[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:22

Laatst bijgewerkt door Resfeber op 09-11-10 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:24

Je hebt trouwens Canon EOS 1000D, Canon EOS 400D, Canon EOS 500D.. enz.
Waar staan die getallen voor (1000D, 400D..)? Of stel ik nu een domme vraag? :+

Alwiene

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:51

Dat is wel de camera ja, maar de kitlens is zo te zien zonder IS en het is aan te raden dezelfde lens mét IS te nemen ;)

Die getallen zijn gewoon de namen van de verschillende modellen :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:14

Nou had de camera via een kennis van ons die een fotozaak heeft naar rofa laten sturen, rekent die kennis ook nog mooi 10% + verzendkosten :=

Iig, kosten komen op 75 euro dus dat moet maar dan. Beter dan een nieuwe moeten kopen iig.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:47

TinekeHorses schreef:
Je hebt trouwens Canon EOS 1000D, Canon EOS 400D, Canon EOS 500D.. enz.
Waar staan die getallen voor (1000D, 400D..)? Of stel ik nu een domme vraag? :+

Leuke vraag! Kom je niet zo vaak tegen. Het modelnummer van een camera betekent niet zoveel, al zorgen fabrikanten er vaak wel dat er wat logica inzit.
Bij Canon had je bijv. de 300D, 350D, 400D, 450D, 500D en inmiddels 550D als consumenten-spiegelreflex. Daar is een paar jaar geleden de 1000D "onder geplaatst". Gelukkig is de 1000D technisch grotendeels gebaseerd op de 400D en zit ie daarmee wel zo goed in elkaar dat ie nog steeds wel mee kan. Zo ontstaan er productlijnen xxxD en xxxxD voor consumenten, waarbij ik vrijwel direct durf te zeggen dat als je tóch net begint en nog geen hele specifieke eisen hebt je beter de 1000D kan kiezen en wat meer in goede lenzen kan investeren. Een 1000D met een 70-200L USM levert betere plaatjes op dan een 550D met een 55-200.
In de xxxD-serie wordt zo'n beetje ieder jaar een nieuw model uitgebracht en iedere keer "komt er 50 bij".

Nu zit er boven die xxxD serie ook nog iets, nl. de... xxD serie! Die serie is wat zwaarder uitgevoerd (kom ik zo op terug), heeft wat meer instelmogelijkheden, wat extra knoppen voor makkelijkere bediening (van functies die elders in menu's verborgen zijn), sluiter en spiegelhuis zijn wat zwaarder uitgevoerd, de zoeker is helderder (door een duurdere, andere techniek), ze reageren wat sneller en gebruiken CF-kaarten ipv de vanaf de 450D toegepaste SD's. Toch worden onderdelen zoals de sensor vaak gedeeld met andere series: 10D en 300D, 20D/30D en 350D, 40D en 400D (en 1000D), en 50D en 500D hebben dezelfde sensor.

In 2010 is de xxD serie gesplitst: Na de 50D kwam eerst de 7D (met betere autofocus, een erg fijne zoeker en nog wat andere "pro"-functionaliteit), de 60D is iets omlaag geschoven (heeft nu bijv. wel een stevige, maar toch ook grotendeels plastic body en is wat kleiner geworden). 7D, 60D en 550D hebben dezelfde sensor.

Dan kwam er in volgens mij 2001 de 1D uit: het topmodel van de serie, met zware accu's, een ingebouwde grip (dus met twee sluiterknoppen), supersnel (ruim 8 foto's per seconde), waanzinnige autofocus en steviger dan een tank en met mogelijkheden waar je zelfs als doorgewinterde fotograaf de hele dikke handleiding voor nodig had. Het apparaatje (alleen de body) kostte ongeveer 5000 euri :) Hier is later de 1Ds (met de s van studio) naast geplaatst als camera voor zo hoog mogelijke beeldkwaliteit. De 1Ds was onwijs traag in gebruik, verder identiek aan de 1D, op de snelheid en de speciale sensor na. Daarmee was de professionele lijn van Canon bijna compleet: met name de 1D Mk2 (en later de 1Ds Mk2) is niet alleen grote maar ook zware body geworden, bruidsfotografen die dus met 2 van die dingen rond moest lopen zochten een lichter alternatief en Canon speelde daarop in met een 1Ds-achtige sensor in een xxD-achtige body (dus wel van metaal, maar een stuk lichter en compacter uitgevoerd): de 5D, indertijd heilige graal voor iedereen die in moeilijke lichtomstandigheden fotografeerde (en eigenlijk nog steeds, maar inmiddels opgevolgd door de 5D Mk2).
Op professioneel gebied zijn er nu de 1D Mk4, de 1Ds Mk3, de 5D Mk2 en de 7D.

