en in de houdingen leggen? Dit is beste wel nieuw voor mij.
Gaat om een shoot van mijn pasgeboren nichtje!

Laat newborns alsjeblieft aan een ervaren newbornfotograaf over. Er komt veel bij kijken bij het poseren wat veiligheid betreft

Wauw...

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:47

Als het je nichtje is kan je lekker je tijd nemen lijkt me! Hou de ouders dichtbij, voor de houdingen en het verplaatsen, vraag dit gewoon aan hun. Je kan altijd kleine aanpassingen doen maar het helemaal verplaatsen is sowieso niet jouw taak.

Evt kan je wat voorbeeld foto's zoeken, als je dan iets wil proberen kan je dit laten zien aan de ouders, zo kunnen ze je ook beter begrijpen in je aanwijzingen. Verder zoek een locatie dicht bij een raam met mooi natuurlijk daglicht. Bij mijn eerste newborn was het gelijk raak met een plas feestje :+ , zo iets kan je gewoon niet vermijden! Lekker duidelijk aangeven dat het de eerste keer is en vooral rustig je tijd nemen hiervoor. :-)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:48

Die ervaren newbornfotografen zijn ook ergens begonnen toch @Liselot ;)

En het is van familie, dat zou ik persoonlijk ook wel aan durven. T is een ander verhaal als een onbekende je vraagt om dat te doen tegen betaling terwijl je nog geen ervaring hebt. DIt lijkt me juist een uitgelezen kans ervaring op te doen. Desnoods samen met een ervaren newborn fotograaf als daat budget voor is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:53

Ik gok dat de ouders zelf ook nog wel een andere fotograaf zullen 'inhuren', maar wat is er mis met oefenen? Ik denk zomaar dat de ouders zelf wel zullen 'inwikkelen' e.d. Je moet het een ander ook wel gunnen om wat te leren... wordt een aardig eenzaam beroep anders :+

Ik zou de ouderd dus het inwikkelen en neerleggen laten doen en gewoon goed samen kijken wat werkt en lukt :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:55

Niobe schreef:
Liselot schreef:

Laat newborns alsjeblieft aan een ervaren newbornfotograaf over. Er komt veel bij kijken bij het poseren wat veiligheid betreft

Wauw...

8)7

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:12

Misschien zijn er wel soort internetfilmpjes waar het een en ander uitgelegd wordt. +:)+
Even op YouTube : newborn photography tutorial, kom je een heel eind

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:20

Liselot schreef:
Ash_ schreef:
Iemand tips voor een newborn shoot qua instellingen zal het wel lukken maar vooral het laten slapen en in de houdingen leggen? Dit is beste wel nieuw voor mij.
Gaat om een shoot van mijn pasgeboren nichtje!

Jij was zeker ook al heel erg ervaren toen je er mee begon?

Iedereen moet toch ergens beginnen...

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:33

Quir schreef:
Liselot schreef:

Denk persoonlijk dat ze meer bedoeld dat ze wil voorkomen dat die persoon gaat om prutsen met een pas geboren baby. Ik zou wel zeggen neem eerst een workshop of cursus voordat je met newborn fotografie bezig gaat. Er zitten zoveel dingetjes aan vast. Pas geboren baby is ontzettend kwetsbaar. En al ben je nog zo'n goed persoon. Newborn fotografie is wel een vak apart.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:37

Quir schreef:
Liselot schreef:

Nee maar ik heb wel een 3 daagse cursus gevolgd en heb bij meerdere fotografen meegelopen.
Ik zeg dit niet voor niets, wrappen en poseren van newborns is niet makkelijk en je moet echt met veel dingen rekening houden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:42

Moet een baby persé poseren en gewrapt worden dan?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:51

Niobe schreef:

Betreffende bokker vraagt om poseertips, ik geef aan dat je dat als onervaren persoon niet zomaar moet doen.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:51

Niobe schreef:

In de gestylde newborn fotografie word deze stijl ontzettend vaak toegepast.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:02

Oké nou prima. Maar dan nog, wat is er mis mee om de ouders daar in te betrekken eventueel? Ik neem aan dat zij ook wel iets daarvan weten? Tenzij je gaat suggereren om het kind van een duikplank af te gooien of het doek om de nek te draaien, neem ik aan dat het dan verder niet zo gevaarlijk zal zijn.

Dus als je behulpzaam wil zijn naar de vragende bokker, dan is het niet behulpzaam om te zeggen om "het aub over te laten aan de ervaren newbornfotografen", want dat is eigenlijk onwijs arrogant.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:08

Niobe schreef:
Oké nou prima. Maar dan nog, wat is er mis mee om de ouders daar in te betrekken eventueel? Ik neem aan dat zij ook wel iets daarvan weten? Tenzij je gaat suggereren om het kind van een duikplank af te gooien of het doek om de nek te draaien, neem ik aan dat het dan verder niet zo gevaarlijk zal zijn.

Dus als je behulpzaam wil zijn naar de vragende bokker, dan is het niet behulpzaam om te zeggen om "het aub over te laten aan de ervaren newbornfotografen", want dat is eigenlijk onwijs arrogant.

