[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1906

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:35

hoi

ik ga denk ik de canon 70-200 1:4 kopen.
ik kan de 2:8 helaas niet betalen.
maakt de 1:4 en 2:8 nou heel veel uit kwa kwaliteit?

groetjes, eva

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:07

Eva, je heb 5 verschillende 70-200mm's van Canon waarvan er dacht ik nog 4 van in productie zijn. Er zit best wel wat verschil in specs en kwaliteit en dus ook in prijs. De f/4.0L IS USM en de f/2.8L IS USM Mk2 zijn de 2 beste van de 5. Deze hebben daarnaast ook "weathersealing" zodat je met klein spatje regen toch door kunt fotograferen. Helpt natuurlijk ook tegen zand als je op het strand staat te fotograferen en het zand waait in het rond. Zand en vocht vermijd ik liever. :+

Voor sportfotografie heb je geen IS nodig, want je houdt je sluitertijden toch kort. Ga je er alleen paardjes mee fotograferen of heb je er ook andere plannen mee? Als je budget hebt zou ik voor die f/4.0L IS USM kijken ipv de f/4.0 non-IS USM. Helaas wel factor 2 in aanschafprijs. :(

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:10

Geen idee of dit een vraag is die te beantwoorden valt, maar ik ga hem toch stellen: wat is de beste en goedkoopste macrolens van Canon?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:14

Wat wil je gaan fotograferen? Wat is je budget? Wat voor body fotografeer je mee? Beste en goedkoopste gaan geloof ik niet helemaal samen. :=

Canon heeft op dit moment 6 Macrolenzen in het assortiment:
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Macro/index.aspx

Maar je hebt bijvoorbeeld een leuke 100mm f/2.8 Macro USM. Die is 450 euro dacht ik. De 100mm f/2.8L Macro IS USM staat nog steeds op mijn wishlist. Die is ongeveer 750 euro.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:27

Bij de keuze voor een macrolens is een belangrijke factor wat voor macrofoto's je wilt maken. Het zijn nl. allemaal lenzen met een vaste brandpuntsafstand. Voor kleine dieren waar je niet dichtbij kunt komen, heb je bijv. niet veel aan een 50 mm lens.
Sigma heeft ook een mooie macrolens voor Canon, de 150 mm.
En vergeet niet meteen een statief aan te schaffen, onmisbaar bij macrofotografie.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:05

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:18

Bagheera_206 schreef:
Ik geloof dat Feline er niet zo een goede ervaring mee heeft. Wat is je budget en welke body van Canon heb je? Is de gewone Canon EF-S 55-250mm IS niet wat voor jou? Die is maar 200 euro nieuw.

ik zou hier nog even een reactie op geven,.
Ik heb een Canon 350D. en heb er een Canon zoomlens Ef 35-80 mm 1:4-5.6 erop zitten.
Ik wil graag wel eens lens voor onder de 170 euro. Het is echt puur voor de hobby, maar hou er best wel van om foto's te maken :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:54

De 55-200 kan je tweedehands veel vinden voor rond de 150 euro. Met tweedehands is niets mis hoor. Als je maar kijkt hoe hij eruit ziet en ff kan proberen.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:05

Ik heb een vraagje, misschien kunnen jullie mij helpen??
Ik fotografeerde altijd met een Nikon D70s afgelopen outdoor seizoen (springpaarden). Ik gebruik hiervoor een Sigma zoomlens van 75 - 300 mm. Nu gaan we het indoor seizoen in en kwam ik erachter dat ik bij een hoge ISO een behoorlijke ruis op de foto's krijg (ouderdom van het beestje zou ik maar zeggen). Nu heb ik gisteren een Nikon D3100 gekocht. Zelfde lens erop geklikt en foto's gemaakt in de manege. Maar op de één of andere manier krijg ik het nog steeds niet scherp, ondanks de ISO van 3600. Met de standaard lens van Nikon (AF Nikkor 50 mm f/1.8) heeft die geen problemen, haarscherpe foto's maar gewoon te ver weg. Ben al met het diafragmaring aan het prutsen geweest, maar deze camera geeft constant de melding: vergrendel de diafragmaring van het objectief op het kleinste diafragma (grootste f/waarde). Ik moet juist het grootste diafragmaopening hebben. Kan iemand mij hiermee helpen?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:04

Bagheera_206 schreef:
Eva, je heb 5 verschillende 70-200mm's van Canon waarvan er dacht ik nog 4 van in productie zijn. Er zit best wel wat verschil in specs en kwaliteit en dus ook in prijs. De f/4.0L IS USM en de f/2.8L IS USM Mk2 zijn de 2 beste van de 5. Deze hebben daarnaast ook "weathersealing" zodat je met klein spatje regen toch door kunt fotograferen. Helpt natuurlijk ook tegen zand als je op het strand staat te fotograferen en het zand waait in het rond. Zand en vocht vermijd ik liever. :+

Voor sportfotografie heb je geen IS nodig, want je houdt je sluitertijden toch kort. Ga je er alleen paardjes mee fotograferen of heb je er ook andere plannen mee? Als je budget hebt zou ik voor die f/4.0L IS USM kijken ipv de f/4.0 non-IS USM. Helaas wel factor 2 in aanschafprijs. :(

Ik heb helaas geen geld voor de IS versie. :n
Ik wil graag paarden honden katten en mensen gaan fotograferen. :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:06

Misschien een blonde vraag :o?

