Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Astor schreef:Niet echt te vergelijken. Het zijn twee behoorlijk verschillende bodies in die prijsklasse en allebei erg goed. Mijn advies = zet de specs naast elkaar en ga afvinken wat je gaat missen (en wat niet).Heeft 1 van jullie ervaring met de Nikon 3100? Of met de Nikon D5000? Welke is 'beter'?
Nouks schreef:Wat wil je gaan fotograferen, Mette?
In feite heb je drie keuzes:
- Goedkope spiegelreflexcamera met één lens met heel groot bereik, bijvoorbeeld een Sigma of Tamron 18-200mm. Daarmee kun je alle kanten op, maar doe je enorme consessies op het gebied van beeldkwaliteit en snelheid van de lens. Dit zou ik je persoonlijk afraden.
- Goedkope spiegelreflexcamera met één objectief (bijvoorbeeld een standaard- of telelens, standaardlens voor vakanties etc, telelens als je je specifiek bezig wil gaan houden met paardenfotografie). Ideaal als je nu al weet dat je je (vrijwel?) uitsluitend bij één vorm van fotografie houdt, in andere gevallen zul je waarschijnlijk binnen enkele maanden een extra lens willen aanschaffen.
- Goedkope spiegelreflexcamera met twee objectieven: een telelens en een standaardlens. Dat moet voor jouw budget net lukken, maar verwacht geen topkwaliteit. Wellicht zul je dan op den duur tegen de limieten van je objectieven aan lopen en ze willen vervangen voor een ander exemplaar.
Mocht je veel doorgroeimogelijkheden willen, zou ik kijken naar Canon of Nikon. Mocht dat je niet zo veel uit maken, kun je ook kijken naar andere merken.
In het geval van Canon zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar de 1000D, de body kost ca. 300 euro. Voor een 1000D met 18-55 (liefst met IS) en 55-250 zit je al gauw rond de 550 euro, maar eventueel zou je in plaats van de 55-250 ook een goedkopere telelens kunnen aanschaffen. In dat geval blijf je (voor uitsluitend camera en objectieven) net binnen je budget.
Houd er wel rekening mee dat je met camera en objectieven natuurlijk niet klaar zal zijn, voor een cameratas en geheugenkaarten zul je ook een gedeelte van je budget moeten reserveren.
Astor schreef:Heeft 1 van jullie ervaring met de Nikon 3100? Of met de Nikon D5000? Welke is 'beter'?
Mette schreef:Wauw, super bedankt! Hier heb ik zeker wat aan
Ik wil in het begin vooral paardenfoto's gaan maken, dus dan moet ik kijken naar een telelens? ja, de cameratas en de kaartjes had ik ook al aan gedacht!
Ik kan later ook altijd nog een lens erbij kopen, mocht ik dat graag willen maar ik denk dat ik dan eerst voor een canon/nikon ga met een telelens!
@astor: Ja, ik ga zeker hier lezen, ik denk dat ik er heel veel van kan leren
Bedankt voor de tips!
edit: Raden jullie het trouwens af om te kijken naar een tweede hands camera?
Bunga schreef:Wie o wie kan mij helpen?
Ik wil graag scherpe foto's gaan maken van zowel beweging als stilstaand.
Ik wil graag voor een tweedehandse camera gaan kijken omdat mijn budget vrij beperkt is.
Wie weet er een goede spiegelreflex + een goede lens voor mij?
Mijn voorkeur gaat uit naar Canon..
Mette schreef:edit: Raden jullie het trouwens af om te kijken naar een tweede hands camera?
Mette schreef:Bunga schreef:Ik wil graag voor een tweedehandse camera gaan kijken omdat mijn budget vrij beperkt is.
@bunga: Ik heb gister (bijna) dezelfde vraag gesteld, haha, als je naar boven scrolt vindt je het antwoord van [***], waar ik zeker wat aan heb gehad!
Nouks schreef:Hier een beetje op vergeten te reageren... Ligt er een beetje aan. Tweedehands via een fotozaak (met garantie etc) kan best, let er dan wel op dat je liever geen al te oud model koopt. Dus: in het geval van Canon, een 400D of 450D of 1000D bijvoorbeeld kan best, maar een 300D of 350D zou ik (ivm kans op snel overlijden) liever links laten liggen om teleurstelling te voorkomen.
Tweedehands kopen van een particulier zou ik je voor een eerste camera sterk afraden, aangezien je dan nog geen idee hebt waar je op moet letten bij de aanschaf van een tweedehands exemplaar.
Marloessjee schreef:Hay!
Ik kom hier zomaar even binnen vallen, maar... mijn vriend gaat morgen een nieuwe camera kopen. Hij gebruikt hem o.a. voor het fotograferen van vogels. Het is dus belangrijk dat de camera een grote zoom mogelijkheid heeft.
Zijn oog is gevallen op de Panasonic Lumix FZ45. Heeft iemand ervaring met deze camera? Of weet iemand anders een goede camera waar we ook even naar moeten kijken?