[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:39

De 1Ds3 is wel uit 2007. Ik heb geen idee hoeveel clicks en slijtage dat ding heeft. := Als je perse fullframe wilt misschien valt een 2e hands 5D2 dan ook nog wel binnen budget? Wat voor glas heb jij? Hou er rekening mee dat EF-S lenzen niet op een voelvreempje passen. Alleen EF objectieven.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:32

De max ISO van de 1DsIII is met boost maar 3200. Dat zou voor mij een probleem zijn.
En hij heeft geen video functie.

Verder is een oudere 1D body wel erg degelijk.
Ben zelf ook nog steeds erg blij met mijn 1DIV en dat is toch ook een oud type.
Clicks uitlezen kan soms lastig zijn bij de oudere 1D body's maar met kabel en op een mac met shuttercount app lukt het wel.
Verkopers zeggen wel snel dat ze dat niet zelf kunnen en dat een body dan naar Canon moet maar dat is niet zo.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:05

De 5D2: ISO 100 - 6400 calibrated range, ISO 50 - 25600 expansion (1Ds Mark III & 5D max ISO 3200)

5D3: 100 - 12800 - expansion: 50 - 102.800
7D2: 100-16000 standard; 25600 expanded
70D: 100-12800 standard; 25600 expanded
7D: 100-6400 standard; 12800 expanded

Mijn 550D en 7D vond ik bruikbaar t/m ISO1600.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:42

Bagheera_206 schreef:
De 1Ds3 is wel uit 2007. Ik heb geen idee hoeveel clicks en slijtage dat ding heeft. := Als je perse fullframe wilt misschien valt een 2e hands 5D2 dan ook nog wel binnen budget? Wat voor glas heb jij? Hou er rekening mee dat EF-S lenzen niet op een voelvreempje passen. Alleen EF objectieven.

Camera is nu 4 jaar oud, kan 300.000 kliks mee en daar zit deze nog niet op. Mocht hij ooit kapot gaan dan is een nieuwe sluiter rond de 400,- en dan kan ie weer 300.000 kliks mee (dit is mij verteld door de eigenaar van de camera en dit is een professionele fotograaf) Hij vertelde mij ook dat hij ook een camera heeft gehad die er 2,5 miljoen kliks mee is gegaan, als je er maar gewoon goed en zuinig mee omgaat
En yess dat weet ik, alleen EF lenzen en hij wilt een mooie 24-70 voor een hele mooie prijs erbij doen, met een B&W filtertje ook nog

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:24

Ik zou ze qua prijs en specs inderdaad even goed uitzetten tegen de 5D2 en of het idd een goede keuze is om voor de 1Ds3 te gaan. Als ik het goed heb is die opgevolgd door de 1D4. De 1D4 is opgevolgd door de 1DX. De 1DX is opgevolgd door de 1DX2.

Voor veel mensen is een betere ruis/detail verhouding bij hogere ISO's de reden om over te stappen naar FF. Als deze maximaal tot ISO1600 gaat en met uitbreiding tot ISO3200 gaaat is dat wat jij er van verwacht qua ISO? De 5D2 gaat dan al 3 stops verder. Je geeft namelijk aan dat je tegen beperkingen van je huidige body aanloopt. Is ruis/detail op hoge ISO ook iets waar je tegen aanloopt?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:31

Als je het allemaal al weet, waarom wil je ons advies dan nog? :+

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:27

Hoi!

Ik wil graag beginnen met fotograferen, maar heb echt geen idee welke camera ik het beste kan kopen. Ik wil graag een camera die niet al te moeilijk is, dus wel eentje voor 'beginners', maar die erg mooie foto's maakt. Wat raden jullie aan? Tweedehands is ook geen punt, of is dit erg slecht? Mijn budget ligt rond de 200/300 euro :)

Ik zal een PB erg fijn vinden, omdat ik niet heel erg vaak hier aanwezig ben en dan een aantal pagina's terug moet scrollen :+

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:06

Erg mooie foto's maken doe je zelf, dat doet de camera niet voor je ;) De instapmodellen zoals de 1200D/750D zijn aan te raden, weet niet welke momenteel bij Nikon in dat segment zit.

En als je zelf advies vraagt lijkt het me slim nog wel even de moeite te doen dit topic te checken :D

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:31

Yep, wil van het weekend hier even rondneuzen!

We krijgen namelijk een pup, en het lijkt mij erg leuk om veel foto's te maken, wat we bij onze andere hond niet heel veel hebben gedaan :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:20

Spirit schreef:
Shiloh schreef:
Probleem van de systeem camera's in die budget range is dat ze bijna allemaal geen (digitale) optische zoeker hebben. Ik stond op het punt zo'n camera te kopen en mijn moeder heeft me er uiteindelijk voornamelijk om die reden vanaf gepraat en me aangeraden toch een prijs klasse hoger te gaan. En daar ben ik echt heel blij mee! Die optische zoeker (waar je dus met je oog doorheen kijkt) is echt onmisbaar als er veel zon is. Je hebt dan bijzonder weinig aan een schermpje.