Maar ik ben benieuwd waar nou het verschil in zit. Ik heb zelf een 70-300 objectief van Tamron, met als kleinste diafragma 4.0 Nu heeft een vriendin van mij het geluk om in het bezit te zijn van de 70-200 van Canon, ook met diafragma van 4.
Vandaag heb ik even met haar spulletjes foto's mogen maken van haar en haar paardje, maar deze keer ging het zoveel beter qua licht, aangezien zij heel blond haar heeft en haar paard is zwart, dan krijg je vaak of overbelicht persoon, of te donker paard. Maar vandaag heb ik daar totaal geen last van gehad.
Het diafragma stond op 4,0 , de sluitertijd mocht hij zelf bedenken, en de iso op 200.

Waardoor komt dat? Ligt dat aan het glas, de kwaliteit of toch aan de body? (zij heeft 7d, ik 1000d, nogal een verschil :+ )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:18

Roomz schreef:
ik zou hier nog even een reactie op geven,.
Ik heb een Canon 350D. en heb er een Canon zoomlens Ef 35-80 mm 1:4-5.6 erop zitten.
Ik wil graag wel eens lens voor onder de 170 euro. Het is echt puur voor de hobby, maar hou er best wel van om foto's te maken :)

Dan zoek ik met je mee, ik heb dezelfde camera. Ik zit te denken aan de Sigma 70-300 APO, maar ik vind de Canon 55-250 IS ook wel gaaf, alleen die is wel wat duurder.. Ik heb beide wel eens gebruikt, en moet zeggen dat ik ze allebei fijn vind. Misschien is de autofocus van de Canon wat beter, maar goed, daar kan je gewoon mee leren omgaan denk ik?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:49

@Mette: Ik denk dat het aan beide ligt. Die witte teletoeter is veel sneller met scherpstellen en kan ook contrastrijkere en scherpere foto's maken als je 100% inzoomd zie je wel verschillen. In dit geval denk ik dat het ook uitmaakt dat de 7D veel nieuwer is, want deze heeft een iets ander lichtmeetsysteem van jouw 1000D. Met lichtmeten is de 7D veel nauwkeuriger dan jouw 1000D en zal dat ongetwijfeld het verschil zijn wat jij bedoelt.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:40

Een vraagje voor de kenners.

Op marktplaats word een 70-200 1:4 aangeboden voor nu 420 euro(bij bieden, incl. uvfilter). De lens komt echter wel uit 2007 en verkeerd volgens de adverteerder in perfecte staat en altijd uv filter op heeft gehad dus er geen stofje op zit, zonnekap heeft wel wat kleine beschadigingen.

Nu zag ik op internet dat voor 100 euro meer je dezelfde lens in nieuwstaat hebt(dan wel zonder uvfilter).

Is de kans groot dat deze er snel mee ophoud of mischien wel kuren gaat vertonen? Of zeggen julie: Doen! Of toch maar 100 euro bijleggen voor een nieuwe en zelf een uvfilter kopen?

Geld speelt eigelijk niet echt een rol, maar wil niet 100 euro bijleggen voor een goednieuwe teletoeter + aardig wat centen voor een goede filter als deze ook zou voldoen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:50

Dus jij wilt ook lid worden van de witte-teletoeter-club? _O-

In het geval dat je budget voor een nieuwe lens hebt zou ik persoonlijk voor een nieuwe gaan. Een UV-filter is niet noodzakelijk. Als je netjes je zonnekap erop houdt is dat je bescherming. Mocht je er toch een UV-filter op doen. Hou er rekening mee dat je voor een lens van dit kaliber al gauw 75 tot 125 euro kwijt bent voor een UV-filter. Het zou zonde zijn om op zo een lens een filter van 3 tientjes te doen waardoor je foto's alleen maar slechter worden. :=

Mocht je toch die 2e hands willen kopen zou ik langs gaan en de lens op je body testen. Dan kun je iig inschatten of het waard is om 2e hands te nemen of toch maar nieuw te kopen.

It's up to you...

