[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:51

:wave:

Ik meld me hier even! :)
Ik wil beginnen met serieuzer fotograferen.
Belangrijk voor mij is dat ik ook wil kunnen filmen.
Echter wil ik nu nog geen vermogen uitgeven aan een body, omdat ik eerst wil kijken of het iets is waar ik echt verder mee zou willen.

Ik heb een (onverklaarbare :D ) voorkeur voor Nikon en ik kwam wat reviews van de Nikon D3200 tegen. Is dit een aanrader of hebben jullie betere opties voor me? :)

Voor de lens ga ik even verder sparen, daar ga ik wat geld tegenaan gooien. :)

maaikemuis

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:18

De 3200 is de meest basic instapper. Prima camera om mee te beginnen. Wil je iets meer opties dan zijn de camera's uit de 5000 serie wat meer uitgerust. Dat zijn de twee instapseries.

Daar boven krijg je de 7000 serie, een wat meer gevorderde camera. Daar boven komt de (nog uit te komen) 400 serie en daarna stap je over op de fullframes.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:15

Zitten er qua kwaliteit grote verschillen tussen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:38

Kwalitatief zijn ze allemaal up to date. Het verschil zit hem in de kleine dingen. Zo heb je bij de 3200 minder scherpstelpunten dan bij de 5200 en heeft de 5200 een klapschermpje (of je daar blij mee moet zijn is voor mij een vraag, alles wat los zit kan stuk). En er kan een verschil zitten of de AF-motor in de body zit verwerkt (volgens mij bij de 3200 niet). De 5200 is beter met film.

Wat wil je er mee doen? Verwacht je hem veel te gebruiken? Verwacht je dat je zo snel leert dat je uit je body groeit?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:57

Ah, dat is mooi om te weten!
Ik wil eigenlijk gewoon HTK foto's maken, maar wel beter dan mobielkwaliteit. :Y)
Liefst met een kwalitatief stuk film erbij, dus dan zou ik eerder moeten neigen naar de 5200?

Ik wil een mooie starterscamera waarmee ik wel een tijdje uit de voeten kan. Qua fotocursussen heb ik voor nu geen tijd dus ik verwacht niet als een malle uit de body te groeien!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:29

Het zijn beide goede camera's , echter is de 5000-serie net even beter uitgerust. Hij kost dan ook net even meer. Het is aan jou om te bepalen of de meerprijs het voor jou ook waard is.

Wanneer jij het gevoel hebt dat je best wat met je camera gaat doen en je ook affiniteit met filmen hebt, dan denk ik dat de 5000-serie de betere camera is. Denk je echter dat je hem wilt hebben gewoon voor de leuk om af en toe wat foto's te maken, dan kan het zomaar zijn dat de 3000-serie de betere optie is.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:22

Hoi! :wave: Binnenkort ga ik voor ongeveer een jaar op reis naar Australië en Nieuw-Zeeland, en ik wil dan toch wel een degelijke camera meenemen om alles vast te leggen. Ik heb nog een oude, vrij zware spiegelreflex liggen van Pentax (K110D), met oplaadbare batterijen... Kortom, niet zo praktisch om mee te nemen eigenlijk. Daarnaast is die ook niet van mij alleen. :D

Ik zat te denken aan een systeemcamera, mijn budget is alleen niet zo groot, zat te denken aan een camera van maximaal €350 à €400,-. Ik ben geen hele goede fotograaf, ik maak foto's vaak meer op gevoel dan dat ik weet wat voor instellingen ik gebruik. Meestal dus ook op de automatische stand. :o Daarom zeggen alle specificaties die er altijd bij staan me ook niet zo heel veel (dus kijk ik meestal maar Youtube reviews :')).

Wat ik zoek is een camera die niet al te zwaar en groot is (makkelijk mee te nemen), niet al te ingewikkeld is qua bediening en die goede beeldkwaliteit heeft, zowel in foto's als film.

