[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:06

HLPhoto schreef:
Idd Nouks, en als ex-eigenaar van zowel een D5000 als een 550D (en nog veel meer :P) kan ik je vertellen dat de D5000 en 550D elkaar niet veel ontlopen qua AF-snelheid :)

Okee bedankt.
Van welk toestel vond je de bediening fijner? instellingen enzo?

Merkte je ook verschil ik kwaliteit foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:07

Wazige beelden van bewegende paarden klinkt meer als "niet weten wat je aan het doen bent" dan als "gebrek aan stabilisatie", immers, stabilisatie gaat je *eigen* beweging tegen (en niet dat van je onderwerp), maar als je sluitertijd kort genoeg is om paarden in beweging te kunnen fotograferen dan heb je helemaal geen stabilisatie nodig.

Stabilisatie is vooral handig bij langere sluitertijden en dus niet bij het fotograferen van paarden in beweging.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:13

naambordjes schreef:
Okee bedankt.

D5000 en 550D ontlopen elkaar niet veel. 550D kan (met goed glas en mits goed gebruikt) iets meer detail weergeven, D5000 presteert iets makkelijker goed bij hoge ISO. Ook qua bediening weinig verschil, de D90 van Nikon vind ik duidelijk beter dan de 550D qua bediening, maar de D5000 mist daarvoor wat knoppen.

Jodym

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:19

heeft iemand ervaringen met de Fujifilm FinePix S1000fd??

mijn digitale camera is kapot, en nou kan ik deze van iemand overkopen als ik zou willen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:27

Ik ken de camera niet, maar betaal er niet te veel voor. Eén van de opvolgers (maar niet het allernieuwste model) vind je nieuw al voor onder de 150 euro.

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:30

Nouks schreef:
Wazige beelden van bewegende paarden klinkt meer als "niet weten wat je aan het doen bent" dan als "gebrek aan stabilisatie", immers, stabilisatie gaat je *eigen* beweging tegen (en niet dat van je onderwerp), maar als je sluitertijd kort genoeg is om paarden in beweging te kunnen fotograferen dan heb je helemaal geen stabilisatie nodig.

Stabilisatie is vooral handig bij langere sluitertijden en dus niet bij het fotograferen van paarden in beweging.

Bedankt voor de tip, zal het eens aan moeders voorleggen.
Ikzelf heb er niet veel problemen mee, maar ik merk dat zij beter fotografeerde met de lens van Canon zelf 55-200 dan nu met deze Tamron lens, heb er veel wazige foto's bij.
(ze fotografeert mij vaak tijdens paardrijden)

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:30

HLPhoto schreef:
naambordjes schreef:
Okee bedankt.

D5000 en 550D ontlopen elkaar niet veel. 550D kan (met goed glas en mits goed gebruikt) iets meer detail weergeven, D5000 presteert iets makkelijker goed bij hoge ISO. Ook qua bediening weinig verschil, de D90 van Nikon vind ik duidelijk beter dan de 550D qua bediening, maar de D5000 mist daarvoor wat knoppen.

Bedankt voor je antwoord +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:36

naambordjes schreef:
Bedankt voor de tip, zal het eens aan moeders voorleggen.
Ikzelf heb er niet veel problemen mee, maar ik merk dat zij beter fotografeerde met de lens van Canon zelf 55-200 dan nu met deze Tamron lens, heb er veel wazige foto's bij.
(ze fotografeert mij vaak tijdens paardrijden)

Dat valt op verschillende manieren te verklaren:

- Camera stond anders ingesteld
- Weersomstandigheden waren wellicht anders (later op de dag, bewolkter?)
- De Canon-lens die je noemt is iets lichtsterker (maar dat scheelt niet veel)

Als je foto's zou kunnen plaatsen met beide objectieven, kunnen we je misschien meer informatie verschaffen over het kwaliteitsverschil. Maar zonder foto's blijft het wel een beetje gokwerk moet ik zeggen.

Overigens, de 18-200 van Tamron is absoluut geen beste lens, als je iets meer kunt investeren zou ik dat zeker overwegen. Bovendien heeft Canons 55-200 ook geen stabilisatie, net zo min als de Tamron :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:41

Courses schreef:
DaniBanani schreef:
Nog even terugkomen op mijn eerdere vraag; jullie zouden dus wel een Canon aanraden om mee te beginnen?