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:56

Haha ja :D Mag ik de club binnentreden? :+ . Begin zowat te kwijlen als ik de witte teletoer zie haha.

Ik denk dat ik toch wel voor de nieuwe ga. Ik begrijp inderdaad ook dat je met een UV-filter voor 3 tientjes je lens nogal snel tekort zou doen. Ben dan ook bereid om er wat meer geld voor weg te leggen wanneer ik er voor kies een te kopen.

Ze zeggen altijd: Bij twijffel niet doen. Denk dat ik dan toch niet eigenwijs moet zijn hihi.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:59

We zullen je dan van harte welkom heten! :+ Veel Bokkers hebben inmiddels een intieme relatie met hun witte teletoeter. _O-

Als je het budget hebt is het een verstandige keuze. Mocht je toch UV-filter willen kun je die altijd nog later kopen. :)

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:05

Hahahahaha *kruipt weer terug op dr stoel* :+

Kan niet wachten tot de winkels opengaan :D . Heb zo lang gewacht op dit moment hahahhaha.
Kan ik als ik alsnog kies voor een uv-filter, voor advies bij jou/julie terecht? Ben echt een leek wat filters betreft.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:23

LOL! Wachten duurt altijd lang! }:) Ben benieuwd hoe snel jij een intieme relatie kunt opbouwen. :+

Als je dan toch perse een UV-filter wilt kun je het beste kijken naar de duurdere filters van Hoya en B+W. Heb er zelf denk ik een Hoya Pro Digital 1 HD op zitten. Exact type/model weet ik niet uit mijn hoofd. Tot op heden ben ik er nog steeds niet achter of het nou grote invloed heeft op mijn foto's. Heb op mijn 85mm dan ook geen filter zitten en zal die voor toekomstige lenzen denk ik ook niet meer kopen. Maar de filters die ik al heb gekocht is ook zo een zonde om die in de kast te laten verstoffen. Heb ook al een 77mm filter aan pinkie87 weg gegeven. :=

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:03

Ik ben wel even benieuwd waar je die hebt gezien op het internet dan O:) Dezelfde vriendin als bovenstaande, heeft hem namelijk voor het dubbele gekocht :oo

Edit: heb je die op marktplaats gezien dan? Of wel echt op een site van een winkel?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:06

Wat heb ik waar gezien op internet? Het klopt dat de f/4.0L met IS ongeveer 2x zo duur is als de f/4.0L zonder IS.

Dan heeft jouw vriendin vast de IS-versie gekocht. <3

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:09

Ohhhh zoo _O-

Nee ik had het tegen Axel_Clauw. Ik snap t al dan.. Ik dacht al, ik vraag een soort van lening aan en ik ren vandaag nog naar die winkel _O- Maar met IS is wel beter ja haha

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:15

De f/4.0L zonder IS is niet slecht. Het is niet voor niets een professionele lens. Zet hem maar eens naast de 75-300mm, 55-250mm en 70-300mm. :) Voor paardenfotografie heb je geen IS nodig, omdat je toch korte sluitertijden nodig hebt. IS komt pas van pas bij langere sluitertijden. Los van IS zelf is de lens met IS inderdaad tikkie beter dan zonder. Dit is 1 van de voordelen van Canon boven Nikon. Je hebt keuze uit 4 a 5 professionele 70-200mm's. :D Voor bijna ieder budget is er een. :)

Naast Canon heb je natuurlijk ook nog de 2 Sigma 70-200mm met/zoder IS/VR/OS.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:19

Tja, dat is wel waar ja. Ik zit er ook over te denken om de plastic fantastic te gaan halen, aangezien die kleine diafragma waarde wel ontzettend handig kan zijn en voor dat geld _O-

Ik wil eigenlijk zoveel _O- Een nieuwe tas (en dan niet een koopje van de aldi, maar een lowepro :~ ), een lens erbij etc.

Maar stel je voor, ik zet die lens (70-200 f/4.0L ) op mijn 1000D, is dat dan zonde van het geld? Dus van de lens of zal ik daar zeker weten profijt van hebben? Aangezien het niet een professionele camera is, iig niet te vergelijken met de 7D.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:24

@Mette: Plastic Fantastic is een fijne lens. :) Welke lenzen heb jij nu bij je 1000D? Het is zeker niet zonde van je geld om een 70-200mm op je 1000D te zetten hoor. Je lens gaat toch veel langer mee dan je body en is ook nog eens waardevaster. Hipar heeft geloof ik zelfs een 1100D zonder kitlens met alleen die 70-200mm gekocht. :) Mooie set! :D Ik heb zelf ook een 70-200mm op een instappertje in de vorm van 550D zitten. Niets mis mee en kan er prima mee fotograferen! :+

Heb liever een 70-200mm op een 1100D dan een 55-250mm op een 7D. :P