Was nu uitgekomen op de Sony A5000, heeft iemand daar ervaringen mee? Of hebben jullie andere aanraders? Zie door de bomen het bos niet meer. :D Wil overigens nog wel langsgaan bij een winkel, zoals Kamera Express ofzo, maar voorlopig nog geen tijd om te gaan en wil toch al wat gaan oriënteren.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:15

Ik heb de A6000 in bezit. De 5000 in daar een voorloper van en daar heb ik ook veel positieve dingen over gehoord. Ik vind de systeemcamera in ieder geval handig in gebruik en niet te zwaar. Mocht je camera's willen vergelijken kun je op snapsort.com kijken. Mijn camera komt ook bij Kamera Express vandaan, mede omdat Foto Klein het pakket dat ik wilde (camera + 2 lenzen) officieel gezien niet meer leverbaar had (en alles los niet voor de pakketprijs wilde leveren). Bij Kamera Express hadden ze dit ook niet maar hier deden ze niet moeilijk over en kwamen we op een mooie combinatieprijs. Ik kan je de Sony systeemcamera (en Kamera Express) dus aanbevelen :)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:16

Hoi allen!

Ik ben op zoek naar wat advies. Ik heb sinds ca. 9 jaar een Canon eos 400d met de 50-250mm lens. Deze is nu echt af en ik wil graag een stap omhoog. Ik ben er nu wel zeker van dat ik een Canon eos 70d wil (kwaliteit is denk ik voor mij voldoende en nu gunstig in prijs). Bij Kamera express nu een deal met de 18-135 IS STM erbij.
Daarnaast zoek een nog een zoomlens. Ik zit te twijfelen tussen de Canon EF 70-200mm f/4L IS USM (649 eur) en de Tamron 70-200mm f/2.8 Di LD (IF) (599 eur).
Tamron als voordeel de F2.8 en Canon als het betere merk. Welke zouden jullie kiezen? Ik ben niet echt van plan om de lens veel binnen te gebruiken, maar in het bos en met portretfoto's kan lager diafragma wel handig zijn.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 08:22

xSiep schreef:
Hoi allen!

Ik ben op zoek naar wat advies. Ik heb sinds ca. 9 jaar een Canon eos 400d met de 50-250mm lens. Deze is nu echt af en ik wil graag een stap omhoog. Ik ben er nu wel zeker van dat ik een Canon eos 70d wil (kwaliteit is denk ik voor mij voldoende en nu gunstig in prijs). Bij Kamera express nu een deal met de 18-135 IS STM erbij.
Daarnaast zoek een nog een zoomlens. Ik zit te twijfelen tussen de Canon EF 70-200mm f/4L IS USM (649 eur) en de Tamron 70-200mm f/2.8 Di LD (IF) (599 eur).
Tamron als voordeel de F2.8 en Canon als het betere merk. Welke zouden jullie kiezen? Ik ben niet echt van plan om de lens veel binnen te gebruiken, maar in het bos en met portretfoto's kan lager diafragma wel handig zijn.

De 70D is dan een hele mooie upgrade. +:)+ Waarom is jouw keuze op de 18-135mm gevallen? Gewoon voor als allroundzoomlensje naast je kitlens en telezoon?

Als jij een Canon EF 70-200mm f/4.0L IS IS USM voor 649 euro kunt kopen zou ik daarvoor gaan. ;) De f/4.0L IS en de f/2.8L IS II zijn de 2 scherpste objectieven uit de Canon 70-200mm serie. <3 Voor meer vragen over objectieven kun je het beste in dit topic kijken:
[FK] [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:17

Bagheera_206 schreef:
xSiep schreef:
Hoi allen!

De 70D is dan een hele mooie upgrade. +:)+ Waarom is jouw keuze op de 18-135mm gevallen? Gewoon voor als allroundzoomlensje naast je kitlens en telezoon?