Of zijn er naast de 500D en 550D nog andere modellen die ik zou moeten overwegen?

Alle camera's die momenteel op de markt zijn zijn stuk voor stuk goeie camera's. Ikzelf vind de 350D fijner als de 500D / 550D, maarja, dat ben ik weer (':

Waarom dat dan? Ben ik wel even heel benieuwd naar, want ik wil sparen voor de 550D en heb nu de 350D, en volgens jou moet ik dat dus helemaal niet willen? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:43

Dat zegt Courses niet, ze zegt alleen dat zij de 350D fijner vindt. Dat kan allerlei oorzaken hebben, waaronder (zeer waarschijnlijk) gewenning :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:43

@ Alwiene wat voor objectieven heb je?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:29

Nou ja ik begreep toch echt dat ze hem als camera fijner vindt, maar het kan natuurlijk inderdaad gewenning zijn :j

Buiten wat kitlenzen zonder IS, heb ik de 50mm 1.8 en de Canon 70-300 IS USM :)

Ter herinnering: fysiek grotere camera's als de 7D komen door mijn kleine handen niet in aanmerking :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:33

Hmm.. en wat is jouw reden om te willen upgraden vanaf een 350D? >> Op zich valt er met name ten opzichte de 50 1.8 en kitlenzen nog wel winst te halen met goed glas. Vooral lichtsterk glas is erg leuk is mijn ervaring.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:38

Klopt, ik wil nog een beter alternatief voor de kitlenzen hoor op den duur, gebruik die nu ook vrijwel niet. Reden tot upgrade is o.a. dat ik meer ISO mogelijkheden wil, loop erg snel tegen de 1600 max van de 350D aan. Daarbij begint de filmmogelijkheid toch wel steeds meer te trekken, was ik verrukt van het grotere LCD scherm toen ik de 550D even in handen had een poosje terug, en heb ik begrepen dat hij qua lichtmeting toch wel behoorlijk verbeterd is t.o.v. den 350D. :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:51

Dat klopt inderdaad, ik vond het een heerlijke body. Toch win je qua ISO niet zo heel veel op de 350D, tenzij je weet hoe je ermee moet "spelen" zeg maar. Vergeet overigens niet dat een f/2.8 tov een f/5.6 je ook 2 stops oplevert he! Dus ipv ISO 1600 schiet je dan ineens op ISO 400 met hetzelfde licht.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:55

Het gaat mij erom dat bijvoorbeeld met wat minder weer buiten of laatst met een clinic in de binnenbak ik zelfs met de 1.8 lens tekort kom aan die 1600 ISO. De sluitertijd werd dan zo lang dat er bijna geen scherpe foto meer te maken was :n Ik vermoed dat een camera die meer ISO mogelijkheden heeft me daar goed van dienst had kunnen zijn?
Daarbij áls je al op 1600 ISO schiet met de 350d word je echt niet blij van de ruis, en van wat ik zo gezien heb aan voorbeelden is dat wel een stuk beter bij de 550D?

Edit: hihi ik was even helemaal in de war van je nieuwe ava :+ Hij is wel leuk :))

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:00

Een stuk beter is de 550d niet, een beetje beter wel. Het gaat ongeveer één stop schelen bij ISO 3200 als je in RAW schiet en goed genoeg kan bewerken.

Overigens schiet ik met een 350D gerust op ISO 1600 en zelfs hoger, ook niet bang van 3200. Ja, dat is mogelijk, maar stelt wel wat eisen aan hóe je schiet ;)

Dit is ISO 3200 van dezelfde sensor (de oude 20D van Nouks):

Afbeelding

En je ziet 't, 50mm f/2.5 ISO 3200 en 1/15s sluitertijd, dus ik ken het probleem van te weinig licht ;) Maarrem.. zie jij storende ruis?

Afbeelding

En nog een ISO 1600. Zie je meteen waarom m'n avatar veranderd is ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:05

ISO 3200 op de 350D? Ik had daar in het tips topic naar geinformeerd maar begreep dat ik dat niet moet willen? Of doel jij nu op iets anders?

Moet zeggen dat ik inderdaad geen storende ruit zie op bovenstaande foto, alleen is dat wel een mooie lichte foto en is het me al vaker opgevallen dat dat type foto veel minder ruis lijkt te tonen dan bv binnenbakfoto's?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:19

Alwiene schreef:
ISO 3200 op de 350D? Ik had daar in het tips topic naar geinformeerd maar begreep dat ik dat niet moet willen? Of doel jij nu op iets anders?