Canon maakt ook spiegelreflexbodies waarmee je (Full HD) kan filmen: de 1D Mk4, 5D Mk2, 7D, 60D en 550D. De 500D kan ook filmen maar is vwb Full HD licht gehandicapped. Onthoud wel: als je met een spiegelreflex gaat filmen moet je meer tijd en moeite steken in zowel het filmen als het nabewerken dan bij een compact/videocamera. Zodra je dat inderdaad doet valt er ook meer kwaliteit uit te halen.

V.w.b. Nikon: Iedere keer dat ik denk dat er logica in hun modellijn zit wordt die er weer uitgehaald, dus ik zal niet proberen daar een logisch verhaal van te maken :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:49

Ahhaa, had niet verwacht zo'n antwoord te krijgen op mijn 'domme vraag'. :D
Dus als ik het goed begrijp is een camera waar xxD voor staat beter als een camera met xxxxD?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:51

@HLPhoto

TinekeHorses schreef:
Hallo allemaal,
Ik kom even jullie gesprek volgensmij storen, maar ik heb een vraagje. ;)
Ik hou erg van fotograferen en heb het tot nu toe altijd gedaan met een digitale camera.
Nu wil ik al heel lang een spiegelreflex en eindelijk ga ik er binnenkort een kopen,
maar ik heb toch echt geen idee welke want er zijn er zo veel. :+
Liefst een Canon, budget.. max. 550 euro.
Met mijn digitaal dingetje heb ik altijd natuur, dieren en binnen in hallen en manege's shows en wedstrijden gefotografeerd.
Wie weet een echte aanrader?

Welke raad jij mij aan? :o :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:58

Mag ik ook reageren? :D

Met dat budget zou ik je de 1000D met 18-55 IS en 55-250 IS aanraden. Hele complete en fijne beginnersset. Als je voor een duurdere body gaat, houd je geen budget meer over voor objectieven.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:19

Je schreef mijn gedachten weer eens Nouks :+

TinekeHorses schreef:
Ahhaa, had niet verwacht zo'n antwoord te krijgen op mijn 'domme vraag'. :D
Dus als ik het goed begrijp is een camera waar xxD voor staat beter als een camera met xxxxD?
Nee, uitgebreider en degelijker :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 09:11

Hmpf, ik ben momenteel niet zo te spreken over Canon.
Gister mijn 40D van reparatie [5 weken!] opgehaald, meteen aan de slag gegaan gezien een middag fotograferen stond te wachten.

En ja hoor, na 20 foto's, 'Error 99'.
Nou, toen had ik 'm wel even helemaal zitten, zeker omdat ik morgen die intocht heb.
Gelukkig heb ik op het allerlaatste moment gisteren de 5D met 24-105 mogen lenen van school [thanks to een hele aardige opleidingsgenoot].
Dus zaterdag zit wel goed, maar ik ben hier echt niet blij mee ;(

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:53

Ik heb gister de Samsung WB5500 bestelt of nou ja gereserveerd bij de winkel waar ik woensdag heen ga.
Gelukkig kan ik daar nog kijken en ben ik niet tot aankoop verplicht maar op dit moment is de Samsung eerste keus en wilde toch wel graag wat zekerheid dat die er dan ook echt nog is en niet toevallig net is uitverkocht.
Winkel is niet in Zwolle dus moet er nog een stukkie voor rijden ook dus dan is het wel handig om te reserveren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:44

Ik was vanmiddag even bij de Mediamarkt om de camera even in m'n handen te hebben voordat ik iets koop. Ik ging voor een 1000D - ze hadden daar echter de 450D ook nog nieuw liggen. De verkoper vertelde dat de 1000D minder uitbreidingsmogelijkheden heeft, dat-ie beperkter is en dat de 450D meer (instel)functies heeft. Klopt daar iets van?
En is de 450D die 100 euro meer echt waard, of eigenlijk niet echt?

Verder bezwoer hij me ook dat op een 18-55 lens IS echtécht overbodig is, en vond hij het 'slecht' dat het me was aangeraden. "Want hij heeft maar 3 keer zoom, dus dan heb je het echt niet nodig hoor!" Maar ik ga er vanuit dat 't hier niet zonder reden werd aangeraden.