Als jij een Canon EF 70-200mm f/4.0L IS IS USM voor 649 euro kunt kopen zou ik daarvoor gaan. ;) De f/4.0L IS en de f/2.8L IS II zijn de 2 scherpste objectieven uit de Canon 70-200mm serie. <3 Voor meer vragen over objectieven kun je het beste in dit topic kijken:
[FK] [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

De 18-135mm zat er toevallig bij en leek me een mooie breedte kwa mm. Idd meer als allround lensje. Goed dat je het zegt van de IS, die ik zag is helaas niet degene met IS zie ik nu. Ah ik wist niet dat er een apart topic was voor objectieven, ga ik daar even heen, bedankt!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:09

ik heb inmiddels mijn camera verkocht! en loop maar te dobben

nu kom ik er maar niet uit..

canon 750d heb ik doorgestreept

nu lijkt me de 70D een hele fijne goede camera! maarrrrr een flinke slag duurder... 7D mark ii trekt me ook enorm aan! :+ liefste ga ik voor goedkoopste natuurlijk

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:14

Wat is de body die je hebt verkocht en welke lenzen heb jij? De 70D en 7D2 zijn beide erg mooie bodies! :) Maar het is altijd beter in glas dan in body te investeren. :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:16

Spirit schreef:
Hoi! :wave: Binnenkort ga ik voor ongeveer een jaar op reis naar Australië en Nieuw-Zeeland, en ik wil dan toch wel een degelijke camera meenemen om alles vast te leggen. Ik heb nog een oude, vrij zware spiegelreflex liggen van Pentax (K110D), met oplaadbare batterijen... Kortom, niet zo praktisch om mee te nemen eigenlijk. Daarnaast is die ook niet van mij alleen. :D

Ik zat te denken aan een systeemcamera, mijn budget is alleen niet zo groot, zat te denken aan een camera van maximaal €350 à €400,-. Ik ben geen hele goede fotograaf, ik maak foto's vaak meer op gevoel dan dat ik weet wat voor instellingen ik gebruik. Meestal dus ook op de automatische stand. :o Daarom zeggen alle specificaties die er altijd bij staan me ook niet zo heel veel (dus kijk ik meestal maar Youtube reviews :')).

Wat ik zoek is een camera die niet al te zwaar en groot is (makkelijk mee te nemen), niet al te ingewikkeld is qua bediening en die goede beeldkwaliteit heeft, zowel in foto's als film.

Was nu uitgekomen op de Sony A5000, heeft iemand daar ervaringen mee? Of hebben jullie andere aanraders? Zie door de bomen het bos niet meer. :D Wil overigens nog wel langsgaan bij een winkel, zoals Kamera Express ofzo, maar voorlopig nog geen tijd om te gaan en wil toch al wat gaan oriënteren.

Probleem van de systeem camera's in die budget range is dat ze bijna allemaal geen (digitale) optische zoeker hebben. Ik stond op het punt zo'n camera te kopen en mijn moeder heeft me er uiteindelijk voornamelijk om die reden vanaf gepraat en me aangeraden toch een prijs klasse hoger te gaan. En daar ben ik echt heel blij mee! Die optische zoeker (waar je dus met je oog doorheen kijkt) is echt onmisbaar als er veel zon is. Je hebt dan bijzonder weinig aan een schermpje.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:28

Bagheera_206 schreef:
Wat is de body die je hebt verkocht en welke lenzen heb jij? De 70D en 7D2 zijn beide erg mooie bodies! :) Maar het is altijd beter in glas dan in body te investeren. :=

ik heb de canon 70-200 f2.8 L lens dat zit wel goed :j ik had een 1100D waar ik al een flinke tijd op uitgekeken was! ik wil graag meer eruit halen en een camera voor lang plezier! en waar ik echt goed mee uit de voeten kan :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:32

In dat geval... :D Als er budget is voor de 7D2 zou ik voor de 7D2 gaan en als er minder budget is is de 70D ook echt prima hoor! ;) Die heeft het oude AF systeem van de 7D.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:42

ik heb op zich best verstand opgebouwd van lenzen cameras en fotos maken!

maar wat maakt de 7D2 nu echt beter dan de 70D? 65 fp bijv lijkt me echt top! met veel minder licht (binnen is de 7D2 ook stuk beter volgens int) en verder..

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:46

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:43

Hallo allemaal, ik heb een vraagje
Ik kan een Canon 1Ds Mark III overnemen, voor echt een fantastische prijs. Camera is 4 jaar oud, helemaal schoongemaakt en nagekeken en werkt nog perfect
Nu kom ik van een 1000D vandaan en ik vroeg me af, wat zijn jullie ervaringen met deze of zulke (FF) camera's?
Alvast bedankt!

