[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:30

uploaden via bijvoorbeeld flickr. Dan kun je een heel album bijvoorbeeld delen :) en kunnen we hem op hoge resolutie zien

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:23

Nynkster schreef:
uploaden via bijvoorbeeld flickr. Dan kun je een heel album bijvoorbeeld delen :) en kunnen we hem op hoge resolutie zien

Ik ga het morgen even doen :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:53

Vraagje :D

Ik wil graag mijn lenzen een keer laten schoonmaken, omdat er met paarden etc. na een aantal jaren vast wel zand en stof in is gekomen O:) Nu vroeg ik mij af, weten jullie waar je dit kan laten doen? Ik heb op internet een beetje zitten rondzoeken, maar ik kom vooral op lens kalibratie en sensorcleaning (schoonmaken sensor vd camera) terecht en dit bedoel ik dus niet..
Kan het eigenlijk überhaupt wel dan, je lenzen laten schoonmaken? :+

Ik woon in Overijssel, dus graag omgeving Raalte/Dalfsen/Zwolle zoiets, maar eventueel Groningen (stad) zou ook kunnen.
Weet iemand iets? :)

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:53

Hallo allemaal!

Waar hier op Bokt of ergens anders kan ik terecht voor veel info, zoals ik hier wel kan lezen, maar voor echte dummies? Ik heb dieren vastleggen altijd al leuk gevonden, vind het gewoon superleuk om daar foto's van te hebben. Zo ook van onze hond waarmee we regelmatig leuke en mooie wandelingen maken. Voor zo nu en dan en leuk simpel kiekje was ik dit simpelweg aan het vastleggen met mijn Iphone :+

Thuis lag echter een camera te verstoffen die ik wel mag gebruiken. Het betreft een Canon EOS 5D Mark 2. Vervolgens zit er ook nog iets aan lenzen op maar daar heb ik dus geen flauw idee van. Er zal info genoeg zijn en ik zal moeten oefenen maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik snap de aan/uit knop, de knop waarmee je de foto maakt en de lens om in- en uit te zoomen. Verder weet/begrijp ik niks en zal ik 0 termen kennen..wil erg graag op zoek naar info en zal heus deze topics verder doorspeuren maar weet dus vooral niet hoe en waar te beginnen, misschien hebben jullie daar nog handige tips voor? :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:14

Marielle_93 schreef:
Hallo allemaal!

Waar hier op Bokt of ergens anders kan ik terecht voor veel info, zoals ik hier wel kan lezen, maar voor echte dummies? Ik heb dieren vastleggen altijd al leuk gevonden, vind het gewoon superleuk om daar foto's van te hebben. Zo ook van onze hond waarmee we regelmatig leuke en mooie wandelingen maken. Voor zo nu en dan en leuk simpel kiekje was ik dit simpelweg aan het vastleggen met mijn Iphone :+

Thuis lag echter een camera te verstoffen die ik wel mag gebruiken. Het betreft een Canon EOS 5D Mark 2. Vervolgens zit er ook nog iets aan lenzen op maar daar heb ik dus geen flauw idee van. Er zal info genoeg zijn en ik zal moeten oefenen maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik snap de aan/uit knop, de knop waarmee je de foto maakt en de lens om in- en uit te zoomen. Verder weet/begrijp ik niks en zal ik 0 termen kennen..wil erg graag op zoek naar info en zal heus deze topics verder doorspeuren maar weet dus vooral niet hoe en waar te beginnen, misschien hebben jullie daar nog handige tips voor? :)

Ik zou veel filmpjes op youtube zoeken. Heb ik in het begin toen veel gedaan. En ik had hier in de buurt iemand die veel fijne tips en filmpjes had. Laura Vink was dat, zoek maar eens op :) Verder zou ik beginnen met je te verdiepen in de IOS, Diafragma en Sluitertijd. Want op de 5D Mark II zit geen automatische stand, dus die zal je een beetje moeten gaan leren kennen :D
Er zijn ook veel gratis Ebooks over fotografie als je googelt, of misschien kan je ergens een cursusje doen? Succes iig! :)

@Kirsten, hier kan mijn lokale camera zaak gewoon lenzen reinigen, ookal hebben ze op de website alleen staan dat ze inderdaad de body's doen. Zou het gewoon eens proberen bij een fotozaak? :)

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:37

Ja natuurlijk, overal zijn filmpjes van tegenwoordig, dat ik daar nog niet aan gedacht had! :)) Dat ga ik zeker doen, dat is wel fijn natuurlijk als ik er gelijk een beeld bij kan krijgen. Genoeg te doen in elk geval, bedankt voor je tips. :) Heb verder ook niet de ambitie om een pro te worden, maar na 1 keer oefenen en gewoon maar aardig wat plaatjes te schieten viel het me nog tegen wat ik vervolgens op mijn computerscherm zag en wat ik echt nog mooi/leuk vond.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:06

Marielle_93 schreef:
Hallo allemaal!