Moet zeggen dat ik inderdaad geen storende ruit zie op bovenstaande foto, alleen is dat wel een mooie lichte foto en is het me al vaker opgevallen dat dat type foto veel minder ruis lijkt te tonen dan bv binnenbakfoto's?
Deze foto's zijn gewoon correct belicht. Onderbelichten is ALTIJD vragen om ruis. Wil je een donkere foto, dan kan je 'm vaak beter rechtsbelichten en later donkerder maken dan onderbelicht schieten (situaties met overbelichting, zoals contrastfoto's met de zon in de achtergrond uitgezonderd). Het enige wat meer/minder ruis veroorzaakt is bepaalde kleuren en indirect - grappig genoeg - slecht glas.

Verder... ISO 3200 @ 350D = ISO 1600, RAW schieten en 1 stop onderbelichten. Zo kan je met 2 stops onderbelichten ook ISO 6400 veroorzaken, maar dat wordt idd erg slecht.
Gezien de 20D geen echte ISO 3200 heeft maar ISO 3200 emuleert (daarom heet het ook ISO "H") is bovengenoemde techniek in principe gelijk aan wat de camera doet. De sensor kan niet hoger dan 1600. De oude 5D gebruikt dezelfde techniek. De 5DII kan niet hoger dan 6400 en emuleert ISO 12800 en 25600 ("H1" en "H2"). Een 550D kan ook niet hoger dan 6400 en emuleert alleen 12800. De reden daarvoor vind je volledig in het feit dat de 550D onderin weinig "over heeft"; 25600 emuleren zou vooral veel ruis opleveren en weinig extra beeldinformatie.

Door RAW te schieten bewaar je wat beeldinformatie die donkerder is dan zwart, de 20D/350D hebben daar vrij veel over (~1,5 stop).

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:28

Voorbeeldje van bij die Clinic,
Afbeelding

dacht door mijn 50mm op 1.8 te gebruiken bij 1600 ISO dat ik er al uithaalde wat erin zat? Dit is overigens een van de weinige nog enigzins bruikbare foto's geworden, hoewel nog steeds veel ruis en onscherpte. Hier stond de boel dan ook nog stil, de bewegingsfoto's zijn een complete ramp geworden :(
Met een stop onderbelichten bedoel je toch dat ik in dit geval op 2.8 had moeten schieten bijvoorbeeld ipv die 1.8? Maar in dat geval heb ik toch ook meteen een veel langere sluitertijd wat direct onscherpere foto's geeft (laat staan in beweging). Maak ik nu een verkeerde denkslag, of werkt wat jij bedoeld alleen voor stilstand en moet ik bewegingsfoto's bij te weinig licht gewoon op mijn buik schrijven? :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:36

Nee, een stop onderbelichten is zorgen dat je camera belicht zoals ie denkt te moeten belichten, maar dan één stop donkerder. Dus ipv 1/250 sluitertijd gebruikt ie 1/500, dat kan je dan achteraf in Photoshop/Lightroom weer oplichten. Vind de hoeveelheid ruis trouwens ook netjes.

Overigens is de 50mm f/1.8 idd niet heel erg scherp op f/1.8. Maarrem... waar is die foto gemaakt? Zie dat je best wel in de buurt woont :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:43

In dat geval zou ik dus geheel manueel moeten gaan werken toch? Ben namelijk gewend om met de Av stand te werken. Geheel manueel lijkt me nog best wel lastig := Of bedoel je nu onderbelichting zoals met die plus/min op mijn body? Sorry dit klinkt heel dom, maar weet ook wel dat ik nog heel veel te leren heb, maar ik wil zo graag := Die foto is getrokken in Dronten, paar week terug toen daar de clinic Spierplezier was :)

Edit: Heb mijn camera er ff bijgepakt en geheugen opgefrist, ben er nu bijna zeker van dat je inderdaad die +- functie bedoeld, want zie hem nu ook zijn sluitertijd verkorten als ik hem daar een stop onderbelicht :j Stukje bij beetje worden dingen helderder :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 02:01

Juustem :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:42

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:37

Heel interessante site! Bedankt voor de link. +:)+