Ik denk dat je ontzettend behulpzaam bent als je iemand informeert om eerst een workshop of cursus te volgen of anders het over te laten aan ervaren newborn fotografen. Newborn fotograferen zet je niet binnen een weekje op. Voor mij zit er meer als 1000 euro in aan materiaal en 500 euro aan cursussen. En ben ik een professionele, perfecte newborn fotograaf? Zeker niet!
Ik betrek de ouders er ook zeker bij. Zeker de moeder houd ik ten alle tijden aan de zijde van het kind. Maar daarmee is veiligheid nog niet gegarandeerd. Een kind zou niet zo een 2,3 vallen. Maar al die andere gevaren die nog aanwezig zijn. En jij komt er als fotograaf, dan word ook verwacht van jou dat jij kunt functioneren als iemand die er verstand van heeft.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:11

Net zoals ik zei, het is haar nicht. Die gaat dit echt wel begrijpen. Je kan pose's laten zien en samen kijken hoe het werkt. Dit lijkt me gewoon een fijne eerste ervaring. Ik heb ook nooit een cursus gevolgd, maar de eerste keer was ook bij mensen die ik goed kende waar we samen alle tijd hebben genomen.

Als je een beetje nadenkt en wat van kinderen af weet, dan zie en voel je zelf ook echt wel wat kan en wat niet kan. Zeker in overleg met de ouders. :-)

Ik vraag me serieus af welke 'gevaren' jullie zien wanneer je zo te werk gaat? Dan moet je ook een cursus 'hoe ben ik moeder' volgen voor je de baby kan vasthouden ofzo? :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:11

Dat jij dat arrogant vindt is jouw perceptie Niobe. Newbornfotografie is gewoon echt geen tak van fotografie wat je maar zo eventjes doet en daar waarschuw ik de betreffende bokker voor

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:13

k_m schreef:
Net zoals ik zei, het is haar nicht. Die gaat dit echt wel begrijpen. Je kan pose's laten zien en samen kijken hoe het werkt. Dit lijkt me gewoon een fijne eerste ervaring. Ik heb ook nooit een cursus gevolgd, maar de eerste keer was ook bij mensen die ik goed kende waar we samen alle tijd hebben genomen.

Als je een beetje nadenkt en wat van kinderen af weet, dan zie en voel je zelf ook echt wel wat kan en wat niet kan. Zeker in overleg met de ouders. :-)

Ik vraag me serieus af welke 'gevaren' jullie zien wanneer je zo te werk gaat? Dan moet je ook een cursus 'hoe ben ik moeder' volgen voor je de baby kan vasthouden ofzo? :+

Als jij de gevaren al niet weet te benoemen of ziet dan is er een bepaald deel wat je mist in je newbornfotografie kennis.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:14

Ten eerste heb ik het niet tegen jou Marieke, maar tegen Liselot, want zij was degene die zei "laat het aub over aan de profi fotografen" en gaf niet als suggestie een workshop/cursus, maar zei dat ze dat zelf had gedaan..

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:16

Liselot schreef:
Dat jij dat arrogant vindt is jouw perceptie Niobe. Newbornfotografie is gewoon echt geen tak van fotografie wat je maar zo eventjes doet en daar waarschuw ik de betreffende bokker voor

Jij komt wel vaker behoorlijk arrogant over, dus ik denk niet dat mijn perceptie het fout heeft.

Ik vind dat er nogal moeilijk over gedaan wordt, misschien is het omdat ik geen moedergevoelens heb, maar moeders zelf zal dat wel hebben, daarnaast is er ook nog iets als gezond verstand als het gaat om het neerleggen van baby's en mama zal dan als 2e persoon een goed oog in het zeil houden. Als je geen bal gevoel hebt voor baby's (zoals ikzelf bijvoorbeeld), dan ga je die tak van sport al helemaal niet uitoefenen.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 06-06-17 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:17

Niobe schreef:
Ten eerste heb ik het niet tegen jou Marieke, maar tegen Liselot, want zij was degene die zei "laat het aub over aan de profi fotografen" en gaf niet als suggestie een workshop/cursus, maar zei dat ze dat zelf had gedaan..

Ik denk dat Liselot als een van de betere newborn fotografen van Nederland zich mag benoemen tot de prof newborn fotografen. En ik denk dat zij meer dan ervaren is om te benoemen wat er nodig is om foto's te maken van newborn baby's

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:18

Och, dat mag ze van mij ook best Marieke. Maar als je niet begrijpend kunt lezen wat ik zeg, reageer dan maar niet :)

(dat is de manier waarop Liselot het ook zei)

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:18

Niobe schreef:
Och, dat mag ze van mij ook best Marieke. Maar als je niet begrijpend kunt lezen wat ik zeg, reageer dan maar niet :)

Ik denk dat je je beter stil kan gaan houden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:19

Hoezo? Ik heb het nu al 2 keer uitgelegd en je reageert er nog steeds niet inhoudelijk op.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:20

Niobe schreef:
Hoezo? Ik heb het nu al 2 keer uitgelegd en je reageert er nog steeds niet inhoudelijk op.

Als zei kan aangeven als je een cursus nodig hebt, kan ze toch ook zeggen dat je beter naar een prof newborn fotograaf kan gaan? Ik zie het probleem niet.