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:01

Ik denk persoonlijk dat het wel een hele grote stap is, maar dat is wat ik er van vind!
Zelf van een 1100D naar een 7D en moet nog steeds leren :')

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:03

Ach, ik ging van mijn 450D naar mijn 6D .. Moest veel leren, maar ach, daar heb ik gewoon de tijd voor..

Ik heb overigens geen ervaring met de 1Ds Mark III, maar als de camera helemaal in orde is en het is een mooie prijs en je wilt het er aan uitgeven, dan zou ik het gewoon doen..

Maar misschien inderdaad wel handig ff reacties af te wachten van mensen die er wel ervaring mee hebben :)

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:30

Shiloh schreef:
Probleem van de systeem camera's in die budget range is dat ze bijna allemaal geen (digitale) optische zoeker hebben. Ik stond op het punt zo'n camera te kopen en mijn moeder heeft me er uiteindelijk voornamelijk om die reden vanaf gepraat en me aangeraden toch een prijs klasse hoger te gaan. En daar ben ik echt heel blij mee! Die optische zoeker (waar je dus met je oog doorheen kijkt) is echt onmisbaar als er veel zon is. Je hebt dan bijzonder weinig aan een schermpje.

Dat was me inderdaad ook opgevallen, maar ik was er niet over uit of ik dat nu een enorm nadeel vond of niet. :+ Ik ben op zich beiden gewend, heb de laatste jaren zowel met die oude spiegelreflex als gewoon met een compactcamera gefotografeerd. Maar er zijn inderdaad wel momenten met de compactcamera geweest dat ik die optische zoeker miste.
Had wel gelezen dat de kwaliteit van het LCD scherm van die A5000 niet heel erg goed is, misschien dat het dan wel een nadeel is.

Ik ga me toch nog eens verder verdiepen in andere systeemcamera's met optische zoeker (en in welke prijsklasses ze die hebben :')) en er over nadenken of ik het dat waard vind. Ik vind het ook zonde als ik heel veel geld uitgeef aan een camera en dat er dan iets mee gebeurt in dat jaar backpacken.

Amburtjoz, bedankt voor je reactie!

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 04:50

DShots schreef:
Ik denk persoonlijk dat het wel een hele grote stap is, maar dat is wat ik er van vind!
Zelf van een 1100D naar een 7D en moet nog steeds leren :')

Natuurlijk is het een grote stap, maar ben bereid om hiervan veel te leren, en ook van de camera. Omdat ik flink wat dingen te doen heb in de fotografie kan ik daar mooi mee oefenen en zit er niks meer in de weg. Ik heb het liefste een camera waar ik zelf overal mee uit de voeten kan dan een camera waar ik steeds tegen dingen aanloop waar die camera niet goed genoeg voor is
En leren vind ik absoluut geen probleem, alleen maar leuk!

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 04:50

Fem schreef:
Ach, ik ging van mijn 450D naar mijn 6D .. Moest veel leren, maar ach, daar heb ik gewoon de tijd voor..

Ik heb overigens geen ervaring met de 1Ds Mark III, maar als de camera helemaal in orde is en het is een mooie prijs en je wilt het er aan uitgeven, dan zou ik het gewoon doen..

Maar misschien inderdaad wel handig ff reacties af te wachten van mensen die er wel ervaring mee hebben :)

Precies, en dat leren lijkt mij gewoon een superleuk punt om mee aan de slag te gaan!
Yess die wacht ik af! :)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:23

Ik vind het altijd een beetje onzin dat die overgangen altijd 'een hele grote stap zijn'. Toen ik van mijn 350D naar een 5D3 ging had ik er echt nul moeite mee. Alleen maar handig dat ik eindelijk de opties had waar ik al jaren op zat te wachten. :D Als je ene camera als je rechterhand is, dan is die nieuwe dat na één keer foto's maken ook. Zo niet, dan heb je blijkbaar niet alles uit je oude camera gehaald. :=