Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Veel camera’s hebben een instelling waarbij je alleen een foto kunt maken als de camera heeft scherpgesteld. In je boekje kun je opzoeken ‘focus prioriteit’. Dat is handig, kun je denken, alleen scherpe foto's. Maar het heeft ook nadelen. Als de scherpte toevallig niet precies op het actieve scherpstelpunt ligt – hetzij als je toevallig geen scherpstelpunt in die buurt hebt, danwel omdat je liever alleen met het veel preciezere centrale scherpstelpunt werkt – dan maakt de camera geen foto als je het knopje indrukt… Helemaal als je gebruik maakt van continue autofocus (AI-Servo bij Canon, of AF-C bij Nikon) is het zaak dat de camera een foto maakt als je op de ontspanknop drukt in plaats van op het moment dat het actieve scherpstelpunt de achtergrond gevonden heeft. De gewenste instelling heet afdrukken met prioriteit op indrukken van de ontspanknop.
Femke schreef:AI servo zou inderdaad de juiste stand moeten zijn...
Ik vind het een vreemde onscherpte die ik niet zo 1,2,3 kan verklaren.
De EXIF stond niet meer in je grote bestand, dus ik kan daar geen aanvullende informatie uit halen.
Maar het zou bijv. niet aan de sluitertijd kunnen liggen; die was echt snel genoeg.
Het lijkt erop dat het objectief gewoon helemaal geen goede focus op je onderwerp heeft kunnen leggen.
En dan zou ik normaal gesproken zeggen: "Goh, zat je misschien te dichtbij?"
Maar omdat de heide struiken vóór de honden scherper zijn dan de honden zelf, zou dat suggereren dat daar het scherptegebied zou hebben gelegen als hij wel goed scherp was. En dat je er dus ver genoeg vanaf zou zitten.
Dit is in ieder geval niet zoals het hoort te zijn inderdaad. En ik kan aan de hand van de foto en de gegevens niet direct een user-error vinden. Dus ik neig om te zeggen dat het in dit geval waarschijnlijk aan je lens of camera ligt. Heb je nog een ander objectief waar je mee kunt testen?
Femke schreef:Ik ken ze helaas nog niet in die omgeving. Maar voor de bloeiperiode is het altijd een kwestie van regelmatig gaan kijken.
Afhankelijk van er weer, kan de bloeiperiode soms wel een hele maand verschillen van het ene tot het andere jaar.
En ook het type boom verschilt.
Sommige bomen starten in april, anderen meestal pas in mei.
MamaMiesje schreef:Hallo
Misschien dat iemand in dit topic mijn vraag kan beantwoorden:
Is de soort/het merk geheugenkaart dat je in je camera gebruikt, van invloed op hoe snel de foto's er op weggeschreven worden?
quintenvo schreef:Hoi!
Ik wilde toen straks de bloesem gaan fotograferen met mijn macro lens, maar nou krijg ik geen scherpe foto's, hij stelt wel scherp, maar het wordt niet helemaal scherp. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Dit is de eerste keer dat ik met een macro lens fotografeer.
Nynkster schreef:quintenvo schreef:Hoi!
Ik wilde toen straks de bloesem gaan fotograferen met mijn macro lens, maar nou krijg ik geen scherpe foto's, hij stelt wel scherp, maar het wordt niet helemaal scherp. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Dit is de eerste keer dat ik met een macro lens fotografeer.
Wat voor instellingen had je? Sluitertijd diafragma etc?
Wat wel wil helpen is het gebruiken van een statief, dan kun je hem mooi handmatig scherpstellen (mits de bloesen niet steeds verwaaien)