Ben wel benieuwd naar de uitleg over beide opmerkingen van de verkoper, of er waarheid in schuilt of dat hij onzin praat?

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:47

mooie aanbieding bij mediamarkt gezien de Sony DSLR-A290 + 18-55mm lens Stabilisatie in body iemand die deze camara kent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:08

@Dani:
Als je met een 450D mindere objectieven zou kunnen kopen, zou ik je de 1000D aanraden. Als een aanschaf van een 450D geen gevolg heeft voor de objectieven die je erbij koopt, dan is het idd net wat meer camera.

Wat de IS-lens betreft: we raden 'm je niet aan *vanwege* de IS, maar omdat 'ie optisch gewoonweg beter is dan z'n voorgangers ;-)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:31

Ahh, oké. Bedankt :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:47

Daarnaast heeft mediamarkt wel vaker rare opmerkingen. Je kan wel een lens met "5x" zoom kopen, maar als die een heel ander bereik heeft heb je er nog niet perse een mooie set mee. MM moet je niet teveel waarde aan hechten :P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:56

Het is ook maar wat je wil, toch? 18-55 IS kan inderdaad niet veel zoomen, maar daarom is het ook een groothoek. En die koop je ook niet om als zoomlens te gebruiken? :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:05

Dat klopt natuurlijk, maar zoals ik het lees zei de MM meneer dat ze die lens niet moest nemen want die heeft niet veel zoom, als in je kunt beter een 18-200 nemen. Dat dacht ik dan. En daar zou ik dus niet naar luisteren.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:29

imd schreef:
Dat klopt natuurlijk, maar zoals ik het lees zei de MM meneer dat ze die lens niet moest nemen want die heeft niet veel zoom, als in je kunt beter een 18-200 nemen. Dat dacht ik dan. En daar zou ik dus niet naar luisteren.

Denk dat je het verkeerd leest. ;) Ik lees dat IS niet nodig is volgens de MM meneer omdat de lens maar 3x zoom heeft, en dus niet dusdanig dat stabilisatie heel hard nodig/gewenst is :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:04

Laatste klopt inderdaad. :) Al begon hij ook over zo'n 18-200 lens, dat die best goed waren, vriendelijk verteld dat ik die toch echt niet wilde. Overigens niks gekocht daar, ga 'm denk ik gewoon bestellen aangezien ze bij de MM de lens mét IS niet op voorraad hadden ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:27

Heb je bij jullie in de buurt geen echte fotovakwinkel dan? Of wil je dat om de prijs niet? Ik koop in principe alleen bij een van de twee vakwinkels hier in de stad, als ik problemen heb wil ik gewoon binnen komen lopen en de mediamarkt geeft me teveel onzinadvies :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:36

Ik wilde nu alleen de camera even in handen hebben, kijken of-ie lekker vasthoudt en zo. Dus 't maakte niet echt uit welke winkel ik binnenliep. Al heb ik hier nog geen vakwinkel kunnen ontdekken (Alkmaar), maar heb er ook niet heel goed naar gezocht.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:46

Alwiene schreef:
Heb je bij jullie in de buurt geen echte fotovakwinkel dan? Of wil je dat om de prijs niet? Ik koop in principe alleen bij een van de twee vakwinkels hier in de stad, als ik problemen heb wil ik gewoon binnen komen lopen en de mediamarkt geeft me teveel onzinadvies :+

Ik wou dat ik dat ook kon zeggen, maar hier in de buurt is er één fotovakwinkel en die is zó belachelijk duur. Ik was daar laatst gaan kijken voor mijn Tamron 28-75 2.8 en die kostte daar een dikke 150 euro meer dan in andere winkels of webshops. Dat heb ik er niet voor over...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:58

Alwiene schreef:
imd schreef:

Denk dat je het verkeerd leest. ;) Ik lees dat IS niet nodig is volgens de MM meneer omdat de lens maar 3x zoom heeft, en dus niet dusdanig dat stabilisatie heel hard nodig/gewenst is :)

Mijn fout, sorry!

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 08:55

DaniBanani schreef:
Ik wilde nu alleen de camera even in handen hebben, kijken of-ie lekker vasthoudt en zo. Dus 't maakte niet echt uit welke winkel ik binnenliep. Al heb ik hier nog geen vakwinkel kunnen ontdekken (Alkmaar), maar heb er ook niet heel goed naar gezocht.

www.cameraland.nl zit in Alkmaar, in het Hoefplan :j