Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Bagheera_206 schreef:De 1Ds3 is wel uit 2007. Ik heb geen idee hoeveel clicks en slijtage dat ding heeft.Als je perse fullframe wilt misschien valt een 2e hands 5D2 dan ook nog wel binnen budget? Wat voor glas heb jij? Hou er rekening mee dat EF-S lenzen niet op een voelvreempje passen. Alleen EF objectieven.
Spirit schreef:Shiloh schreef:Probleem van de systeem camera's in die budget range is dat ze bijna allemaal geen (digitale) optische zoeker hebben. Ik stond op het punt zo'n camera te kopen en mijn moeder heeft me er uiteindelijk voornamelijk om die reden vanaf gepraat en me aangeraden toch een prijs klasse hoger te gaan. En daar ben ik echt heel blij mee! Die optische zoeker (waar je dus met je oog doorheen kijkt) is echt onmisbaar als er veel zon is. Je hebt dan bijzonder weinig aan een schermpje.
Dat was me inderdaad ook opgevallen, maar ik was er niet over uit of ik dat nu een enorm nadeel vond of niet.Ik ben op zich beiden gewend, heb de laatste jaren zowel met die oude spiegelreflex als gewoon met een compactcamera gefotografeerd. Maar er zijn inderdaad wel momenten met de compactcamera geweest dat ik die optische zoeker miste.
Had wel gelezen dat de kwaliteit van het LCD scherm van die A5000 niet heel erg goed is, misschien dat het dan wel een nadeel is.
Ik ga me toch nog eens verder verdiepen in andere systeemcamera's met optische zoeker (en in welke prijsklasses ze die hebben) en er over nadenken of ik het dat waard vind. Ik vind het ook zonde als ik heel veel geld uitgeef aan een camera en dat er dan iets mee gebeurt in dat jaar backpacken.
Amburtjoz, bedankt voor je reactie!
Courses schreef:Als je het allemaal al weet, waarom wil je ons advies dan nog?
Bagheera_206 schreef:De 1Ds3 is wel uit 2007. Ik heb geen idee hoeveel clicks en slijtage dat ding heeft.
Shiloh schreef:Bij een compact camera mis je dat veel minder snel, omdat je over het algemeen meer leuke kiekjes wil maken op de automatische stand. Bij een systeem camera wil je toch ook eens met de andere instellingen gaan prutsen, en dan wil je gewoon kunnen zien wat je doet of gedaan hebt, en dan ga je die zoeker écht missen.
Ik heb dus zelf de Olympus OMD-EM10 heerlijke camera. Voordeel van die camera is dat die nu op veel plekken flink in de aanbieding is, omdat de nieuwe versie van die camera, de Mark II, net uit is. Bij die camera's alleen opletten, want die komt vaak met een elektronische zoomlens erop (EZ), dat wil je echt niet, je wilt gewoon lekker door handmatig draaien kunnen zoomen.
Mijn moeder is vooral van Panasonic, en zou de DMC G6 of G7 aanraden. Voor dit geldt hetzelfde als bij de olympus. De G6 is net vervangen door de G7, waardoor de G6 op flink wat plekken goedkoper in de aanbieding is.
En wat betreft het risico op kapot gaan tijdens het reizen --> Goede reisverzekering afsluiten!
Succes!
gaucho schreef:Ik heb wel eens met een oude 1DIII gefotografeerd; mijn broer heeft deze gehad voordat hij overstapte op de 1Dx. Hij adviseerde mij ivm ruis juist de 5d2; die heb ik recent aangeschaft en bevalt voor dat doel echt heel goed, veel beter dan mijn oude 50D. Alleen als je met name veel actie fotografeerd zou ik me kunnen voorstellen dat je meer hebt aan een 1DIII, volgensmij is de autofocus daarvan wat sneller.
Bagheera_206 schreef:Als die body met techniek uit 2007 aan boord voldoet aan jouw eisen en wensen en binnen jouw budget valt is het toch een prima keuze?Ik was een beetje in de verwarring dat je huidige body een beperkende factor is op sommige vlakken. Ik dacht dat dit ook op het vlak van ruis/detail was op hoge ISO's.
Courses schreef:Grinnik, echte professionele fotografen? Hey, succes met je cam
Om even alsnog dan toch inhoudelijk feedback te geven: Die 1D waar jij het over hebt is een grote ruisbak. lk ken hem zelf ook namelijk. Volgens mij is dat namelijk ook net het model wat niet voor de sport is gemaakt, dus hij zal het wel kunnen, maar of het een grote vooruitgang is? Leuk dat het FF is, maar denk dat je snel tegen je huidige irritaties gaat aan lopen en dan is het zonde van het geld (wat de prijs ook mogen zijn).
Maar joh, wat weet ik er nou van
YentlShots schreef:En ja, echte fotografen. Fotografen die foto's maken voor de grootste bands en artiesten in dit land en in Europa op de grootste festivals