Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Marielle_93 schreef:Hallo allemaal!
Waar hier op Bokt of ergens anders kan ik terecht voor veel info, zoals ik hier wel kan lezen, maar voor echte dummies? Ik heb dieren vastleggen altijd al leuk gevonden, vind het gewoon superleuk om daar foto's van te hebben. Zo ook van onze hond waarmee we regelmatig leuke en mooie wandelingen maken. Voor zo nu en dan en leuk simpel kiekje was ik dit simpelweg aan het vastleggen met mijn Iphone![]()
Thuis lag echter een camera te verstoffen die ik wel mag gebruiken. Het betreft een Canon EOS 5D Mark 2. Vervolgens zit er ook nog iets aan lenzen op maar daar heb ik dus geen flauw idee van. Er zal info genoeg zijn en ik zal moeten oefenen maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik snap de aan/uit knop, de knop waarmee je de foto maakt en de lens om in- en uit te zoomen. Verder weet/begrijp ik niks en zal ik 0 termen kennen..wil erg graag op zoek naar info en zal heus deze topics verder doorspeuren maar weet dus vooral niet hoe en waar te beginnen, misschien hebben jullie daar nog handige tips voor?
Marielle_93 schreef:Hallo allemaal!
Waar hier op Bokt of ergens anders kan ik terecht voor veel info, zoals ik hier wel kan lezen, maar voor echte dummies? Ik heb dieren vastleggen altijd al leuk gevonden, vind het gewoon superleuk om daar foto's van te hebben. Zo ook van onze hond waarmee we regelmatig leuke en mooie wandelingen maken. Voor zo nu en dan en leuk simpel kiekje was ik dit simpelweg aan het vastleggen met mijn Iphone![]()
Thuis lag echter een camera te verstoffen die ik wel mag gebruiken. Het betreft een Canon EOS 5D Mark 2. Vervolgens zit er ook nog iets aan lenzen op maar daar heb ik dus geen flauw idee van. Er zal info genoeg zijn en ik zal moeten oefenen maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik snap de aan/uit knop, de knop waarmee je de foto maakt en de lens om in- en uit te zoomen. Verder weet/begrijp ik niks en zal ik 0 termen kennen..wil erg graag op zoek naar info en zal heus deze topics verder doorspeuren maar weet dus vooral niet hoe en waar te beginnen, misschien hebben jullie daar nog handige tips voor?
_Nynke schreef:Ik kom ook weer even binnenvallen met een vraag. Geen idee of je deze vraag een beetje in deze categorie kunt plaatsen maar ik probeer het toch
Heeft iemand hier enig idee hoe het kan dat mijn foto's er op mobiel zo anders uit zien dan op mijn laptop?
Ik hou niet van extreem bewerken en doe meestal niet zo veel aan mijn foto's, en plaats af en toe eens eentje op Facebook. Op mijn laptop scherm ziet die er dan helemaal niet over the top uit maar als ik dan Facebook op mobiel open dan is het net zo'n foto met overdreven contrast ofzo en dat is echt heel vervelend.
Misschien ligt het ook wel aan het scherm van mijn mobiel, maar ik dacht misschien heeft iemand hier ervaring daarmee.
_Nynke schreef:Ik heb geen idee of die goed gekalibreerd is, hoe kom ik daarachter?
Ik heb een Samsung Galaxy S7.
_Aniek schreef:Ik ga binnenkort een hardloopevenement fotograferen en ik vroeg mij af of jullie misschien tips hebben welk objectief ik hiervoor het beste kan gebruiken? Ik heb een 70-200mm lens en die leek mij wel geschikt alleen nu komt het 'probleem': een deel van het evenement is ook 's nachts.
Er zijn wel een aantal lantaarnpalen langs de route maar ik betwijfel of dit voldoende licht geeft... Ik zou dus moeten gaan flitsen maar ik heb geen opzetflitser dus ook maar heel weinig bereik qua flitslicht. Wat voor lens zou ik dan het beste mee kunnen nemen? Ik heb nog een 18-55mm en een 50mm (maar 50mm lijkt me niet erg praktisch omdat je niet kunt zoomen).
Of kan ik beter meerdere objectieven meenemen?
Hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!
hagelkruis schreef:Ik heb even een vraagje over de AV en TV stand.
Ik gebruik eigenlijk altijd de AV stand dus ook op wedstrijden.
Maar soms loopt ik er dan wel eens tegen dat de sluitertijd net niet snel genoeg is, bijvoorbeeld rond de 1/250.
Nu zij iemand tegen mij (die ook veel professioneel fotografeert, maar geen paarden) waarom gebruik je niet de TV stand.
Dan je sluiterstand bijvoorbeeld op 1/400 zetten en als je genoeg licht hebt, dan blijft je diafragma ook wel mooi.
Hoor graag jullie ervaringen.
Thanks!