Geen vervelende camera die je 'mag gebruiken'. Echt een dijk van een body, gebruik 'm nog elke dag :+

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:52

Ja hij valt niet bepaald in de categorie wegwerpcamera die ik als kind had, zo ver gaat mijn kennis dan nog.. :') Ben ook constant lichtelijk nerveus als ik hem bij me heb..het is niet niks. :D Er zijn een hoop mooie dingen mee mogelijk, hopelijk gaat dat mij ook eens lukken _O-

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:33

Ik kom ook weer even binnenvallen met een vraag. Geen idee of je deze vraag een beetje in deze categorie kunt plaatsen maar ik probeer het toch :Y)
Heeft iemand hier enig idee hoe het kan dat mijn foto's er op mobiel zo anders uit zien dan op mijn laptop?
Ik hou niet van extreem bewerken en doe meestal niet zo veel aan mijn foto's, en plaats af en toe eens eentje op Facebook. Op mijn laptop scherm ziet die er dan helemaal niet over the top uit maar als ik dan Facebook op mobiel open dan is het net zo'n foto met overdreven contrast ofzo en dat is echt heel vervelend.

Misschien ligt het ook wel aan het scherm van mijn mobiel, maar ik dacht misschien heeft iemand hier ervaring daarmee.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:41

_Nynke schreef:
Ik kom ook weer even binnenvallen met een vraag. Geen idee of je deze vraag een beetje in deze categorie kunt plaatsen maar ik probeer het toch :Y)
Heeft iemand hier enig idee hoe het kan dat mijn foto's er op mobiel zo anders uit zien dan op mijn laptop?
Ik hou niet van extreem bewerken en doe meestal niet zo veel aan mijn foto's, en plaats af en toe eens eentje op Facebook. Op mijn laptop scherm ziet die er dan helemaal niet over the top uit maar als ik dan Facebook op mobiel open dan is het net zo'n foto met overdreven contrast ofzo en dat is echt heel vervelend.

Misschien ligt het ook wel aan het scherm van mijn mobiel, maar ik dacht misschien heeft iemand hier ervaring daarmee.

Is je computer scherm goed gekalibreerd en op welke telefoon bekijk je het?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:48

Ik heb geen idee of die goed gekalibreerd is, hoe kom ik daarachter?

Ik heb een Samsung Galaxy S7.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:53

_Nynke schreef:
Ik heb geen idee of die goed gekalibreerd is, hoe kom ik daarachter?

Ik heb een Samsung Galaxy S7.

S6 en s7 hebben vaak neiging om kleuren en contrast omhoog te gooien :) probeer hem een andere schermmodus eens te zetten?

Je hebt daar van die dingetjes voor.. even snel linkje met wat info erover. http://www.digitalefotografietips.nl/na ... alibreren/

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:00

In een andere schermmodus is het wel iets beter. Niet helemaal zoals de foto op mijn laptop wel is, maar in ieder geval niet meer zo'n frustrerend verschil haha.

Bedankt voor de link :)

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 01:38

Hoi allemaal,

Ik kom even binnenvallen, met misschien wel een hele domme vraag haha.
Ik ben nu al een tijdje wat serieuzer bezig met (paarden)fotografie, dus ik speel veel met de knopjes en instellingen van mijn camera. Nu vroeg ik me dus af of jullie je camera op automatisch scherpstellen hebben staan of niet? Ik namelijk niet, maar ik hoor vrijwel nooit mensen die niet automatisch scherpstellen dus ik vroeg me af of ik nou iets ongebruikelijks doe :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:23

Ik heb de camera zelf altijd op manueel, maar scherpstellen altijd automatisch. Met handmatig scherpstellen ben ik te lang bezig en dat is met bewegende baby's en kindjes niet handig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:38

De nieuwe objectieven van tegenwoordig draaien heel soepel aan de scherpstelring.
Dat is handig voor de autofocus, maar als je zelf zou willen scherpstellen zijn ze meestal niet meer precies genoeg in te stellen.

Er zijn nog wel macro objectieven die er wel geschikter voor zijn.

Maar voor de alledaagse fotografie is het prima om autofocus te gebruiken.
Zorg wel dat je zelf het scherpstelpunt kiest.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:33

Ik ga binnenkort een hardloopevenement fotograferen en ik vroeg mij af of jullie misschien tips hebben welk objectief ik hiervoor het beste kan gebruiken? Ik heb een 70-200mm lens en die leek mij wel geschikt alleen nu komt het 'probleem': een deel van het evenement is ook 's nachts.
Er zijn wel een aantal lantaarnpalen langs de route maar ik betwijfel of dit voldoende licht geeft... Ik zou dus moeten gaan flitsen maar ik heb geen opzetflitser dus ook maar heel weinig bereik qua flitslicht. Wat voor lens zou ik dan het beste mee kunnen nemen? Ik heb nog een 18-55mm en een 50mm (maar 50mm lijkt me niet erg praktisch omdat je niet kunt zoomen).
Of kan ik beter meerdere objectieven meenemen?
Hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:09

Kan iemand mij helpen, ik probeer de burststand te vinden op mijn canon 1100D, maar ik kom er maar niet uit..