Dat was me inderdaad ook opgevallen, maar ik was er niet over uit of ik dat nu een enorm nadeel vond of niet. :+ Ik ben op zich beiden gewend, heb de laatste jaren zowel met die oude spiegelreflex als gewoon met een compactcamera gefotografeerd. Maar er zijn inderdaad wel momenten met de compactcamera geweest dat ik die optische zoeker miste.
Had wel gelezen dat de kwaliteit van het LCD scherm van die A5000 niet heel erg goed is, misschien dat het dan wel een nadeel is.

Ik ga me toch nog eens verder verdiepen in andere systeemcamera's met optische zoeker (en in welke prijsklasses ze die hebben :')) en er over nadenken of ik het dat waard vind. Ik vind het ook zonde als ik heel veel geld uitgeef aan een camera en dat er dan iets mee gebeurt in dat jaar backpacken.

Amburtjoz, bedankt voor je reactie!

Bij een compact camera mis je dat veel minder snel, omdat je over het algemeen meer leuke kiekjes wil maken op de automatische stand. Bij een systeem camera wil je toch ook eens met de andere instellingen gaan prutsen, en dan wil je gewoon kunnen zien wat je doet of gedaan hebt, en dan ga je die zoeker écht missen.

Ik heb dus zelf de Olympus OMD-EM10 heerlijke camera. Voordeel van die camera is dat die nu op veel plekken flink in de aanbieding is, omdat de nieuwe versie van die camera, de Mark II, net uit is. Bij die camera's alleen opletten, want die komt vaak met een elektronische zoomlens erop (EZ), dat wil je echt niet, je wilt gewoon lekker door handmatig draaien kunnen zoomen.

Mijn moeder is vooral van Panasonic, en zou de DMC G6 of G7 aanraden. Voor dit geldt hetzelfde als bij de olympus. De G6 is net vervangen door de G7, waardoor de G6 op flink wat plekken goedkoper in de aanbieding is.

En wat betreft het risico op kapot gaan tijdens het reizen --> Goede reisverzekering afsluiten!

Succes!

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 07:44

Op marktplaats nog niet echt wat gevonden, maar dan ook alleen nog maar gezocht op Nikon. Vanmiddag maar even verder zoeken, maar ik neig toch meer naar een Nikon :D

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:53

Courses schreef:
Als je het allemaal al weet, waarom wil je ons advies dan nog? :+

Bagheera_206 schreef:
De 1Ds3 is wel uit 2007. Ik heb geen idee hoeveel clicks en slijtage dat ding heeft. :=

;)
Er wordt in deze zin gevraagd hoeveel clicks en slijtage ie heeft, en ik geef hier antwoord op
En ik wil jullie advies omdat ik twijfelde, maar heb ondertussen gesproken met echte professionele fotografen en daar ben ik stuk mee opgeschoten
Elk geval bedankt voor jullie moeite!

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:04

Dus wij zijn geen professionele fotografen? Wij hebben geen dure spullen?
Dan had je net zo goed je vraag hier ook niet hoeven te stellen als je alles zelf zo beter weet.
Ik ga ook mee met courses! :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:07

Als die body met techniek uit 2007 aan boord voldoet aan jouw eisen en wensen en binnen jouw budget valt is het toch een prima keuze? +:)+ Ik was een beetje in de verwarring dat je huidige body een beperkende factor is op sommige vlakken. Ik dacht dat dit ook op het vlak van ruis/detail was op hoge ISO's. :=

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:15

Ik heb wel eens met een oude 1DIII gefotografeerd; mijn broer heeft deze gehad voordat hij overstapte op de 1Dx. Hij adviseerde mij ivm ruis juist de 5d2; die heb ik recent aangeschaft en bevalt voor dat doel echt heel goed, veel beter dan mijn oude 50D. Alleen als je met name veel actie fotografeerd zou ik me kunnen voorstellen dat je meer hebt aan een 1DIII, volgensmij is de autofocus daarvan wat sneller.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:27

Grinnik, echte professionele fotografen? Hey, succes met je cam :D

Om even alsnog dan toch inhoudelijk feedback te geven: Die 1D waar jij het over hebt is een grote ruisbak. lk ken hem zelf ook namelijk. Volgens mij is dat namelijk ook net het model wat niet voor de sport is gemaakt, dus hij zal het wel kunnen, maar of het een grote vooruitgang is? Leuk dat het FF is, maar denk dat je snel tegen je huidige irritaties gaat aan lopen en dan is het zonde van het geld (wat de prijs ook mogen zijn).

Maar joh, wat weet ik er nou van :')
Laatst bijgewerkt door Courses op 10-02-16 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:27

Shiloh schreef:
Bij een compact camera mis je dat veel minder snel, omdat je over het algemeen meer leuke kiekjes wil maken op de automatische stand. Bij een systeem camera wil je toch ook eens met de andere instellingen gaan prutsen, en dan wil je gewoon kunnen zien wat je doet of gedaan hebt, en dan ga je die zoeker écht missen.