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:14

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:19

Had er al veel doorgelezen, maar eindelijk is het gelukt, Dankje!!

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:16

Ik heb even een vraagje over de AV en TV stand.

Ik gebruik eigenlijk altijd de AV stand dus ook op wedstrijden.
Maar soms loopt ik er dan wel eens tegen dat de sluitertijd net niet snel genoeg is, bijvoorbeeld rond de 1/250.

Nu zij iemand tegen mij (die ook veel professioneel fotografeert, maar geen paarden) waarom gebruik je niet de TV stand.
Dan je sluiterstand bijvoorbeeld op 1/400 zetten en als je genoeg licht hebt, dan blijft je diafragma ook wel mooi.

Hoor graag jullie ervaringen.
Thanks!

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:16

Ook nog even een vraagje over oypo.
Ik heb daar nu mijn eigen logo als watermerk.
Als klanten een foto bestellen, downloaden of afdrukken staat het logo er toch zeker niet mee op?
Misschien stomme vraag hoor :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:30

_Aniek schreef:
Ik ga binnenkort een hardloopevenement fotograferen en ik vroeg mij af of jullie misschien tips hebben welk objectief ik hiervoor het beste kan gebruiken? Ik heb een 70-200mm lens en die leek mij wel geschikt alleen nu komt het 'probleem': een deel van het evenement is ook 's nachts.
Er zijn wel een aantal lantaarnpalen langs de route maar ik betwijfel of dit voldoende licht geeft... Ik zou dus moeten gaan flitsen maar ik heb geen opzetflitser dus ook maar heel weinig bereik qua flitslicht. Wat voor lens zou ik dan het beste mee kunnen nemen? Ik heb nog een 18-55mm en een 50mm (maar 50mm lijkt me niet erg praktisch omdat je niet kunt zoomen).
Of kan ik beter meerdere objectieven meenemen?
Hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!

Als je geen degelijke flitser mee kunt nemen, zou ik het deel zonder daglicht overslaan eerlijk gezegd.
Het is met lantaarnpaal licht niet mogelijk om met een 1.8 of zelfs 1.4 objectief de actie goed te bevriezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:35

hagelkruis schreef:
Ik heb even een vraagje over de AV en TV stand.

Ik gebruik eigenlijk altijd de AV stand dus ook op wedstrijden.
Maar soms loopt ik er dan wel eens tegen dat de sluitertijd net niet snel genoeg is, bijvoorbeeld rond de 1/250.

Nu zij iemand tegen mij (die ook veel professioneel fotografeert, maar geen paarden) waarom gebruik je niet de TV stand.
Dan je sluiterstand bijvoorbeeld op 1/400 zetten en als je genoeg licht hebt, dan blijft je diafragma ook wel mooi.

Hoor graag jullie ervaringen.
Thanks!

Als je sluitertijd in Av niet snel genoeg is, zet je heel eenvoudig je ISO wat hoger.

Je ISO stel je in aan de hand van de beschikbare hoeveelheid licht.
Op een hele lichte dag ga je naar ISO 100 á 200. Bij lichte bewolking op ISO 400, zware bewolking ISO 800 en hoger indien nodig.
Dat zijn start waardes. Je blijft omhoog gaan als je merkt dat je sluitertijd niet snel genoeg is.

Zou je in de Tv stand fotograferen, dan kies je misschien een sluitertijd die zo hoog is (in combinatie met je ISO), dat je diafragma bijvoorbeeld open moet naar f1.4 terwijl je misschien maar een objectief hebt die tot bijvoorbeeld f5.6 gaat.
Gevolg: een foto die te donker is. Omdat het diafragma niet ver genoeg open kan.

Bovendien heb je dan heel wisselende beelden. De ene foto is misschien op f11, de ander op f4.
Dan heb je een foto met een scherpe voor- en achtergrond en dan weer een foto met een wazige voor- en achtergrond en dat geeft geen rustig beeld door je reportage.

Het werken met een wisselende sluitertijd (in je Av stand dus) is in principe niet "zichtbaar" op je foto zo lang je zorgt dat je onderwerp goed bevroren is.
Ik zou 'm dus om al die redenen gewoon op Av laten staan.

Met Oypo heb ik zelf geen ervaring, dus die vraag kan ik helaas niet voor je beantwoorden.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:09

Bedankt voor je duidelijke uitleg Femke!
Dan ga ik inderdaad toch maar gewoon voor de AV stand, die ben ik ook gewend.
Ik wil toch ook van 1 evenement dezelfe soort foto's hebben.

Het is evenement met actie en rustigere stukken, wat zou je doen qua sluitertijd?
Steeds wisselen?
Of kan je bijvoorbeeld ook 1/1000 standaard aanhouden, wat doet deze sluitertijd met een foto als paard bijvoorbeeld op dat moment even stilstaan.