Ik heb dus zelf de Olympus OMD-EM10 heerlijke camera. Voordeel van die camera is dat die nu op veel plekken flink in de aanbieding is, omdat de nieuwe versie van die camera, de Mark II, net uit is. Bij die camera's alleen opletten, want die komt vaak met een elektronische zoomlens erop (EZ), dat wil je echt niet, je wilt gewoon lekker door handmatig draaien kunnen zoomen.

Mijn moeder is vooral van Panasonic, en zou de DMC G6 of G7 aanraden. Voor dit geldt hetzelfde als bij de olympus. De G6 is net vervangen door de G7, waardoor de G6 op flink wat plekken goedkoper in de aanbieding is.

En wat betreft het risico op kapot gaan tijdens het reizen --> Goede reisverzekering afsluiten!

Succes!

Ik ga zeker met instellingen prutsen, dat weet ik nu al. :D Dus goed punt inderdaad. :j
Ik ga die camera's die jij noemde eens bekijken.

Ik heb een goede reisverzekering inderdaad, maar het zou alsnog zonde zijn vind ik. Ik vind het ook gewoon geen prettig idee om dure spullen mee te slepen op reis.

Bedankt voor je tips!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:37

gaucho schreef:
Ik heb wel eens met een oude 1DIII gefotografeerd; mijn broer heeft deze gehad voordat hij overstapte op de 1Dx. Hij adviseerde mij ivm ruis juist de 5d2; die heb ik recent aangeschaft en bevalt voor dat doel echt heel goed, veel beter dan mijn oude 50D. Alleen als je met name veel actie fotografeerd zou ik me kunnen voorstellen dat je meer hebt aan een 1DIII, volgensmij is de autofocus daarvan wat sneller.

Nice! Goede keuze! :D

Hier is de 1Ds3 vs 5D2 qua specs:
http://snapsort.com/compare/Canon_EOS-1 ... I/detailed

Er zit waarschijnlijk ook geen sportstand of standje AUTO op de 1Ds3. :=

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:08

Bagheera_206 schreef:
Als die body met techniek uit 2007 aan boord voldoet aan jouw eisen en wensen en binnen jouw budget valt is het toch een prima keuze? +:)+ Ik was een beetje in de verwarring dat je huidige body een beperkende factor is op sommige vlakken. Ik dacht dat dit ook op het vlak van ruis/detail was op hoge ISO's. :=

Yess bedankt nog he voor de tips enzovoorts! Keuze is wel gemaakt denk ik :D

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:11

Courses schreef:
Grinnik, echte professionele fotografen? Hey, succes met je cam :D

Om even alsnog dan toch inhoudelijk feedback te geven: Die 1D waar jij het over hebt is een grote ruisbak. lk ken hem zelf ook namelijk. Volgens mij is dat namelijk ook net het model wat niet voor de sport is gemaakt, dus hij zal het wel kunnen, maar of het een grote vooruitgang is? Leuk dat het FF is, maar denk dat je snel tegen je huidige irritaties gaat aan lopen en dan is het zonde van het geld (wat de prijs ook mogen zijn).

Maar joh, wat weet ik er nou van :')

En ja, echte fotografen. Fotografen die foto's maken voor de grootste bands en artiesten in dit land en in Europa op de grootste festivals ;)

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:17

En de mensen hier zijn geen 'echte fotografen'? _O- Nou, dan heb jij nooit foto's van de fotografen hier in dit topic gezien denk ik :D

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:18

+:)+

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:56

YentlShots schreef:
En ja, echte fotografen. Fotografen die foto's maken voor de grootste bands en artiesten in dit land en in Europa op de grootste festivals ;)

Oh wacht, moet ik me nu geintimideerd voelen? Ik miste de clue even, maar bij deze: Pfoeh, die zullen inderdaad wel zoveel betere meningen geven dan een stel sukkels op een forum die je proberen te helpen. Ik snap je heee - leee - maal :D

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:58

Ik vind dit echt zo grappig, als je ons geen proff vind.
Wat doe je hier dan als je alles zelf beter weet? Je hebt toch van die proff fotografen waar je die camera van koopt. Blijkbaar zijn wij onder jou ogen minder dan hun?
Nou sorry hoor, maar dan ben ik benieuwd naar hun werk. _O-

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:10

Even voor de goede orde: Professioneel ben je pas als je je brood met de fotografie verdient :)
Daarvoor ben je Amateur, Amateur-Prof of Semi-Prof. Maar geloof dat de enige Professionele hier op Bokt Femke van HypoFocus is :')

Yentlshots zal dus de professionele fotografen bedoelen met "echte". Want wees eerlijk, het gros op Bokt is Amateur Hobby fotograaf (en niemand zegt dat die foto's lelijk zijn ;) )